- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 22 квітня 1997 р. N 368
Київ
Про підсумки виконання Державного бюджету України за 1996 рік та заходи щодо наповнення доходної частини бюджету
Кабінет Міністрів України відзначає, що виконання Державного бюджету України і місцевих бюджетів у 1996 році здійснювалося в складній економічній ситуації.
Тривав спад виробництва особливо в переробних галузях промисловості, загострилася ситуація в агропромисловому комплексі, інвестиційній сфері. Валовий внутрішній продукт зменшився порівняно з 1995 роком на 10 відсотків, обсяг промислового виробництва - на 5,1 відсотка. Протягом року в 1,8 раза збільшилась прострочена заборгованість підприємств і організацій із взаєморозрахунків. Зменшувалася рентабельність у більшості галузей народного господарства, кожне третє підприємство було збитковим. Зросла заборгованість з виплати заробітної плати.
Зазначені процеси і недостатність здійснюваних заходів щодо виправлення становища призвели до посилення навантаження на бюджетну систему і недофінансування більшості запланованих заходів.
У цілому за рік до зведеного бюджету України надійшло 30142 млн. гривень податків, зборів та інших обов'язкових платежів, або 87,6 відсотка до розрахункових річних призначень, недоодержано 4248,7 млн. гривень. Ще нижчий рівень виконання доходів Державного бюджету України: надійшло 19633,2 млн. гривень, або 82,1 відсотка, недоодержано 4275,5 млн. гривень. Рівень виконання доходної частини місцевих бюджетів становив 101,5 відсотка розрахункових показників.
Через зниження обсягів виробництва продукції, виконаних робіт і наданих послуг втрати доходів бюджету з податку на додану вартість та податку на прибуток становили близько 800 млн. гривень.
У зв'язку із скороченням виробництва лікеро-горілчаних виробів порівняно з 1995 роком отримано акцизного збору на 150 млн.гривень менше, ніж намічалось.
Від підприємств Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості в 1996 році надійшло рентної плати за нафту і природний газ, що видобуваються в Україні, та різниці в цінах на природний газ загальною сумою 1873,3 млн. гривень при запланованих 2642,2 млн. гривень. Таке недовиконання спричинене різницею між прогнозованим курсом долара США до гривні, врахованим у розрахунках до Державного бюджету України на 1996 рік, і його фактичним рівнем, а також заборгованістю споживачів за одержаний газ.
Із запланованих надходжень до Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення недоодержано 307 млн. гривень, що призвело до зростання заборгованості з відповідних соціальних виплат.
Незважаючи на відстрочки, надані підприємствам відповідно до Закону України
"Про Державний бюджет України на 1996 рік" та постанови Верховної Ради України від 4 жовтня 1996 р.
N 408 "Про ситуацію в агропромисловому комплексі України" на суму понад 1,5 млрд. гривень, вжиті державними податковими адміністраціями заходи щодо стягнення у безспірному порядку несвоєчасно внесених платежів, заборгованість з податків протягом року зросла в 2,5 раза і на 1 січня 1997 р. становила 1364,6 млн. гривень, або 4,5 відсотка загальних річних надходжень. У Львівській, Рівненській областях допущено зростання недоїмки - утричі, Київській - у 4 рази, Полтавській і Черкаській - майже у 5, Івано-Франківській області - в 11 разів. Найбільші суми заборгованості перед бюджетом допущені в областях Дніпропетровській - 369 млн. гривень, Полтавській - 134,9 млн., Донецькій - 124 млн., Івано-Франківській - 62,7 млн. та Запорізькій - 76 млн. гривень.
Підприємства і організації, що належать до сфери управління Міністерства промисловості, на 1 січня 1997 р. заборгували 350,5 млн. гривень, Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості - 169,4 млн., Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії - 98,8 млн., Міністерства сільського господарства і продовольства - 92,3 млн. гривень. На ці центральні органи виконавчої влади припадає більше половини загальної суми недоїмки.
Не дали відчутних позитивних зрушень і заходи щодо передачі державними податковими адміністраціями справ до суду для визнання підприємств-недоїмників банкрутами та розірвання контрактів з керівниками таких підприємств. З переданих до суду в 1996 році 5,7 тис. справ на суму 618 млн. гривень позитивно вирішено тільки чверть - на 140 млн. гривень. Серед державних підприємств найбільшу кількість таких справ порушено стосовно підприємств, що належать до сфери управління Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії, Державного комітету по харчовій промисловості та Міністерства промисловості.
Питома вага фактично розірваних контрактів у загальній кількості поданих справ становить по Міністерству транспорту - 1,8 відсотка, Міністерству промисловості - 5, Державному комітету по харчовій промисловості - 8, Міністерству машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії - 9 відсотків. Питома вага отриманих повідомлень у загальній їх кількості становить відповідно 15,7, 17,6, 28,9, 28,1 відсотка. Неналежне реагують на подання про розірвання контрактів з керівниками підприємств у Міністерстві транспорту та Міністерстві промисловості.
Основними причинами виникнення заборгованості з податків є погіршення фінансового стану підприємств, здійснення товарообмінних операцій без зарахування коштів на розрахункові рахунки, відволікання власних обігових коштів підприємств у дебіторську заборгованість, а також несвоєчасне фінансування витрат бюджетних установ для оплати поставлених товарів і наданих послуг.
Зростає дебіторська та кредиторська заборгованість між підприємствами України. За 1996 рік вона збільшилась відповідно на 115,8 та 139,6 відсотка і на початок 1997 року становила 48018,1 млн. та 73168,1 млн.гривень. Внаслідок зростання заборгованості підприємств до державного бюджету не надійшло понад 1 млрд. гривень.
Серйозною проблемою залишається наявність численних фактів ухилення від оподаткування. У 217 тис. підприємств і організацій, або 55,4 відсотка перевірених у минулому році, та у 1194,6 тис. підприємців, або 43,2 відсотка, державними податковими органами донараховано 3,2 млрд. гривень платежів до бюджету. Фінансові санкції застосовані до 274 тис. порушників податкового законодавства на суму 768 млн. гривень, до адміністративної відповідальності притягнуто понад 449 тис. службових осіб, загальна сума накладених адміністративних штрафів з яких становить 27 млн. гривень.
Значного поліпшення потребує робота із забезпечення сплати податків усіма суб'єктами підприємницької діяльності. Станом на 1 січня 1997 р. майже 30 тис. зареєстрованих суб'єктів не сплачували податків, понад 33 тис. підприємств і підприємців-громадян перебувають у розшуку.
В умовах гострого дефіциту коштів у місцевих бюджетах Міністерство юстиції в серпні 1996 р. дало необгрунтовану вказівку органам юстиції про незастосування справляння державного мита за вчинення нотаріальних дій приватними нотаріусами, що передбачено статтею 24 Закону України "Про Державний бюджет України на 1996 рік". Це призвело до втрат надходжень до місцевих бюджетів.
Видаткову частину зведеного бюджету України за 1996 рік виконано лише на 86,5 відсотка, Державного бюджету України - 81,5 відсотка, бюджетів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя - на 102,9 відсотка.
Через недонадходження до державного бюджету значної суми платежів видатки профінансовано на суму 5,2 млрд.гривень менше, ніж затверджено на 1996 рік. У зв'язку з цим фактичні надходження коштів до державного бюджету були спрямовані насамперед на фінансування витрат на заробітну плату працівників бюджетних установ та інших соціальних виплат, а також на фінансове забезпечення пріоритетних галузей економіки.
Повністю профінансовано видатки на заготівлю сільськогосподарської продукції за державним контрактом, створення зимових експлуатаційних запасів палива для підприємств Міністерства енергетики і електрифікації та придбання рухомого складу залізничного транспорту для пасажирських перевезень. На 94,7 відсотка профінансовано видатки на технічне переозброєння підприємств вугільної промисловості.
Видатки бюджетів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя проведено в загальній сумі 11,6 млрд.гривень, що перевищує розрахунковий обсяг, врахований при затвердженні Державного бюджету України на 1996 рік.
Окремі місцеві органи Автономної Республіки Крим, Волинської, Луганської, Львівської, Рівненської та ряду інших областей при затвердженні бюджетів на 1996 рік допустили необгрунтоване завищення показників як за доходами, так і за видатками, що призвело до зростання заборгованості в умовах недовиконання запланованих доходів.
Найгострішою проблемою у процесі виконання видаткової частини як Державного бюджету України, так і місцевих бюджетів у 1996 році була заборгованість бюджетних установ із соціальних виплат, передусім із заробітної плати. Завдяки роботі, проведеній на виконання Указу Президента України від 12 травня 1996 р.
N 333 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення своєчасної виплати пенсій, стипендій та інших соціальних виплат", у III кварталі минулого року вдалося значно уповільнити темпи зростання заборгованості. Проте у цілому за рік вона збільшилась.
Міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими державними адміністраціями здійснювалися певні заходи, спрямовані на впорядкування бюджетних витрат. Зокрема, на кінець 1996 року кількість педагогічних ставок у вузах порівняно з початком року скоротилася на 14,5 тис., адміністративно-господарського і навчально-допоміжного персоналу - на 17 тис., у професійно-технічних училищах кількість педагогічних ставок зменшилась на 2 тис., адміністративно-господарського і навчально-допоміжного персоналу - на 6 тис., у дитячих дошкільних закладах чисельність штатних одиниць на кінець року зменшилась на 5,4 тисячі. З метою залучення додаткових коштів для видання підручників постановою Кабінету Міністрів України від 31 серпня 1996 р.
N 1031 запроваджено часткову плату за користування підручниками в загальноосвітніх школах, що дало змогу спрямувати на їх випуск уже в 1996 році додатково близько 5 млн. гривень.
У результаті проведеної роботи щодо впорядкування мережі закладів охорони здоров'я та скорочення штатної чисельності їх працівників ліжковий фонд лікувально-профілактичних закладів, що фінансуються з державного бюджету, протягом 1996 року скорочено на 3,3 тис., або на 8 відсотків їх загальної кількості на початок року. Штатну чисельність працівників зазначених лікувальних закладів скорочено на 6,8 тис., або на 5,3 відсотка.
Відповідні заходи здійснювалися і в інших галузях бюджетної сфери. Проте вони були недостатніми і здійснювалися повільно.
Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Державним комітетом у справах охорони державного кордону, Головним управлінням Командувача Національної гвардії не виконано вимоги Указів Президента України від 4 жовтня 1996 р.
N 923 і
926 щодо вжиття додаткових заходів, спрямованих на скорочення чисельності персоналу, для забезпечення фінансування додаткових витрат, пов'язаних з реалізацією цих Указів.
У багатьох бюджетних установах залишки коштів, отриманих від надання платних послуг, не спрямовувалися на ліквідацію заборгованості із заробітної плати. Потребує подальшої оптимізації мережа та контингенти закладів охорони здоров'я, освіти, культури.
В умовах недостатності бюджетних ресурсів, зростання протягом року заборгованості в бюджетних установах, організаціях допускались факти неефективного витрачання бюджетних коштів. У 1996 році в 14 тис. установ і організацій ревізіями і перевірками виявлено заподіяних збитків, пов'язаних з незаконним витрачанням бюджетних коштів, на загальну суму 53,6 млн. гривень, у тому числі від недостач і розкрадань коштів та матеріальних цінностей на 5,9 млн. гривень.
Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, обласні Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не забезпечили своєчасного виконання Указу Президента України від 28 лютого 1997 р.
N 187 "Про заходи щодо забезпечення наповнення державного бюджету та посилення фінансово-бюджетної дисципліни" в частині затвердження кошторисів доходів та видатків на утримання цих органів, що змусило Кабінет Міністрів України припинити їх фінансування до затвердження кошторисів в установленому порядку. На початок квітня ц.р. до Міністерства фінансів подано усі кошториси, проте частину з них повернуто на доопрацювання через невідповідність установленим нормам їх складання.
................Перейти до повного тексту