- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Звіт
НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
З В І Т
Про результати діяльності Національної служби посередництва і примирення у 2005 році
У звітному році Національна служба посередництва і примирення (далі - НСПП), її структурні підрозділи в Автономній Республіці Крим та областях, в містах Києві та Севастополі, виходячи з основних завдань, визначених Законом України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Положенням про Національну службу посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України від 17 листопада 1998 року
N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року
N 1393/2000, свої основні зусилля спрямовували на сприяння поліпшенню соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) чи їх вирішення, здійснення посередництва між найманими працівниками та власниками або уповноваженими ними органами (представниками) при вирішенні спорів (конфліктів).
У контексті реалізації в країні продуктивної соціальної політики пріоритетними в практичній діяльності НСПП протягом звітного періоду були:
- розв'язання розбіжностей між найманими працівниками та власниками чи уповноваженими ними органами (представниками) на доконфліктній стадії і запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів);
- усунення при взаємодії з усіма зацікавленими органами та організаціями основних, найбільш соціально гострих причин конфліктності в трудових колективах підприємств, установ та організацій;
- безпосередній правовий супровід, активне сприяння НСПП вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) на всіх рівнях - від виробничого до національного;
- ініціювання НСПП соціального діалогу, примирно-переговорних процедур як результативних засобів розв'язання спірних чи конфліктних ситуацій.
1. Аналіз стану і динаміки соціально-трудових відносин
Узагальнені НСПП результати аналізу стану і динаміки відносин між найманими працівниками та власниками у звітному 2005 році дають підстави для висновку, що, не дивлячись на дію ряду негативних причин та факторів економічного, фінансового, соціального, структурно-організаційного характеру, в колективах галузей економіки України зберігалися в цілому стабільні соціально-трудові відносини.
Істотну стабілізаційну щодо стану цих відносин роль у 2005 році виконували заходи на державному рівні, спрямовані на реалізацію соціально значущих програм, зокрема, на підвищення мінімального рівня зарплати, поступове наближення її рівня до прожиткового мінімуму, погашення заборгованості із заробітної плати, вжиття до керівників підприємств вичерпних заходів для істотного її зменшення та ін., а також заходи, здійснювані НСПП у взаємодії з центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, організаціями роботодавців та їх об'єднаннями щодо поліпшення соціально-трудових відносин, розв'язання колективних трудових спорів (конфліктів) чи їх запобігання, попередження страйків, інших акцій соціального протесту.
Підтвердженням домінуючої в 2005 році тенденції до стабільності соціально-трудових відносин є зростаюче прагнення трудових колективів вирішувати спірні чи конфліктні питання у тих випадках, коли вони виникають, не страйково-мітинговими засобами, а в правовому полі, за столом переговорів. До незначного рівня знизилася кількість страйків, інших акцій соціального протесту, пов'язаних з припиненням роботи.
В той же час, стан соціально-трудових відносин у ряді конкретних галузей, регіонів, трудових колективів у поточному році, зазнаючи впливу (прямо чи опосередковано) багатьох економічних або позаекономічних чинників негативного характеру, чутливо і динамічно реагував на них протягом 2005 року, результуючись у виникненні нових колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій.
Саме з цим були пов'язані ситуативні реагування трудових колективів різних видів економічної діяльності на наслідки певного зниження в минулому році темпів соціально-економічного розвитку, на окремі показники проекту Державного бюджету України на 2006 рік, на дію інших об'єктивних чи суб'єктивних причин і факторів, що знайшло свій вияв у щоквартальних коливаннях стану соціально-трудових відносин, кількості колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій. Як і в попередні періоди, на фоні певного зростання цін на товари та послуги, інфляційних процесів найбільш виразним було реагування частини трудових колективів на незабезпечення власниками визначеного законом мінімального рівня заробітної плати, на відносно низьку фактичну заробітну плату в частині галузей, на незадовільні темпи погашення заборгованості із заробітної плати чи й нарощування нових боргів тощо.
В I кварталі 2005 року НСПП зареєструвала 34 колективні трудові спори (за аналогічний період 2004 року - 18), в II кварталі - відповідно 31 і 13, в III - 23 і 20, в IV - 30 і 12. Всього в 2005 році було зареєстровано 118 нових колективних трудових спорів (в 2004 році - 63, або на 46,6% менше). Всього ж НСПП в 2005 році сприяла вирішенню 243 спорів (в 2004 році - 222).
Особливістю виникнення ускладнень соціально-трудових відносин в 2005 році, як і в попередні роки, було те, що найчастіше такі ускладнення виникали безпосередньо на виробничому рівні: у звітний період найбільша кількість колективних трудових спорів (конфліктів), вирішенню яких сприяла НСПП та її структурні підрозділи в регіонах, припадала на колективи підприємств, установ, організацій, їх структурних підрозділів чи на окремі категорії найманих працівників, де вони складали майже 87% до загальної кількості спорів, зареєстрованих НСПП. Водночас найбільш чисельними за кількістю учасників залишалися колективні трудові спори галузевого рівня: в 5 спорах цього рівня (вугільна промисловість, енергетика, машиністи електропоїздів метрополітенів, охорона здоров'я, підприємства газового господарства) брали участь понад 1 млн. 187 тис. осіб 5374 підприємств, установ та організацій.
Як показує аналіз, найбільш суттєвими причинами об'єктивного та суб'єктивного характеру, що призводили до ускладнення чи й загострення відносин між найманими працівниками та власниками у минулому році, як правило, були:
- невиконання власниками чи уповноваженими ними органами (представниками) законодавства про працю, колективних договорів, угод, узгоджених графіків погашення заборгованості із заробітної плати;
- порушення соціальних і трудових прав найманих працівників у зв'язку із встановленням нових або зміною існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту; застосування на багатьох підприємствах, установах та організаціях вимушеної неповної зайнятості, робота в умовах неповного робочого дня (тижня) тощо;
- заборгованість із заробітної плати, слабка результативність заходів щодо її погашення, несвоєчасна виплата поточної зарплати, незапровадження в багатьох випадках встановленого законом мінімального розміру заробітної плати. На 01.12.2005 року заборгованість із виплати заробітної плати становила 1113,4 млн. грн. - збільшення з початку року на 0,2%. Зростання суми невиплаченої заробітної плати за період січня-листопада 2005 року мало місце у вугільній промисловості, на підприємствах з виробництва коксу, продуктів нафтоперероблення, у хімічному виробництві, в металургії та обробленні металу, у сільському господарстві, на підприємствах, що займаються виробленням та розподіленням електроенергії, газу та води; в освіті, охороні здоров'я та ін.;
- порушення соціальних прав і гарантій найманих працівників на підприємствах, щодо яких застосовані процедури ліквідації, відновлення платоспроможності боржника чи визнання його банкрутом (станом на 01.12.2005 року сума невиплаченої зарплати на підприємствах-банкрутах становила 401,6 млн. грн. - ріст з початку року на 9,3%);
- порівняно низький рівень фактичної заробітної плати в трудових колективах частини галузей економіки (сільське господарство, текстильна промисловість та пошиття одягу, охорона здоров'я та соціальна допомога, освіта, культура);
- нереагування чи формальне реагування частини власників на обгрунтовані вимоги найманих працівників, невиконання ними рішень примирних органів (примирних комісій, трудових арбітражів), угод та ін.
Здебільшого, названі причини носили наслідковий характер і в своїй основі мали більш глибинні причини: неефективну діяльність частини підприємств в умовах ринкових відносин; значні, нерідко зростаючі обсяги дебіторської та кредиторської заборгованості; обмежене фінансування, недофінансування підприємств та організацій місцевими та державним бюджетами передбачених законодавством коштів; несвоєчасні чи не в повному обсязі розрахунки споживачів за поставлену продукцію, товари, отримані послуги; повільне вдосконалення податкової, цінової, кредитної політики; високі тарифи природних монополій; диспаритет цін на сільськогосподарську та промислову продукцію; невідповідність цілого ряду діючих тарифів на товари та послуги рівню витрат на їх виробництво тощо. Істотним негативним чинником залишалася несприятлива кон'юнктура на зовнішньому ринку, зокрема, на енергетичному.
Вивчення НСПП коливань стану соціально-трудових відносин протягом звітного періоду показало також, що далеко не в усіх випадках дія вищеназваних причин чи факторів у трудових колективах призводила до реальних спірних чи конфліктних ситуацій. Стримуючими щодо посилення конфліктності чинниками були: відчутні на місцях наслідки реалізації соціальної програми, планомірне підвищення рівня заробітної плати, наявність у найманих працівників, крім основного, додаткових джерел отримання доходів, побоювання працівників втратити робочі місця в умовах їх обмеженого вибору, зокрема, в сільській місцевості тощо.
Результати аналізу НСПП протягом звітного періоду динаміки, характеру відносин між найманими працівниками та власниками чи уповноваженими ними органами (представниками) в узагальненому вигляді викладено Службою в цілому ряді довідок про стан соціально-трудових відносин у трудових колективах підприємств металургії та оброблення металу; в наукових та науково-дослідних установах; на підприємствах текстильної промисловості та пошиття одягу; на підприємствах харчової промисловості та перероблення сільськогосподарських продуктів; на деяких видах транспорту. За результатами аналізу НСПП вироблені й направлені зацікавленим органам відповідні рекомендації та пропозиції.
Аналітичні оцінки стану та динаміки соціально-трудових відносин у розрізі галузей та регіонів відображені також у підготовлених НСПП у звітний період прогнозах можливих змін цих відносин у другому півріччі 2005 року та першому півріччі 2006 року.
Мобільним відображенням стану соціально-трудових відносин у колективах галузей економіки та заходів, оперативно вжитих НСПП, іншими зацікавленими органами та організаціями щодо нормалізації та поліпшення цих відносин у звітному році були оперативні (термінові) інформації. На 31.12.2005 року Службою було підготовлено і направлено всім зацікавленим органам 69 оперативних інформацій, у т.ч. термінових - 33. По більшості з них Кабінетом Міністрів України були дані відповідні доручення.
При цьому НСПП, її структурні підрозділи в регіонах особливу увагу приділяли галузям, де в останні роки в багатьох трудових колективах виникають ускладнення чи загострення соціально-трудових відносин, колективні трудові спори, конфліктні ситуації, акції соціального протесту, а в окремих випадках - страйки; регіонам, що мають значну кількість підприємств-банкрутів, підприємств з великою заборгованістю із заробітної плати тощо.
Завдяки таким підходам, здійсненню комплексу упереджувальних заходів було оперативно вирішено 548 розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії, попереджено виникнення 436 колективних трудових спорів на 604 підприємствах, не допущено проведення ряду акцій соціального протесту, у тому числі страйків.
Як показує аналіз НСПП, найбільш соціально нестабільною в 2005 році залишалася частина трудових колективів вугледобувних, вуглепереробних, шахтобудівних підприємствах вугільної промисловості.
Оперативні та термінові інформації відділень НСПП у вугільних регіонах - Волинській, Дніпропетровській, Донецькій, Кіровоградській, Луганській, Львівській областях - про ситуацію на підприємствах галузі; динаміка колективних трудових спорів на всіх рівнях - від виробничого до галузевого, конфліктних ситуацій, страйків, інших акцій соціального протесту; матеріали вивчення НСПП з виїздами на місця листів та звернень шахтарських колективів; зміст постанов і рішень профспілкових органів, що приймалися в 2005 році, результати досліджень цих питань Науково-дослідним інститутом соціально-трудових відносин (м. Луганськ) на замовлення НСПП та інші джерела засвідчують, що на багатьох підприємствах галузі в 2005 році продовжував існувати широкий спектр причин соціально-трудової конфліктності.
Як наслідок, у колективах підприємств вугільної промисловості залишалася найвищою серед видів економічної діяльності кількість колективних трудових спорів - станом на 01.01.2006 року - 45 спорів, що становить п'яту частину всіх спорів, вирішенню яких сприяла НСПП в минулому році, з них на виробничому рівні - 40, територіальному - 4, галузевому - 1. Окрім цього, НСПП, її структурні підрозділи у вугільних регіонах сприяли розв'язанню 29 конфліктних ситуацій на підприємствах галузі.
У колективах вугільної промисловості в останні роки зберігається один з найвищих рівнів виникнення нових колективних трудових спорів (2005 рік - 15 спорів), до того ж - з тенденцією до наростання (в 2004 році - 8 спорів).
Зміст вимог, що висувалися найманими працівниками вугільних підприємств у колективних трудових спорах показує, що, наприклад, станом на 01.01.2006 року з 45 спорів у 40 були висунуті вимоги щодо погашення заборгованості із заробітної плати, з 15 нових спорів ці питання порушені у 14. Із 157 вимог, що вирішувалися за сприяння НСПП у 2005 році, найбільша кількість вимог (47) стосувалася погашення заборгованості із зарплати, 27 вимог - своєчасної виплати поточної зарплати, 26 - забезпечення належних умов охорони праці, 22 - підвищення рівня зарплати.
Найбільша кількість спірних чи конфліктних ситуацій з названих вище причин припадала на трудові колективи Донецької, Луганської, Волинської областей. В окремих колективах вугільної галузі мали місце страйки, акції соціального протесту у формі пікетування приміщень органів влади, голодувань, непідняття на поверхню після закінчення зміни тощо.
Практика сприяння НСПП вирішенню колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій в шахтарських колективах у 2005 році, встановлення з виїздом на місце реальних причин ускладнення соціально-трудових відносин у колективах, аналіз змісту вимог, що висувалися найманими працівниками у спорах (конфліктах), матеріали щодекадного оперативного інформування відділень НСПП у шахтарських регіонах показують, що типовими причинами дестабілізації соціально-трудових відносин у колективах підприємств вугільної промисловості були:
- складний фінансово-економічний стан значної частини підприємств вугільної галузі, що в кінцевому рахунку мало негативні соціальні наслідки;
- незабезпечення на підприємствах галузі встановлення тарифних ставок та окладів працівникам, розрахованих відповідно до розмірів закононодавчо встановленої мінімальної заробітної плати з коефіцієнтом 1,2 відповідно до Генеральної угоди (на 01.12.2005 року на 68,8% шахт оплата праці здійснювалася з розрахунку мінімальної заробітної плати 185-237 грн.).
- несвоєчасне і не в повному обсязі виділення коштів загального фонду і спеціального фонду Державного бюджету, передбачені на підтримку підприємств вугільної промисловості;
- порушення термінів і повноти виплати поточної зарплати;
- незабезпечення належних умов охорони праці та ін.
Окрім того, завдяки своєчасному реагуванню НСПП, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, роботодавців та профспілок на ускладнення соціально-трудових відносин частина конфліктних ситуацій була розв'язана і нормалізована; попереджено виникнення ряду стихійних страйків, акцій соціального протесту.
Відносно повільні темпи вирішення спірних чи конфліктних ситуацій у вугільній галузі стали причиною ініціювання Службою та Профспілкою працівників вугільної промисловості України 13.12.2005 року зустрічі повноважних представників ЦК профспілки працівників вугільної промисловості України та Міністерства вугільної промисловості України для грунтовного аналізу виконання рішень примирних органів (примирної комісії, трудового арбітражу) по вирішенню колективного трудового спору галузевого рівня та інших 35 колективних трудових спорів на підприємствах вугільної промисловості, вирішенню яких сприяла НСПП.
Повноважні представники сторін соціально-трудових відносин у зазначених колективних трудових спорах розглянули стан вирішення кожної з 9 вимог галузевого спору, а також інших колективних трудових спорів виробничого та територіального рівнів; виробили додаткові заходи щодо повного задоволення вимог найманих працівників та профспілок з урахуванням особливостей нинішнього стану вугільної галузі.
У звітний період особлива увага НСПП приділялася поліпшенню соціально-трудових відносин на шахтобудівних підприємствах, підприємствах та організаціях, що обслуговують шахти (транспорт, зв'язок, науково-дослідні інститути, підприємства соціальної сфери тощо), оскільки такі соціально гострі питання, як заборгованість із заробітної плати, своєчасна виплата поточної зарплати та інші вирішувалися тут значно складніше, нерідко - за залишковим принципом.
Узагальнюючи стан і враховуючи тенденції змін соціально-трудових відносин у колективах підприємств вугільної промисловості в 2005 році, НСПП прогнозує, що невідкладне і продуктивне вирішення проблем, що спричинили до виникнення колективних трудових спорів у вугільній галузі, всіма зацікавленими органами та організаціями, зосередження їх уваги на розв'язанні вже найближчим часом найбільш соціально гострих для трудових колективів проблем (встановлення тарифних ставок і посадових окладів на законодавчо визначеному рівні, повне погашення заборгованості із заробітної плати, своєчасна виплата поточної зарплати тощо) дозволять забезпечити істотне поліпшення соціально-трудових відносин у шахтарських колективах. Зволікання стороною власників вирішення зазначених проблем, формальне реагування на вимоги найманих працівників, профспілок; невиконання чи лише часткове виконання вже погоджених і затверджених рішень примирних органів у колективних трудових спорах (конфліктах) можуть стати причинами виникнення нових колективних трудових спорів (конфліктів), акцій соціального протесту, тим більше, якщо такі акції стимулюватимуться чинниками позаекономічного характеру.
Відносно високим протягом минулого року залишалася кількість колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій, розбіжностей між найманими працівниками та власниками в колективах підприємств машинобудування.
У 2005 році НСПП, її структурні підрозділи в регіонах сприяли вирішенню 30 колективних трудових спорів у колективах машинобудівного комплексу (12,3% до загальної кількості спорів) у 12 областях та в Автономній Республіці Крим, врегулюванню 117 конфліктних ситуацій (13,0% до загальної кількості конфліктних ситуацій в галузях).
Як показав аналіз НСПП, в умовах фінансово-економічних складностей багатьох підприємств галузі поширеними соціально значущими наслідками, що вели до погіршення соціально-трудових відносин, були: несвоєчасна виплата поточної заробітної плати, переведення працівників на скорочений робочий день (тиждень), надання відпусток з ініціативи адміністрації; вивільнення працівників, заборгованість із заробітної плати та ін.
Показово, що вимоги стосовно своєчасної виплати поточної заробітної плати та погашення заборгованості із заробітної плати становлять більшість серед вимог, що були висунуті найманими працівниками в зазначених спорах, - 24, або 57,1% до загальної кількості зареєстрованих в цих спорах вимог (42).
У 2005 році за сприяння НСПП та у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, роботодавцями та профспілками в колективах підприємств машинобудування було вирішено 14 колективних трудових спорів, знято з реєстрації та контролю 47 вимог найманих працівників (57,3% до загальної кількості вимог, вирішенню яких сприяла НСПП за цей період). Знято з контролю НСПП внаслідок вирішення значну частину конфліктних ситуацій.
Беручи до уваги існуючі в 2005 році тенденції в динаміці соціально-трудових відносин, темпи усунення конфліктогенних причин на підприємствах машинобудування, виникнення тут нових спірних чи конфліктних ситуацій, НСПП прогнозує, що в наступному році при відносно стабільному стані соціально-трудових відносин у цілому по галузі, при позитивній динаміці росту виробництва в галузі машинобудування в частині трудових колективів підприємств з причин переважно фінансово-економічного характеру можливі ускладнення соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій, акцій соціального протесту тощо.
Протягом звітного періоду пріоритетним для НСПП, її структурних підрозділів в регіонах залишалося питання стану соціально-трудових відносин у колективах житлового та комунального господарства, міського електротранспорту, ліфтового господарства, що було зумовлено посиленням рівня конфліктності між найманими працівниками та власниками, багатьма колективними трудовими спорами, конфліктними ситуаціями на підприємствах цього виду економічної діяльності.
Наявність значної кількості фінансово-економічних, соціально-економічних проблем, їх невирішеність стали причиною відносно високої активності найманих працівників галузі щодо вступу в колективні трудові спори, застосування страйків та інших акцій соціального протесту.
Протягом 2005 року НСПП, її структурні підрозділи в регіонах сприяли вирішенню 27 колективних трудових спорів у колективах підприємств житлово-комунального господарства та 3 спорів на підприємствах міськелектротранспорту. За січень-грудень 2005 року у колективах виробничих управлінь житлово-комунального господарства, на комбінатах комунальних підприємств, підприємствах житлового господарства, ліфтового господарства, водопостачання та водовідведення, санітарного прибирання виникла найбільша серед галузей економіки кількість нових колективних трудових спорів - 19, на підприємствах міськелектротранспорту - два спори.
Соціально гострою залишалася, як і в попередні періоди, проблема погашення заборгованості із заробітної плати.
Однією з найбільших серед галузей економіки була кількість конфліктних ситуацій, врегулюванню яких сприяли структурні підрозділи НСПП - 101. Вони мали місце на підприємствах житлово-комунальної сфери Автономної Республіки Крим та 19 областей.
Неусунення названих вище причин призводило до проведення найманими працівниками Волинської, Дніпропетровської, Житомирської, Запорізької, Івано-Франківської, Луганської, Полтавської, Сумської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, інших областей, м. Севастополя страйків, інших акцій соціального протесту.
Періодично протягом 2005 року загострювався стан соціально-трудових відносин, виникали передстрайкові ситуації, наймані працівники вдавалися до проведення різних форм акцій соціального протесту на підприємствах міськелектротранспорту. Одними з основних причин складної ситуації в цій сфері є невідповідність планових бюджетних призначень по субвенціях щодо компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян реальним витратам підприємств, неритмічне протягом року надходження субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання цієї компенсації, що призводило до виникнення заборгованості із заробітної плати перед найманими працівниками.
За сприяння НСПП, її відділень в регіонах, завдяки продуктивній взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, галузевими організаціями профспілок протягом звітного періоду було вирішено 9 колективних трудових спорів (10,3% до загальної кількості вирішених спорів), знято з реєстрації та контролю 34 вимоги найманих працівників, з яких 11 стосувалися погашення заборгованості із заробітної плати. За цей період вирішена значна частина конфліктних ситуацій між сторонами соціально-трудових відносин на підприємствах цієї життєзабезпечуючої галузі.
Завдяки проведенню НСПП, її структурними підрозділами в регіонах разом з іншими зацікавленими органами та організаціями упереджувальних заходів у колективах галузі вдалося запобігти виникненню ряду страйків, акцій соціального протесту.
Результати комплексного аналізу стану соціально-трудових відносин, здійсненого у жовтні-листопаді 2005 року НСПП, її структурними підрозділами в регіонах у колективах 491 підприємства харчової промисловості та перероблення сільськогосподарських продуктів засвідчують, що в цілому ці відносини мають тенденцію до стабільності, проте, на рівні окремих підгалузей та конкретних підприємств носять досить диференційований характер - від стабільного до конфліктогенного.
На частині підприємств галузі, що перебувають у складному фінансовому стані, дія негативних соціально-економічних факторів об'єктивного та суб'єктивного характеру призводить до ускладнення ситуації в колективах, виникнення розбіжностей між найманими працівниками та власниками, конфліктних ситуацій, колективних трудових спорів, страйків, колективного припинення роботи, інших акцій соціального протесту.
Всього протягом 2005 року на контролі НСПП, її структурних підрозділів з метою вирішення перебувало 19 колективних трудових спорів виробничого рівня. Крім того, в цей період Службою здійснювалися заходи щодо врегулювання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин у 74 конфліктних ситуаціях у колективах підприємств галузі в 21 регіоні.
За сприяння НСПП, її відділень в областях у взаємодії зі всіма зацікавленими органами та організаціями були вирішені 11 колективних трудових спорів, знято з реєстрації та контролю 40 вимог найманих працівників, з них: 11 вимог щодо створення відповідних умов оплати праці, 8 - погашення заборгованості із заробітної плати, 7 - підвищення рівня заробітної плати, 5 - виконання заходів з охорони праці та ін.
На виробничому рівні вдалося своєчасно розв'язати цілий ряд конфліктних ситуацій, тим самим попередивши їх переростання в колективні трудові спори.
Зважаючи на стратегічне для країни значення сільського господарства, предметом постійної уваги НСПП протягом звітного періоду були стан та динаміка соціально-трудових відносин на підприємствах різних організаційно-правових форм власності та господарювання цієї галузі.
У 2005 році на контролі НСПП з метою запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) перебувала 101 конфліктна ситуація в Автономній Республіці Крим та майже всіх областях (в 2004 році - 147), у т.ч. одна - на територіальному рівні. Найбільша їх кількість мала місце в традиційно сільськогосподарських регіонах - у Вінницькій, Волинській, Житомирській, Одеській, Полтавській, Чернігівській та інших областях.
Позитивні показники розвитку галузі у 2005 році (зростання обсягів виробництва продукції у січні-листопаді минулого року на 1,4% до відповідного періоду 2004 року, в т.ч. сільськогосподарських підприємств - на 5,1%; прибуткова діяльність у січні-жовтні 2005 року 74,3 відсотка підприємств, збільшення рівня заробітної плати у січні-листопаді минулого року до відповідного періоду 2004 року на 41,2%, зменшення заборгованості із заробітної плати працівникам економічно активних підприємств за 11 місяців 2005 року на 15,2% та ін.) сприяли усталеності соціально-трудових відносин у колективах аграрного сектора.
За цих умов протягом звітного періоду НСПП, її структурним підрозділам у регіонах у тісній взаємодії з місцевими органами влади, органами місцевого самоврядування, роботодавцями та профспілками вдалося вирішити значну частину розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, попередити виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), акцій соціального протесту.
В той же час у галузі продовжували діяти об'єктивні та суб'єктивні причини негативного характеру, що призводили до виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин.
Результати моніторингу НСПП динаміки соціально-трудових відносин у колективах сільського господарства у звітному 2005 році підтвердили прогноз Служби стосовно того, що наявність наведених вище конфліктогенних причин далеко не завжди веде до виникнення колективних трудових спорів.
Враховуючи особливості соціально-трудових відносин у колективах підприємств сільського господарства, НСПП, її структурні підрозділи в регіонах і в подальшому будуть зосереджувати свої зусилля на сприянні вирішенню розбіжностей між найманими працівниками та власниками на доконфліктній стадії, проведенні роз'яснювально-консультаційної роботи щодо порядку вирішення спірних чи конфліктних ситуацій правовим шляхом, використовуючи при цьому потенціал трудових арбітрів, незалежних посередників, позаштатних радників, інформаційно-консультаційних центрів НСПП у сільській місцевості.
Питання поліпшення соціально-трудових відносин, сприяння невідкладному вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) залишалося для НСПП одним з пріоритетних і щодо колективів установ, організацій та закладів бюджетної сфери, зокрема, освіти, охорони здоров'я, культури.
Сприятливим грунтом для цього була активна реалізація в країні соціальних програм, зокрема, щодо підвищення рівня заробітної плати, запровадження першого етапу оплати праці працівників бюджетної сфери на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів, виплати коштів згідно із Законом України "Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57 Закону України "Про освіту
" педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів", передбачених на 2005 рік, запровадження доплат за вислугу років працівникам музеїв та бібліотек, відновлення пільг та гарантій певним категоріям працівників бюджетної сфери та ін.
Протягом звітного періоду за сприяння НСПП, її структурних підрозділів у регіонах були вирішені 5 колективних трудових спорів (у тому числі чотири - територіального, один - виробничого рівнів) у галузі освіти, 3 спори (один - територіального, два - виробничого рівнів) в охороні здоров'я, зняті з реєстрації та контролю як вирішені 16 та 14 вимог найманих працівників закладів освіти та охорони здоров'я відповідно.
Зосередження зусиль всіх зацікавлених органів, установ та організацій у 2006 році на усуненні найбільш соціально гострих причин соціально-трудової конфліктності, на здійсненні на всіх рівнях заходів щодо наближення розміру заробітної плати працівників освіти, охорони здоров'я, культури до законодавчо встановленого рівня, забезпеченні своєчасної виплати поточної заробітної плати, недопущенні появи нової заборгованості із заробітної плати; повного погашення заборгованості із заробітної плати, ліквідації практики переведення працівників на неповну ставку, роботу на неповний робочий день (тиждень), зокрема, на забезпеченні фінансування бюджетами всіх рівнів установ та закладів цієї сфери в обсягах, необхідних для виконання їх основних функцій по наданню населенню широкого кола якісних послуг у сферах освіти, охорони здоров'я, культури дозволить, на думку НСПП, надійно стабілізувати тут соціально-трудові відносини, вирішити існуючі колективні трудові спори.
Окрім названих галузей, НСПП, структурні підрозділи в регіонах у 2005 році здійснювали оперативний аналіз соціально-трудових відносин, сприяння вирішенню колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій чи їх запобігання і в інших галузях економіки, зокрема, в колективах підприємств транспорту (23 колективні трудові спори), будівництва (14), хімічного виробництва (11) та ін.
2. Запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів)
Протягом 2005 року НСПП, її відділення в Автономній Республіці Крим та областях, сектор НСПП по роботі в місті Києві, представництво НСПП в місті Севастополі з метою попередження виникнення нових колективних трудових спорів (конфліктів) здійснювали комплекс заходів щодо врегулювання 1176 розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин у 896 конфліктних ситуаціях в колективах 1884 підприємств, установ, організацій.
Найбільша кількість конфліктних ситуацій між найманими працівниками та власниками мала місце у Закарпатській (53), Хмельницькій (52), Волинській, Дніпропетровській та Харківській (по 51), Одеській (48), Тернопільській (47), Львівській (43), Сумській (41), Вінницькій, Київській та Чернігівській (по 40) областях.
У розрізі видів економічної діяльності конфліктні ситуації, що знаходилися на контролі НСПП з метою їх вирішення, розподілилися таким чином: на підприємствах машинобудування - 117 (13,1% від загальної кількості конфліктних ситуацій), житлово-комунального господарства - 101 (11,3%), сільського господарства - 101 (11,3%), транспорту - 95 (10,6%), харчової промисловості - 74 (8,3%), будівництва - 56 (6,3%).
У 2005 році НСПП, її структурними підрозділами в регіонах з метою запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) поставлені на контроль 458 конфліктних ситуацій, в тому числі в Закарпатській області - 43, Харківській - 33, Тернопільській - 30, Полтавській та Черкаській областях - по 26, Волинській - 24, Дніпропетровській та Сумській - по 23.
В цілому, результати роботи НСПП щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) характеризуються наступними показниками:
1. Кількість конфліктних ситуацій, врегулюванню яких сприяла НСПП протягом звітного періоду, всього, одиниць - 896, в т.ч.:
- на виробничому рівні - 876, з них:
- на рівні підприємств, установ, організацій - 852;
- на рівні структурних підрозділів - 22;
- на рівні окремих категорій найманих працівників - 2;
- на територіальному рівні - 10;
- на територіально-галузевому рівні - 7;
- на галузевому рівні - 3.
2. Число підприємств, установ, організацій, де НСПП здійснювала заходи щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) протягом звітного періоду, всього, одиниць - 1884, в т.ч.:
- на виробничому рівні - 862;
- на територіальному рівні - 288;
- на територіально-галузевому рівні - 146;
- на галузевому рівні - 588.
3. Середньооблікова чисельність штатних працівників підприємств, установ, організацій, де НСПП здійснювала заходи щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) за звітний період, всього, чол. - 560173, в т.ч.:
- на виробничому рівні - 369384;
- на територіальному рівні - 14033;
- на територіально-галузевому рівні - 14640;
- на галузевому рівні - 162116.
4. Кількісні параметри розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин:
всього розбіжностей, одиниць - 1176:
з них:
- вирішено розбіжностей - 548 (46,6% від загальної кількості розбіжностей);
- в стадії вирішення розбіжностей - 352 (29,9%);
- в стадії розгляду розбіжностей - 189 (16,1%);
- стали предметом колективних трудових спорів - 87 (7,4%);
з них:
- щодо встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці і виробничого побуту - 124 (10,5%), в т.ч. вирішено розбіжностей - 55 (4,7%);
- щодо укладення чи зміни умов колективного договору, угоди - 61 (5,2%), в т.ч. вирішено розбіжностей - 22 (1,9%);
- щодо виконання колективного договору, угоди або окремих її положень - 202 (17,2%), в т.ч. вирішено розбіжностей - 88 (7,5%);
- щодо невиконання вимог законодавства про працю - 789 (67,1%), в т.ч. вирішено розбіжностей - 383 (32,5%).
................Перейти до повного тексту