1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 1 квітня 2003 р. N 451
Київ
Про затвердження Програми розвитку спиртової, лікеро-горілчаної та виноробної галузей на 2003-2007 роки
Відповідно до статті 2 Указу Президента України від 27 грудня 2002 р. N 1234 "Про заходи щодо запровадження державної монополії у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів" Кабінет Міністрів України
постановляє:
Затвердити Програму розвитку спиртової, лікеро-горілчаної та виноробної галузей на 2003-2007 роки (додається).
Прем'єр-міністр України В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 22
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 1 квітня 2003 р. N 451
ПРОГРАМА
розвитку спиртової, лікеро-горілчаної та виноробної галузей на 2003-2007 роки
1. Загальна характеристика стану розвитку галузей
Виробництво етилового спирту в Україні протягом останніх п'яти років характеризується такими показниками, млн. дал:
Рік Усього концерном "Укрспирт"
(у тому числі технічний)
Питома вага етилового
спирту, виробленого
підприємствами концерну
"Укрспирт", відсотків
1998
1999
2000
2001
2002
15,5 (0,072)
14,4 (1,2)
19,2 (1,5)
24,1 (4)
26 (7,1)
98,1
94,7
96
86,7
91,5
Крім етилового спирту підприємствами концерну "Укрспирт" в 2002 році вироблено 11903 тис. дал горілки та лікеро-горілчаних напоїв, 12,9 тис. тонн дріжджів хлібопекарських, 2,6 тис. тонн сухих кормових дріжджів, понад 500 тис. дал мінеральних вод, 237 тис. дал оцту спиртового 6-відсоткового, 76,8 млн. штук парфумерних виробів. У цілому обсяг виробництва товарної продукції в порівнянних цінах за 2002 рік становив 1324 млн. гривень.
Прогнозований річний обсяг виробництва етилового спирту (етилового спирту ректифікованого та етилового спирту технічного) дорівнює 26 млн. дал, у тому числі для потреб внутрішнього ринку - 21 млн., експорту - 5 млн. дал. Коефіцієнт завантаження потужностей з виробництва етилового спирту становить близько 40 відсотків.
Слід зазначити, що наявні потужності спиртових заводів концерну "Укрспирт" дають змогу виробляти щороку понад 61 млн. дал етилового спирту. З метою більш повного завантаження спиртових заводів вісім з них переобладнано на виробництво високооктанової кисневмісної добавки до бензинів. На 1 січня ц.р. вироблено 28,2 тис. тонн добавки, у тому числі протягом 2002 року - 6,25 тис. тонн.
Разом з тим підприємства концерну "Укрспирт" спроможні виробити 55 тис. тонн добавки. До кінця поточного року планується поступово збільшити обсяги її виробництва до 80 тис. тонн, у 2004 році - до 110 тис. тонн, у 2005 - до 170 тис., у 2006 - до 220 тис. та у 2007 році - до 280 тис. тонн. Це дасть змогу повністю завантажити потужності спиртових заводів. При використанні технічного етилового спирту як сировини для хімічних виробництв з'являється можливість забезпечити подальший розвиток хімічної галузі.
Промисловим вирощуванням винограду займається близько 600 сільськогосподарських підприємств різних форм власності. На 1 січня поточного року площі під виноградними насадженнями становили 93 тис. гектарів, з них 83 тис. гектарів - у плодоносному віці. Середньорічні показники виробництва винограду поступово стабілізуються і досягають майже 260 тис. тонн, що на 35 відсотків перевищує обсяги 1999-2002 років (193 тис. тонн). Значною мірою цьому сприяє державна фінансова підтримка розвитку галузі - щороку з цією метою спрямовується близько 100 млн. гривень. Це дало можливість здійснити насадження виноградників на площі понад 11 тис. гектарів (12 відсотків загальної площі).
Проте загальна врожайність виноградних насаджень залишається вкрай низькою: в середньому за 1996-2001 роки вона становила всього 26,1 центнера з гектара. Торік валовий збір винограду дорівнював 223,3 тис. тонн, а врожайність становила 28,3 центнера з гектара.
Переробкою винограду, виготовленням виноматеріалів, витримуванням та розливом вина, виробництвом та витримуванням коньячних спиртів, розливом коньяку, виготовленням шампанського та ігристих вин займається понад 200 спеціалізованих підприємств. Виробничі потужності виноробної галузі спроможні забезпечити переробку за сезон майже 800 тис. тонн винограду, виготовити вина понад 32 млн. дал, коньяку до 2,6 млн. дал, шампанського понад 79 млн. пляшок. Однак через незабезпеченість сировиною в необхідному обсязі потужності використовуються на 40-50 відсотків.
Є труднощі і з реалізацією продукції. Останніми роками дещо зросли обсяги експорту, але ця тенденція нестабільна. В 2002 році продукція виноробних підприємств експортувалася до 14 країн - Росії, Білорусі, Німеччини, Австрії, США, Бельгії, Швейцарії, Ізраїлю, Англії, Канади, Словаччини, Польщі, Латвії та Азербайджану. Загальна вартість поставленої за зазначений рік на експорт продукції становить 33 млн. гривень.
Виготовленням горілки і лікеро-горілчаних напоїв займається 260 підприємств, 19 з яких входить до переліку підприємств, які не підлягають приватизації. Питома вага горілки, виробленої на державних підприємствах, має стійку тенденцію до зменшення у її загальному обсязі. Передане в оренду державне майно зношується і виводиться з експлуатації.
На 1 січня 2003 р. вартість основних фондів підприємств державної форми власності, що виробляють лікеро-горілчану продукцію, становила 12,2 млн. гривень, сума їх обігових коштів дорівнювала 20,9 млн. гривень.
Зменшується і кількість державних підприємств, що виготовляють виноробну продукцію. Значно знижується ринкова ціна тих підприємств, що передають свої цілісні майнові комплекси в оренду. Активне залучення недержавних інвестицій не дає змоги державним підприємствам зберегти домінуючі позиції у виготовленні виноробної продукції.
2. Мета та основні завдання Програми
Метою Програми є розширення сфери використання етилового спирту у промисловості та інших галузях економіки, в першу чергу як відновлюваної сировини для хімічної промисловості, перепрофілювання надлишкових потужностей з виробництва етилового спирту, збільшення експорту етилового спирту та продукції спиртових заводів, створення сприятливих умов для розвитку лікеро-горілчаної та виноробної галузей.
Основними завданнями Програми є:
стабілізація роботи підприємств спиртової, лікеро-горілчаної та виноробної галузей;
зменшення залежності держави від імпорту енергоносіїв та сировини для хімічної промисловості;
забезпечення стабільного збуту продукції аграрного сектору;
створення внутрішнього ринку біопалива;
нарощування експортного потенціалу України.
3. Механізм виконання Програми
Основними напрямами Програми є розширення сфери використання етилового спирту у промисловості та інших галузях економіки, перепрофілювання надлишкових потужностей з виробництва етилового спирту на виготовлення високооктанової кисневмісної добавки до бензинів як компонента бензинів моторних сумішевих та біодизельного пального, збільшення експорту етилового спирту та іншої продукції спиртових заводів, стабілізація та підвищення ефективності роботи підприємств спиртової, лікеро-горілчаної та виноробної галузей, відновлення і розширення сировинної бази виноробства, удосконалення структури та сортового складу виноградних насаджень, забезпечення виноградно-виноробної галузі високоякісними саджанцями, збільшення обсягів виробництва виноробної продукції, поліпшення якості і оформлення українських вин, шампанського та коньяку, розроблення нормативної документації, посилення боротьби з фальсифікацією виноробної продукції, підготовка відповідних нормативно-правових актів з питань приватизації лікеро-горілчаних та виноробних підприємств.
Розширення сфери використання етилового спирту у промисловості та інших галузях економіки
Розширення сфери використання етилового спирту у промисловості та інших галузях економіки як відновлюваної сировини для виробництва продукції згідно з Програмою економіки "Етанол", затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 4 липня 2000 р. N 1044 (етилен, синтетичний каучук, стирол тощо), передбачається здійснити шляхом реалізації комплексу заходів, спрямованих на зменшення вартості етилового спирту, зокрема таких, як застосування нових технологій та обладнання для переробки зернових культур та меляси, модернізація енергетичного обладнання.
Перепрофілювання потужностей з виробництва етилового спирту
Найбільш перспективним та економічно вигідним є перепрофілювання потужностей спиртових заводів на виробництво високооктанової кисневмісної добавки до бензинів для внутрішнього ринку та експорту.
Виробництво добавки до бензинів дасть можливість зменшити обсяги імпорту енергоносіїв, покращити екологічну ситуацію, зменшити емісію вуглекислого газу згідно з вимогами Кіотського протоколу. Високооктанова кисневмісна добавка до бензинів може використовуватися і як добавка до дизельного пального.
За наявності стабільного попиту на добавку всі заводи, що переробляють мелясу, будуть переведені на її виробництво. При переробці зерна підприємства вироблятимуть добавку - сирець, яка в подальшому перероблятиметься на високооктанову кисневмісну добавку до бензинів.
Збільшення експорту етилового спирту та продукції спиртових заводів
Збільшенню експорту етилового спирту сприяє зменшення його вартості та поліпшення якості.
Активна реклама продукції з логотипом "БІО" в країнах Європи створює передумови для зростання експортних поставок продукції, виробленої з використанням технічного етилового спирту, який вітчизняними підприємствами виробляється шляхом біоконверсії відновлюваної сировини. Перелік такої продукції досить широкий - незамерзаючі мийні рідини, товари хімічної промисловості для догляду за автомобілями, розчинники (передусім етилацетат), товари побутової хімії.
Прийняття Комісіями ЄС Директив 2001/0265 (COD) і 2001/0266 (CNS) щодо обов'язковості використання біопалива транспортними засобами країн ЄС створює сприятливі умови для стабільного експорту високооктанової кисневмісної добавки до бензинів у ці країни.
Розвиток сировинної бази виноробної галузі
Програмою передбачається забезпечити закладення та догляд за новими виноградними насадженнями на площі 48 тис. гектарів, будівництво систем зрошення на площі 24 тис. гектарів, організацію вирощування кращих європейський технічних сортів винограду, розширення площ маточників прищепних і підщепних лоз.
Особливості приватизації підприємств спиртової, лікеро-горілчаної та виноробної галузей
З метою підвищення ефективності роботи лікеро-горілчаних та виноробних підприємств, а також підприємств, що мають цехи виготовлення алкогольних напоїв, можливо провести їх приватизацію, за винятком Національного виробничо-аграрного об'єднання "Масандра", з урахуванням вимог законодавства.
Перед спиртовою галуззю стоїть ряд завдань, розв'язання яких потребує централізованого державного управління. Основні завдання визначені Указом Президента України від 27 грудня 2002 р. N 1234 "Про заходи щодо запровадження державної монополії у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів", - це розширення сфери використання етилового спирту у промисловості та інших галузях економіки, перепрофілювання надлишкових потужностей з виробництва етилового спирту, збільшення експорту етилового спирту та продукції спиртових заводів.
Важливим завданням є також створення альтернативних виробництв, сировиною для яких стане етиловий спирт, впровадження ресурсо- та енергозберігаючих технологій і процесів, застосування власної відновлюваної сировини та стимулювання розвитку аграрного сектору, удосконалення нормативно-правової бази з метою збільшення надходжень до бюджету та підвищення ефективності виробництва.
На даний час за наявності надлишкових потужностей з виробництва етилового спирту зміна форми власності підприємств галузі може призвести до тіньового обігу алкогольних напоїв, значно уповільнить темпи створення нових виробництв, зокрема з виготовлення високооктанової кисневмісної добавки до бензинів, іншої продукції технічного призначення, що в подальшому спричинить виникнення дисбалансу у виробництві продукції.
Крім того, приватизація підприємств спиртової галузі призведе до послаблення державного контролю у сфері виробництва та обігу спирту і алкогольних напоїв, зумовить необхідність зміни нормативно-правової бази з питань регулювання алкогольного ринку, сформованої протягом останніх років, яка забезпечує стабільну роботу галузі.

................
Перейти до повного тексту