- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 9 вересня 2003 р. N 1427 Київ |
Про прогноз показників зведеного бюджету України за основними видами доходів, видатків та фінансування на 2005-2007 роки
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 1607 від 30.11.2004 )
Кабінет Міністрів України
постановляє:
Схвалити прогноз показників зведеного бюджету України за основними видами доходів, видатків та фінансування на 2005-2007 роки, що додається.
Прем'єр-міністр України | В.ЯНУКОВИЧ |
СХВАЛЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 9 вересня 2003 р. N 1427
ПРОГНОЗ ПОКАЗНИКІВ ЗВЕДЕНОГО БЮДЖЕТУ
УКРАЇНИ ЗА ОСНОВНИМИ ВИДАМИ ДОХОДІВ, ВИДАТКІВ ТА ФІНАНСУВАННЯ НА 2005-2007 РОКИ
Мета прогнозу показників зведеного бюджету України
Основні напрями податково-бюджетної стратегії України, розроблені з урахуванням політики формування доходів та розподілу видатків бюджету на 2005-2007 роки, забезпечать послідовність реалізації короткострокових цілей, закладених у проекті Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рік".
Метою середньострокової податково-бюджетної стратегії є досягнення довгострокового сталого розвитку заради підвищення добробуту населення.
Мета розроблення прогнозу полягає у визначенні прогнозних обсягів бюджетних ресурсів для обгрунтування податково-бюджетної стратегії на 2005-2007 роки.
Головним завданням на середньострокову перспективу є досягнення сталого економічного зростання в умовах фінансової стабільності, активізація інвестиційних процесів і структурних перетворень та проведення цілеспрямованої соціальної політики держави.
Середньостроковий прогноз дозволить забезпечити ефективне і раціональне управління державними фінансами, насамперед подолання бідності і поліпшення якості життя найбільш уразливих верств населення, а також допоможе виконати бюджет відповідно до цілей податково-бюджетної політики.
Економічні і соціальні цілі Кабінету Міністрів України
Кабінет Міністрів України визначив такі середньострокові цілі:
стале економічне зростання;
зниження рівня бідності та зміцнення середнього класу;
всебічних і гармонійний людський розвиток;
екологічна стабільність;
поступова інтеграція до світової економічної та фінансової системи;
зменшення регіональних дисбалансів;
підвищення дієздатності влади та держави.
Основними цілями податково-бюджетної політики на середньострокову перспективу є:
економічна - підтримка макроекономічної стабільності та створення умов для сталого довгострокового економічного зростання;
соціальна - підтримка рівня життєдіяльності людини та розвиток людського потенціалу;
фінансова- ефективне управління державними фінансами.
Для досягнення зазначених цілей необхідно забезпечити виконання комплексу відповідних завдань.
А. Економічна ціль:
закріплення досягнутих за останні три роки тенденцій макроекономічного розвитку, зниження рівня інфляції, збереження стабільності курсу гривні, досягнення збалансованості та реальності бюджету;
зниження податкового навантаження та розширення бази оподаткування, забезпечення детінізації економіки, легалізації доходів суб'єктів господарювання, скорочення пільг і субсидій;
розвиток процесу переорієнтації кредитних ресурсів у приватні інвестиції для розвитку національної економіки;
зниження рівня державного боргу та ефективне управління державним боргом;
посилення значення соціальних чинників довгострокового економічного зростання шляхом розвитку трудового потенціалу населення та підвищення ефективності його використання, проведення реформи оплати праці.
Б. Соціальна ціль:
повний перехід до системи адресної соціальної допомоги як засобу підтримки найбідніших громадян, зменшення соціального напруження у суспільстві;
підвищення якості освіти;
забезпечення охорони здоров'я населення;
поліпшення безпеки життєдіяльності людини.
В. Фінансова ціль:
розроблення та реалізація державної політики в усіх галузях економіки на основі стратегічного середньо- та довгострокового планування з використанням програмно-цільового методу розподілу видатків;
посилення контролю за ефективним витрачанням ресурсів розпорядниками бюджетних коштів, досягнення цілей кожної програми;
збільшення відкритості та прозорості бюджетного планування;
оптимізація фінансових потоків між бюджетами різних рівнів, забезпечення збереження питомої ваги місцевих бюджетів у зведеному бюджеті.
Середньострокові бюджетні індикатори
Доходи зведеного бюджету у 2005 році прогнозуються на рівні 82 352,6 млн. гривень, або 27,09 відсотка ВВП, що нижче рівня 2004 року. У середньостроковій перспективі прогнозується поступове підвищення рівня доходів до 28,78 відсотка ВВП у 2007 році.
Дефіцит бюджету у 2005 році прогнозується у розмірі 555,1 млн. гривень, або 0,18 відсотка ВВП. Фінансування дефіциту бюджету прогнозується за рахунок надходжень від приватизації, рівень яких становитиме 2,1 млрд. гривень. У середньостроковій перспективі планується незначний дефіцит бюджету: у 2006 році - 81 млн. гривень та у 2007 році - 104,9 млн. гривень.
Видаткова частина зведеного бюджету у 2005 році становитиме 82907,7 млн. гривень, або 27,27 відсотка ВВП. У середньостроковій перспективі прогнозується поступове збільшення рівня видатків до 28,81 відсотка ВВП у 2007 році.
Таблиця 1
Основні фіскальні індикатори 2000-2007 років
|
Зведений бюджет України, відсотків до ВВП |
|
доходи |
видатки |
дефіцит (-), профіцит (+) |
2000 рік |
28,88 |
28,31 |
0,57 |
2001 рік |
26,9 |
27,19 |
-0,29 |
2002 рік |
28,04 |
27,3 |
0,74 |
2003 рік |
27,99 |
29,06 |
-1,07 |
(закон із змінами) перше півріччя |
31,69 |
29,31 |
2,38 |
2003 року (факт) |
|
|
|
2004 (проект) |
27,57 |
28,88 |
-1,31 |
2005 (прогноз) |
27,09 |
27,27 |
-0,18 |
2006 (прогноз) |
27,76 |
27,79 |
-0,03 |
2007 (прогноз) |
28,78 |
28,81 |
-0,03 |
Стратегічні пріоритети політики видатків
З метою фінансового забезпечення реалізації середньострокових цілей Кабінет Міністрів України визначив такі пріоритетні напрями бюджетних витрат:
забезпечення соціальних гарантій та проведення пенсійної реформи;
охорона здоров'я, освітній та духовний розвиток;
збереження рівня видатків на національну оборону, що відповідають військовій доктрині;
зміцнення екологічної безпеки;
підтримка суб'єктів економіки на зворотній основі залежно від результатів діяльності;
гармонізація національного правового поля відповідно до стандартів СОТ та ЄС.
Економічна ситуація у 2002 році та її розвиток у 2003 році
У 2002 році реальний ВВП зріс на 4,8 відсотка і становив 220,9 млрд. гривень. Уповільнення динаміки зростання у 2002 році порівняно з попередніми роками економічного піднесення пов'язано, насамперед, з негативним впливом зовнішніх факторів у першому півріччі, спричиненим світовою рецесією, погіршенням зовнішньоекономічної кон'юнктури.
Додатковим внутрішнім чинником уповільнення динаміки зростання була низька платіжна дисципліна, що обумовило ускладнення з наповненням та виконанням державного бюджету.
З метою стимулювання внутрішнього попиту Кабінет Міністрів України приділив особливу увагу підвищенню доходів громадян. Двічі підвищувався розмір мінімальної заробітної плати: з 1 січня - до 140 гривень та з 1 липня - до 165 гривень, на 20 відсотків збільшився розмір пенсій, на 60 відсотків - розмір державної допомоги сім'ям з дітьми. Реальна заробітна плата у 2002 році зросла на 18,2 відсотка, а реальні наявні доходи громадян - на 17,8 відсотка. Це стало важливим фактором розширення внутрішнього ринку.
Завдяки таким діям у 2002 році темпи реального зростання наявних доходів та заробітної плати значно перевищили темпи зростання ВВП і обумовили стабільно високі темпи приросту у тих секторах економіки, що спрямовують свою діяльність на забезпечення потреб внутрішнього ринку. Випуск товарів на підприємствах оптової та роздрібної торгівлі та надання послуг за 2002 рік реально збільшилися на 8 відсотків, у галузі сільського та лісового господарств і мисливства - на 2,1 відсотка, обробної промисловості - на 8,9 відсотка. В цілому реальний приріст обсягів промисловості у 2002 році становив 7 відсотків.
Такі високі темпи зростання виробництва в умовах ще недостатньо високого платоспроможного попиту населення були одними з головних факторів дефляції у 2002 році. Індекс споживчих цін становив 99,4 відсотка. Цінова ситуація у 2002 році була принципово новою для економіки України. Пропозиція товарів на внутрішньому ринку, яка збільшувалася досить високими темпами, та сприятливі умови, що склалися у 2002 році у сільському господарстві, призвели до зниження цін на продовольчі товари, що, в основному, і стало причиною дефляції.
Починаючи з другого півріччя минулого року прискорення економічного зростання більшою мірою було пов'язано з поліпшенням зовнішньоекономічної кон'юнктури та диверсифікацією ринків збуту. За підсумками 2002 року динаміка експорту та імпорту перевищила очікування: приріст експорту товарів та послуг становив 10,7 відсотка, імпорту - 5 відсотків. У результаті було досягнуто дуже високе сальдо чистого експорту - 1,9 млрд. доларів США. Це сприяло збереженню стабільності на валютному ринку. Курс гривні до долара девальвував усього на 0,6 відсотка за рік.
Позитивні тенденції другої половини 2002 року тривають і в поточному році. Ситуація залишається стабільною. Високу динаміку економічного зростання 2003 року визначають сприятлива кон'юнктура на зовнішніх ринках, підтримання високих темпів реального зростання доходів населення та інвестицій в основний капітал:
темпи зростання показників експорту та імпорту товарів у січні-червні перевищили навіть оптимістичні очікування і становили відповідно 26,9 та 29 відсотків, що відбулося в тому числі і за рахунок значного зростання рівня цін першого півріччя 2002 р. на світовому ринку;
реальне зростання ВВП за січень-липень становило 5,1 відсотка, приріст промислового виробництва дорівнював 13,8 відсотка;
споживчі ціни підвищилися за січень-липень 2003 р. на 4,5 відсотка. З одного боку, це пов'язано з тим, що ціни після минулорічного зниження (у 2002 році була зафіксована дефляція 0,6 відсотка) наближаються до свого природного рівня, з іншого, - з поганим врожаєм зернових;
реальна заробітна плата штатних працівників у січні-червні 2003 р. зросла проти відповідного періоду 2002 року на 15,7 відсотка, реальні наявні доходи населення - на 6,8 відсотка;
доходи зведеного бюджету за січень-липень 2003 року становлять 39,5 млрд. гривень, доходи загального фонду державного бюджету перевиконані на 2,6 відсотка бюджетного розпису. Утримується профіцит бюджету (за січень-липень 2003 р. профіцит зведеного бюджету становить 2,9 млрд. гривень, в тому числі загального фонду державного бюджету - 0,9 млрд. гривень), який в основному використовується для погашення та обслуговування державного боргу та підвищення заробітної плати.
Таким чином, результати розвитку економіки в першому півріччі 2003 р. свідчать про досягнуту стабільність макроекономічного середовища.
Результати, що очікуються до кінця 2003 року
За прогнозом, що використовувався під час розрахунків бюджетних показників, реальне зростання ВВП у 2003 році повинно становити 4 відсотки. З огляду на темпи економічного зростання в січні-червні 2003 р., навіть незважаючи на погіршення ситуації в сільському господарстві внаслідок несприятливих погодних умов, очікується, що основні прогнозні макропоказники будуть дещо вищими, ніж передбачалося у розрахунках бюджету. Темпи зростання реального ВВП при збереженні поточних тенденцій за підсумками року очікуються на рівні 5,5-6 відсотків.
За офіційним прогнозом, індекс споживчих цін у 2003 році (до грудня попереднього року) передбачається на рівні 107,2 відсотка.
Економічна перспектива
Прогноз показників зведеного та державного бюджетів України на 2005-2007 роки є передбаченням бюджетних ресурсів з урахуванням можливостей економічного зростання, закладених у консервативному прогнозі макропоказників на зазначений період.
Консервативний варіант макроекономічного прогнозу на 2005-2007 роки є продовженням консервативного варіанту прогнозу на 2004 рік, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 серпня 2003 р.
N 1231, який використовувався для розрахунку показників бюджету на відповідний рік.
Прогноз економічного і соціального розвитку
Прогноз складений з урахуванням необхідності страхування певних ризиків соціально-економічного розвитку, що не дозволять повною мірою реалізувати потенціал економіки України. До них належать внутрішні ризики, пов'язані із збереженням заборгованостей та пільг, послабленням інвестиційних процесів (шляхом зниження рентабельності підприємств), а також можливе погіршення зовнішніх умов. З одного боку, цей варіант прогнозу є найбільш реалістичним, а з іншого, він передбачає достатньо оптимістичне прискорення темпів економічного розвитку у середньостроковій перспективі.
Цей варіант прогнозу враховує вплив проведення податкової реформи, поступової лібералізації валютного ринку, реформування системи оплати праці і надання соціальних пільг, проведення реформ в паливно-енергетичному комплексі (зокрема створення умов для ефективного корпоративного управління), продовження приватизації та ринкових перетворень в галузі сільського господарства.
Основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України за "консервативним" сценарієм
|
2000 рік |
2001 рік |
2002 рік |
2003 рік |
2004 рік |
2005 рік |
2006 рік |
2007 рік |
|
факт |
факт |
факт |
очіку- ване |
прог- ноз |
прог- ноз |
прог- ноз |
прог- ноз |
ВВП номінальний (млрд. гривень) |
170,1 |
204,2 |
220,9 |
247 |
274 |
304 |
333 |
365 |
ВВП реальний, темп зростання (відсотків) Індекс споживчих цін (відсотків) |
5,9 |
9,2 |
4,8 |
5,5-6 |
4,8 |
5 |
5 |
5,5 |
у середньому до попереднього року |
128,8 |
112 |
100,8 |
105,3 |
106 |
107,3 |
106,9 |
105,9 |
грудень до грудня попереднього року |
125,8 |
106,1 |
99,4 |
107,2 |
106,3 |
107,5 |
106,5 |
105,5 |
Обмінний курс гривні до долара США, середній за рік |
5,44 |
5,37 |
5,33 |
5,35 |
5,42 |
5,49* |
5,56* |
5,63* |
Фінансовий результат від звичайної діяльності до оподаткування (млрд. гривень) |
13,9 |
18,7 |
13,9 |
13,9 |
15,4 |
17 |
18,5 |
20,3 |
Прибуток прибуткових підприємств (млрд. гривень) |
36,1 |
39,8 |
40,9 |
43,4 |
44,7 |
47,6 |
51 |
54,5 |
Збиток збиткових підприємств (млрд. гривень) |
22,2 |
21,1 |
27,1 |
29,5 |
29,3 |
30,6 |
32,5 |
34,2 |
Фонд оплати праці робітників, службовців, військових, працівників малих підприємств та галузі сільського господарства (млрд. гривень) |
43,4 |
55,2 |
64,6 |
75,8 |
89 |
100,5 |
113,9 |
128,5 |
Баланс товарів та послуг (платіжний баланс) (млн. доларів США) |
1575 |
613 |
1857 |
1384 |
1085 |
752 |
328 |
-230 |
_______________
* Орієнтовні показники.
За консервативним сценарієм середньострокового прогнозу очікується подальше зростання реального ВВП. При цьому темпи зростання ВВП становитимуть у середньому 5 відсотків, що буде забезпечено поєднанням зовнішніх і внутрішніх факторів розвитку. Зокрема, це - проведення податкової реформи, що безпосередньо стимулюватиме пожвавлення економічної активності в країні та викличе зменшення частки тіньової економіки. Збільшенню внутрішнього попиту сприятиме продовження зростання мінімальної заробітної плати, поступове її доведення до рівня прожиткового мінімуму та відновлення міжпосадових співвідношень. Певне поліпшення зовнішньоекономічної кон'юнктури очікується внаслідок продовження інтеграції України у світову економіку.
Збереження жорсткої бюджетної та монетарної політики мають стати головними чинниками стабільної цінової ситуації. Очікується збереження у середньостроковій перспективі темпів інфляції (грудень до грудня попереднього року) на рівні 6-7 відсотків та її поступове зменшення.
Збереження тенденцій економічного зростання та запровадження нових механізмів стимулюючої фіскальної політики повинні позитивно вплинути на фінансові результати підприємств. Так, прогнозується збільшення прибутків підприємств з 44,7 млрд. гривень у 2004 році до 54,5 млрд. гривень у 2007 році насамперед завдяки збільшенню виробництва продукції з метою задоволення зростаючого внутрішнього попиту та продовження структурних реформ у промисловості, спрямованих на впровадження нових технологій, енергозбереження, зменшення витратності виробництва та підвищення конкурентоспроможності вітчизняної продукції. Позитивно на збільшенні прибутковості підприємств має позначитися вступ України до СОТ та одночасне відновлення традиційних ринків збуту української продукції, зокрема в Росії.
Економічний розвиток сприятиме зростанню доходів населення. Зростання реальної заробітної плати населення буде зумовлено переходом на погодинну оплату праці, підвищенням мінімальної заробітної плати, запровадженням нової шкали оподаткування доходів.
Незважаючи на досить значне зростання імпорту внаслідок розширення внутрішнього інвестиційного попиту, поступове поліпшення конкурентоспроможності вітчизняних товарів забезпечить збереження позитивного сальдо балансу зовнішньої торгівлі товарами та послугами, хоча у середньостроковій перспективі воно зменшуватиметься і лише в 2007 році стане від'ємним.
Це зумовить збереження стабільності реального валютного курсу. Номінальний курс гривні до долара США незначно девальвуватиме з урахуванням інфляції, що має забезпечити збереження сприятливих умов торгівлі.
Прогноз доходів зведеного бюджету
Податково-бюджетна політика у координації з грошово-кредитною буде спрямована на підтримання макроекономічної стабільності як однієї з головних умов сталого економічного розвитку. Майбутні зміни податкового законодавства визначатимуть зміни прогнозних показників.
Прогноз доходів зведеного бюджету на 2005-2007 роки розроблено з урахуванням положень законодавчих актів щодо реформування податкового законодавства, прийнятих у 2003 році, що безпосередньо впливатиме на обсяг доходів як у 2004 році, так і у 2005-2007 роках.
У прогнозних розрахунках враховано положення Закону України
N 889 від 22 травня 2003 р. "Про податок з доходів фізичних осіб", що набирає чинності з 1 січня 2004 р. та передбачає реформування системи оподаткування доходів фізичних осіб через заміну прогресивної шкали на єдину ставку оподаткування (на перехідний період з 2004-2006 років - 13 відсотків, з 2007 року - 15 відсотків), розширення бази оподаткування шляхом обкладення податком пасивних доходів у вигляді дивідендів, відсотків за вкладами населення, скасування пільг за професійною ознакою тощо. Реформа системи оподаткування доходів громадян покликана не тільки суттєво знизити податкові зобов'язання з доходів громадян, а й забезпечити значне розширення податкової бази та споживчого попиту шляхом збільшення реальних доходів населення.
Прогноз надходжень від податку на прибуток підприємств розроблено виходячи з положень Закону України
N 349 від 24 грудня 2002 р. "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", що з 1 січня 2004 р. передбачає зниження ставки податку до 25 відсотків. Дію положення зазначеного Закону щодо підвищення норм амортизаційних відрахувань для основних фондів на 2004 рік передбачається зупинити, що дозволить зберегти для бюджету біля 1,2 млрд. гривень. Прогноз доходів на середньострокову перспективу (2005-2007 роки) складено на базі 2004 року, а саме з урахуванням подальшого зупинення цього положення.
В основу прогнозу надходжень податку на додану вартість на середньострокову перспективу покладено запровадження кроків щодо реформування податкового законодавства у цій сфері. Можливе зменшення надходжень, пов'язане з урахуванням зниження ставки оподаткування з 20 до 17 відсотків з 1 січня 2005 р., компенсуватиметься скасуванням окремих галузевих пільг та відповідатиме збереженню у середньостроковій перспективі поточної системи оподаткування.
Таким чином, реформування оподаткування основних бюджетоутворюючих джерел, відміна деяких місцевих платежів і реформування спрощеної системи оподаткування підприємницької діяльності разом з оптимістичними прогнозами зростання бази податку на прибуток та поступовим зростанням надходжень після зменшення ставок оподаткування дозволять звести втрати податкових надходжень в 2005 році лише до 1,3 відсоткового пункту ВВП, а потім забезпечити поступове зростання частки податкових надходжень зведеного бюджету у ВВП до 20,79-21,84 відсотка у 2006-2007 роках.
У середньостроковій перспективі зростання дохідної частини буде стримуватися неподатковими платежами через те, що більша їх частка сплачується виходячи з фізичних обсягів і фіксованих ставок, а не визначається темпами економічного розвитку. Зокрема, зменшення доходів відбуватиметься стосовно надходжень від перевищення валових доходів над видатками Національного банку, від реалізації надлишкового озброєння, військової та спеціальної техніки, іншого майна Збройних Сил України та утворених згідно із законодавством військових формувань, надходжень від рентної плати за транзит природного газу, нафти і аміаку тощо.
Завершення процесу роздержавлення майна призведе до зменшення кількості підприємств, що перебувають у державній власності, і вплине на обсяг надходжень дивідендів та коштів від оренди державного майна. Хоча завдяки впровадженню механізмів планування фінансових результатів діяльності акціонерних товариств, установленню прозорої системи визначення частини прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів, у середньостроковій перспективі є можливість підвищення рівня дивідендних надходжень бюджету, як зазначено у
Концепції корпоративно-дивідендної політики держави, розробленій Фондом державного майна. Прогнозований рівень неподаткових надходжень у середньостроковій перспективі буде незначно зменшуватися - до 6,3 відсотка ВВП у 2007 році.
Удосконалення системи адміністрування податків і зборів та розширення бази оподаткування, у тому числі пов'язане з виходом із тіні, забезпечить поступове зростання надходжень від податку з доходів фізичних осіб та податку на прибуток підприємств упродовж 2005-2007 років відповідно на 0,72 та 0,52 відсоткового пункту ВВП. Це певною мірою зменшить напруженість ситуації 2005 року, визначену запровадженням змін оподаткування ПДВ (скороченням ставки), та сприятиме зростанню частки доходів зведеного бюджету у ВВП з 27,09 відсотка у 2005 році до 28,78 відсотка у 2007 році. Дотримання параметрів середньострокової бюджетної стратегії вимагатиме взаємоузгоджених дій центральних органів виконавчої влади щодо реалізації заходів, спрямованих на посилення податкової дисципліни та вдосконалення податкового адміністрування в цілому.
Таблиця 2
Прогноз доходів зведеного бюджету
|
млн. гривень |
у відсотках до ВВП |
|
2005 рік |
2006 рік |
2007 рік |
2005 рік |
2006 рік |
2007 рік |
Усього доходів |
82 352,6 |
92 445,2 |
105 042,7 |
27,09 |
27,76 |
28,78 |
Доходи податкові |
60 932,6 |
69 228,4 |
79 723,7 |
20,04 |
20,79 |
21,84 |
з них: |
|
|
|
|
|
|
податок з доходів фізичних осіб |
14 234,9 |
16 284,2 |
19 717,1 |
4,68 |
4,89 |
5,40 |
податок на прибуток підприємств |
13 101,9 |
15 329,2 |
17 627,9 |
4,31 |
4,6 |
4,83 |
ПДВ |
16 722,8 |
18 767,3 |
21 294,9 |
5,50 |
5,64 |
5,83 |
акцизний збір |
6 804,1 |
7 727,2 |
8 728,3 |
2,24 |
2,32 |
2,39 |
Доходи неподаткові |
19 388,5 |
21 022,2 |
22 960,5 |
6,38 |
6,31 |
6,29 |
Інші доходи |
2 031,6 |
2 194,6 |
2 358,5 |
0,67 |
0,66 |
0,65 |
................Перейти до повного тексту