1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
Р І Ш Е Н Н Я
18.04.2006 N 01-04/06
Про колективний трудовий спір між Профспілкою працівників газових господарств України та правлінням Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"
26.12.2005 року Національна служба посередництва і примирення зареєструвала колективний трудовий спір між Профспілкою працівників газових господарств України та правлінням Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" (реєстраційний номер 118-05/00-Г).
Відповідно до положень статті 2 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" Національна служба посередництва і примирення зареєструвала такі вимоги Профспілки працівників газових господарств України:
"1) Відкликати листа НАК "Нафтогаз України" до Національної комісії регулювання електроенергетики (НКРЕ) від 15.07.2005 р. N 8/1.2-1086-5233, в якому міститься категоричне заперечення проти здійснення перегляду діючих тарифів на транспортування та постачання природного газу без першочергового збільшення граничних рівнів цін реалізації природного газу для споживачів соціальної та бюджетної сфери, як такий, що суперечить зобов'язанням НАК "Нафтогаз України", передбачених пунктом 2.1.20 Галузевої угоди на 2005-2006 роки.
2) В тижневий термін погодити НКРЕ встановлення з 1 жовтня поточного року ВАТ з газопостачання та газифікації тарифів на транспортування та постачання природного газу з врахуванням реальних виробничо-експлуатаційних витрат.
3) У випадку, якщо встановлені з 1 жовтня поточного року НКРЕ тарифи на транспортування та постачання природного газу будуть мати проміжний характер і не відповідатимуть в повній мірі реальним витратам підприємств газового господарства та не забезпечуватимуть середньогалузевої собівартості наданих послуг по транспортуванню та постачанню і граничного рівня рентабельності, ініціювати розгляд Кабінетом Міністрів України питання про надання підприємствам цільової державної підтримки, передбаченої чинним законодавством".
За домовленістю сторін колективного трудового спору відповідно до статті 8 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" було утворено примирну комісію за участю представників сторін.
10.03.2006 року примирна комісія за участю представників сторін колективного трудового спору на своєму засіданні розглянула вимоги Профспілки працівників газових господарств України до правління Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України".
За результатами розгляду примирною комісією першої вимоги Профспілки працівників газових господарств України вона була знята з обговорення, як така, що втратила актуальність.
Розпорядженням Національної служби посередництва і примирення від 24.03.2006 року N 079-р перша вимога профспілки знята з реєстрації і контролю.
По другій вимозі профспілки "2) в тижневий термін погодити НКРЕ встановлення з 1 жовтня 2005 року ВАТ з газопостачання та газифікації тарифів на транспортування та постачання природного газу з врахуванням реальних виробничо-експлуатаційних витрат" примирна комісія вирішила:
- взяти до уваги, що діючі тарифи на транспортування та постачання природного газу не відшкодовують рівнів економічно обґрунтованих витрат ВАТ з газопостачання та газифікації, пов'язаних з ліцензованими видами діяльності, а їх діяльність є неприбутковою, що не відповідає вимогам "Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного та нафтового газу", статті 191 Господарського кодексу України, статей 8, 9 Закону України "Про природні монополії";
- відмітити, що перегляд тарифів, який було здійснено в 2004 році, та підвищення їх рівня було неадекватне приросту обґрунтованих витрат ВАТ з газопостачання та газифікації і не вирішило фінансових проблем підприємств;
- звернути увагу Національної комісії регулювання електроенергетики (НКРЕ) на порушення чинного законодавства, згідно з яким зміна державних фіксованих та регульованих цін та тарифів повинна здійснюватися у зв'язку із зміною умов виробництва і реалізації продукції, що не залежить від господарської діяльності підприємств з врахуванням факторів, які впливають на збільшення їх економічно обґрунтованих витрат.
Примирна комісія визначила, що з метою вирішення вимоги профспілки Національній комісії регулювання електроенергетики необхідно:
- терміново, але не пізніше 01.04.2006 року встановити тарифи на транспортування та постачання природного газу на 2006 рік згідно економічно обґрунтованих витрат ВАТ з газопостачання та газифікації;
- вирішити питання про відшкодування ВАТ з газопостачання та газифікації збитків, які вони понесли у зв'язку з непереглядом тарифів на транспортування та постачання природного газу в 2005 році в сумі 352,6 млн. грн.;
- переглянути в найкоротший термін методику тарифоутворення, передбачивши більш гнучку систему встановлення та перегляду тарифів на транспортування та постачання природного газу з метою недопущення погіршення не з вини підприємств їх фінансового стану та функціонування розподільчих систем газопостачання, зокрема оперативний перегляд з власної ініціативи тарифів при зміні протягом року розмірів мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму, а також у випадку необхідності коригування тарифів в залежності від рівня інфляції за звітний період (квартал, півріччя, рік).
За результатами розгляду третьої вимоги профспілки "3) у випадку, якщо встановлені з 1 жовтня 2005 року НКРЕ тарифи на транспортування та постачання природного газу будуть мати проміжний характер і не відповідатимуть в повній мірі реальним витратам підприємств газового господарства та не забезпечуватимуть середньогалузевої собівартості наданих послуг по транспортуванню та постачанню і граничного рівня рентабельності, ініціювати розгляд Кабінетом Міністрів України питання про надання підприємствам цільової державної підтримки, передбаченої чинним законодавством" примирна комісія вирішила, що з метою виконання вимоги профспілки Національній комісії регулювання електроенергетики необхідно:
- у випадку поетапного перегляду тарифів на транспортування та постачання природного газу в 2006 році і в наступні роки та встановлення їх на рівні неадекватному приросту економічно обґрунтованих витрат передбачити згідно статті 9 Закону України "Про природні монополії" та статті 191 Господарського кодексу України надання газорозподільчим підприємствам дотації чи інших форм державної підтримки з визначенням порядку та джерел надання такої підтримки;
- при прийнятті рішення про встановлення ВАТ з газопостачання та газифікації економічно обґрунтованих тарифів на транспортування та постачання природного газу споживачам розподільчими мережами, які знаходяться в загальнодержавній власності, та від рівня яких залежить нормальний фінансовий стан підприємств, в обов'язковому порядку врахувати, що їх діяльність має стратегічне значення, впливає на енергетичну безпеку держави, і повинна прирівнюватися (оцінюватися) як виконання важливого державного замовлення.
За результатами роботи примирної комісії та з метою сприяння вирішенню колективного трудового спору Національна служба посередництва і примирення листом від 23.03.2006 року N 03-01/24 направила протокол засідання примирної комісії по вирішенню колективного трудового спору між Профспілкою працівників газових господарств України та правлінням Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" Кабінету Міністрів України із проханням дати доручення Національній комісії регулювання електроенергетики, Міністерству економіки України, Міністерству палива та енергетики України розглянути рішення примирної комісії по вирішенню колективного трудового спору між Профспілкою працівників газових господарств України та правлінням Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" і вжити невідкладних заходів, спрямованих на задоволення вимог Профспілки працівників газових господарств України, що дозволить істотно поліпшити стан соціально-трудових відносин в колективах найманих працівників підприємств з газопостачання та газифікації і упередити подальший розвиток конфліктної ситуації.
Відповіді на лист Національної служби посередництва і примирення від 23.03.2006 року N 03-01/24 отримано не було, хоча відповідно до частини четвертої статті 16 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" "Якщо у вимогах найманих працівників чи профспілки містяться питання, вирішення яких відповідно до законодавства віднесено до компетенції центральних або місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, Національна служба посередництва і примирення надсилає свої рекомендації разом з відповідними матеріалами керівникам цих органів, які повинні їх розглянути у семиденний строк і проінформувати про прийняті ними рішення сторони колективного трудового спору (конфлікту) та Національну службу посередництва і примирення".

................
Перейти до повного тексту