- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
РАДА МІНІСТРІВ УКРАЇНСЬКОЇ РСР
П О С Т А Н О В А
від 7 грудня 1989 р. N 305 Київ |
Про Комплексну програму профілактики захворювань і формування здорового способу життя населення Української РСР на період до 2000 року
Надаючи важливого значення розвиткові соціально-культурної сфери, запобіганню порушенням здоров'я, боротьбі із шкідливими звичками, поліпшенню умов праці, побуту і відпочинку трудящих, відповідно до рішень XXVII з'їзду КПРС, XXVII з'їзду Компартії України, Основних напрямів розвитку охорони здоров'я населення і перебудови охорони здоров'я СРСР у дванадцятій п'ятирічці і на період до 2000 року Рада Міністрів Української РСР
постановляє:
1. Схвалити розроблену Міністерством охорони здоров'я УРСР з участю Держплану УРСР, Міністерства народної освіти УРСР, Міністерства вищої і середньої спеціальної освіти УРСР, Міністерства торгівлі УРСР, Державного комітету УРСР по охороні природи, Державного комітету УРСР по фізичній культурі і спорту, Державного комітету УРСР по праці і соціальних питаннях, Державного комітету УРСР по телебаченню і радіомовленню, Державного комітету УРСР по статистиці, Укрпрофради Комплексну програму профілактики захворювань і формування здорового способу життя населення Української РСР на період до 2000 року (додається).
Облвиконкомам, Київському та Севастопольському міськвиконкомам, міністерствам і відомствам УРСР забезпечити до 1 квітня 1990 р. розробку на основі Комплексної програми аналогічних програм в областях, містах і районах, у галузях народного господарства, на підприємствах, в об'єднаннях і колгоспах.
2. Держплану УРСР, міністерствам і відомствам УРСР, Держагропрому УРСР, облвиконкомам, Київському та Севастопольському міськвиконкомам при розробці планів соціального та економічного розвитку передбачати необхідні кошти і матеріальні ресурси для реалізації Комплексної програми профілактики захворювань і формування здорового способу життя населення Української РСР на період до 2000 року, поліпшення екологічної ситуації, приведення дитячих дошкільних і учбових закладів у стан, що відповідає санітарним вимогам, створення належних умов праці, насамперед для жінок, розвитку фізичної культури, активної пропаганди здорового способу життя.
3. Державному комітетові УРСР по телебаченню і радіомовленню, Державному комітетові УРСР у справах видавництв, поліграфії і книжкової торгівлі забезпечити систематичне інформування населення про хід реалізації Комплексної програми профілактики захворювань і формування здорового способу життя населення Української РСР на період до 2000 року.
Голова Ради Міністрів УРСР Керуючий Справами Ради Міністрів УРСР | В.МАСОЛ В.ПЄХОТА |
СХВАЛЕНА
постановою Ради Міністрів УРСР
від 7 грудня 1989 р. N 305
КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА
ПРОФІЛАКТИКИ ЗАХВОРЮВАНЬ І ФОРМУВАНЬ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ РСР НА ПЕРІОД ДО 2000 РОКУ
Загальні положення
Стан здоров'я населення є інтегрованим показником суспільного розвитку країни, відображенням її соціально-економічного та морального благополуччя, могутнім фактором впливу на економічний, трудовий і культурний потенціал суспільства.
Збереження і зміцнення здоров'я населення - найважливіше соціальне завдання держави, яке може бути вирішено лише в разі об'єднання зусиль державних і громадських установ, медичних органів і закладів, більш чіткого визначення обов'язків, підвищення відповідальності кожного підрозділу та реальної заінтересованості кожного громадянина у збереженні власного здоров'я.
Протягом останнього десятиріччя в республіці склалася несприятлива демографічна ситуація. Рівень народжуваності продовжує поступово знижуватись. Показник природного приросту населення за 10 років зменшився майже на 30 процентів. Середня тривалість життя становить 71 рік, у тому числі чоловіків - 66, жінок - 75 років.
Однією з найнегативніших тенденцій є зростання смертності населення в працездатному віці, причому число чоловіків значно перевищує число жінок. Основними причинами смертності є захворювання системи кровообігу, злоякісні новоутворення, травми і нещасні випадки, хвороби органів дихання.
Повільно знижується дитяча смертність. Її показник у 1988 році на 1000 новонароджених становив 14,2 (1978 р. - 17,9).
При існуючих тенденціях демографічного розвитку виникнуть небажані структурні зміни у віковому складі населення: питома вага дітей і підлітків зменшуватиметься, а осіб непрацездатного віку - збільшуватиметься.
Рівень загальної захворюваності протягом останніх років підвищився і становить 7074 на 10 тис. населення. Набули поширення такі захворювання, як психічні, ендокринні та алергічні, злоякісні новоутворення, інфаркт міокарда, виразкова хвороба шлунка і дванадцятипалої кишки, хвороби печінки, нирок та інші. Зокрема, психічні захворювання досягли 455, ендокринологічна патологія - 271, злоякісні новоутворення - 136 випадків на 10 тис. чоловік.
Несприятливі зміни в стані здоров'я людей зумовлені багатьма факторами: забрудненням навколишнього середовища, зростанням нервово-психічного напруження, недостатнім рівнем фізичного та гігієнічного виховання населення і особливо молоді, незадовільними умовами праці, нераціональним харчуванням, шкідливими звичками.
Комплексна програма профілактики захворювань і формування здорового способу життя населення Української РСР на період до 2000 року передбачає здійснення заходів, спрямованих на усунення вказаних факторів з метою збереження і зміцнення здоров'я людей.
I. Поліпшення екологічного стану
Низький технічний рівень багатьох підприємств, широкомасштабне впровадження продукції хімічних виробництв у різні сфери життєдіяльності людини та деякі інші фактори призвели до погіршення екологічної ситуації в республіці.
Рівні забруднення повітря, води і грунту в ряді промислових районів значно перевищують гранично допустимі концентрації.
Особливо несприятливе становище склалося у Ворошиловграді, Донецьку, Дніпропетровську, Дніпродзержинську, Маріуполі, Запоріжжі, Комунарську, Кривому Розі, Лисичанську, Макіївці.
Відсутність координованої республіканської системи лабораторного контролю навколишнього середовища, єдиної бази об'єктивних даних, що характеризують екологічну обстановку, ускладнює розробку першочергових і перспективних заходів щодо її поліпшення.
Моніторинг навколишнього середовища проводиться не завжди ефективно і з обмеженої кількості забруднюючих речовин. Відсутні надійні методики і сучасна апаратура для аналітичного контролю за екологічною ситуацією. Для одержання повної та достовірної інформації, прийняття обгрунтованих рішень назріла гостра необхідність створити єдину систему контролю за участю відповідних міністерств і відомств, а також чітко визначити функції кожного з них у розв'язанні завдань, що передбачають зменшення впливу шкідливих факторів на здоров'я людей.
З метою зменшення впливу екологічного фактору, який сьогодні, за думкою вчених, обумовлює 20-30 процентів загальної захворюваності населення, необхідно:
розробити і впровадити моделі регіональних автоматизованих систем контролю, створити бази об'єктивних даних і математичної обробки інформації про забруднення природного середовища в областях і промислових центрах з напруженою екологічною ситуацією
Академія наук УРСР, Укргідромет,
Держкомприрода УРСР, Міністерство
охорони здоров'я УРСР, облвиконкоми,
Київський і Севастопольський
міськвиконкоми
1990-1995 роки;
забезпечити поетапну розробку та впровадження сучасних приладів контролю вмісту шкідливих речовин у викидах підприємств і використання їх у системах автоматизованого нагляду за якістю навколишнього середовища
Академія наук УРСР,
Держкомприрода УРСР, Міністерство
охорони здоров'я УРСР
1990-2000 роки;
розробити науково обгрунтовані методики генетичного моніторинга для оцінки динаміки мутаційного процесу у зв'язку з забрудненням навколишнього середовища
Міністерство охорони здоров'я УРСР
1990-1995 роки;
розробити і впровадити регіональні цільові програми по радикальному поліпшенню навколишнього середовища, збереженню та зміцненню здоров'я населення в промислових районах Донбасу, Кривбасу і Придніпров'я
міністерства і відомства УРСР,
Академія наук УРСР, Міністерство
охорони здоров'я УРСР
1991-1995 роки;
впровадити на великих водоймищах та підземних водозаборах, використовуваних для питного і господарського водопостачання, автоматизовану систему контролю за якістю води
Мінводгосп УРСР
до 1993 року;
здійснити комплекс заходів щодо недопущення утворення канцерогенних речовин та їх викидів у навколишнє середовище, зокрема розробити і впровадити нові екологічно безпечні технології виробництва та використання екологічно чистого палива, а також пило-газоуловлююче устаткування
Укрдіпромез, Академія наук УРСР,
Міністерство охорони здоров'я УРСР,
міністерства і відомства УРСР
1991-1995 роки;
провести санітарно-гігієнічну паспортизацію всіх радіотехнічних об'єктів у республіці
Міністерство охорони здоров'я УРСР,
Мінзв'язку УРСР, Українське управління
цивільної авіації
1990-1992 роки;
з метою зняття емоційного напруження у населення, викликаного відсутністю або перекрученням інформації про стан навколишнього середовища, вважати за доцільне встановити на всіх пунктах лабораторного контролю стаціонарні й пересувні світлові табло
Укргідромет, Держкомприрода УРСР,
Міністерство охорони здоров'я УРСР,
інші міністерства і відомства УРСР
1990-1993 роки.
II. Поліпшення умов праці
У народному господарстві республіки працюють 25,5 млн. чоловік, з них 9,7 млн. зайнято ручною працею. Умови праці багатьох робітників вугільної, гірничорудної і металургійної промисловості продовжують залишатися незадовільними. Ступінь впливу професійних шкідливостей на здоров'я працюючих, рівні несприятливих промислових факторів (пил, шум, вібрація, хімічні речовини) часто перевищують допустимі гігієнічні нормативи. Як наслідок, професійна захворюваність і захворюваність з тимчасовою втратою працездатності робітників тут найвищі.
Останнім часом різко сповільнилися темпи та обмежилися масштаби розробки принципово нових технологічних рішень по боротьбі з пилом, нормалізації теплового режиму. В структурі професійної захворюваності гірників пилова патологія займає перше місце (48 проц.). Залишається низьким рівень механізації виробничих процесів у металургії - 50-60 процентів. На десятки децибелів перевищує допустимі рівні шум, який створюється як діючою, так і новою технікою.
Повільно скорочується кількість робітників, зайнятих важкою фізичною працею, в агропромисловому комплексі. Низький процент механізації у тваринництві, садівництві, переробних галузях промисловості, на вирощуванні сільськогосподарських культур у закритому грунті.
Професійна захворюваність робітників машинобудівних галузей спостерігається головним чином в ливарному виробництві. Реконструкція підприємств машинобудування провадиться повільно, застарілі приміщення ливарних цехів не виводяться з експлуатації. Нове обладнання, машини, механізми часто не відповідають гігієнічним вимогам. Недосконалість технологічних процесів на ряді підприємств стає як реальним (Чорнобиль), так і потенціальним джерелом несприятливих впливів на здоров'я людей.
Електрозварювальними роботами зайнято понад 0,3 млн. чоловік. Майже 80 процентів зварників працюють в умовах, що не відповідають санітарним нормам, тому рівень професійної патології серед зварників більш як у 10 разів перевищує середньореспубліканський показник і не спадає.
Для зниження рівня основних виробничих шкідливостей і факторів, що спричиняють професійні захворювання, пропонується:
впровадити більш досконалі системи розробки родовищ і вентиляції шахт та розрізів, здійснити заходи щодо підвищення технічного рівня основних і допоміжних процесів виробництва, широкого застосування засобів контролю за станом та кондиціюванням рудникового повітря
державні та виробничі об'єднання і
підприємства по видобутку
руднометалургійної сировини і вугілля,
трудові колективи
1991-1997 роки;
проводити оздоровлення гірників різних груп диспансерного нагляду без відриву від виробництва, для чого забезпечити будівництво на вугільних шахтах медико-оздоровчих комплексів і впровадження індивідуальних профілактичних програм
виробничі об'єднання по видобутку
вугілля, облвиконкоми, Міністерство
охорони здоров'я УРСР, підприємства
1991-2000 роки;
розробити і впровадити в металургійному і ливарному виробництві технологічні процеси, агрегати, що виключають або значно зменшують застосування ручних машин, які є джерелами локальної вібрації та виробничого шуму
Академія наук УРСР, виробничі
об'єднання, підприємства
1991-1995 роки;
вивчити умови праці й розробити та здійснити заходи щодо профілактики захворювань робітників при застосуванні інтенсивних технологій вирощування сільськогосподарських культур
Держкомпраця УРСР, Держагропром УРСР,
Держкомприрода УРСР, Міністерство
охорони здоров'я УРСР, господарства
1991-1995 роки;
максимально механізувати виробничі процеси на об'єктах тваринництва, в першу чергу на дільницях, де використовується ручна праця
Держагропром УРСР, облвиконкоми,
господарства
XIII-XIV п'ятирічки;
налагодити серійний випуск високоефективних санітарно-технічних пристроїв для боротьби зі зварними аерозолями і впровадити їх на підприємствах зварювального виробництва
міністерства і відомства УРСР,
Академія наук УРСР, НВО "Візв",
Держплан УРСР разом з Укрпрофрадою
1991-1993 роки.
III. Підвищення фізичної активності населення
Урбанізація, збільшення кількості громадського та особистого транспорту, автоматизація багатьох виробничих процесів, постійне зростання "сидячих" професій і питомої ваги розумової праці на фоні незадовільного розвитку масової фізичної культури значно обмежують рухову активність і зменшують фізіологічні резерви людини.
Гіподинамія і фізичне недорозвинення стають причиною послабленої реакції організму, знижують його опір до простудних, серцево-судинних та інших захворювань, внаслідок чого в республіці щоденно не працює понад 600 тис. чоловік.
Керівники підприємств і організацій не несуть прямої відповідальності за стан здоров'я трудящих. Спортивні споруди функціонують лише в 7 процентах промислових підприємств, недостатня їх кількість і за місцем проживання населення.
Особливу тривогу викликає фізичне виховання дітей: 10 процентів дошкільників мають надмірну вагу, 40 процентів - порушення осанки, половина - фізично недорозвинена. Потреба в руховій активності школярів компенсується на уроках фізкультури і поза школою тільки на 18-20 процентів.
Враховуючи, що підвищення фізичної активності населення має величезне значення в профілактиці захворювань, необхідно:
розробити для подання Президії Верховної Ради Української РСР проект Закону про фізичне виховання населення УРСР
Держкомспорт УРСР, Міністерство
охорони здоров'я УРСР, Міносвіта УРСР,
Мінвуз УРСР разом з Укрпрофрадою
1991 рік;
докорінно поліпшити фізичне виховання дітей у дошкільних закладах, для чого організувати спеціальну підготовку вихователів і медичних працівників. Переглянути програми навчання і плани позашкільної роботи з дітьми в загальноосвітніх школах, школах-інтернатах і професійно-технічних училищах, збільшити кількість уроків фізкультури і розширити роботу фізкультурних секцій
Міносвіта УРСР, Мінвуз УРСР,
Міністерство охорони здоров'я УРСР,
Держкомспорт УРСР
1990-1993 роки;
значно збільшити число дітей і підлітків, які навчаються в дитячо-юнацьких спортивних школах. Розширити мережу дитячих і підліткових фізкультурно-спортивних клубів у системі державного і відомчого житлового фонду, виділяти для цього відповідні приміщення, інвентар, обладнання, учбову та методичну літературу
облвиконкоми, Київський і
Севастопольський міськвиконкоми,
Міносвіта УРСР, Держкомспорт УРСР,
міністерства і відомства УРСР разом
з Укрпрофрадою
1990-1995 роки;
включити до учбових програм медичних вузів і училищ розділ про профілактику захворювань засобами фізичної культури. Організувати в інститутах і на факультетах удосконалення лікарів цикли учбових занять з питань лікарського контролю і лікувальної фізкультури для терапевтів, педіатрів, середнього медичного персоналу, педагогів і вихователів дитячих дошкільних закладів
Міністерство охорони здоров'я УРСР
1990-1992 роки;
організувати навчання батьків основ фізичного виховання і загартування дітей, звернувши особливу увагу на плавання; розширити будівництво плавальних басейнів при дитячих дошкільних закладах, школах і в мікрорайонах міст
Міносвіта УРСР, Держкомспорт УРСР,
облвиконкоми, Київський і
Севастопольський міськвиконкоми
постійно, починаючи з 1990 року;
створити умови для забезпечення рухливого режиму дошкільників та учнів навчальних закладів. Ширше використовувати з цією метою можливості кооперації коштів навчальних закладів, дитячо-юнацьких спортивних шкіл та культурно-оздоровчих кооперативів
Міносвіта УРСР, Мінжитлокомунгосп
УРСР, Міністерство охорони здоров'я
УРСР, Держкомспорт УРСР, виконкоми
місцевих Рад народних депутатів разом
з ДФСТ профспілок
1990-1993 роки;
організувати при кожній капітальній спортивній споруді центри здоров'я, консультативні пункти, в кожному районі - фізкультурно-оздоровчі комплекси для широкого залучення населення до занять фізичною культурою
облвиконкоми, Київський і
Севастопольський міськвиконкоми,
Держбуд УРСР, Держплан УРСР,
Держкомспорт УРСР
1990-1995 роки;
створити Республіканську науково-дослідну лабораторію з проблем утвердження здорового способу життя засобами фізичної культури і спорту, вивчення медичних та соціологічних аспектів у цій галузі
Міністерство охорони здоров'я УРСР,
Держкомспорт УРСР
1990 рік;
розмістити замовлення по виробництву спортивного взуття, швейних та трикотажних виробів, тренажерів, виробів для туризму й активного відпочинку на спеціалізованих підприємствах, в цехах і на дільницях
Мінлегпром УРСР, Мінліспром УРСР,
Держкомспорт УРСР
1990-1994 роки;
розширити на промислових підприємствах, в учбових закладах мережу центрів реабілітації, тренажерних залів, кімнат психологічного розвантаження, профілакторіїв з фізкультурно-оздоровчим напрямом, плавальних басейнів та інших спортивних споруд
облвиконкоми, Київський і
Севастопольський міськвиконкоми,
Держкомспорт УРСР, міністерства і
відомства УРСР разом з Укрпрофрадою,
виробничі об'єднання, підприємства та
учбові заклади
1990-2000 роки;
організувати в складі поліклінік обласних, міських, центральних районних лікарень, медсанчастин і санаторіїв-профілакторіїв відділення (кабінети) нетрадиційних методів лікування з застосуванням мануальної, рефлексо-, фіто- і психотерапії, гомеопатії та інших методів. Розширити підготовку відповідних спеціалістів
Міністерство охорони здоров'я УРСР,
облвиконкоми, Київський і
Севастопольський міськвиконкоми разом
з Укрпрофрадою, підприємства,
господарства
1990-1995 роки.
IV. Боротьба із шкідливими звичками, наркоманією, токсикоманією, алкоголізмом
Значна частина працездатного населення республіки вживає спиртні, переважно міцні, напої. Зросло вживання самогону, сурогатів та замінників алкоголю, наркотичних і токсичних речовин. На обліку в закладах охорони здоров'я перебуває понад 850 тис. хворих на алкоголізм. Зловживання алкоголем вкрай негативно впливає на перебіг захворювань серцево-судинної та нервової систем, органів травлення, дихання та інших, викликає тяжкі ускладнення, призводить до погіршення генофонду. З 212 тис. дітей з порушенням психіки третина народилася в сім'ях алкоголіків. Половина правопорушень, злочинів і третина дорожньо-транспортних пригод пов'язана із вживанням спиртних напоїв.
Величезну шкоду здоров'ю завдає тютюнокуріння, що скорочує тривалість життя на 10-15 років. Кожний десятий з числа осіб, які палять, захворює на рак легенів. У той же час палить більше половини чоловіків, ця шкідлива звичка поширюється і серед жінок, у зв'язку з чим захворюваність на злоякісні пухлини органів дихання зросла серед них за останні 10 років у 5 разів. Куріння є фактором ризику для виникнення серцевих захворювань, хвороб органів дихання і травлення, негативно впливає на перебіг вагітності і розвиток плоду. Особливо шкідлива дія нікотину в період статевого розвитку (12-18 років), проте нині постійно отруюють себе нікотином більше половини юнаків і 10 процентів дівчат.
Розширення вживання спиртних напоїв і куріння та зростання їх негативних наслідків вимагають підвищення ефективності гігієнічної культури, створення психологічно і соціально обгрунтованих форм виховання населення, починаючи з дошкільного віку. Для цього потрібно:
організувати навчання педагогів і вихователів дитячих дошкільних закладів, викладачів шкіл і середніх спеціальних учбових закладів з питань протиалкогольної та антинікотинової пропаганди. Видати для цього відповідні посібники та методичні розробки. Посилити спільну роботу навчальних закладів і сім'ї у вихованні здорового покоління, рекомендувати працівникам дитячих дошкільних закладів, шкіл, технікумів і професійно-технічних училищ, установити зв'язок з батьками, які вживають спиртні напої та палять, а також з підприємствами і організаціями, де вони працюють
Міносвіта УРСР, Мінвуз УРСР,
Міністерство охорони здоров'я УРСР,
міністерства і відомства УРСР,
облвиконкоми, Київський і
Севастопольський міськвиконкоми разом
з Республіканською радою Українського
добровільного товариства боротьби за
тверезість, Товариством "Знання" УРСР,
ЦК Товариства Червоного Хреста УРСР
1990-1995 роки;
включити до програм навчання студентів педагогічних вузів і учнів училищ, інститутів удосконалення спеціалістів педагогічного та медичного профілю цикл лекцій з питань згубної дії спиртних напоїв, наркотиків і куріння тютюну на організм дітей і підлітків, а також вивчення форм і методів доведення цих знань до населення, передусім до школярів і студентів
Міносвіта УРСР, Мінвуз УРСР,
Міністерство охорони здоров'я УРСР
1990-1993 роки;
створити телесеріал про шкідливість вживання алкоголю, наркотичних і токсичних речовин, куріння
Держтелерадіо УРСР, Міністерство
охорони здоров'я УРСР
1990 рік;
організувати госпрозрахункові стаціонарні відділення анонімного лікування хворих на алкоголізм і наркоманію, розширити мережу госпрозрахункових амбулаторних відділень і кабінетів анонімного лікування хворих на алкоголізм, наркоманію і токсикоманію у містах і районах з населенням 100 тис. чоловік і більше
облвиконкоми, Київський і
Севастопольський міськвиконкоми,
Міністерство охорони здоров'я УРСР
разом з Республіканською радою
Українського добровільного товариства
боротьби за тверезість
1990-1993 роки.
V. Упорядкування харчування населення
У комплексі факторів, що визначають стан здоров'я населення, важливу роль відіграє не тільки оптимальне задоволення потреб людини в харчових продуктах, а й їх повноцінність - збалансованість біологічно активних компонентів.
У повсякденному харчуванні не вистачає білків, клітковини, вітамінів, ряду мінеральних солей та мікроелементів. Разом з тим вживається багато вуглеводів (вироби з борошна, цукор), сіль, жири тваринного походження.
Через недостатнє виробництво овочів і фруктів потреба в них задовольняється лише на 66 і 55 процентів.
Внаслідок нераціональної структури харчування більше половини населення має надмірну вагу, до 30 процентів - ожиріння.
Незбалансоване харчування є однією з основних причин поширення гіповітамінозів серед дітей, атеросклерозу, захворювань серця, ендокринно-обмінних порушень (особливо цукрового діабету) серед дорослих. Незадовільна організація дієтичного харчування на багатьох промислових підприємствах призводить до високого рівня захворюваності органів травлення у робітників.
Все це вимагає збільшення виробництва маложирних м'ясних і молочних продуктів, збагачення їх повноцінними білками, вітамінами, мінеральними речовинами, харчовими волокнами, низькокалорійними замінниками цукру та зменшення в них солі.
Незадовільно проводиться розробка уніфікованих систем гігієнічного контролю за вмістом у харчових продуктах пестицидів, нітратів, солей важких металів і харчових добавок, які негативно впливають на діяльність органів і систем людського організму. Не вирішено питання промислового виробництва спеціальних продуктів дитячого харчування.
З метою поліпшення структури та якості харчування населення передбачити:
збільшення виробництва та заготівель овочів і фруктів для максимального задоволення потреб населення. Створити для цього в областях спеціалізовані зони вирощування вказаної продукції, особливо тепличних та ранніх сортів
облвиконкоми, Держагропром УРСР,
господарства
1990-2000 роки;
розробку і впровадження в практику реалізації продуктових наборів для різноманітних вікових і професійних груп населення, що проживає в різних регіонах республіки, в тому числі в несприятливих екологічних районах (зона підвищеного радіаційного контролю, великі промислові центри тощо)
Держагропром УРСР, Міністерство
охорони здоров'я УРСР, Академія наук
УРСР, облвиконкоми, Київський
міськвиконком
1990-2000 роки;
завершення роботи по впорядкуванню та створенню стабільних сировинних зон (спеціалізовані радгоспи, колгоспи, тваринницькі комплекси тощо) для виробництва продуктів дитячого харчування в необхідному асортименті
................Перейти до повного тексту