1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 2 жовтня 2003 р. N 1546
Київ
Про затвердження Державної програми розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 676 від 26.05.2004 )
Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Затвердити Державну програму розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки, що додається.
2. Центральним органам виконавчої влади - виконавцям затвердженої цією постановою Програми забезпечити фінансування заходів Програми в межах видатків, передбачених на цю мету у державному бюджеті на відповідний рік.
3. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям розробити і затвердити у тримісячний строк регіональні програми розвитку і функціонування української мови та під час складання проектів місцевих бюджетів на 2004-2010 роки передбачати кошти для їх виконання.
Прем'єр-міністр України В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 28
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 2 жовтня 2003 р. N 1546
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки
I. Загальна частина
Мова є найважливішим засобом людського спілкування та інтелектуального розвитку особистості, визначальною ознакою держави, безцінною і невичерпною скарбницею культурного надбання народу.
У державотворчому процесі українській мові відводиться провідна роль. Разом з тим у останні роки не забезпечується її належний розвиток. Складною є ситуація з дотриманням норм українського правопису. Існує гостра потреба в активізації цілеспрямованої роботи над забезпеченням використання української мови у засобах масової інформації, сфері культури, освіти та науки, в інформаційних технологіях, рекламі тощо.
Історичний досвід більшості європейських народів свідчить про те, що мова як важливий показник національної ідентичності була і залишається об'єктом державної підтримки та регулювання. Проте в Україні ще не все зроблено для повноцінного впровадження української мови в усі сфери суспільного життя. Потребують удосконалення правові норми, що регулюють її функціонування.
Слід докладати всіх зусиль для розширення сфери функціонування державної мови, щоб вона розвивалася та відігравала консолідуючу роль у становленні громадянського суспільства. Послідовне вирішення мовних питань, зміцнення державного статусу української мови передбачає стимулювання процесу побудови заможної та демократичної України.
II. Мета та основні завдання
Метою Програми є створення належних умов для розвитку і розширення сфери функціонування української мови, виховання шанобливого ставлення до неї, формування патріотизму у громадян України.
Основними завданнями Програми є:
зміцнення статусу української мови як державної;
всебічний розвиток і розширення функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя;
визначення та здійснення заходів для стимулювання глибокого вивчення української мови;
створення належних умов для вивчення української мови громадянами України з числа національних меншин;
оптимізація мережі навчальних закладів для безперервного виховання і навчання українською мовою;
проведення фундаментальних і прикладних наукових досліджень у галузі лінгвістичної технології, створення інтелектуальних мовно-інформаційних систем нового покоління;
розширення словникової бази, створення і видання нової енциклопедичної та лінгвистичної літератури, навчальних підручників українською мовою, у тому числі їх електронних варіантів;
сприяння національно-культурному розвиткові українців, які проживають за межами України.
III. Фінансове забезпечення
Фінансування Програми здійснюється в межах видатків, передбачених центральним та місцевим органам виконавчої влади, які є виконавцями Програми, у державному бюджеті та за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.
Виконавці Програми щороку в межах бюджетних призначень передбачають у відповідних кошторисах цільові кошти на фінансування Програми.
IV. Очікувані результати
Виконання Програми забезпечить:
практичну реалізацію статті 10 Конституції України щодо всебічного розвитку і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя;
розширення функціонування української мови у засобах масової інформації, сфері культури, освіти та науки;
державну підтримку функціонування української мови в інформаційному комп'ютерному середовищі;
державну підтримку наукових розробок, предметом дослідження яких є українська мова, та випуску видань українською мовою;
розвиток мережі дошкільних, загальноосвітніх, вищих навчальних закладів для безперервного виховання і навчання українською мовою;
поліпшення навчально-методичного забезпечення навчальних закладів різних типів з метою вивчення державної мови;
стимулювання вивчення української мови учнями, студентами та іншими громадянами України.
V. Координація та контроль за виконанням Програми
Координація роботи з виконання Програми покладається на МОН.
Центральні органи виконавчої влади, Національна академія наук, Академія педагогічних наук, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації щороку до 1 лютого інформують МОН про хід виконання Програми. Узагальнена інформація подається МОН Кабінетові Міністрів України до 1 березня кожного року.
Внесення змін до Програми здійснюється Кабінетом Міністрів України згідно з пропозиціями МОН, погодженими з іншими виконавцями Програми.
VI. ЗАХОДИ щодо розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки
----------------------------------------------------------------------------
Зміст заходу | Виконавці |Строк | Прогнозний обсяг
| |вико- | фінансування,
| |нання,| тис. гривень
| | роки |-------------------------
| | |усього| у тому числі
| | | | за рахунок
| | | |------------------
| | | |державного|інших
| | | | бюджету |джерел
----------------------------------------------------------------------------
1. Розроблення проекту Національна 2004 15 12,5 2,5
Концепції державної академія наук, МОН,
мовної політики Держкомтелерадіо
Організація широкого Держкомнацміграції, 2004 15 12,5 2,5
обговорення проекту Головдержслужба 2005
Концепції
2. Підготовка Національна 2004 5 5
пропозицій стосовно академія 2005 5 5
внесення змін до наук, Мінкультури,
законів, зокрема щодо Держкомтелерадіо,
фінансової підтримки Держкомнацміграції,
виробництва кіно-, МОН, Мінфін,
відео- та Мінекономіки,
аудіопродукції, випуску Мін'юст
друкованих видань
державною мовою та
установлення
відповідальності
за порушення
законодавства про мови
3. Розроблення і Головдержслужба, 2004 20 20
впровадження механізму МОН, Рада міністрів 2005 20 20
забезпечення Автономної 2006 30 30
поглиблення знань з Республіки Крим, 2007 50 50
української мови та її обласні, Київська 2008 50 50
використання у процесі та Севастопольська 2009 50 50
виконання державними міські 2010 50 50
службовцями посадових держадміністрації
обов'язків
4. Створення системи Національна 2004 35 30 5
моніторингу та академія наук, 2005 35 30 5
проведення аналізу Держкомтелерадіо, 2006 25 20 5
характерних тенденцій МОН, Мінкультури, 2007 25 20 5
розвитку Держкомнацміграції 2008 25 20 5
етномовних процесів, 2009 25 20 5
функціонування 2010 25 20 5
української мови в
різних сферах
суспільного життя
5. Забезпечення Держкомтелерадіо 2004-
приведення засновниками 2010
засобів масової
інформації їх
діяльності у
відповідність з
вимогами законодавства
про мови
6. Запровадження на Держкомтелерадіо, 2004 50 40 10
радіо і телебаченні Мінкультури 2005 50 40 10
циклу постійних 2006 50 40 10
передач "Державна 2007 50 40 10
мова", "Традиції, 2008 100 80 20
звичаї та побут 2009 100 80 20
українського народу"; 2010 100 80 20
забезпечення роботи
державних
телерадіокомпаній
"Культура", "Всесвітня
служба українського
телебачення і
радіомовлення"
7. Розроблення проекту Національна 2004 300 300
та введення в дію академія наук, МОН, 2005 100 100
українського Держкомзв'язку 2006 100 100
лінгвістичного порталу
в мережі Інтернет
8. Створення Національна 2004 80 80
українського сегмента академія наук, МОН, 2005 80 80
міжнародної Держкомзв'язку 2006 40 40
лінгвістичної системи
та забезпечення вступу
України до Євроворднет
9. Підготовка і видання Національна 2004 3489 3489
багатотомних академія наук 2005 2840 2840
енциклопедичних і 2006 1430 1430
лінгвістичних словників 2007 2801 2801
2008 3400 3400
2009 2990 2990
2010 300 3000
10. Створення і МОН, Національна 2004 500 500
забезпечення академія наук 2005 500 500
функціонування 2006 500 500
української мови в
інформаційному
комп'ютерному
середовищі
11. Проведення Національна 2004 880 880
фундаментальних і академія наук 2005 75 75
прикладних наукових 2006 100 100
досліджень у галузі
лінгвістичної
технології
12. Вивчення стану МОН 2004 25 20 5
викладання українською 2005 25 20 5
мовою профільних і
базових дисциплін в
навчальних закладах
Автономної Республіки
Крим,
Дніпропетровської,
Донецької, Луганської
та Одеської областей,
подання організаційної
та методичної допомоги
в розширенні сфери
функціонування
української мови
13. Розроблення та Національна 2004- за окремою програмою
забезпечення виконання академія наук, МОН 2010
міжвідомчої
науково-технічної
програми "Інформація.
Мова. Інтелект"
14. Приведення МОН, Рада міністрів 2004-
навчально-виховного Автономної 2010
процесу у дошкільних, Республіки Крим,
загальноосвітніх. обласні, Київська
професійно-технічних та Севастопольська
та вищих навчальних міські
закладах у держадміністрації
відповідність з
вимогами законодавства
про мови
15. Будівництво та МОН, Мінекономіки, 2004 3000 50 2950
відкриття гімназій з Мінфін, Рада 2005 1050 50 1000
українською мовою міністрів
навчання у Автономної
мм. Сімферополі та Ялті Республіки Крим
16. Розширення мережі МОН, Рада міністрів 2004 1000 1000
профільних класів, Автономної 2005 1000 1000
спеціалізованих Республіки Крим, 2006 1000 1000

................
Перейти до повного тексту