- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 25 лютого 2003 р. № 261 Київ |
Деякі питання діяльності акціонерного товариства "Державний ощадний банк України"
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Статут акціонерного товариства "Державний ощадний банк України", що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність:
Прем'єр-міністр України |
В.ЯНУКОВИЧ |
Інд. 34 |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 25 лютого 2003 р. № 261
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
)
СТАТУТ
акціонерного товариства "Державний ощадний банк України"
Загальні положення
1. Акціонерне товариство "Державний ощадний банк України" (далі - Банк) є державним банком.
2. Банк утворено відповідно до розпорядження Президента України від 20 травня 1999 р.
№ 106 "Про акціонування Державного спеціалізованого комерційного ощадного банку України", постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 1999 р.
№ 876 "Про деякі питання управління Державним спеціалізованим комерційним ощадним банком України" (Офіційний вісник України, 1999 р., № 21, ст. 955) шляхом перетворення Державного спеціалізованого комерційного ощадного банку України у відкрите акціонерне товариство "Державний ощадний банк України", тип якого відповідно до
Закону України "Про акціонерні товариства" змінено на публічне акціонерне товариство відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2011 р.
№ 502 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 25 лютого 2003 р. № 261" (Офіційний вісник України, 2011 р., № 36, ст. 1485). Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 5 червня 2019 р.
№ 568 "Питання акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" (Офіційний вісник України, 2019 р., № 55, ст. 1908) тип акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" було змінено на приватне.
3. Банк є правонаступником всіх прав та обов’язків Державного спеціалізованого комерційного ощадного банку України, зареєстрованого Національним банком 31 грудня 1991 р. за № 4.
4. Організаційно-правова форма Банку - акціонерне товариство.
5. Тип акціонерного товариства - приватне.
6. Повне найменування Банку:
українською мовою - акціонерне товариство "Державний ощадний банк України";
англійською мовою - Joint Stock Company "State Savings Bank of Ukraine".
Скорочене найменування:
українською мовою - АТ "Ощадбанк";
англійською мовою - JSC "Oschadbank".
7. Місцезнаходження Банку - Україна, м. Київ, вул. Госпітальна, 12г.
8. Єдиним акціонером Банку, якому належить 100 відсотків акцій у статутному капіталі Банку, є держава.
Функції з управління корпоративними правами держави у Банку здійснює Кабінет Міністрів України.
9. Кабінет Міністрів України виконує також функції вищого органу управління Банку (далі - вищий орган).
10. Рішення вищого органу оформлюються актами Кабінету Міністрів України, проекти яких готуються і вносяться Мінфіном на розгляд Кабінету Міністрів України і не підлягають погодженню з іншими заінтересованими органами.
11. Банк є юридичною особою приватного права, утвореною згідно із законодавством.
12. Банк як юридична особа має у власності відокремлене майно, самостійний баланс, відкриває власні рахунки у Національному банку та інших банках, використовує власні печатки, штампи, фірмові бланки та банківські реквізити.
13. Банк має право від свого імені набувати майнових і особистих немайнових прав, зокрема вчиняти правочини (договори, контракти), бути учасником судового та арбітражного процесу (позивачем, відповідачем) в судах, третейських судах, Міжнародному комерційному арбітражному суді при Торгово-промисловій палаті України, інших міжнародних судових та арбітражних інстанціях.
14. Майно (майнові права), набуте Банком у результаті правонаступництва та провадження господарської діяльності, є власністю Банку.
15. Банк володіє, користується та розпоряджається своїм майном та коштами відповідно до мети і предмета своєї діяльності, передбачених цим Статутом.
16. Банк у своїй діяльності керується
Конституцією України,
Цивільним кодексом України,
Господарським кодексом України, Законами України
"Про банки і банківську діяльність",
"Про акціонерні товариства", іншими законами України, нормативно-правовими актами Президента України, Кабінету Міністрів України, Національного банку, державних органів, прийнятими відповідно до визначеної законом їх компетенції щодо контролю за діяльністю Банку як суб’єкта господарювання та суб’єкта режимно-секретної діяльності, положеннями цього Статуту, а також внутрішніми нормативними документами Банку.
17. У разі зміни законодавства або у разі наявності розбіжностей між положеннями цього Статуту та нормами законодавства цей Статут застосовується в частині, що не суперечить законодавству.
18. У разі наявності розбіжностей між положеннями цього Статуту та положеннями інших внутрішніх документів Банку положення цього Статуту мають переважну силу.
19. Банк самостійно відповідає за своїми зобов’язаннями всім своїм майном та коштами відповідно до законодавства.
20. Банк не відповідає за зобов’язаннями держави, а держава не відповідає за зобов’язаннями Банку, крім випадків, передбачених законом або договором.
21. Банк не відповідає за зобов’язаннями Національного банку, а Національний банк не відповідає за зобов’язаннями Банку, якщо інше не передбачено законом або договором.
22. Банк є економічно самостійним і повністю незалежним від органів державної влади і органів місцевого самоврядування в рішеннях та діях, пов’язаних з його операційною діяльністю.
23. Банк провадить свою діяльність на комерційній основі, набуває, володіє, користується та розпоряджається майном, зокрема будівлями, спорудами, устаткуванням, інвентарем, фондами та коштами, які належать йому на праві власності, відповідно до законодавства.
24. Банк може мати у власності нерухоме майно загальною вартістю не більше 25 відсотків власного капіталу Банку. Це обмеження не поширюється на:
1) приміщення, яке забезпечує технологічне виконання банківських функцій;
2) майно, яке перейшло до Банку у власність на підставі реалізації прав заставодержателя відповідно до умов договору застави;
3) майно, набуте Банком з метою запобігання виникненню збитків, за умови, що таке майно повинне бути відчужене Банком протягом одного року з моменту набуття права власності на нього;
4) майно, належне Банку на праві довірчої власності.
25. Банк може мати гербову та інші печатки, штампи, бланки із своїми найменуваннями.
Банк може мати основну круглу печатку із своїм повним найменуванням та додаткові круглі печатки. На основній та додаткових печатках зазначається ідентифікаційний код Банку. Банк може мати власний фірмовий бланк, де зазначається найменування Банку та інші реквізити.
26. Банк може створювати територіально відокремлені безбалансові відділення, філії та представництва (далі - відокремлені підрозділи Банку). Відокремлені підрозділи Банку використовують найменування Банку. До назви відокремленого підрозділу Банку може додаватися найменування місцезнаходження такого відокремленого підрозділу Банку.
Відокремлені підрозділи Банку можуть мати печатки зі своїми офіційними найменуваннями та штампи.
Мета і предмет діяльності Банку
27. Метою діяльності Банку як універсального банку в Україні, присутнього в усіх клієнтських сегментах, є сприяння економічному зростанню та соціальному прогресу в державі в усіх сферах діяльності; забезпечення виконання функції ринкового інструмента державної підтримки в галузях та сегментах економіки; участь у формуванні та функціонуванні кредитно-фінансової системи; сприяння загальнодоступності фінансування, підтримки та розвитку мікро-, малого і середнього бізнесу, корпоративного і роздрібного бізнесу та електронної комерції, зміцненню та реалізації виробничого і торгового потенціалу підприємств, зокрема тих, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави; збільшення цінності для акціонера за рахунок підвищення ефективності та результативності діяльності Банку, а також отримання прибутку в інтересах Банку та акціонера шляхом:
1) залучення зовнішніх і внутрішніх кредитних ресурсів та інвестицій;
2) отримання та надання кредитів від імені Банку під гарантії Кабінету Міністрів України або іншого уповноваженого державою згідно із законодавством органу;
3) здійснення комплексу заходів щодо фінансування інвестиційних проектів, у тому числі за рахунок залучених коштів, коштів суб’єктів підприємницької діяльності, іноземних інвестицій та кредитів, супроводження інвестиційних проектів та здійснення контролю за раціональним використанням залучених ресурсів;
4) надання банківських послуг, здійснення операцій на ринках капіталу та валютному ринку всім клієнтським сегментам, зокрема здійснення комплексного банківського обслуговування фізичних та юридичних осіб, роздрібного кредитування, підтримка бізнесу та населення;
5) співробітництва з міжнародними фінансовими організаціями, урядовими, неурядовими організаціями та кредитно-фінансовими установами іноземних держав з питань залучення фінансових ресурсів в економіку України;
6) провадження інших видів діяльності та здійснення інших операцій відповідно до законодавства, ліцензій, дозволів, виданих Національним банком або іншими уповноваженими органами, та положень цього Статуту.
28. Предметом діяльності Банку є надання банківських та інших фінансових послуг (крім послуг у сфері страхування, за винятком функцій страхового посередника), здійснення операцій на ринках капіталу та валютному ринку, а також провадження інших видів діяльності, не забороненої для банків, у порядку, визначеному законодавством.
Види діяльності Банку
29. Банк надає банківські та інші фінансові послуги (крім послуг у сфері страхування, за винятком функцій страхового посередника) як у національній, так і в іноземній валюті, платіжні послуги, здійснює операції на ринках капіталу та валютному ринку, а також провадить інші види діяльності, не заборонені для банків, у порядку, визначеному законодавством.
30. Види діяльності, що підлягають ліцензуванню або потребують отримання дозволу на їх провадження, провадяться Банком після отримання відповідної ліцензії або дозволу.
31. Банк на підставі банківської ліцензії, наданої Національним банком, може надавати банківські послуги згідно з переліком, визначеним
Законом України "Про банки і банківську діяльність".
32. Банк під час надання банківських послуг:
1) розміщує залучені кошти у вклади (депозити) на внутрішньому та зовнішньому ринку;
2) провадить операційну діяльність, зокрема щодо збереження коштів клієнтів, розрахункове та касове обслуговування клієнтів тощо;
3) здійснює випуск платіжних документів (чеків, акредитивів тощо), їх купівлю, продаж та зберігання, а також інші операції з ними;
4) здійснює купівлю в юридичних і фізичних осіб і продаж їм іноземної валюти готівкою та валюти, що перебуває на рахунках і вкладах;
5) здійснює купівлю і продаж в Україні та за кордоном банківських металів;
6) розміщує залучені у вклади (депозити), у тому числі на поточні рахунки, банківські метали від свого імені, на власних умовах та на власний ризик;
7) здійснює операції з касового обслуговування державного бюджету за угодами, укладеними з Казначейством.
33. Банк за дорученням клієнтів або від свого імені здійснює операції з фінансовими інструментами, перелік яких передбачений
Законом України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки".
34. Банк має право надавати інші фінансові послуги (крім послуг у сфері страхування, за винятком функцій страхового посередника) відповідно до закону, що регулює надання фінансових послуг.
35. Банк має право надавати своїм клієнтам (крім банків) фінансові послуги, зокрема шляхом укладення з комерційними агентами агентських договорів відповідно до законодавства.
36. На підставі ліцензій НКЦПФР відповідно до вимог законодавства Банк може провадити такі види професійної діяльності на ринках капіталу:
1) діяльність з торгівлі фінансовими інструментами;
2) депозитарна діяльність;
3) діяльність з управління активами інституційних інвесторів (виключно в частині управління іпотечним покриттям);
4) діяльність з управління майном для фінансування об’єктів будівництва та/або здійснення операцій з нерухомістю.
У межах здійснення професійної діяльності з торгівлі фінансовими інструментами Банк має право надавати клієнтам визначені законодавством додаткові послуги за умови, що вони зазначені в рішенні НКЦПФР про видачу Банку ліцензії на провадження відповідного виду діяльності в межах професійної діяльності з торгівлі фінансовими інструментами та внесені до реєстру професійних учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків.
37. Банк, крім надання фінансових послуг, має право провадити також діяльність щодо:
1) інвестицій, у тому числі залучення та розміщення коштів на внутрішньому та зовнішньому ринку;
2) випуску власних цінних паперів;
3) зберігання цінностей (у тому числі щодо обліку і зберігання цінних паперів та інших коштовностей, конфіскованих (заарештованих) на користь держави та/або визнаних безхазяйними) або надання в майновий найм (оренду) індивідуального банківського сейфа;
4) інкасації коштів та перевезення валютних цінностей;
5) надання консультаційних та інформаційних послуг щодо банківських та інших фінансових послуг;
6) придбання за власні кошти засобів виробництва для передачі їх в оренду (лізинг);
7) розроблення, виробництва, використання, експлуатації, ввезення, вивезення криптосистем і засобів криптографічного захисту інформації, надання послуг у галузі криптографічного захисту інформації;
8) виконання функції уповноваженого Національним банком банку, який залучено до зберігання готівки (банкнот і монет) національної валюти, яка є власністю Національного банку;
9) випуску електронних грошей, номінованих в гривні, а також здійснення інших операцій з ними.
38. Банк також провадить інші види діяльності, не заборонені законодавством.
39. Наведений у цьому розділі перелік послуг, операцій та видів діяльності не є вичерпним і не позбавляє Банк права провадити іншу діяльність, не заборонену законодавством.
40. Банк має право вчиняти будь-які правочини, необхідні для надання ним банківських та інших фінансових послуг та провадження іншої діяльності згідно із законодавством з урахуванням обмежень, визначених
Законом України "Про банки і банківську діяльність".
41. Банк має право розпочати новий вид діяльності або надання нового виду фінансових послуг (крім банківських) за умови виконання встановлених Національним банком вимог щодо цього виду діяльності або послуги.
42. Банк не пізніш як за місяць до початку нового виду діяльності або надання нового виду фінансових послуг (крім банківських) зобов’язаний повідомити про це Національному банку згідно з вимогами та в порядку, встановленими Національним банком.
Права Банку
43. З метою провадження своєї діяльності Банк має право відповідно до законодавства:
1) відкривати на території України відокремлені підрозділи Банку, реорганізовувати та ліквідовувати (закривати) їх, а також утворювати, реорганізовувати та ліквідовувати дочірні підприємства з дотриманням обмежень щодо участі банків у юридичних особах, передбачених
Законом України "Про банки і банківську діяльність". Банк також має право забезпечувати відокремлені підрозділи Банку основними засобами та обіговими коштами, які йому належать;
2) обслуговувати клієнтів на території України поза межами приміщень Банку (відокремлених підрозділів Банку);
3) утворювати (зокрема шляхом придбання) дочірні банки, філії і представництва на території інших держав після отримання дозволу Національного банку, реорганізовувати та ліквідовувати (закривати) їх;
4) бути учасником банківської групи;
5) утворювати або бути учасником благодійних або інших неприбуткових організацій, неприбуткових спілок чи асоціацій для забезпечення досягнення мети діяльності Банку;
6) бути засновником або учасником юридичних осіб будь-якої організаційно-правової форми і виду, придбавати корпоративні права юридичних осіб, у тому числі акції (частки, паї), крім юридичних осіб, статутом яких передбачена повна відповідальність його власників, з дотриманням обмежень щодо участі банків у юридичних особах, передбачених
Законом України "Про банки і банківську діяльність";
7) разом з іншими банками створювати неприбуткові спілки чи асоціації з метою захисту та представлення інтересів учасників, розвитку міжрегіональних та міжнародних зв’язків, забезпечення наукового та інформаційного обміну і професійних інтересів, розроблення рекомендацій щодо банківської діяльності;
8) здійснювати операції з цінними паперами відповідно до банківського законодавства, законодавства про ринки капіталу, інвестиційну діяльність та згідно з нормативно-правовими актами Національного банку;
9) фінансувати капітальні вкладення за дорученням власників або розпорядників інвестованих коштів;
10) мати у власності нерухоме майно, засоби зв’язку, обладнання, транспортні засоби тощо, а також набувати у власність нерухоме майно, засоби зв’язку, обладнання, транспортні засоби тощо, у тому числі в рахунок погашення заборгованості перед Банком, зокрема за процедурою виконавчого провадження;
11) отримувати у власність акції, частки, паї у зв’язку з реалізацією права заставодержателя;
12) придбавати, зберігати, використовувати та перевозити в порядку, передбаченому законодавством, бойову вогнепальну зброю і боєприпаси до неї, спеціальну техніку, обладнання, спеціальні засоби індивідуального захисту та активної оборони для забезпечення власної служби охорони та служби інкасації Банку;
13) використовувати власні транспортні засоби для здійснення інкасації коштів клієнтів, перевезення готівки та цінностей, а також для перевезення працівників і вантажів для своїх потреб;
14) самостійно визначати форми, систему та порядок оплати праці працівників відповідно до законодавства;
15) використовувати як платіжні інструменти розрахункові документи, платіжні доручення, платіжні вимоги, вимоги-доручення, векселі, чеки, банківські платіжні картки та інші дебетові і кредитові платіжні інструменти, у тому числі електронні платіжні засоби, що застосовуються у національній та міжнародній банківській практиці;
16) залучати кошти нерезидентів;
17) приймати заповідальні розпорядження від вкладників - фізичних осіб про видачу вкладу у разі смерті будь-якій особі, зокрема юридичній особі або державі;
18) запроваджувати та надавати нові види банківських послуг (банківських продуктів) для своїх клієнтів, зокрема вводити нові види вкладів (депозитів) і кредитів для юридичних і фізичних осіб;
19) самостійно встановлювати процентні ставки за активними і пасивними операціями, а також розміри комісійних та інших винагород за послуги Банку;
20) отримувати від суб’єктів господарювання, установ і організацій баланси, фінансові плани, фінансову звітність та інші документи, що відображають результат діяльності зазначених осіб, за формою, визначеною законодавством, для здійснення активних банківських операцій, проведення розрахунків і підтвердження платоспроможності клієнтів тощо;
21) приймати для забезпечення кредитів, гарантій та зобов’язань за іншими операціями у заставу майно (майнові права), зокрема те, на яке може бути звернено стягнення, отримувати у власність заставлене майно (майнові права) внаслідок звернення на нього стягнення, приймати майно в управління, забезпечувати виконання зобов’язань у будь-який спосіб, визначений законодавством або договором;
22) перевіряти використання за цільовим призначенням надані Банком кредити, а також наявність та умови зберігання майна, яким забезпечується виконання зобов’язань за кредитними операціями;
23) обстежувати потенційні об’єкти інвестиційної діяльності, створювати відповідний банк даних, здійснювати інформаційне забезпечення учасників інвестиційного процесу;
24) для проведення спільного фінансування укладати договори про консорціумне кредитування;
25) здійснювати у межах, визначених законодавством, перевірку грошових і розрахункових документів, бухгалтерських, звітних і статистичних матеріалів клієнтів, які мають рахунки в Банку;
26) виконувати агентські та інші посередницькі функції, зокрема функції страхового посередника;
27) у разі несвоєчасного погашення кредиту або відсотків за його користування видавати наказ про примусову оплату боргового зобов’язання, якщо це передбачено договором;
28) для провадження банківської діяльності відкривати та вести кореспондентські рахунки в Національному банку та в інших банках в Україні та за її межами, банківські рахунки для фізичних і юридичних осіб у національній та іноземній валюті, а також у банківських металах;
29) здійснювати випуск електронних грошей, номінованих у гривні, та операції з ними;
30) здійснювати обслуговування клієнтів із застосуванням електронних банківських документів та електронних засобів зв’язку з урахуванням вимог законодавства, зокрема нормативно-правових актів Національного банку;
31) провадити зовнішньоекономічну діяльність згідно із законодавчими актами України, що регулюють такі правовідносини;
32) здійснювати реалізацію пам’ятних та інвестиційних монет;
33) вчиняти інші дії, що не суперечать законодавству.
44. Філії Банку мають право здійснювати представництво прав та охоронюваних законом інтересів Банку в судах загальної юрисдикції або третейських та арбітражних судах на підставі затвердженого Банком положення про філію з дотриманням внутрішніх нормативно-правових актів Банку.
45. Банк встановлює відносини з клієнтами та банками-кореспондентами відповідно до законодавства, зокрема нормативно-правових актів Національного банку, на підставі договорів між клієнтом та Банком про надання ним банківських та інших фінансових послуг, а також щодо провадження інших видів діяльності, не заборонених для банків, якими визначаються взаємні права, зобов’язання та відповідальність сторін, процентні ставки, комісійні винагороди, види забезпечення повернення кредитів, порядок отримання від клієнтів відповідної інформації та інші умови.
Статутний капітал, резервний та інші фонди Банку
46. З метою забезпечення статутної діяльності Банк відповідно до законодавства та цього Статуту формує статутний капітал.
48. Статутний капітал Банку не повинен формуватися з непідтверджених джерел. Забороняється використовувати для формування статутного капіталу Банку бюджетні кошти, якщо такі кошти мають інше цільове призначення.
49. Статутний капітал Банку становить 49472840000 (сорок дев’ять мільярдів чотириста сімдесят два мільйони вісімсот сорок тисяч) гривень.
50. Банк має право змінювати (збільшувати або зменшувати) розмір статутного капіталу в порядку, визначеному законодавством.
51. Наявність збитків у Банку не є перешкодою для збільшення його статутного капіталу.
52. Збільшення розміру статутного капіталу може здійснюватися виключно за рахунок грошових внесків (у тому числі чистого прибутку, що залишився у розпорядженні Банку), крім випадків, передбачених законодавством.
53. Розмір статутного капіталу Банку збільшується шляхом підвищення номінальної вартості акцій або додаткової емісії акцій існуючої номінальної вартості у порядку, встановленому НКЦПФР.
54. Збільшення розміру статутного капіталу Банку із залученням додаткових внесків здійснюється шляхом додаткової емісії акцій.
55. Збільшення розміру статутного капіталу Банку без залучення додаткових внесків здійснюється шляхом підвищення номінальної вартості акцій.
56. Банк має право збільшувати розмір статутного капіталу після реєстрації звітів про результати емісії всіх попередніх випусків акцій.
57. Статутний капітал Банку може бути зменшений у порядку, встановленому законодавством.
58. Після прийняття рішення про зменшення статутного капіталу правління Банку (далі - правління) протягом 30 днів вчиняє необхідні дії, визначені
Законом України "Про акціонерні товариства", пов’язані із зменшенням статутного капіталу.
59. Банк формує резервний фонд для покриття непередбачених збитків за всіма статтями активів та позабалансових зобов’язань.
60. Розмір щорічних відрахувань до резервного фонду становить не менш як 5 відсотків суми прибутку Банку до досягнення 25 відсотків розміру регулятивного капіталу Банку. У разі досягнення розміру відрахувань до резервного фонду 25 відсотків розміру регулятивного капіталу Банку доцільність подальшого відрахування та розмір такого відрахування визначаються вищим органом під час прийняття рішення про розподіл прибутку.
61. Банк формує інші фонди відповідно до нормативно-правових актів Національного банку.
62. За рахунок прибутку Банк може створювати також інші фонди.
Акції Банку
63. Статутний капітал Банку поділено на 42649 (сорок дві тисячі шістсот сорок дев’ять) простих іменних акцій номінальною вартістю 1160000 (один мільйон сто шістдесят тисяч) гривень на всю суму статутного капіталу відповідно до законодавства.
64. Банк здійснює емісію власних акцій відповідно до законодавства з урахуванням особливостей, визначених
Законом України "Про банки і банківську діяльність".
65. Акція посвідчує корпоративні права акціонера щодо Банку.
66. Усі акції Банку за формою випуску є іменними та існують в електронній формі. Акції Банку за типом є простими. Кожна акція є неподільною.
67. Банк має право здійснювати в установленому законодавством порядку консолідацію або дроблення акцій.
68. Вищий орган має право прийняти рішення про викуп акцій Банку без подальшого зменшення розміру статутного капіталу Банку за умови, що на день такого викупу Банк сформує резервний капітал у розмірі сумарної номінальної вартості акцій, що будуть викуплені. Такий резервний капітал не може бути розподілений та використовується виключно для підвищення номінальної вартості акцій.
Розподіл прибутку Банку та покриття збитків
69. Прибуток Банку після сплати податків та інших обов’язкових платежів підлягає розподілу згідно з рішенням вищого органу у спосіб та строки, що визначені законодавством.
70. Збитки покриваються за рішенням вищого органу відповідно до законодавства та цього Статуту.
71. Збитки не покриваються безпосередньо з фондів, а проводяться через рахунки прибутків і збитків.
72. Банку забороняється виплачувати дивіденди, розподіляти прибуток у будь-якій формі, якщо така виплата чи розподіл призведуть до недотримання рівня капіталу, необхідного для забезпечення вимог, установлених
Законом України "Про банки і банківську діяльність".
73. Банк згідно з рішенням вищого органу здійснює виплату дивідендів один раз на рік за підсумками календарного року за рахунок чистого прибутку за звітний рік та/або нерозподіленого прибутку.
74. Дивіденди виплачуються акціонеру виключно грошовими коштами за акціями, звіт про результати емісії яких зареєстровано в установленому законодавством порядку.
Цінні папери Банку
75. Банк має право здійснювати емісію акцій та інших емісійних цінних паперів (облігацій, іпотечних облігацій, похідних цінних паперів тощо), а також видачу неемісійних цінних паперів (ощадних (депозитних) сертифікатів, векселів тощо) в порядку, встановленому законодавством.
Захист інтересів клієнтів, охорона працівників і майна Банку, збереження банківської таємниці
76. Банк розробляє та здійснює заходи для правового захисту своїх інтересів, фінансової, господарської, інформаційної безпеки та охорони свого майна з урахуванням вимог, визначених законодавством.
77. Звернення стягнення на власні кошти та майно Банку, кошти та інші цінності фізичних або юридичних осіб, що перебувають в Банку, накладення арешту на майно або кошти Банку, що перебувають на його рахунках, а так само накладення арешту на кошти та інші цінності фізичних або юридичних осіб, що перебувають в Банку, та звільнення майна або коштів з-під арешту здійснюється згідно із законодавством.
78. З метою забезпечення захисту клієнтів, працівників, відвідувачів, цінностей та майна від протиправних посягань в установах Банку за рішенням правління відповідно до нормативно-правових актів Національного банку та інших актів законодавства організовується охорона, зокрема відомча, залежно від її категорії, встановленої Національним банком.
79. Банк забезпечує збереження банківської таємниці всіма його працівниками (службовцями) та керівниками відповідно до
Закону України "Про банки і банківську діяльність" та інших нормативно-правових актів.
80. Керівники та працівники (службовці) Банку зобов’язані не розголошувати та не використовувати з вигодою для себе чи для третіх осіб конфіденційну інформацію, яка стала відома їм під час виконання посадових/службових обов’язків.
81. Керівники та працівники (службовці) Банку під час вступу на посаду підписують зобов’язання про нерозголошення відомостей, що становлять банківську або комерційну таємницю.
82. Особи, винні у порушенні порядку розкриття та використання банківської та комерційної таємниці, несуть відповідальність згідно із законодавством.
83. Вищий орган має право отримувати будь-яку інформацію про фінансово-господарську діяльність Банку, необхідну для здійснення його повноважень, з урахуванням положень
Закону України "Про банки і банківську діяльність" щодо банківської таємниці.
Члени наглядової ради Банку (далі - наглядова рада) мають право отримувати будь-яку інформацію про Банк (зокрема інформацію, що становить банківську таємницю) з урахуванням положень
Закону України "Про банки і банківську діяльність" щодо банківської таємниці та положення про наглядову раду.
84. Банк на виконання законів подає інформацію про фінансово-господарську діяльність Банку, зокрема інформацію, що становить банківську таємницю. Крім того, Банк подає зазначену інформацію Мінфіну в обсязі, необхідному для здійснення моніторингу діяльності Банку та стану виконання стратегії розвитку Банку.
Органи управління та контролю. Керівники Банку
85. Структура управління Банком є дворівневою.
86. Органами управління та контролю Банку є:
вищий орган - орган, що здійснює функції з управління корпоративними правами держави в Банку;
наглядова рада - колегіальний орган управління Банку, що в межах своєї компетенції здійснює управління Банком та контролює і регулює діяльність правління Банку з метою виконання стратегії розвитку Банку, здійснює захист прав вкладників, кредиторів та держави як акціонера;
правління - виконавчий орган Банку, що здійснює поточне управління його діяльністю.
87. Розподіл функцій між органами управління Банку має забезпечувати ефективну систему управління та внутрішнього контролю.
88. Керівниками Банку є голова, його заступники та члени наглядової ради Банку, голова, його заступники та члени правління Банку, головний бухгалтер Банку.
89. Керівники Банку повинні відповідати встановленим законодавством вимогам, зокрема кваліфікаційним вимогам щодо професійної придатності та ділової репутації.
90. Керівниками Банку не можуть бути особи, які мають громадянство (підданство) /є податковими резидентами/мають місце постійного проживання держави/в державі, що здійснює/здійснювала збройну агресію проти України.
91. Наглядова рада та правління повинні мати колективну придатність, яка відповідає розміру Банку, складності, обсягам, видам, характеру здійснюваних Банком операцій, організаційній структурі та профілю ризику Банку, а також враховувати особливості діяльності Банку як системно важливого та/або діяльності банківської групи, до складу якої входить Банк.
Вищий орган
92. Вищий орган може вирішувати питання діяльності Банку в межах своєї виключної компетенції. Вищий орган не має права приймати рішення з питань діяльності Банку, що не належать до його виключної компетенції. Вищий орган не бере участі в поточному управлінні Банком.
93. До виключної компетенції вищого органу належить прийняття рішень щодо:
1) визначення основних (стратегічних) напрямів діяльності Банку та затвердження звітів про їх виконання;
2) схвалення стратегії розвитку Банку, затвердженої наглядовою радою;
3) внесення змін до Статуту Банку;
4) збільшення або зменшення статутного капіталу Банку;
5) призначення та припинення повноважень членів наглядової ради в порядку та з урахуванням особливостей, передбачених
статтею 7 Закону України "Про банки і банківську діяльність";
6) затвердження умов цивільно-правових договорів, що укладаються з членами наглядової ради, обрання особи, уповноваженої на підписання цивільно-правових договорів з членами наглядової ради;
7) встановлення розміру винагороди членів наглядової ради, в тому числі заохочувальних та компенсаційних виплат;
8) затвердження положення про винагороду членів наглядової ради, вимоги до якого встановлюються Національним банком;
9) затвердження звіту про винагороду членів наглядової ради, вимоги до якого встановлюються Національним банком;
10) затвердження річного звіту Банку;
11) затвердження заходів за результатами розгляду звіту наглядової ради, в тому числі про виконання стратегії розвитку Банку;
12) покриття збитків та розподілу прибутку;
13) затвердження розміру річних дивідендів;
14) затвердження положення про наглядову раду;
15) зміни типу акціонерного товариства, у формі якого існує Банк;
16) емісії акцій, їх дроблення або консолідації;
17) викупу Банком акцій власної емісії;
18) анулювання або продажу викуплених акцій Банку;
19) реорганізації Банку, обрання комісії з реорганізації Банку;
20) ліквідації Банку, обрання комісії з припинення (ліквідаційної комісії, ліквідатора) Банку, затвердження ліквідаційного балансу;
21) встановлення критеріїв відбору зовнішнього аудитора Банку;
22) надання згоди на вчинення значного правочину за поданням наглядової ради, якщо ринкова вартість предмета такого правочину перевищує 25 відсотків вартості активів Банку за даними останньої річної фінансової звітності Банку;
23) надання згоди на вчинення правочину, щодо вчинення якого є заінтересованість, у випадках та порядку, що встановлені
Законом України "Про акціонерні товариства", з урахуванням положень
статті 52 Закону України "Про банки і банківську діяльність";
24) затвердження порядку щорічного оцінювання ефективності діяльності наглядової ради, включаючи критерії оцінювання виконання стратегії та/або бізнес-плану розвитку державного банку та результатів такого оцінювання.
94. Повноваження з вирішення питань, що належать до виключної компетенції вищого органу, не можуть бути передані іншим органам управління Банку.
95. Вищий орган щороку в установлений законодавством строк приймає рішення з питань, передбачених підпунктами 10-12 пункту 93 цього Статуту.
Наглядова рада
96. Наглядова рада є колегіальним органом управління, що в межах своєї компетенції здійснює управління Банком, а також контролює та регулює діяльність правління з метою виконання стратегії розвитку Банку. Наглядова рада діє в інтересах Банку відповідно до
Закону України "Про банки і банківську діяльність" та здійснює захист прав вкладників, кредиторів та держави як акціонера Банку. Наглядова рада не бере участі в поточному управлінні Банком.
97. Наглядова рада складається з дев’яти членів, з яких шість членів є незалежними, а три члени є представниками держави.
98. Один представник держави у наглядовій раді призначається вищим органом за поданням Президента України, один - за поданням Кабінету Міністрів України та один - за поданням профільного Комітету Верховної Ради України, до предметів відання якого належать питання банківської діяльності.
Незалежні члени наглядової ради призначаються вищим органом з дотриманням вимог та у порядку, що визначені
Законом України "Про банки і банківську діяльність".
99. Члени наглядової ради вступають на посаду після їх погодження Національним банком. Першим днем здійснення повноважень на посаді члена наглядової ради вважається день, наступний за днем отримання Банком повідомлення Національного банку про погодження на посаду члена наглядової ради. У разі повторного призначення члена наглядової ради, який на момент такого повторного призначення займає посаду члена наглядової ради Банку та якого Національний банк раніше погодив на цю посаду, він набуває повноважень з дня його повторного призначення на посаду члена наглядової ради.
100. Члени наглядової ради повинні відповідати вимогам
статті 7 Закону України "Про банки і банківську діяльність", а також вимогам до керівника банку, встановленим
статтею 42 зазначеного Закону. Не допускається призначення особи на посаду члена наглядової ради, якщо таке призначення може призвести до конфлікту інтересів. Не може бути членом наглядової ради особа, яка має не погашену або не зняту в установленому законодавством порядку судимість та/або яка піддавалася адміністративному стягненню за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією.
101. До виключної компетенції наглядової ради належить прийняття рішень щодо:
1) затвердження та контролю за реалізацією стратегії Банку, бізнес-плану, планів відновлення діяльності Банку, фінансування Банку в кризових ситуаціях, забезпечення безперервної діяльності Банку;
2) забезпечення організації ефективного корпоративного управління відповідно до принципів (кодексу) корпоративного управління;
3) затвердження та контролю за виконанням бюджету Банку, зокрема фінансування підрозділів з управління ризиками, контролю за дотриманням норм (комплаєнс), внутрішнього аудиту та інших структурних підрозділів, підпорядкованих безпосередньо наглядовій раді;
4) затвердження та контролю за реалізацією стратегії та оперативного плану управління проблемними активами Банку;
5) забезпечення функціонування та контролю за ефективністю комплексної та адекватної системи внутрішнього контролю Банку, зокрема системи управління ризиками, внутрішнього аудиту;
6) затвердження та контролю за дотриманням стратегій і політик управління ризиками, декларації схильності до ризиків, переліку лімітів (обмежень) щодо ризиків Банку;
7) затвердження та контролю за дотриманням кодексу поведінки (етики), політики запобігання, виявлення та управління конфліктами інтересів у Банку;
8) запровадження та контролю за функціонуванням механізму конфіденційного повідомлення про неприйнятну поведінку в Банку та реагування на такі повідомлення;
9) визначення джерел капіталізації та іншого фінансування Банку;
10) визначення кредитної політики;
11) затвердження організаційної структури Банку, а також структури підрозділів з управління ризиками, контролю за дотриманням норм (комплаєнс), внутрішнього аудиту та інших структурних підрозділів, підпорядкованих безпосередньо наглядовій раді;
12) затвердження внутрішніх положень про правління, про комітети наглядової ради, про структурні підрозділи з управління ризиками, контролю за дотриманням норм (комплаєнс), внутрішнього аудиту, про інші структурні підрозділи, підпорядковані безпосередньо наглядовій раді, які, зокрема, повинні включати порядок звітування перед наглядовою радою;
13) попереднього схвалення річного звіту Банку до його подання на затвердження вищого органу;
14) призначення та припинення повноважень голови, його заступників та членів правління Банку, призначення та звільнення керівника підрозділу внутрішнього аудиту, головного ризик-менеджера, головного комплаєнс-менеджера, працівника Банку, відповідального за проведення фінансового моніторингу в Банку;
15) встановлення порядку конкурсного відбору кандидатів на посади голови, його заступників та інших членів правління Банку;
16) здійснення контролю за діяльністю правління, підрозділів з управління ризиками, контролю за дотриманням норм (комплаєнс), внутрішнього аудиту, інших структурних підрозділів, підпорядкованих безпосередньо наглядовій раді, та внесення рекомендацій щодо її вдосконалення;
17) здійснення щорічної оцінки ефективності діяльності правління загалом та кожного члена правління зокрема, підрозділів з управління ризиками, контролю за дотриманням норм (комплаєнс), внутрішнього аудиту, інших структурних підрозділів, підпорядкованих безпосередньо наглядовій раді, оцінки відповідності членів правління, головного ризик-менеджера, головного комплаєнс-менеджера, керівника підрозділу внутрішнього аудиту кваліфікаційним вимогам, оцінки відповідності колективної придатності правління розміру Банку, складності, обсягам, видам, характеру здійснюваних Банком операцій, організаційній структурі та профілю ризику Банку з урахуванням особливостей діяльності Банку як системно важливого (за наявності такого статусу) та/або діяльності банківської групи, до складу якої входить Банк, а також вжиття заходів з удосконалення механізмів діяльності правління та підрозділів з управління ризиками, контролю за дотриманням норм (комплаєнс), внутрішнього аудиту, інших структурних підрозділів, підпорядкованих безпосередньо наглядовій раді, за результатами такої оцінки;
18) визначення порядку роботи та планів роботи підрозділу внутрішнього аудиту;
19) визначення аудиторської фірми для проведення зовнішнього аудиту, зокрема для проведення щорічної аудиторської перевірки фінансової звітності, затвердження умов договору, що укладається з аудиторською фірмою, встановлення розміру оплати послуг та обрання особи, уповноваженої на підписання такого договору з аудиторською фірмою;
20) контролю за усуненням недоліків, виявлених Національним банком та іншими державними органами, які в межах компетенції здійснюють нагляд за діяльністю Банку, підрозділом внутрішнього аудиту та аудиторською фірмою, за результатами проведення зовнішнього аудиту;
21) створення, реорганізації та ліквідації юридичних осіб, утворення філій і представництв Банку на території інших держав, затвердження їх статутів і положень, а також щодо участі Банку в юридичних особах, що становить 10 і більше відсотків їх статутного капіталу, крім випадків отримання у власність акцій, часток, паїв у зв’язку з реалізацією права заставодержателя;
22) створення недержавного пенсійного фонду, затвердження його статуту та внесення змін і доповнень до нього або щодо приєднання Банку до створеного недержавного пенсійного фонду;
23) затвердження умов контрактів, що укладаються з головою, його заступниками, членами правління Банку, затвердження змін до них, встановлення розміру їх винагороди, у тому числі заохочувальних та компенсаційних виплат, визначення особи, яка підписуватиме контракти з головою, його заступниками та членами правління Банку від імені Банку;
24) затвердження умов трудових договорів (контрактів), що укладаються з керівником та працівниками підрозділу внутрішнього аудиту, головним ризик-менеджером, головним комплаєнс-менеджером, працівником Банку, відповідальним за проведення фінансового моніторингу в Банку, затвердження змін до них, встановлення розміру їх винагороди, у тому числі заохочувальних та компенсаційних виплат;
25) здійснення контролю за своєчасністю надання (опублікування) Банком достовірної інформації про його діяльність відповідно до законодавства, зокрема нормативно-правових актів Національного банку;
26) звернення до Мінфіну з пропозицією внесення на розгляд вищого органу питань, які належать до його компетенції;
27) емісії Банком цінних паперів, крім акцій та інших цінних паперів, які можуть бути конвертовані в акції, на суму, що не перевищує 25 відсотків вартості активів Банку за даними останньої річної фінансової звітності;
28) викупу розміщених Банком інших, ніж акції, цінних паперів;
29) надання згоди на вчинення значного правочину, якщо ринкова вартість предмета правочину становить від 10 до 25 відсотків вартості активів за даними останньої річної фінансової звітності Банку;
30) винесення питання щодо вчинення значного правочину на розгляд вищого органу, якщо ринкова вартість предмета такого правочину перевищує 25 відсотків вартості активів Банку за даними останньої річної фінансової звітності Банку;
31) надання згоди на вчинення правочину, щодо якого є заінтересованість, у випадках і порядку, встановлених
Законом України "Про акціонерні товариства", з урахуванням положень
статті 52 Закону України "Про банки і банківську діяльність";
32) винесення питання щодо вчинення правочину, щодо якого є заінтересованість, на розгляд вищого органу у випадках і порядку, встановлених
Законом України "Про акціонерні товариства", з урахуванням положень
статті 52 Закону України "Про банки і банківську діяльність";
33) обрання (заміни) депозитарної установи, що надає Банку додаткові послуги, та затвердження умов договору, що укладається з нею, встановлення розміру оплати її послуг;
34) затвердження та контролю за дотриманням порядку здійснення операцій із пов’язаними з Банком особами, який, зокрема, має містити вимоги щодо виявлення та контролю за операціями із пов’язаними з Банком особами;
35) визначення політики винагороди в Банку відповідно до вимог, встановлених Національним банком, а також здійснення контролю за її реалізацією;
36) здійснення щорічної оцінки ефективності діяльності наглядової ради загалом та кожного члена наглядової ради Банку зокрема, комітетів ради, оцінки відповідності колективної придатності наглядової ради розміру Банку, складності, обсягам, видам, характеру здійснюваних Банком операцій, організаційній структурі та профілю ризику Банку з урахуванням особливостей діяльності Банку як системно важливого (за наявності такого статусу) та/або діяльності банківської групи, до складу якої входить Банк, а також вжиття заходів з удосконалення механізмів діяльності наглядової ради за результатами такої оцінки;
37) затвердження положення та звіту про винагороду членів правління, впливових осіб, подання до затвердження вищим органом Банку положення та звіту про винагороду членів наглядової ради;
38) розгляду звіту правління та затвердження заходів за результатами його розгляду;
39) розгляду висновків зовнішнього та внутрішнього аудиту Банку та затвердження заходів за результатами їх розгляду;
40) затвердження принципів (кодексу) корпоративного управління Банку;
41) утворення комітетів наглядової ради та затвердження положень про них;
42) затвердження ринкової вартості майна у випадках, передбачених
Законом України "Про акціонерні товариства";
43) обрання оцінювача майна Банку та затвердження умов договору, що укладається з ним, встановлення розміру оплати його послуг;
44) встановлення лімітів, а саме:
ліміту повноважень правління на списання за рахунок резерву для відшкодування можливих втрат за активними банківськими операціями заборгованості (дебіторської заборгованості, заборгованості за цінними паперами та іншими, ніж цінні папери, корпоративними правами, заборгованості за кредитними операціями, заборгованості за коштами, розміщеними на кореспондентських рахунках в інших банках), а також іншої дебіторської заборгованості;
встановлення граничних сум проведення активних операцій;
45) укладення у випадках, передбачених законодавством, Банком договорів добровільного страхування відповідальності керівників Банку та затвердження умов таких договорів;
46) призначення та звільнення/припинення повноважень корпоративного секретаря, відсторонення його від виконання повноважень, затвердження положення про корпоративного секретаря, затвердження умов трудового договору (контракту) з корпоративним секретарем, визначення особи, яка підписуватиме трудовий договір (контракт) з корпоративним секретарем від імені Банку;
47) інших питань, віднесених законодавством, зокрема нормативно-правовими актами Національного банку, до виключної компетенції наглядової ради.
102. Крім питань, що віднесені до виключної компетенції наглядової ради згідно з пунктом 101 цього Статуту, до її компетенції належить:
1) прийняття рішень щодо створення, реорганізації та ліквідації, закриття відокремлених підрозділів Банку (філій, відділень і представництв тощо) на території України;
2) прийняття рішень (надання згоди) щодо прощення частини боргу, продажу/відступлення прав вимоги за ціною нижчою, ніж заборгованість за основним боргом, нарахованими процентними доходами, несплаченими комісіями, з метою врегулювання грошових зобов’язань за кредитними договорами, іншими договорами чи документами, а також пов’язаних з ними активів, у тому числі прав вимоги, та/або інших майнових прав за договорами забезпечення, укладеними Банком у рамках відповідної банківської активної операції; затвердження порядку та умов застосування Банком зазначених у цьому підпункті механізмів;
3) затвердження внутрішніх документів Банку, якими регулюється діяльність Банку, крім тих, що віднесені до виключної компетенції вищого органу, компетенції правління та голови правління Банку відповідно до цього Статуту;
4) розгляд інших питань, винесених на розгляд наглядової ради головою наглядової ради, її членами, правлінням (у випадках, передбачених законодавством та/або внутрішніми документами Банку).
Наглядова рада має право передавати вирішення зазначених у цьому пункті питань, які не належать до її виключної компетенції, правлінню.
103. Наглядова рада не здійснює затвердження внутрішніх документів Банку щодо надання банківських та фінансових послуг, провадження інших видів діяльності, не забороненої для банків, що належать до поточної діяльності Банку, а також пов’язаних із забезпеченням провадження такої діяльності (за винятком нормативних документів Банку, затвердження яких належить до виключної компетенції наглядової ради відповідно до Статуту та/або законодавства).
104. Питання, що належать до виключної компетенції наглядової ради, не можуть вирішуватися іншими органами управління Банку, крім винесення на розгляд вищого органу питання щодо надання згоди на вчинення значного правочину відповідно до підпункту 30 пункту 101 цього Статуту.
105. Після визначення вищим органом основних (стратегічних) напрямів діяльності Банку наглядова рада повинна забезпечити розроблення стратегії розвитку Банку, затвердити її і передати Мінфіну для внесення на розгляд вищого органу відповідно до пункту 10 цього Статуту.
................Перейти до повного тексту