1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Звіт


НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
З В І Т
01.04.2006
Про результати діяльності Національної служби посередництва і примирення у першому кварталі 2006 року
У звітний період Національна служба посередництва і примирення (далі - НСПП), її відділення в Автономній Республіці Крим, областях, сектор НСПП по роботі в місті Києві, представництво НСПП в місті Севастополі продовжували реалізацію основних завдань, визначених Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Положенням про Національну службу посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України від 17 листопада 1998 року N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року N 1393/2000.
В умовах здійснення державної політики, спрямованої на підвищення конкурентоспроможності економіки та соціальної спрямованості економічного зростання, пріоритетна увага НСПП приділялася поліпшенню стану соціально-трудових відносин, розв'язанню розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії та запобіганню виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), здійсненню посередництва між найманими працівниками та власниками або уповноваженими ними органами (представниками) при врегулюванні колективних трудових спорів (конфліктів) з метою їх своєчасного та ефективного вирішення на всіх рівнях від виробничого до національного.
1. Аналіз стану і динаміки соціально-трудових відносин
Результати моніторингу НСПП протягом першого кварталу 2006 року стану та динаміки соціально-трудових відносин, практика вирішення колективних трудових спорів (конфліктів), розбіжностей між найманими працівниками та власниками, аналіз основних фінансово-економічних та соціально-економічних показників розвитку економіки та окремих її галузей, що прямо чи опосередковано впливали на ці відносини, засвідчують, що реальним підґрунтям для істотного поліпшення соціально-трудових відносин в колективах підприємств, установ, закладів стала послідовна реалізація на всіх рівнях - галузевому, територіальному, виробничому соціальних програм щодо підвищення рівня мінімальної заробітної плати, зростання номінальних та реальних доходів населення, зменшення заборгованості із заробітної плати та ін., а також здійснення НСПП, її структурними підрозділами в регіонах у взаємодії з центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, всіма заінтересованими органами та організаціями заходів, спрямованих на стабілізацію соціально-трудових відносин, вирішення колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій, попередження страйків, акцій соціального протесту.
В цьому контексті значну роль відіграло підписання 22.02.2006 року Домовленостей між Кабінетом Міністрів України, Всеукраїнськими профспілками і профоб'єднаннями, всеукраїнськими об'єднаннями роботодавців щодо шляхів вирішення колективного трудового спору національного рівня за результатами Всеукраїнської профспілкової конференції "Про дії профспілок на захист трудових та соціально-економічних прав працівників" та за активного сприяння НСПП в ході примирних процедур.
Сталі темпи соціально-економічного розвитку економіки у першому кварталі поточного року сприяли більш ефективному вирішенню колективних трудових спорів, розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, зменшенню страйків, інших акцій соціального протесту, пов'язаних з колективним припиненням роботи.
Так, протягом січня-березня 2006 року вирішено 36 колективних трудових спорів, врегульовано 131 конфліктну ситуацію, тим самим не допущено виникнення нових колективних трудових спорів, на відміну від аналогічного періоду 2005 року, коли був вирішений 21 спір, врегульовано 111 конфліктних ситуацій. У порівнянні з першим кварталом 2005 року у звітному періоді кількість зареєстрованих колективних трудових спорів зменшилася в два рази - з 34 до 17, число взятих на контроль конфліктних ситуацій - з 121 до 110.
З метою стабілізації і поліпшення соціально-трудових відносин, організації скоординованого і своєчасного реагування заінтересованих органів, установ та організацій на факти ускладнення цих відносин у звітному періоді НСПП постійно інформувала Секретаріат Президента України, Кабінет Міністрів України, Секретаріат Ради Національної безпеки і оборони України, Федерацію роботодавців України, Федерацію профспілок України про стан та динаміку соціально-трудових відносин у конкретних галузях та трудових колективах, розбіжності між найманими працівниками та власниками чи уповноваженими ними органами (представниками), акції соціального протесту. З цією метою протягом першого кварталу 2006 року НСПП було підготовлено 15 оперативних інформацій, в тому числі 6 термінових, по більшості з яких Кабінетом Міністрів України були дані відповідні доручення центральним та місцевим органам виконавчої влади.
Протягом звітного періоду НСПП, її структурними підрозділами в регіонах проаналізовано стан соціально-трудових відносин у колективах 630 закладів, підприємств, організацій та установ культури. За результатами вивчення підготовлені та направлені зацікавленим органам та організаціям відповідні рекомендації та пропозиції.
В цілому протягом першого кварталу 2006 року основними причинами виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, колективних трудових спорів (конфліктів), акцій соціального протесту були:
- заборгованість із заробітної плати, нестабільний характер її погашення в окремих галузях економіки, порушення термінів виплати поточної заробітної плати (станом на 01.03.2006 року загальна сума заборгованості із заробітної плати склала 1059,4 млн. грн., що на 1,7% менше у порівнянні зі станом на 01.02.2006 року і на 10,3% більше, ніж на початок року; із загальної кількості працівників економічно активних підприємств, які своєчасно не отримали заробітну плату, 80,3% мають борг тривалістю до 3 місяців);
- порушення прав і гарантій найманих працівників на багатьох підприємствах, що призупинили свою діяльність і до яких застосовані процедури ліквідації, банкрутства або санації (в загальній сумі боргу по економіці 50,7% або 537,4 млн. грн. склала заборгованість із заробітної плати суб'єктів господарювання, щодо яких реалізуються процедури відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом та економічно неактивних підприємств);
- низький рівень заробітної плати в ряді регіонів та окремих галузях економіки (сільське господарство, рибне господарство, охорона здоров'я та соціальна допомога, текстильна промисловість та пошиття одягу, виробництво шкіри та шкіряного взуття та ін.);
- порушення вимог чинного законодавства щодо оплати праці, зокрема, ненарахування та невиплата компенсації за порушення термінів виплати заробітної плати, ненарахування індексації грошових доходів;
- практика застосування на окремих підприємствах, установах, організаціях непродуктивної зайнятості;
- незабезпечення на частині підприємств виконання заходів з охорони та безпеки праці;
- невиконання власниками чи уповноваженими ними органами (представниками) колективних договорів, угод, узгоджених графіків погашення заборгованості із заробітної плати;
- нереагування або формальне реагування частини власників чи уповноважених ними органів (представників) на вимоги найманих працівників чи профспілок; невиконання або неналежне виконання рішень примирних органів (примирних комісій, трудових арбітражів) та ін.
Протягом звітного періоду НСПП, її відділення у Волинській, Дніпропетровській, Донецькій, Кіровоградській, Луганській та Львівській областях продовжували здійснювати заходи щодо поліпшення соціально-трудових відносин, врегулювання конфліктних ситуацій, вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) на підприємствах вугільної промисловості.
Наявність у галузі ряду негативних факторів фінансово-економічного, організаційно-структурного, правового, соціального характеру стало причиною виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, колективних трудових спорів (конфліктів), протестних настроїв в колективах вугільних підприємств.
Як і в попередні періоди, протягом першого кварталу 2006 року на вугледобувних, вуглепереробних, шахтобудівних підприємствах, обслуговуючих та допоміжних підрозділах мала місце найбільша серед інших видів економічної діяльності кількість колективних трудових спорів (конфліктів) - 37 (21,4% від загальної кількості спорів) у тому числі: 33 спори - виробничого рівня, три - територіального, один - галузевого. Найбільша кількість спорів зареєстрована в Донецькій (19 спорів) та Луганській (12) областях, крім того три спори - в Кіровоградській, по одному - в Дніпропетровській та Львівській областях.
У зазначених 37 колективних трудових спорах найманими працівниками були висунуті 124 вимоги, в тому числі 28 вимог (22,6% від їх загальної кількості) стосувалися погашення заборгованості із заробітної плати та прирівняних до неї виплат, 22 (17,7%) - своєчасної виплати поточної заробітної плати, 21 (16,9%) - підвищення тарифних ставок та посадових окладів, 24 (19,4%) - виконання заходів з охорони праці, 16 (12,9%) - забезпечення вугіллям на побутові потреби, 13 (10,5%) - інші вимоги.
З метою запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) на контролі відділень НСПП перебувало 11 конфліктних ситуацій, з них на вугільних підприємствах Донецької та Луганської областей - по чотири, Волинської, Кіровоградської та Львівської областей - по одній.
Аналітичні, оперативні, звітні матеріали відділень НСПП у вугільних регіонах, практика вирішення колективних трудових спорів, конфліктів, аналіз розбіжностей, вимог найманих працівників засвідчують, що найбільш поширеними причинами ускладнення соціально-трудових відносин у колективах підприємств вугільної промисловості залишаються:
- незабезпечення на підприємствах галузі встановлення працівникам тарифних ставок та посадових окладів, розрахованих відповідно до розмірів законодавчо встановленої мінімальної заробітної плати з коефіцієнтом 1,2 відповідно до Генеральної угоди (при зростанні місячної заробітної плати у січні-лютому 2006 року на 41,1% до відповідного періоду минулого року, на більшості підприємств галузі заробітна плата розраховується із розміру мінімальної зарплати, що нижче 350 грн.);
- значні суми заборгованості із заробітної плати, нестабільність її погашення, зростання боргів перед працівниками на окремих підприємствах (станом на 01.03.2006 року заборгованість із заробітної плати економічно активних підприємств вугільної галузі склала 105,9 млн. грн., або п'яту частину боргу в цілому по економіці, і зменшилася з початку року лише на 0,3%);
- несвоєчасна і не в повному обсязі виплата поточної заробітної плати (заборгованість із заробітної плати допущено перед 98,5 тис. працюючими, що становить 34% до їх загальної кількості; борг тривалістю до 3 місяців мають 79 тис. працівників);
- неспроможність багатьох підприємств галузі з фінансово-економічних причин забезпечити необхідний рівень заробітної плати (для прикладу, на державному підприємстві "Донецька вугільна енергетична компанія" м. Донецька у лютому п.р. середній рівень мінімальної тарифної ставки за всіма видами професій склав 258,6 грн.; для встановлення всім працівникам тарифних ставок і посадових окладів на рівні мінімальної заробітної плати 350 грн., за розрахунками, щомісячно необхідно близько 11,5 млн. грн.; власних коштів підприємство на це не має);
- незабезпечення належних умов безпеки та охорони праці тощо.
Ці та інші фактори є основними причинами відносно повільного вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) виробничого та галузевого рівнів (із 37 спорів - 23 перебувають на обліку та контролі НСПП з 2000-2004 років).
Саме невиконання рішень примирних органів у колективному трудовому спорі галузевого рівня між Профспілкою працівників вугільної промисловості України та Міністерством вугільної промисловості України, заборгованість із заробітної плати, несвоєчасна її виплата, недотримання законодавства про встановлення тарифних ставок і посадових окладів відповідно до норм законодавства та Генеральної і галузевої угод, несвоєчасне фінансування бюджетних коштів, передбачених Державним бюджетом України, стало причиною прийняття 14.03.2006 року Президією ЦК профспілки працівників вугільної промисловості України рішення про рекомендацію профспілковим органам та трудовим колективам щодо оголошення з 10.04.2006 року 3-х добового безперервного галузевого страйку у вигляді повної зупинки всіх робіт. На виконання доручення Кабінету Міністрів України до термінової оперативної інформації НСПП щодо страйку у вугільній галузі Мінвуглепромом України наказом від 22.03.2006 року затверджені заходи щодо вирішення у 2006 році колективного трудового спору галузевого рівня та задоволення вимог профспілки. Постановою Президії ЦК профспілки працівників вугільної промисловості України від 06.04.2006 року у зв'язку з тим, що при проведенні зборів (конференцій) у трудових коллективах більшістю працівників підприємств вугільної промисловості рішення про проведення тридобового галузевого страйку не прийнято, а Кабінетом Міністрів України і Мінвуглепромом накреслені заходи щодо виконання вимог Профспілки в галузевому колективному трудовому спорі, прийнято рішення галузевий страйк не проводити, а трудовим колективам рекомендовано зберігати передстрайковий стан.
13.04.2006 року в НСПП була проведена зустріч повноважних представників Центрального комітету профспілки працівників вугільної промисловості України і Міністерства вугільної промисловості України, на якій був розглянутий хід виконання вимог профспілки в галузевому спорі і визначені конкретні шляхи виконання цих вимог.
У січні-березні 2006 року за сприяння НСПП було вирішено три колективні трудові спори виробничого рівня на вугільних підприємствах Донецької області, знято з реєстрації та контролю 13 вимог найманих працівників, в тому числі 8 вимог - щодо погашення заборгованості із заробітної плати та своєчасної виплати поточної зарплати. Нових спорів на підприємствах галузі за цей період не виникало.
Підтвердився прогноз НСПП щодо можливого ускладнення соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій, акцій соціального протесту на підприємствах машинобудівного комплексу.
Протягом першого кварталу 2006 року на підприємствах з виробництва машин та устаткування, електричного та електронного устаткування НСПП була зареєстрована найбільша серед інших галузей економіки кількість колективних трудових спорів - 6 із 17 спорів. Основними причинами виникнення спорів в колективах машинобудівних підприємств були заборгованість із заробітної плати, порушення термінів виплати поточної зарплати, ненарахування і невиплата компенсації за порушення термінів виплати зарплати. Цих питань стосувалися 14 із 20 вимог найманих працівників, зареєстрованих у зазначених спорах. Інші вимоги стосувалися виконання заходів з охорони праці (3), забезпечення продуктивної зайнятості працівників (2) та ін. Вимоги, що висувалися найманими працівниками в колективних трудових спорах, відображають ті соціальні проблеми, що мають місце на частині підприємств галузі.
Всього протягом звітного періоду на контролі НСПП з метою їх вирішення перебувало 22 колективні трудові спори виробничого рівня на машинобудівних підприємствах 10 областей, зокрема, у Харківській області - 5 спорів, Луганській та Черкаській області - по чотири, Запорізькій та Хмельницькій - по два, Вінницькій, Львівській, Миколаївській, Рівненській та Тернопільській - по одному.
Постійно високою в останні роки залишається і кількість конфліктних ситуацій, розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на підприємствах галузі. У першому кварталі 2006 року НСПП, її структурні підрозділи в Автономній Республіці Крим, 18 областях, містах Києві та Севастополі з метою запобігання виникненню колективних трудових спорів сприяли врегулюванню 58 конфліктних ситуацій в колективах машинобудівних підприємств, в результаті чого в першому кварталі попереджено виникнення 7 колективних трудових спорів.
Протягом звітного періоду завдяки проведенню примирно-переговорних процедур за сприяння НСПП, її відділень в регіонах у взаємодії зі всіма заінтересованими органами та організаціями було вирішено чотири колективні трудові спори, зняті з реєстрації та контролю 13 вимог найманих працівників, у тому числі чотири вимоги - щодо погашення заборгованості із заробітної плати та своєчасної виплати поточної заробітної плати, 6 - щодо підвищення рівня оплати праці та встановлення відповідних умов оплати праці, решта вимог стосувалися забезпечення продуктивної зайнятості, підписання колективного договору тощо.
Моніторинг стану соціально-трудових відносин, що здійснювався протягом звітного періоду НСПП, її структурними підрозділами в регіонах на підприємствах житлово-комунального господарства, міського електротранспорту, ліфтового господарства, засвідчив збереження досить високого рівня конфліктності в колективах, що стало причиною значної кількості розбіжностей між найманими працівниками та власниками, колективних трудових спорів, передстрайкових ситуацій, застосування працівниками різних форм акцій соціального протесту.
Невирішеність фінансово-економічних, техніко-технологічних, соціальних проблем галузі в кінцевому підсумку негативним чином позначалася на стані соціально-трудових відносин в колективах підприємств житлово-комунального господарства.
Відсутність коштів на оновлення матеріальної бази, застарілість, високий ступінь зносу основних фондів, експлуатація комунікацій, інженерних мереж та споруд понад нормативні терміни стали причиною аварій систем водозабезпечення та теплопостачання в зимовий період поточного року, що в окремих регіонах мали резонансний характер. Важкий фінансово-економічний стан підприємств, відсутність обігових коштів, збитковість виробничої діяльності пов'язані, зокрема, з постійним зростанням цін на обладнання та устаткування, тарифів на енергоносії та ін. Крім того, встановлені органами місцевого самоврядування тарифи на житлово-комунальні послуги для населення, вартість проїзду в міському електротранспорті не відповідають фактичній собівартості цих послуг, що також призводить до збитковості підприємств. В той же час, виділених місцевими бюджетами коштів по дотаціях на покриття різниці між затвердженими цінами і тарифами та економічно обґрунтованими витратами житлово-комунальних підприємств, як правило, недостатньо, зокрема в тих населених пунктах, де відсутні або зупинили діяльність бюджетоутворюючі підприємства.
Ускладнює ситуацію неритмічне і неповне надходження субвенції з державного бюджету на покриття витрат, пов'язаних з наданням пільг та субсидій населенню на житлово-комунальні послуги, на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
Серед основних причин погіршення фінансового стану підприємств слід зазначити низький рівень, неповноту та несвоєчасність розрахунків споживачів за надані житлово-комунальні послуги, як суб'єктів господарювання - через важкий фінансовий стан окремих підприємств, установ, організацій, так і населення - у зв'язку із все ще низьким рівнем доходів, а також невдоволенням якістю отриманих послуг.
Вищезазначені фактори призводять до низького рівня заробітної плати, зростання заборгованості із заробітної плати, недотримання графіків погашення боргів із зарплати, порушення термінів виплати поточної заробітної плати, значних втрат робочого часу, невиконання заходів з безпеки та охорони праці, значної плинності кадрів на підприємствах галузі, що негативним чином позначається на стані соціально-трудових відносин в колективах. Як відмічають відділення НСПП в регіонах, на значній частині підприємств заробітна плата виплачується частинами, по мірі надходження коштів на рахунки, терміни виплати поточної зарплати, передбачені чинним законодавством і положеннями колективних договорів, не дотримуються.
Із 23 колективних трудових спорів (20-и на підприємствах житлового та комунального господарства, водопостачання та водовідведення, ліфтового господарства, санітарного прибирання тощо та 3-х спорів на підприємствах міського електротранспорту), вирішенню яких сприяли НСПП, її структурні підрозділи в регіонах протягом першого кварталу 2006 року, в 20 спорах найманими працівниками висувалися вимоги щодо погашення заборгованості із заробітної плати та своєчасної виплати поточної заробітної плати.
Основною причиною виникнення у січні-березні п.р. двох колективних трудових спорів на підприємствах галузі була саме заборгованість із заробітної плати.
Кількість конфліктних ситуацій, врегулюванню яких сприяли структурні підрозділи НСПП протягом першого кварталу 2006 року в колективах підприємств житлово-комунального господарства, залишається однією з найбільших серед інших галузей економіки - 77. Розбіжності між сторонами соціально-трудових відносин, що зареєстровані в цих конфліктних ситуаціях, мали місце на підприємствах житлово-комунальної сфери Автономної Республіки Крим та 15 областей. Основними та безпосередніми причинами виникнення розбіжностей між найманими працівниками та власниками були заборгованість із заробітної плати та несвоєчасна виплата поточної заробітної плати.
Завдяки заходам, вжитим на законодавчому рівні, на рівні центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, та за активного сприяння НСПП, її відділень в областях протягом першого кварталу 2006 року було вирішено 5 колективних трудових спорів на підприємствах житлово-комунального господарства та один спір на підприємстві міського електротранспорту, попереджено виникнення 15 колективних трудових спорів. Крім того, знято з реєстрації та контролю у зв'язку з вирішенням 14 вимог найманих працівників, з яких 7 - стосувалися погашення заборгованості із заробітної плати та своєчасної виплати поточної зарплати.
Поліпшенню ситуації в галузі і, тим самим, покращенню стану соціально-трудових відносин сприятиме запровадження реальних заходів щодо реформування житлово-комунального господарства, спрямованих на виконання Закону України "Про загальнодержавну програму реформування житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки".
Протягом звітного періоду предметом постійної уваги НСПП був стан та динаміка соціально-трудових відносин на підприємствах аграрного сектора, який визначався дією ряду факторів як позитивного, так і негативного характеру.
Певній стабілізації стану соціально-трудових відносин в колективах підприємств галузі сприяли зростання обсягів виробленої продукції (за січень-лютий 2006 року обсяг продукції в усіх категоріях господарств порівняно з відповідним періодом 2005 року збільшився на 3,6%, у тому числі на сільськогосподарських підприємствах на 18%), прибуткова діяльність об'єктів господарювання (у січні поточного року 73,5% підприємств одержали прибутки), перерахування дотації державного бюджету на підтримку сільгоспвиробників в сумі 150 млн. грн. та ін.
Позитивні зрушення в галузі, конструктивна взаємодія відділень НСПП в регіонах з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, сторонами соціально-трудових відносин дозволили вирішити частину конфліктних ситуацій в колективах підприємств сільського господарства, розбіжностей між найманими працівниками та власниками та попередити виникнення колективних трудових спорів (конфліктів).
Основними факторами соціально-економічного характеру, що негативним чином позначалися на ситуації в трудових колективах, призводили до виникнення конфліктів, розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, як і в попередні періоди, залишалися:
- все ще значна заборгованість із заробітної плати, сума якої по галузі станом на 01.03.2006 року склала 277,6 млн. грн., або четверту частину заборгованості по економіці в цілому; борги із виплати заробітної плати допущено перед 100 тис. найманими працівниками економічно активних підприємств, що становить 11,7% до загальної кількості штатних працівників;
- складнощі із погашенням заборгованості на підприємствах-банкрутах та економічно неактивних підприємствах, борги яких перед працівниками склали 180,5 млн. грн., або 65,0% до загальної заборгованості у сільському господарстві;
- найнижчий серед галузей економіки рівень заробітної плати (у лютому 2006 року нараховано в середньому штатному працівнику 414,33 грн., що становить лише 45,8% до середнього рівня по економіці та 85,8% до прожиткового мінімуму на одну працездатну особу);
- порушення частиною власників чинного законодавства про працю, про охорону праці, невиконання ними положень колективних договорів, угод, графіків погашення заборгованості із заробітної плати;
- порушення прав селян в ході оренди майнових та земельних паїв та ін.
Проте, результати моніторингу НСПП та її відділень на місцях свідчать про низьку активність найманих працівників сільськогосподарських підприємств щодо відстоювання своїх порушених трудових та соціальних прав через наявність в колективах стримуючих до вступу в офіційно оформлені колективні трудові спори (конфлікти) факторів:
- можливості отримання селянами інших, крім заробітної плати, доходів від ведення власного підсобного господарства, від здачі в оренду земельних та майнових паїв;
- побоювання працюючих втратити робочі місця в умовах явного та прихованого безробіття в сільській місцевості;
- особливий неконфліктний менталітет сільських мешканців;
- недостатня правова обізнаність найманих працівників з чинним законодавством щодо захисту своїх соціальних та трудових прав;
- відсутність профспілкових організацій в окремих колективах аграрного сектору та ін.).
За цих умов, кількість колективних трудових спорів у галузі сільського господарства в останні періоди є незначною. Так, у січні-березні 2006 року НСПП зареєстровані два колективні трудові спори в колективах підприємств Сумської та Херсонської областей, в яких найманими працівниками висувалися вимоги щодо погашення заборгованості із заробітної плати та своєчасної виплати поточної зарплати, нарахування компенсації за порушення термінів виплати заробітної плати, укладення колективного договору та ін. Всього на контролі НСПП з метою вирішення перебувало чотири спори.
Враховуючи особливості ситуації в галузі, протягом звітного періоду відділеннями НСПП в регіонах здійснювався моніторинг стану соціально-трудових відносин безпосередньо в трудових колективах підприємств аграрного сектора, проводилася роз'яснювально-правова, консультаційна робота з питань порядку вирішення спірних чи конфліктних ситуацій. До проведення зазначених заходів активно залучалися трудові арбітри, незалежні посередники, позаштатні радники, завідуючі інформаційно-консультаційними центрами НСПП у сільській місцевості.
Підвищена увага при цьому приділялася підприємствам, де дія ряду негативних чинників об'єктивного та суб'єктивного характеру може призвести до ускладнення відносин між найманими працівниками та власниками, підприємствам, де вже виникли конфлікти між сторонами соціально-трудових відносин. Так, з метою запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) у першому кварталі поточного року на обліку та контролі відділень НСПП перебувало 79 конфліктних ситуацій на підприємствах сільського господарства. Найбільша їх кількість мала місце у Чернігівській (16), Одеській (13), Житомирській (10), Київській (8), Вінницькій (6) областях. В першому кварталі 2006 року попереджено виникнення в галузі 10-и колективних трудових спорів.
Як свідчать звітні, аналітичні, інформаційні матеріали відділень НСПП в регіонах у першому кварталі 2006 року, стабільний стан соціально-трудових відносин у колективах установ, організацій та закладів освіти, охорони здоров'я, культури визначався реалізацією заходів, здійснених у минулому і поточному роках на всіх рівнях - від державного до виробничого, і направлених на підвищення рівня заробітної плати працівників бюджетної сфери (із запровадженням першого етапу оплати праці працівників бюджетної сфери на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів посадовий оклад працівника першого тарифного розряду встановлений на рівні мінімальної заробітної плати, визначеної на 2006 рік), збільшення обсягів фінансування цих галузей (в першому кварталі п.р. в повному обсязі профінансовані державним бюджетом видатки соціального спрямування), виплату коштів згідно із Законом України "Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57 Закону України "Про освіту" педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів", передбачених у Державному бюджеті України на 2006 рік, тощо.
Заходи, спрямовані на підвищення соціальної захищеності працівників бюджетної сфери, сприяли ефективному вирішенню протягом першого кварталу 2006 року НСПП у взаємодії зі всіма заінтересованими органами та організаціями розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, колективних трудових спорів. Так, у галузі освіти із 15 колективних трудових спорів, що перебували на обліку і контролі НСПП, її відділень в областях, вирішено 3 спори, в охороні здоров'я - із 5 спорів вирішено 2, в культурі - із 5 спорів вирішено 2. За цей період зняті з реєстрації і контролю як вирішені вимоги найманих працівників: в освіті - 8 вимог, охороні здоров'я - 13, культурі - 3.
В першому кварталі в результаті здійснення заходів запобігання виникненню колективних трудових спорів попереджено виникнення 3-х спорів в освіті, 6-и спорів в охороні здоров'я і 6-и спорів в культурі.
Водночас, певні ускладнення соціально-трудових відносин в окремих колективах бюджетної сфери були спричинені:
- невідповідністю заробітної плати працівників законодавчо встановленому її рівню;
- недостатніми обсягами фінансування на забезпечення потреб установ та закладів для виконання їх основних функцій;
- недосконалим механізмом бюджетного забезпечення видатків установ та закладів;
- порушеннями, в окремих випадках, термінів виплати поточної заробітної плати;
- недотриманням власниками або уповноваженими ними органами (представниками) положень законодавства про працю;
- все ще триваючою практикою роботи неповний робочий день (тиждень) та ін.
В цілому, стан, динаміка та характер соціально-трудових відносин в колективах бюджетної сфери значною мірою буде визначатися термінами запровадження II та III етапів оплати праці працівників бюджетної сфери на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів, рівнем заробітної плати найманих працівників, реальним наданням працюючим соціальних пільг та гарантій, передбачених чинним законодавством, забезпеченням безпечних та відповідних сучасним потребам умов праці тощо.
У лютому-березні 2006 року НСПП був здійснений комплексний аналіз стану та динаміки соціально-трудових відносин, колективних трудових спорів (конфліктів) безпосередньо у 630 закладах, організаціях і установах культури, який показав, що відносини між найманими працівниками та власниками (уповноваженими ними органами, представниками) в колективах галузі в цілому характеризуються як стабільні.
Проте, в багатьох випадках розбіжності між сторонами соціально-трудових відносин, колективні трудові спори, конфлікти в установах та закладах культури виникали через невідповідність обсягів фінансування бюджетами різних рівнів реальним потребам установ та закладів, відсутність ефективної моделі фінансово-економічного забезпечення культури, невідповідність заробітної плати в галузі законодавчо встановленому рівню, роботу працівників на 0,25; 0,5 та 0,75 ставки, незадовільні умови праці в частині установ та закладів, особливо в сільській місцевості та ін.
У звітному періоді НСПП, її відділення в регіонах здійснювали оперативний аналіз соціально-трудових відносин, заходи по врегулюванню конфліктних ситуацій, запобіганню виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяли їх вирішенню і в інших галузях економіки, зокрема, в колективах підприємств транспорту (15 колективних трудових спорів), харчової промисловості, хімічного виробництва, будівництва (по 8 спорів) та ін.
2. Запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів)
Протягом першого кварталу 2006 року НСПП, її відділення в Автономній Республіці Крим та областях, сектор НСПП по роботі в місті Києві, представництво НСПП в місті Севастополі здійснювали комплекс заходів з метою попередження виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), розв'язання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин у 522 конфліктних ситуаціях на 734 підприємствах, установах, організаціях.
Найбільша кількість конфліктних ситуацій між найманими працівниками та власниками мала місце в Одеській (38), Закарпатській (31), Київській (30), Дніпропетровській (29), Волинській (27), Вінницькій та Чернігівській (по 26), Тернопільській (25), Запорізькій та Харківській (по 24) областях.
Серед видів економічної діяльності конфліктні ситуації, що знаходяться на контролі НСПП з метою їх врегулювання, розподіляються таким чином: на підприємствах сільського господарства - 79 (15,1% до загальної кількості конфліктних ситуацій), житлово-комунального господарства - 77 (14,8%), машинобудування - 58 (11,1%), транспорту - 48 (9,2%), будівництва - 34 (6,5%), харчової промисловості - 30 (5,7%).
Із загальної кількості конфліктних ситуацій протягом першого кварталу 2006 року НСПП, її структурні підрозділи в регіонах з метою запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) поставили на контроль 110 конфліктних ситуацій, у тому числі у Волинській та Тернопільській областях - по 11, Закарпатській - 8, Полтавській - 7, Вінницькій, Луганській та Одеській - по 6.
Узагальнені результати роботи НСПП щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), врегулювання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин характеризуються наступними показниками:
1. Кількість конфліктних ситуацій, врегулюванню яких сприяла НСПП протягом звітного періоду, всього, одиниць - 522, в т.ч.:
- на виробничому рівні - 511, з них:
- на рівні підприємств, установ, організацій - 495;
- на рівні структурних підрозділів - 15;
- на рівні окремих категорій найманих працівників - 1;
- на територіальному рівні - 6;
- на територіально-галузевому рівні - 4;
- на галузевому рівні - 1.
2. Число підприємств, установ, організацій, де НСПП здійснювала заходи щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) протягом звітного періоду, всього, одиниць - 734, в т.ч.:
- на виробничому рівні - 504;
- на територіальному рівні - 153;
- на територіально-галузевому рівні - 76;
- на галузевому рівні - 1.
3. Середньооблікова чисельність штатних працівників підприємств, установ, організацій, де НСПП здійснювала заходи щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) за звітний період, всього, чол. - 267625, в т.ч.:
- на виробничому рівні - 195153;
- на територіальному рівні - 9488;
- на територіально-галузевому рівні - 1857;
- на галузевому рівні - 61127.
4. Кількісні параметри розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин:
всього розбіжностей, одиниць - 705:
з них:
вирішено розбіжностей - 185 (26,2% від загальної кількості розбіжностей);
в стадії вирішення розбіжностей - 298 (42,3%);
в стадії розгляду розбіжностей - 206 (29,2%);
стали предметом КТС - 16 (2,3%);
з них:
- щодо встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці і виробничого побуту - 69 (9,8%), в т.ч.:
- вирішено розбіжностей - 25 (3,6%);
- в стадії вирішення розбіжностей - 17 (2,4%);
- в стадії розгляду розбіжностей - 25 (3,5%);
- стали предметом КТС - 2 (0,3%);
- щодо укладення чи зміни умов колективного договору, угоди - 35 (5,0%), в т.ч.:
- вирішено розбіжностей - 12 (1,7%);
- в стадії вирішення розбіжностей - 14 (2,0%);
- в стадії розгляду розбіжностей - 6 (0,9%);
- стали предметом КТС - 3 (0,4%);
- щодо виконання колективного договору, угоди або окремих її положень - 129 (18,3%), в т.ч.:
- вирішено розбіжностей - 27 (3,8%);
- в стадії вирішення розбіжностей - 71 (10,1%);
- в стадії розгляду розбіжностей - 29 (4,1%);

................
Перейти до повного тексту