1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Звіт


НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
З В І Т
01.04.2005
Про результати діяльності Національної служби посередництва і примирення в першому кварталі 2005 року
У звітному кварталі поточного року головними в діяльності Національної служби посередництва і примирення (далі - НСПП), її структурних підрозділів у Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі залишалися завдання, визначені Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Положенням про Національну службу посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України від 17 листопада 1998 року N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року N 1393/2000.
У контексті реалізації в 2005 році принципово нових підходів до здійснення фінансово-економічної та соціальної політики основна увага НСПП була зосереджена на забезпеченні поліпшення соціально-трудових відносин, запобіганні виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) або їх вирішенні, на здійсненні посередництва між найманими працівниками та власниками або уповноваженими ними органами (представниками) при вирішенні таких спорів (конфліктів), на прогнозуванні динаміки та характеру соціально-трудових відносин з метою організації своєчасного реагування всіх заінтересованих органів, установ та організацій на можливе ускладнення таких відносин, попередження ескалації спірних чи конфліктних ситуацій.
1. Аналіз стану і динаміки соціально-трудових відносин
Моніторинг НСПП стану та динаміки соціально-трудових відносин, аналіз колективних трудових спорів (конфліктів) у першому кварталі 2005 року з урахуванням їх кількісних і якісних параметрів, тенденцій у розрізі галузей економіки всіх регіонів України, ключових макро- і мікроекономічних показників та факторів, що прямо або опосередковано впливали на ці відносини, засвідчили, що соціально-трудові відносини в цілому і в ключових галузях зокрема значною мірою визначалися фінансово-економічними та соціальними особливостями кінця минулого та початку поточного років, складнощами бюджетного процесу, пов'язаними як з умовами його прийняття, так і з виробленням прийнятних положень бюджету на 2005 рік.
Уповільнення протягом вказаного періоду темпів соціально-економічного розвитку, дія ряду негативних причин економічного та соціального характеру (зокрема, нове зростання заборгованості із заробітної плати, кількості працівників, яким несвоєчасно виплачено заробітну плату тощо) негативно позначилися на стані і характері соціально-трудових відносин значної частини трудових колективів. При всіх істотних зрушеннях у реалізації соціальних програм новим Кабінетом Міністрів України, інерція дії негативних факторів кінця минулого року знову розширила коло розбіжностей між найманими працівниками та власниками, зумовила виникнення значної кількості нових колективних трудових спорів (конфліктів), страйків, акцій соціального протесту.
Так, протягом першого кварталу цього року НСПП були зареєстровані 34 нові колективні трудові спори проти 18 спорів за відповідний період минулого року; темпи зростання кількості спорів за цей період склали 188,9% проти 111,3% у 2004 році. Зросла і кількість нових конфліктних ситуацій у трудових колективах, що були поставлені на контроль структурними підрозділами НСПП у регіонах з метою недопущення переростання їх у колективні трудові спори (на 121 конфліктну ситуацію проти 65 за аналогічний період минулого року).
Як і прогнозувалося НСПП, вже на початку 2005 року ускладнення соціально-трудових відносин відбулося, в першу чергу, на підприємствах, установах, організаціях тих галузей економіки, фінансовий стан яких напряму залежав від обсягів державної підтримки, повноти та своєчасності перерахування відповідних бюджетних призначень, оплати населенням спожитих послуг, або на діяльність яких тривалий час впливали негативні чинники системного характеру, які так і не вдалося усунути попередньому Кабінету Міністрів України (вугільна промисловість, житлово-комунальне господарство, транспорт, машинобудування та ін.).
Кількість колективних трудових спорів могла бути значно більшою, якби не заходи з врегулювання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин ще на доконфліктній стадії, здійснені НСПП разом з іншими заінтересованими органами та організаціями: завдяки їм у січні-березні п.р. вдалося запобігти виникненню 111 колективних трудових спорів, проведенню ряду страйків, акцій протесту.
З метою забезпечення скоординованого реагування центральних та місцевих органів виконавчої влади, роботодавців та профспілок НСПП протягом першого кварталу 2005 року було підготовлено 18 оперативних інформацій, з яких 9 термінових, щодо кожної з яких Кабінетом Міністрів України були дані відповідні доручення центральним та місцевим органам виконавчої влади.
Найбільш поширеними чинниками, що негативно впливали на стан відносин між найманими працівниками та власниками або уповноваженими ними органами (представниками) протягом першого кварталу 2005 року, були:
- зростання заборгованості із заробітної плати, нестабільний характер її погашення (станом на 01.03.2005 року заборгованість із виплати заробітної плати склала 1282,6 млн.грн. - ріст з початку року на 15,4%; своєчасно не отримали заробітну плату 707,1 тис. працівників економічно активних підприємств; в середньому на одного працівника припадає 729 грн. боргу).
- масові порушення законодавства в частині оплати та охорони праці;
- численні порушення соціальних прав і гарантій найманих працівників на значній кількості підприємств, що призупинили свою діяльність і до яких застосовані процедури ліквідації, банкрутства або санації (в загальній сумі боргу 29,8%, або 382,1 млн.грн., склала заборгованість із заробітної плати суб'єктів господарювання, щодо яких реалізуються процедури відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом; 16,0%, або 205,3 млн.грн., - борг економічно неактивних підприємств, які призупинили діяльність у 2001-2004 роках);
- низький рівень заробітної плати в окремих галузях економіки (сільське господарство, охорона здоров'я та соціальна допомога, освіта, культура та ін.);
- порушення соціальних і трудових прав найманих працівників у зв'язку із встановленням нових або зміною існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту, зокрема, в ході реструктуризації, приватизації тощо;
- несвоєчасне, малорезультативне реагування або й взагалі нереагування частини власників або уповноважених ними органів (представників) на вимоги найманих працівників чи профспілок; невиконання або зволікання з виконанням рішень примирних органів (примирних комісій, трудових арбітражів), погоджених графіків погашення заборгованості із заробітної плати, положень колективних договорів та ін.
Загальні тенденції в динаміці стану соціально-трудових відносин у 2005 році наочно видно на результатах аналізу НСПП цих відносин у трудових колективах підприємств, установ та організацій конкретних видів економічної діяльності.
Беручи до уваги прогноз НСПП на перше півріччя 2005 року, предметом постійної уваги Служби, її структурних підрозділів у Волинській, Дніпропетровській, Донецькій, Кіровоградській, Луганській, Львівській областях у звітному кварталі поточного року залишалися соціально-трудові відносини на вугледобувних, вуглепереробних, шахтобудівних підприємствах вугільної промисловості.
При цьому враховувалося, що в трудових колективах саме вугільної галузі щороку відбувається одна з найбільших у порівнянні з іншими видами економічної діяльності кількість колективних трудових спорів (конфліктів), страйків, акцій соціального протесту у різних формах (невідвантаження вугілля споживачам, голодувань, пікетувань, мітингів тощо).
У першому кварталі поточного року, як і прогнозувалося НСПП, основними причинами ускладнень, а в ряді випадків загострень соціально-трудових відносин у колективах галузі були:
- негативні економічні, фінансові, організаційно-управлінські, соціальні наслідки попередніх структурних перебудов галузі;
- триваюча реструктуризація вугільної галузі, існуюча багатоступеневість системи управління, нечіткий розподіл функцій по рівнях управління галуззю між Мінпаливенерго України, новоствореними НАК "Вугілля України", регіональними державними підприємствами, територіальними об'єднаннями та ін., що без належного роз'яснення на місцях в частині випадків породжує соціально-трудову нестабільність;
- недосконала система ціноутворення та фінансування галузі; нерівномірне помісячне протягом 2005 року бюджетне фінансування державної підтримки вугільної галузі, що передбачало мінімальне фінансування потреб галузі у першому кварталі поточного року;
- фінансово-економічні, техніко-технологічні, структурно-організаційні складнощі багатьох вугледобувних, вуглепереробних, шахтобудівельних підприємств галузі (значний обсяг дебіторської та кредиторської заборгованості, високий відсоток збиткових підприємств, спад обсягів вуглевидобутку, низька продуктивність праці, неповні розрахунки споживачів за відвантажене вугілля, часті зміни підпорядкованості підприємств тощо), що в кінцевому рахунку мають негативні соціальні наслідки;
- нестабільність погашення заборгованості із заробітної плати, численні факти накопичення нових боргів із зарплати, хронічні порушення термінів виплати поточної зарплати, лише часткова її виплата;
- фінансово-економічна неспроможність більшості підприємств галузі забезпечити встановлення тарифних ставок (посадових окладів) працівникам усіх підрозділів вугільних підприємств з розрахунку визначеного законом рівня мінімальної заробітної плати;
- ослаблена внаслідок структурних перебудов увага до проблем трудових колективів підприємств, що складають інфраструктуру шахт, займаються їх обслуговуванням - ремонтних, транспортних, матеріально-технічного, наукового забезпечення, зв'язку та інших, фінансування яких в основному залежить від фінансово-економічного стану вугледобувних підприємств та ін.
Не дивлячись на неодноразові звернення Міністерства палива та енергетики України до керівників підприємств галузі вжити вичерпних заходів щодо встановлення працівникам тарифних ставок та посадових окладів на рівні, визначеному чинним законодавством, Генеральною та Галузевою угодами, ситуація на краще змінюється дуже повільно: станом на 01.02.2005 року на переважній більшості вугледобувних підприємств (на 110 із 156, або на 70,5%) оплата праці здійснюється, виходячи з мінімальної заробітної плати 101,2 - 185,0 грн.
Але навіть за такого рівня мінімальної зарплати заборгованість як одна з найбільш гострих причин соціально-трудової конфліктності у шахтарських колективах з початку 2005 року за даними офіційної статистики виросла на 17,9% і на 01.03.2005 року становила 151,5 млн.грн., складаючи в структурі боргу по промисловій групі 46,2% (за оперативними даними Профспілки працівників вугільної промисловості України станом на 24.03.2005 року борг складав 167,6 млн.грн.). Заборгованість допущена щодо третини працівників, зайнятих у галузі; термін заборгованості стосовно 46,6 тис. працівників перевищує 3 місяці; 71,9% боргу із заробітної плати в галузі припадає на підприємства державної та державної корпоративної власності.
Наявна заборгованість із заробітної плати, потреба перейти на визначений законом рівень мінімальної заробітної плати все частіше актуалізує вимоги на місцях щодо підвищення реалізаційної ціни на вугілля та розміру державної підтримки вугільних підприємств при надійному контролі за використанням державних коштів у галузі.
Завдяки оперативному реагуванню місцевих відділень НСПП, скоординованому із заходами місцевих органів влади, органів місцевого самоврядування, роботодавцями та профспілками частину спірних чи конфліктних ситуацій вдалося своєчасно вирішити, не доводячи до офіційного вступу в колективні трудові спори чи до застосування страйків.
Певні позитивні зрушення в стані соціально-трудових відносин відбулися у ході реалізації рішень примирної комісії та трудового арбітражу у колективному трудовому спорі між Профспілкою працівників вугільної промисловості України і Міністерством палива та енергетики України. НСПП у звітний період здійснювався постійний правовий супровід і контроль за ходом виконання висунутих у галузевому спорі вимог, у т.ч. щодо повного погашення існуючої заборгованості із заробітної плати, своєчасності і повноти її виплати, рівня розрахунків споживачів за відвантажене вугілля, приведення мінімальної заробітної плати у відповідність до діючого законодавства та ін. З часу виникнення спору (01.02.2003 року) заборгованість із заробітної плати (одна із основних вимог) скоротилася в 7,2 раза. В цілому ж Президія галузевої профспілки у своїй постанові від 11.03.2005 року (Пр.N 12-5) констатувала поліпшення у вирішенні всіх вимог, висунутих більш ніж 391 тис. учасниками даного спору. Позитивні зрушення відбулися у вирішенні і решти 30 колективних трудових спорів виробничого та територіального рівнів на підприємствах вугільної галузі.
Ускладнення ситуації щодо вирішення колективного трудового спору на галузевому рівні зумовлене тим, що практично всі вугільні підприємства відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15.10.2004 року N 1363 передані до сфери управління Національної акціонерної компанії "Вугілля України", але при цьому Компанія не взяла на себе зобов'язання по виконанню рішень примирної комісії і трудового арбітражу, що істотно впливає на стан соціально-трудових відносин в трудових колективах вугільної галузі. Разом з тим, Положенням про Національну акціонерну компанію "Вугілля України", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 15.10.2004 року N 1363, до предмету діяльності Компанії не віднесені питання регулювання соціально-трудових відносин на підприємствах вугільної промисловості, проведення колективно-договірної роботи, в т.ч. і укладення та реалізація галузевої угоди, хоча відповідно до пункту 5 Положення "Метою діяльності Компанії є створення умов для надійного та ефективного функціонування і розвитку вугільної галузі, забезпечення економічної, енергетичної безпеки держави та управління державним майном, залучення інвестицій, отримання прибутку", а до сфери управління Компанії передані практично всі підприємства вугільної промисловості.
Як засвідчують матеріали оперативного вивчення НСПП ситуації на місцях, а також правовий супровід відділеннями НСПП у шахтарських регіонах вирішення колективних трудових спорів, сподівання колективів підприємств галузі на поліпшення соціально-трудових відносин значною мірою пов'язуються із закінченням перебудови управлінської структури, чітким розмежуванням функцій новостворених органів управління, реалізацією заходів нового керівництва галуззю, спрямованих на забезпечення фінансово-економічної та соціально-трудової стабільності, виконанням у повній мірі положень Закону України "Про внесення змін до закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" та деяких інших законодавчих актів України", зокрема, щодо державної підтримки будівництва та технічного оснащення вугільних підприємств, їх реструктуризації, часткового покриття витрат із собівартості продукції та ін.
Певне посилення протестних акцій у вугільній галузі у другій половині першого кварталу вказує на потребу прискореного вирішення названих проблем.
Не дивлячись на істотне зменшення з березня 2004 по березень 2005 року кількості колективних трудових спорів у колективах підприємств житлово-комунального господарства та міського електротранспорту (з 19 до 11) внаслідок їх вирішення, НСПП, її структурні підрозділи в Автономній Республіці Крим та областях, в містах Києві та Севастополі у звітному кварталі продовжували аналізувати стан та динаміку соціально-трудових відносин у колективах цієї життєзабезпечуючої галузі, причини виникнення нових колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій; зміст вимог, що висувалися найманими працівниками; вели пошук оптимальних шляхів розв'язання спірних чи конфліктних ситуацій, здійснювали заходи, спрямовані на запобігання виникненню колективних трудових спорів чи їх вирішення; на попередження страйків, інших акцій соціального протесту.
Як і в попередні періоди, беручи до уваги хронічні ускладнення ситуації, на постійному контролі НСПП залишалися соціально-трудові відносини у колективах житлового та комунального господарства, міського електротранспорту, ліфтового господарства, комунальної теплоенергетики, водопровідно-каналізаційних служб. Система оперативного збору інформації про ситуацію в конкретних колективах галузі, її оцінки і невідкладного вжиття відповідних заходів в цілому дозволила НСПП разом з іншими заінтересованими органами та організаціями у першому кварталі п.р. своєчасно реагувати на ускладнення тут соціально-трудових відносин, запобігати виникненню багатьох нових спорів, конфліктних ситуацій або своєчасно їх вирішувати.
Водночас, результати аналізу НСПП стану соціально-трудових відносин на підприємствах житлово-комунального комплексу показують, що як і раніше, реформування галузі, її конкретних підприємств, роздержавлення, перехід на ринкові відносини, запровадження прогресивних на сьогодні напрямів надання житлових та комунальних послуг поки що не призвели до істотних і масштабних позитивних змін.
Домінуючими негативними факторами у цій сфері, які, по суті, нівелюють результати реформування галузі, залишаються: слабкі реальні фінансово-економічні, матеріальні можливості переважної більшості місцевих рад у справі забезпечення належного житлово-комунального обслуговування в регіонах, хронічне недофінансування з бюджетів усіх рівнів, борги по субвенціях на надання пільг, субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг та компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян, велика заборгованість споживачів за надані житлово-комунальні послуги, триваюча невідповідність тарифів реальним витратам підприємств та ін. Реалізація з 01.01.2005 року Закону України "Про житлово-комунальні послуги" частину з цих проблем ще більше загострила.
Дані оперативних інформацій структурних підрозділів НСПП у регіонах у першому кварталі 2005 року свідчать, що надійної стабілізації соціально-трудових відносин на більшості підприємств галузі і, зокрема, на підприємствах комунальної власності територіальних громад міст, домогтися не вдалося. У сфері житлово-комунального господарства багатьох регіонів заборгованість із заробітної плати як найбільш соціально гостра причина конфліктності у першому кварталі п.р. зростала, а темпи її погашення в цілому помітно впали.
Традиційне для першого кварталу кожного року уповільнення процесу розв'язання колективних трудових спорів у всіх галузях економіки на прикладі колективів підприємств житлово-комунального господарства особливо помітне: якщо у 2004 році вдалося вирішити і зняти з реєстрації 17 спорів (з них у першому кварталі - 2), то за аналогічний період 2005 року - лише 1.
Найбільш конфліктогенними причинами, що, з одного боку, стримували вирішення вже існуючих спорів, а з іншого - породжували умови для виникнення нових спорів (конфліктів), у першому кварталі 2005 року були:
- недофінансування підприємств галузі з бюджетів різних рівнів, нестабільність помісячного протягом кварталу фінансування з держбюджету субвенції на надання пільг, субсидій, компенсацій та дотацій;
- складний, в окремих випадках кризовий стан частини підприємств галузі, збитковість значної частини підприємств;
- незадовільний в багатьох випадках стан розрахунків бюджетних установ, госпрозрахункових підприємств, низька платоспроможність населення за житлово-комунальні послуги;
- нестача коштів у місцевих бюджетах на виконання повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунального господарства, заборгованість виконкомів рад різних рівнів, комунальних підприємств, підпорядкованих місцевим радам, за роботи та послуги, надані підприємствами житлово-комунального господарства; непокриття ними різниці між встановленими ними тарифами і розмірами економічно обґрунтованих витрат підприємств галузі на виробництво послуг;
- неповне, несвоєчасне бюджетне відшкодування витрат підприємств міськелектротранспорту на перевезення пільгових категорій громадян;
- збільшення підприємств-боржників, нестабільність погашення невиплаченої заробітної плати, поява в ряді регіонів нової заборгованості та її зростання (в окремих областях заборгованість з початку 2005 року збільшилася у 3,4 раза; на деяких підприємствах борг на одного працюючого досяг 3 тис. грн.), та ін.
Неусунення названих вище причин призвело, окрім спорів, також до організації найманими працівниками житлово-комунальної сфери ряду акцій соціального протесту (в Івано-Франківській, Сумській, Херсонській, Черкаській областях).
В цілому ж стан соціально-трудових відносин у колективах житлово-комунального господарства до кінця року буде залежати від того, наскільки всім заінтересованим органам та організаціям (центральним та місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, власникам, профспілкам, НСПП та її структурним підрозділам у регіонах) вдасться усунути чи обмежити в дії основні причини соціально-трудової конфліктності.
Протягом звітного періоду мала місце негативна тенденція зростання соціальної напруги у багатьох трудових колективах підприємств машинобудування, де рівень колективних трудових спорів є найвищим після вугільної промисловості. Протягом першого кварталу 2005 року тут виникла найбільша у порівнянні з іншими галузями кількість колективних трудових спорів - 8 (23,5% від загальної кількості спорів). Основними проблемами, що призводять до ускладнення соціально-трудових відносин на підприємствах машинобудування, є складний фінансово-економічний стан, збитковість значної частини підприємств, що обумовлено повільними темпами їх пристосування до роботи в ринкових відносинах, неконкурентоспроможністю частини продукції, недостатнім обсягом інвестицій; слабкою завантаженістю виробничих потужностей частини підприємств, слабкою ефективністю управління часткою державного майна господарських товариств, невиконанням у повній мірі зобов'язань по державних замовленнях, великими обсягами дебіторської заборгованості через несвоєчасні розрахунки інших замовників продукції галузі.
Аналіз економічнх даних показав, що при загальній тенденції зростання обсягів виробництва (темпи приросту у лютому 2005 року порівняно з лютим 2004 року склали 11,7%), значна кількість підприємств машинобудування залишається збитковою. Тільки за січень 2005 року 41,7% підприємств одержали збитків на загальну суму 182,7 млн.грн. Сума заборгованості із заробітної плати, що є безпосереднім чинником ускладнень, а подекуди й загострень соціально-трудових відносин на цих підприємствах, протягом січня-лютого п.р. збільшилась на 23,8% і станом на 01.03.2005 року склала 83,5 млн.грн. (25,5% в структурі боргу по промисловості в цілому) і була найбільшою серед інших галузей обробної промисловості. Значною в галузі машинобудування є сума боргу за 2004 та попередні роки - 63,7 млн.грн., або 76,3% його загальної суми. На зазначену дату своєчасно не отримали заробітну плату 74,4 тис. осіб (9,5% до загальної кількості штатних працівників) економічно активних підприємств, термін заборгованості із заробітної плати тривалістю від 3 до 6 і більше місяців мають 14,7 тис. осіб (майже 20% від загальної кількості працівників, що своєчасно не отримали зарплату).
Протягом першого кварталу 2005 року НСПП, її відділення в регіонах сприяли вирішенню 23 колективних трудових спорів (14,5% від загального числа спорів) на підприємствах галузі 9 регіонів. Всього на кінець березня поточного року на контролі НСПП невирішеним залишився 21 спір. Серед регіонів України ці спори розподіляються таким чином: 8 - в Харківській; 3 - в Автономній Республіці Крим; по два спори - в Запорізькій, Хмельницькій, Черкаській; по одному спору - в Дніпропетровській, Луганській, Миколаївській та Рівненській областях. З метою запобігання виникненню нових колективних трудових спорів (конфліктів) на підприємствах машинобудування НСПП, її структурні підрозділи на місцях у першому кварталі 2005 року сприяли розв'язанню 98 конфліктних ситуацій (17,5% від загальної кількості) у 21 регіоні України. Найбільша їх кількість припадає на Запорізьку, Кіровоградську, Львівську, Сумську, Тернопільську, Харківську, Хмельницьку, Чернігівську області.
У звітному періоді НСПП, її структурні підрозділи в регіонах, зважаючи на важливе для вітчизняної економіки значення аграрного сектора, продовжували практику здійснення моніторингу стану соціально-трудових відносин на підприємствах сільського господарства з метою оцінки реального стану та динаміки соціально-трудових відносин у колективах галузі в умовах її реформування, вироблення узагальнюючих висновків та пропозицій щодо поліпшення цих відносин, оптимізації шляхів вирішення спірних чи конфліктних ситуацій чи їх запобігання, попередження акцій соціального протесту тощо.
Результати поступового реформування галузі разом із зрослими фінансово-економічними можливостями господарств (фінансовий результат (сальдо) галузі у 2004 році склав 1639,6 млн.грн. проти збитків в сумі 197,7 млн.грн. у 2003 році), розширення кола прибуткових сільгосппідприємств (65,2% до загальної кількості підприємств у 2004 році проти 49% у 2003 році), виділення державою наприкінці минулого року майже 100 млн.грн. на погашення заборгованості із заробітної плати працівникам збанкрутілих сільгосппідприємств, а також здійснення НСПП у співпраці з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, роботодавцями та профспілками заходів з метою своєчасного усунення причин розбіжностей між власниками та найманими працівниками заклали підвалини для обмеження конфліктності у поточному році, дозволили помітно поліпшити соціально-трудові відносини в колективах аграрного сектора, більш ефективно сприяти попередженню тут виникнення колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій тощо.
Разом з тим, як показує вивчення НСПП, у багатьох колективах галузі продовжують діяти чинники конфліктогенного характеру, які реально чи потенційно ускладнюють соціально-трудові відносини. Насамперед, це:
- масові порушення чинного законодавства щодо своєчасності виплати поточної зарплати та спричинена цим заборгованість із заробітної плати (станом на 01.03.2005 року загальний борг із заробітної плати склав 338,7 млн.грн. - ріст з початку року на 22,7%; при цьому 52% від загальної суми заборгованості зосереджено на економічно неактивних підприємствах та суб'єктах господарювання, щодо яких реалізуються процедури відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом);
- проблематичність подальшого погашення заборгованості із заробітної плати працівникам підприємств-банкрутів за рахунок власних коштів через низьку ліквідність чи недостатність майна цих підприємств, враховуючи відсутність правової норми щодо першочерговості оплати праці працівників серед інших зобов'язань підприємства. Ця проблема є актуальною для значної частини працівників сільгосппідприємств, якщо брати до уваги той факт, що саме тут зосереджено 22,5% (76,1 млн.грн.) всієї заборгованості підприємств сільського господарства;
- найнижчий серед галузей економіки рівень заробітної плати (середньомісячна заробітна плата за січень-лютий п. р. склала 295,08 грн., або 45,2% до середнього рівня по економіці); численні порушення законодавчо встановленого мінімального розміру заробітної плати; інших мінімальних гарантій, встановлених законодавством для найманих працівників;
- значна доля натуральної оплати праці;
- численні випадки невиконання орендарями в повній мірі зобов'язань по договорах оренди майнових і земельних паїв;
- порівняно високий рівень офіційного та прихованого безробіття на селі, що нерідко створює умови для порушення власниками чинного законодавства про працю, оплату праці, призводить до надмірної, неконтрольованої інтенсифікації праці найманих працівників, застосування власниками практики використання праці найманих працівників без документального оформлення трудових відносин;
- невиконання чи лише часткове виконання власниками умов колективних договорів, угод, графіків погашення заборгованості із заробітної плати та ін.;
- зменшення у першому кварталі 2005 року фінансових можливостей підприємств для забезпечення соціальних гарантій працівникам, у т.ч. в частині оплати праці, пов'язаного, в першу чергу, з поступовим зменшенням матеріальних та фінансових ресурсів, забезпечених урожаєм минулого сільськогосподарського року; сезонним характером сільгоспвиробництва, триваючого диспаритету цін, різким підвищенням цін на паливо-мастильні матеріали тощо (фінансовий результат галузі за січень п.р. мав від'ємне сальдо у 1,5 млн.грн.).
У той же час, навіть за наявності значної кількості причин для спорів (конфліктів) у колективах сільгосппідприємств продовжує діяти тенденція не вступати у офіційні, задокументовані колективні трудові спори. Як і раніше, у поточному році спрацьовували стримуючі фактори (наявність інших джерел доходу, ведення власного підсобного господарства, побоювання втрати робочого місця в умовах обмеженого їх вибору в сільській місцевості, недостатня правова обізнаність щодо порядку вступу в колективний трудовий спір та ін.).
Із врахуванням цих особливостей свою основну увагу відділення НСПП у регіонах зосереджували на здійсненні заходів, спрямованих на вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії. З цією метою структурні підрозділи НСПП у звітному періоді сприяли розв'язанню 76 конфліктних ситуацій у трудових колективах сільгосппідприємств (зокрема, в Вінницькій - 6, Житомирській - 14, Київській - 6, Одеській - 9, Чернігівській - 12 тощо).
Використовуючи потенціал трудових арбітрів, незалежних посередників, інформаційно-консультаційних центрів у сільській місцевості та зважаючи на недостатню правову обізнаність найманих працівників сільгосппідприємств, НСПП протягом звітного періоду продовжувала вести тут роз'яснювально-правову, консультаційну роботу з питань порядку вирішення спірних чи конфліктних ситуацій, сприяти у врегулюванні розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин.
Зважаючи на зростаючу конфліктність у галузі, НСПП, її відділення в регіонах протягом звітного періоду посилену увагу приділяли також стану соціально-трудових відносин на підприємствах автомобільного транспорту.
Аналіз інформації, що надходила у першому кварталі 2005 року з відділень НСПП в Автономній Республіці Крим та областях, від інших зацікавлених органів та організацій, свідчить про досить складну фінансово-економічну ситуацію, що склалася на багатьох підприємствах автотранспорту, зростання напруги в соціально-трудових відносинах, нові колективні трудові спори, акції соціального протесту, що нерідко набували значного соціального резонансу у регіонах.
У 2005 році НСПП сприяла вирішенню 4 колективних трудових спорів (конфліктів) на підприємствах автомобільного транспорту в Донецькій, Луганській, Сумській та Херсонській областях, три із яких виникли впродовж звітного періоду; структурні підрозділи НСПП на місцях сприяли розв'язанню 47 конфліктних ситуацій (8,4% від загальної кількості) у 21 регіоні України.
Серед конфліктогенних факторів, що викликали у цьому році чи не найбільше невдоволення працівників автопідприємств, були:
- невідповідність встановлених тарифів собівартості послуг та неповне відшкодування збитків підприємств через державне регулювання тарифів;
- неповне та несвоєчасне надходження субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
- відсутність прозорості в перерахуваннях субвенцій;
- високі розміри тарифів страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів;
- зростання цін на паливно-мастильні матеріали;
- відсутність можливості запровадження встановленого законодавством України розміру мінімальної заробітної плати;
- втрата робочих місць тощо.
Проблема несвоєчасності та неповноти надходження і перерахування субвенції на вищевказані цілі додатково ускладнювалася існуючим механізмом перерахування та використання зазначених субвенцій, що передбачає стовідсоткове спрямування цих коштів на проведення взаємозаліків за спожиті енергоресурси. На практиці це призводило до зростання кредиторської заборгованості зазначених підприємств в частині оплати праці своїх працівників.
Звітні, аналітично-інформаційні, оперативні матеріали НСПП, її відділень в регіонах засвідчують, що комплекс заходів, здійснених на законодавчому рівні, на рівні органів центральної та місцевої виконавчої влади, органів місцевого самоврядування позитивним чином позначилися на стані соціально-трудових відносин у першому кварталі поточного року, сприяли зниженню рівня конфліктності, колективних трудових спорів (конфліктів) в установах та закладах бюджетної сфери, зокрема, освіти, охорони здоров'я, культури.
Так, якщо у першому кварталі 2004 року НСПП, її структурні підрозділи здійснювали заходи з метою запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) у 19 конфліктних ситуаціях в установах та закладах освіти, 14 - охорони здоров'я та 5 - культури, то впродовж першого кварталу поточного року кількість конфліктних ситуацій, що перебувають на контролі відділень НСПП, скоротилася до 8 в галузі освіти, 12 - охорони здоров'я (в культурі залишилась на тому ж рівні).
За сприяння НСПП у взаємодії з центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями у січні-березні 2005 року були вирішені 2 колективні трудові спори територіального рівня у галузі освіти (у Львівській області) та 2 спори у галузі охорони здоров'я (в Автономній Республіці Крим - виробничого рівня, в Одеській області - територіального). Нових спорів у галузях бюджетної сфери у звітному періоді не виникало.
Водночас, в частині колективів бюджетної сфери ще зберігається ряд факторів об'єктивного та суб'єктивного характеру, що негативним чином впливають на стан соціально-трудових відносин і, по-перше, гальмують швидке розв'язання вже існуючих колективних трудових спорів, а, по-друге, за певних умов можуть результуватися у нові спори (непослідовне на місцях виконання статті 57 Закону "Про освіту"), низький у порівнянні з передбаченим законодавством рівень заробітної плати, порушення в окремих випадках термінів виплати поточної заробітної плати та зростання заборгованості із заробітної плати, недостатні обсяги фінансування бюджетних закладів, зокрема, на оновлення матеріально-технічної бази, капітальні ремонти, здійснення заходів щодо покращення умов та безпеки праці та ін.
У лютому-березні 2005 року Службою був проведений комплексний аналіз стану соціально-трудових відносин, колективних трудових спорів (конфліктів) у 478 трудових колективах наукових та науково-дослідних установ, який показав, що при всіх соціально значущих позитивних тенденціях, які мали місце в останні роки у цій сфері (поступове підвищення заробітної плати науковцям, погашення значної частини заборгованості із заробітної плати, дотримання в основному міжпосадових, міжкваліфікаційних співвідношень, більш ефективне використання робочого часу, вирішення питання щодо істотного підвищення наукових пенсій та ін.) у багатьох трудових колективах цих установ продовжували діяти причини та фактори, які погіршували соціально-трудові відносини, призводили до виникнення спірних чи конфліктних ситуацій.
Згідно з моніторингом НСПП найчастіше висувають вимоги до власників, вступають у колективні трудові спори (конфлікти) працівники переважно госпрозрахункових наукових та науково-дослідних установ, особливості яких пов'язані із ефективністю їх включення у ринкові відносини, затребуваністю їх продукту у науковій та виробничій сферах, здатністю результативно працювати в умовах відсутності державної підтримки; вимушеним звуженням обсягів виконання власне наукових розробок та досліджень, пошуком позанаукових джерел отримання коштів; порушеннями чинного законодавства про працю, оплату праці, неукладенням або невиконанням колдоговорів тощо.
Прогнозуючи стан, динаміку та характер соціально-трудових відносин у наукових та науково-дослідних установах до кінця 2005 року і враховуючи наявні на сьогодні тенденції у цій сфері, дію тут стримуючих факторів, а також плани держави реалізувати до кінця поточного року цілий ряд соціальних програм, є підстави стверджувати, що названі відносини між працівниками та власниками в 2005 році залишаться в основному стабільними, не наберуть характеру напружених чи конфронтаційних.
Окрім зазначених галузей, НСПП, її відділення в Автономній Республіці Крим та областях, сектор НСПП в місті Києві та представництво НСПП в місті Севастополі здійснювали моніторинг стану соціально-трудових відносин, сприяли вирішенню спірних чи конфліктних ситуацій, колективних трудових спорів в інших галузях економіки - у виробничих колективах підприємств транспорту (15 колективних трудових спорів), будівництва (12), хімічного виробництва (11), харчової промисловості та перероблення сільськогосподарських продуктів (10).
2. Запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів)
У першому кварталі 2005 року НСПП, її відділення в регіонах продовжували здійснювати комплекс заходів, спрямованих на вирішення конфліктних ситуацій, розв'язання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії з метою запобігання виникненню нових колективних трудових спорів (конфліктів).
НСПП, структурні підрозділи в регіонах у звітному кварталі здійснювали заходи, спрямовані на розв'язання 726 розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин у 559 конфліктних ситуаціях і запобігання виникненню колективних трудових спорів на 858 підприємствах, установах та організаціях з середньообліковою чисельністю штатних працівників понад 351 тис. осіб.
Найбільша кількість конфліктних ситуацій між найманими працівниками та власниками мала місце у Волинській та Хмельницькій (по 38), Дніпропетровській (33), Львівській (31), Запорізькій та Одеській (30), Сумській (29), Чернігівській (28), Житомирській, Тернопільській та Харківській (по 26) областях.
У розрізі видів економічної діяльності конфліктні ситуації, що знаходилися на контролі і сприянні НСПП у врегулюванні, розподілялися таким чином: на підприємствах машинобудування - 98 (17,5% від загальної кількості конфліктних ситуацій), сільського господарства - 76 (13,6%), житлово-комунального господарства - 58 (10,4%), транспорту - 56 (10,0%), харчової промисловості - 38 (6,8%), будівництва - 36 (6,4%).
Протягом першого кварталу поточного року НСПП, її структурні підрозділи в регіонах поставили на контроль і сприяння у вирішенні 121 конфліктну ситуацію, в тому числі в Закарпатській області - 13, Волинській та Сумській областях - по 11, Тернопільській - 9, Харківській та Чернігівській областях - по 8.
За інформацією структурних підрозділів НСПП у регіонах, в останні місяці зросла кількість звернень у відділення НСПП громадян з питань несвоєчасної виплати поточної заробітної плати, зростання заборгованості із зарплати, порушень норм трудового законодавства, що, можливо, частково пов'язано із затяжним процесом формування місцевих органів виконавчої влади.
1. Кількість конфліктних ситуацій, врегулюванню яких сприяла НСПП протягом звітного періоду, всього, одиниць - 559, в т.ч.:
- на виробничому рівні - 548, з них:
- на рівні підприємств, установ, організацій - 536;
- на рівні структурних підрозділів - 11;
- на рівні окремих категорій найманих працівників - 1;
- на територіальному рівні - 6;
- на територіально-галузевому рівні - 4;
- на галузевому рівні - 1.
2. Число підприємств, установ, організацій, на яких НСПП здійснювала заходи щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) протягом звітного періоду, всього, одиниць - 858, в т.ч.:
- на виробничому рівні - 543;
- на територіальному рівні - 192;
- на територіально-галузевому рівні - 117;
- на галузевому рівні - 6.
3. Середньооблікова чисельність штатних працівників підприємств, установ, організацій, на яких НСПП здійснювала заходи щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) за звітний період, всього, чол. - 351166, в т.ч.:
- на виробничому рівні - 232926;
- на територіальному рівні - 8035;
- на територіально-галузевому рівні - 9747;
- на галузевому рівні - 100458.
4. Кількісні параметри розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин: всього розбіжностей, одиниць - 726: з них:
- вирішено розбіжностей - 129 (17,8% від загальної кількості розбіжностей);
- в стадії вирішення розбіжностей - 374 (51,5%);
- в стадії розгляду розбіжностей - 201 (27,7%);
- стали предметом колективних трудових спорів - 22 (3,0%); з них:
- щодо встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці і виробничого побуту - 57 (7,9%), в т.ч.:
- вирішено розбіжностей - 8 (1,1%);
- в стадії вирішення розбіжностей - 29 (4,0%);
- в стадії розгляду розбіжностей - 18 (2,5%);
- стали предметом колективних трудових спорів - 2 (0,3%);
- щодо укладення чи зміни умов колективного договору, угоди - 20 (2,7%), в т.ч.:
- вирішено розбіжностей - 2 (0,3%);
- в стадії вирішення розбіжностей - 14 (1,9%);
- в стадії розгляду розбіжностей - 1 (0,1%);
- стали предметом колективних трудових спорів - 3 (0,4%);
- щодо виконання колективного договору, угоди або окремих її положень - 145 (20,0%), в т.ч.:
- вирішено розбіжностей - 23 (3,2%);
- в стадії вирішення розбіжностей - 74 (10,2%);
- в стадії розгляду розбіжностей - 40 (5,5%);

................
Перейти до повного тексту