- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 19 березня 1997 р. N 247
Київ
Про звіти керівників міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, обласних державних адміністрацій про підсумки роботи народного господарства у січні 1997 року
Кабінет Міністрів України відзначає, що, незважаючи на деякі позитивні зрушення в 1996 році у подоланні інфляції та створення інших фінансових передумов для пожвавлення економічної діяльності, стабілізувати роботу народного господарства у січні цього року не вдалося.
Темпи спаду валового внутрішнього продукту проти січня 1996 року становили 10,4 відсотка. На його зниження вплинув прискорений спад валової доданої вартості в промисловості на 3,6 процентних пункта, особливо в машинобудуванні та металообробці, харчовій та паливній промисловості. Уповільнення темпів спаду промислового виробництва, досягнуте в минулому році, не вдалося закріпити і в січні поточного року його обсяги порівняно з січнем 1996 р. зменшилися на 8,1 відсотка, з груднем - на 12,2 відсотка.
Хронічне відставання має місце на підприємствах машинобудування, де спад виробництва проти січня минулого року становив майже 15 відсотків. Більшість підприємств працювала лише 1-2 тижні, деякі розпочали роботу тільки наприкінці місяця. У січні не виконано виробничу програму з випуску сільськогосподарської техніки. Зовсім не вироблялись тракторні причепи, кукурудзо- і бурякозбиральні комбайни, універсальні навантажувачі сільськогосподарського призначення.
Основними причинами спаду виробництва в галузі залишаються низький рівень організації роботи Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії з питань реструктуризації галузі, перепрофілювання підприємств на випуск конкурентоспроможної продукції, а також нездатність ряду їх керівників забезпечити ефективність виробництва в умовах реформування економіки, залучення інвестицій в галузь. Як наслідок, питома вага машинобудування в загальному обсязі промислової продукції знизилась до 14,7 відсотка проти 31 відсотка у 1990 році, галузь практично втратила провідну роль у здійсненні структурної перебудови всього матеріального виробництва.
Залишається вкрай незадовільним стан справ у вугільній промисловості. Міністерство вугільної промисловості, керівники державних холдингових і акціонерних компаній, підприємств, їх об'єднань не приділяють належної уваги виконанню передбачених указами Президента України та рішеннями Кабінету Міністрів України завдань структурної перебудови, стабілізації роботи галузі та поліпшення соціально-економічної ситуації в шахтарських регіонах. Причинами такого становища є відсутність чіткої скоординованої програми дій, фінансова розбалансованість вугільної промисловості, безвідповідальне ставлення керівників всіх рівнів до своїх обов'язків, численні порушення трудової та виробничої дисципліни, технології робіт і правил техніки безпеки.
Не забезпечено виконання міжурядової угоди щодо поставок нафти з Російської Федерації. Не розв'язано проблему платежів за поставку сирої нафти на нафтопереробні заводи країни. У січні обсяги переробки нафти скоротилися порівняно з січнем минулого року на 45 відсотків, а порівняно з груднем - на 36 відсотків. Найбільше підприємство у країні ВАТ "Лисичанськнафтооргсинтез" не працювало протягом місяця.
Погіршилась робота підприємств металургійного комплексу. Зменшилось виробництво практично всіх видів продукції, що пов'язано з непроплатою за споживання природного газу, зменшенням надходження коксівного вугілля за імпортом (порівняно з груднем у 2 рази) та погіршенням кон'юнктури на внутрішньому і зовнішньому ринках.
Складним залишається становище у промисловості будівельних матеріалів, де спад виробництва у січні поточного року проти січня і грудня минулого року становив відповідно 32,9 і 44,8 відсотка. Порівняно з січнем 1996 р. зменшено виробництво 18 видів будівельних матеріалів з 22, що обліковуються у терміновій звітності, 7 з них - більш як наполовину. Незадовільне становище в галузі обумовлено подальшим скороченням обсягів капітального будівництва і відповідно попиту на будівельні матеріали, накопиченням значної кількості залишків продукції на підприємствах, зміною структури будівельних робіт із збільшенням частки ремонтно-експлуатаційних і опоряджувальних, погіршенням фінансового становища більшості підприємств.
Вкрай незадовільно розпочали роботу у поточному році підприємства харчової промисловості. Обсяги виробництва продовольчих товарів проти січня і грудня 1996 р. знизились відповідно на 21 і 33,6 відсотка, із 105 найважливіших видів продовольства за 74 не досягнуто рівня виробництва січня минулого року.
Спад виробництва на підприємствах харчової промисловості зумовлений зниженням виробництва у громадському секторі сільського господарства м'яса живою вагою і особливо молока (на 37 відсотків) в основному за рахунок значного зменшення заготівлі кормів на зиму цього року. Станом на 1 лютого ц.р. у розрахунку на одну умовну голову великої рогатої худоби припадало по 7 центнерів кормових одиниць усіх видів кормів проти 10,1 центнера у минулому році, що вкрай негативно позначилося на продуктивності худоби.
Виробничі потужності великих тваринницьких комплексів птахофабрик і птахогосподарств використовуються не більш як наполовину. Близько 70 відсотків бройлерних птахофабрик припинили роботу, а ті, що працюють, використовуються на 20 відсотків.
У січні порівняно з цим же періодом минулого року зменшилось надходження на промислову переробку молока і насіння олійних культур майже удвічі, худоби і птиці - на 15 відсотків. Через відсутність молочної сировини понад 20 підприємств галузі призупинили роботу, а окремі з них, працювали 2-3 дні на тиждень. Вінницький, Слов'янський, Запорізький, Одеський олієжирові комбінати та Сватівський олієекстракційний завод зовсім не працювали.
Зростає заборгованість переробних і торгівельних підприємств за поставлену сільськогосподарськими товаровиробниками продукцію.
Обсяги випуску товарів народного споживання знизились проти січня минулого року на 24,3 відсотка. В легкій промисловості, де кількість приватизованих підприємств становить майже 68 відсотків, обсяг виробництва порівняно з січнем 1996 р. зменшився на 25,3 відсотка. Все ще випускається продукція низької якості, попередньо не вивчається кон'юнктура ринку, не вишукуються конкретні споживачі. Це призводить до втрати внутрішнього ринку, який заповнюється імпортними товарами. Міністерство промисловості втратило важелі впливу на цю галузь, безпосередньо не займається проблемами відродження виробництва. До цього часу не розроблено програму реструктуризації підприємств легкої промисловості.
Однією з нагальних проблем у народному господарстві є неощадливе використання енергоресурсів.
Державний комітет з енергозбереження, Міністерство промисловості, Міністерство машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії, Міністерство транспорту, інші центральні органи виконавчої влади, а також підприємства і організації, що належать до сфери їх управління, не займаються належним чином питаннями енергозбереження.
Підприємства і організації не виконують рішення Кабінету Міністрів України щодо створення підрозділів з енергозбереження, нормування питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів, зниження енергоємності продукції. Факти марнотратства виявлено на багатьох підприємствах Міністерства промисловості ("Лакма", "Радикал", "Кривбасруда", "Новомосковський трубний завод", Київське ВАТ "Хімволокно"), Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості (АТ "Херсоннафтопереробка", АТ "Лисичанськнафтооргсинтез", Одеський нафтопереробний завод), Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії (Кременчуцький автозавод, "Луганськтепловоз", "Ленінська кузня", м. Київ), Міністерства транспорту (Ковельське пасажирське вагонне депо, Тернопільська дистанція електропостачання, Ужгородське відділення Львівської залізниці, Донецька залізниця та інші).
Через відсутність фінансових ресурсів для інвестування у виробництво більшість українських підприємств не освоюють випуск нових, конкурентоспроможних видів продукції, що призвело до втрати ринків збуту і витіснення їх навіть з внутрішнього ринку.
Незважаючи на заходи, здійснені Кабінетом Міністрів України у 1996 році для подолання платіжної кризи, ця проблема залишається надзвичайно гострою. Дебіторська та кредиторська заборгованість за рік зросла відповідно у 1,6 та 2,3 раза.
Заборгованість з платежів до бюджету за січень зросла на 416 млн. гривень (32 відсотки). При цьому заборгованість з несвоєчасно сплачених податків на 1 лютого ц.р. збільшилась порівняно з 1 січня ц.р. на підприємствах Державного комітету по харчовій промисловості - на 89,2 відсотка, Міністерства сільського господарства і продовольства - на 73,2, Міністерства транспорту - на 40,6, Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії - на 32, Міністерства вугільної промисловості - на 30,3, Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості - на 21 відсоток.
Зниження обсягів промислового виробництва призвело також до прямих втрат податку на прибуток і податку на додану вартість на суму а 50 млн.гривень, у тому числі на підприємствах промисловості - 19,2 млн. гривень, Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості - 5,6, Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії - 2,3, корпорації "Укрбудматеріали" та концерну "Укрцемент" - по 2,4 млн. гривень.
Велика питома вага товарообмінних операцій без зарахування коштів на розрахунковий рахунок стала причиною недоїмки (35 відсотків) з платежів до бюджетів.
Значно знизились надходження майже з усіх доходних джерел. Вони становили лише 73 відсотки середньомісячних надходжень у минулому році та були на 18 відсотків менші від прогнозованого обсягу на січень. Фактична питома вага надходжень у січні до бюджету на 1997 рік становила 3 відсотки проти 5,5 відсотка у січні минулого року.
Рядом міністерств та інших центральних і місцевих органів виконавчої влади не вжито вичерпних заходів для дотримання штатно-фінансової дисципліни, допускаються незаконні витрати та нецільове використання бюджетних коштів.
Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Відзначити, що, незважаючи на неодноразові вимоги Кабінету Міністрів України, Міністерство статистики незадовільно виконує покладені на нього завдання, керівництво Міністерства не зуміло переорієнтувати систему статистичної звітності відповідно до реальних потреб суспільно-економічного життя.
2. Визнати недостатньою роботу:
Міністерства економіки і Міністерства фінансів з формування та здійснення державної економічної і фінансової політики, вдосконалення механізмів регулювання економічних процесів, зокрема у державному секторі економіки, фінансового і бюджетного планування, посилення контролю за витрачанням бюджетних коштів;
Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії з проведення структурної перебудови машинобудівного і військово-промислового комплексу, забезпечення нарощування обсягів виробництва;
Івано-Франківської обласної державної адміністрації з розв'язання проблем соціально-економічного розвитку регіону.
3. Визнати недостатньою роботу Міністерства промисловості (Мазур В.Л.), Міністерства вугільної промисловості (Русанцов Ю.О.), Міністерства сільського господарства і продовольства, Державного комітету по харчовій промисловості (Сватков Л.Б.), Міністерства транспорту (Данькевич І.П.), Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості (Бабій Б.А.), корпорацій "Украгропромбуд" (Удовенко М.М.), "Укрбудматеріали" (Золотарьов А.І.), концерну "Укрмісцевпром" (Зубов Є.С.), а також Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Волинської, Житомирської, Закарпатської, Кіровоградської, Полтавської, Тернопільської та Чернігівської обласних державних адміністрацій із стабілізації обсягів виробництва та забезпечення своєчасного внесення обов'язкових платежів до бюджету.
4. Звернути увагу Голови Ради міністрів Автономної Республіки Крим, голів обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій на незадовільний контроль за повнотою та своєчасністю проведення підприємствами переробних галузей та організацій торгівлі розрахунків за поставлені сільськогосподарськими товаровиробниками продукцію та сировину.
5. Керівникам міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, державних концернів, корпорацій:
проаналізувати стан справ у галузях, на підприємствах державного і недержавного сектору економіки, визначивши причини різкого спаду обсягів виробництва, вжити невідкладних заходів для надолуження втрачених обсягів виробництва та забезпечити стабілізацію і нарощування випуску продукції, передусім конкурентоспроможної. Про вжиті заходи доповісти Кабінетові Міністрів України у березні цього року;
................Перейти до повного тексту