1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 18 липня 1996 р. N 881
Київ
Про результати перевірки стану справ у вугільній промисловості Донецької та Луганської областей і додаткові заходи щодо поліпшення роботи цієї галузі
Незважаючи на те, що останнім часом Президент України та Кабінет Міністрів України прийняли ряд рішень, спрямованих на поліпшення роботи вугільної промисловості, істотних змін в цій галузі не відбулося.
Створені розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 травня 1996 р. N 370 робочі групи перевірили стан справ у вугільній промисловості Донецької та Луганської областей, детально проаналізували хід виконання указів Президента України і рішень Кабінету Міністрів України про структурну перебудову вугільної промисловості та стабілізацію її роботи, вивчили соціально-економічну ситуацію у вугільних регіонах.
Головною причиною ситуації, що склалася, є падіння обсягів вуглевидобутку (порівняно з 1990 роком більше, ніж на 50 відсотків) при незначному зниженні чисельності працюючих (менше, ніж на 10 відсотків).
Невиконання встановлених обсягів виробництва і пов'язане з ним недоодержання коштів внаслідок зменшення реалізації вугілля поряд з іншими причинами вкрай негативно відбилися на фінансовому становищі вугільних підприємств, яке оцінюється як критичне.
Таке становище ще більше ускладнюється порушеннями фінансової дисципліни, розбазарюванням коштів, зловживаннями, що мають масовий характер і нерідко ознаки злочину.
Все це призвело до тривалого затримання з виплатою заробітної плати і соціальних виплат. Заборгованість по заробітній платі працюючим у вугільній галузі на 17 липня 1996 р. досягла майже 37,5 трлн. карбованців. Наслідком цього є різке загострення соціальної напруженості та страйки, які ще більше ускладнюють становище в галузі та вугільних регіонах, негативно впливають на функціонування народногосподарського комплексу країни, соціально-економічну і політичну ситуацію у державі.
Аналіз роботи вугільних підприємств, їх техніко-економічних показників, детальна перевірка проходження коштів на рахунках, відстеження процесів, які відбуваються у фінансово-господарському циклі вугільних підприємств, показали, що головними причинами існуючого стану є:
безвідповідальність колишнього керівництва вугільної галузі та багатьох виробничих вугільних об'єднань, зловживання керівників різного рівня, недостатність контролю з боку Міністерства фінансів, Міністерства економіки, Антимонопольного комітету, Міністерства праці, Міністерства статистики, місцевих державних адміністрацій за додержанням чинного законодавства;
штучне створення окремими керівниками вугільних підприємств і виробничих вугільних об'єднань, галузевими робітничими комітетами, незалежними профспілками ситуації соціально-політичної напруженості, що спонукає трудові колективи до протиправних дій, викликає невдоволення діяльністю державних органів;
тотальне погіршення виробничої та трудової дисципліни від керівника до рядового шахтаря, яке не знаходить відповідного реагування з боку Міністерства вугільної промисловості, керівників виробничих вугільних об'єднань та місцевих державних адміністрацій;
недосконалість законодавства, що створює можливості для зловживань з боку окремих керівників підприємств;
перебільшення керівниками окремих міністерств і відомств, зокрема Міністерства економіки, Міністерства фінансів, уваги до монетарних регуляторів макроекономіки, внаслідок чого галузеві міністерства залишилися віч-на-віч з проблемами, що нагромаджувалися роками у мікроекономіці, затягувалося вирішення питань, пов'язаних з державною підтримкою вугільної галузі, її реструктуризацією, банкрутством вугільних підприємств, прихованим безробіттям та захистом власного товаровиробника;
відсутність чітких правил економічної поведінки суб'єктів господарювання з обов'язковою суворою відповідальністю керівників за їх додержання;
приписки обсягу видобутку вугілля і заробітної плати.
Перевірки виробничих вугільних об'єднань, шахт, вуглезбутових організацій виявили цілий ряд порушень, від нерозпорядності і невміння впроваджувати в життя прийняті рішення до порушень кримінального характеру.
Так, встановлено, що у виробничому об'єднанні "Краснодонвугілля" за п'ять місяців ц.р. відвантажено вугілля на суму 4,6 трлн. крб., а отримано за нього лише 669 млрд. крб., 3,36 трлн. крб. пройшло так званим взаємозаліком, у тому числі за участю комерційних структур. Заробітна плата виплачувалась виключно за рахунок надходжень з державного бюджету, які за п'ять місяців 1996 року становили 1,73 трлн. карбованців. Загальна заборгованість по заробітній платі станом на 1 червня 1996 р. становила 2,5 трлн. карбованців. Такі факти непоодинокі.
У вугільній галузі та вугільних регіонах у цілому позитивно сприйнято Указ Президента України від 7 лютого 1996 р. N 116 "Про структурну перебудову вугільної промисловості" та прийняті на його виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16 травня 1996 р. N 521 і від 3 червня 1996 р. N 609, у яких враховано значну частину пропозицій вугільних регіонів, керівників і спеціалістів вугільних підприємств щодо реформування галузі.
Однак робота з організації виконання цих рішень як Міністерством вугільної промисловості, так і місцевими державними адміністраціями проводиться недостатньо. Шахтарські колективи Донецької області неповною мірою інформуються про прийняті Президентом України і Кабінетом Міністрів України рішення.
Незважаючи на те, що в цьому році на 15 липня з державного бюджету на підтримку шахт перераховано 62,1 трлн. крб., закуплено вугілля на 8 трлн. крб., під гарантію Кабінету Міністрів України надано 10 трлн. крб. технічного кредиту для обладнання нових лав, окремі керівники вугільних підприємств та профспілок, маніпулюючи невдоволенням людей з приводу невиплати заробітної плати, підбурюють шахтарів на страйки. Перекладення вирішення питань на вищі державні структури стало звичним для деяких керівників підприємств, місцевих державних адміністрацій, виконкомів місцевих Рад. Це дає змогу їм прикривати страйками власні прорахунки, бездіяльність.
На фоні соціально-економічних проблем загострюється і криміногенна обстановка. Фінансові зловживання, розкрадання, протиправні валютні операції, неконтрольоване вивезення матеріальних цінностей за межі України завдали у 1996 році державному сектору економіки Донецької області збитків на 47,8 трлн. карбованців. Питома вага корисливих злочинів збільшується. Масовим явищем стали ухилення від сплати податків, приховування валютної виручки, корупція, хабарництво. У цьому році на підприємствах вугільної промисловості області виявлено понад 900 злочинів, вчинених у корисливих цілях, з них 81 розкрадання, в тому числі 54 - у великих і особливо великих розмірах, 12 фактів хабарництва, до кримінальної відповідальності притягнено 119 чол., з них 35 керівних працівників.
Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Вказати колегії Міністерства вугільної промисловості та Луганській обласній державній адміністрації на серйозні недоліки в організації виконання указів Президента України і рішень Кабінету Міністрів України про структурну перебудову вугільної промисловості та стабілізацію її роботи.
2. Звернутися до Президента України з проханням про звільнення Щербаня В.П. з посади голови Донецької обласної державної адміністрації за серйозні недоліки в забезпеченні стабільного соціально-економічного становища в області.
3. Міністерству вугільної промисловості, Донецькій та Луганській обласним державним адміністраціям вжити вичерпних заходів до забезпечення виконання указів Президента України та рішень Кабінету Міністрів України про структурну перебудову вугільної промисловості, стабілізації соціально-економічного становища в галузі та вугільних регіонах.
4. Міністерству економіки терміново підготувати проект рішення Кабінету Міністрів України, згідно з яким Міністерство вугільної промисловості під час укладання вугледобувними та вуглепереробними підприємствами, що входять до сфери його управління, нових та виконання чинних договорів (контрактів) на поставку вугілля та вугільної продукції повинно забезпечити починаючи з липня ц. р. проведення розрахунків у грошовій формі в розмірі не менш як 50 відсотків вартості продукції, реалізованої у звітному місяці.
5. Міністерству вугільної промисловості:
переглянути схему реалізації вугілля, встановивши порядок, відповідно до якого з основними споживачами (теплоелектростанції, коксохімзаводи) укладаються договори (контракти) на пряму його поставку. Розглянути питання реалізації вугілля іншим споживачам через існуючі товарні біржі та доцільність створення спеціалізованої вугільної товарної біржі;
ввести до 27 липня 1996 р. порядок, згідно з яким вуглевидобувні підприємства в бухгалтерському обліку відображають суми дебіторської заборгованості споживачів вугілля на підставі щомісячно складених двосторонніх актів звірок про наявність такої заборгованості; встановити, що в разі відсутності зазначених актів державна підтримка не надається;
провести інвентаризацію заборгованості на підприємствах галузі та аналіз руху коштів. Разом з Міністерством економіки, Міністерством фінансів внести пропозиції щодо можливості списання безнадійної до стягнення заборгованості підприємств галузі з визначенням джерел її покриття;

................
Перейти до повного тексту