1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
Л И С Т
N 08-01/380 від 11.09.2002
Відділенню Національної
служби посередництва
і примирення в Львівській
області
Національна служба посередництва і примирення розглянула листа відділення НСПП в Львівській області від 27.08.2002 року N 192-01/13п і у зв'язку з поставленими в ньому питаннями роз'яснює про наступне.
1. Чи мають право на страйк у новоствореному Сихівському районі міста Львова ті збірні заклади освіти, що перебували у стані колективного трудового спору на територіальному рівні в інших районах міста?
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" (далі - Закону) сторонами колективного трудового спору (конфлікту) на територіальному рівні є наймані працівники підприємств, установ, організацій однієї або декількох галузей (професій) або адміністративно-територіальних одиниць чи профспілки, їх об'єднання або інші уповноважені цими найманими працівниками органи та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники.
Таким чином, кожен колективний трудовий спір (конфлікт) має конкретні сторони спору: наймані працівники, в даному випадку на територіальному рівні, і власник або уповноважений ним орган (представник). Частиною другою статті 3 Закону визначено, що "Уповноважений найманими працівниками на представництво орган є єдиним повноважним представником найманих працівників до моменту припинення такого спору (конфлікту)".
Статтями 4-6 Закону встановлений порядок формування і затвердження вимог найманих працівників, профспілки, порядок і строки розгляду вимог найманих працівників або профспілки, а також умови, за яких виникає колективний трудовий спір (конфлікт).
Частиною шостою статті 15 Закону до компетенції Національної служби посередництва і примирення віднесено здійснення реєстрації висунутих найманими працівниками вимог та колективних трудових спорів (конфліктів).
Постановою Верховної Ради України від 10.02.2000 року N 1454-III було змінено адміністративно-територіальний устрій міста Львова і, відповідно, наказом міського управління освіти від 25.07.2001 року N 161 - підпорядкованість частини закладів освіти міста Львова. В підпорядкування відділу освіти новоствореної Сихівської районної адміністрації відійшло 23 із 32 закладів освіти Галицького та 3 із 36 закладів освіти Франківського районів міста Львова, які до цього перебували у стані колективних трудових спорів територіального рівня з відділами освіти відповідних районних адміністрацій міста Львова.
До відділу освіти Сихівської районної адміністрації міста Львова найманими працівниками підпорядкованих йому закладів освіти вимоги не висувались, тому на сьогодні він не є стороною колективного трудового спору.
Письмова інформація від представницького органу найманих працівників закладів освіти Сихівського району міста Львова відповідно до статті 6 Закону до Національної служби посередництва і примирення не надходила і колективний трудовий спір між найманими працівниками закладів освіти Сихівського району міста Львова та відділом освіти Сихівської районної адміністрації міста Львова не реєструвався.
Таким чином, колективний трудовий спір між найманими працівниками Сихівського району міста Львова і відділом освіти Сихівської районної адміністрації міста Львова на територіальному рівні в Сихівському районі міста Львова відсутній.
Відповідно до частини другої статті 17 Закону "Страйк застосовується як крайній засіб (коли всі інші можливості вичерпано) вирішення колективного трудового спору (конфлікту) у зв'язку з відмовою власника або уповноваженого ним органу (представника) задовольнити вимоги найманих працівників або уповноваженого ними органу, профспілки, об'єднання профспілок чи уповноваженого нею (ними) органу".
Враховуючи відсутність конкретного колективного трудового спору між найманими працівниками закладів освіти Сихівського району міста Львова і відділом освіти Сихівської районної адміністрації міста Львова на територіальному рівні в Сихівському районі міста Львова та умови, за яких відповідно до частини другої статті 18 Закону наймані працівники мають право на оголошення страйку як крайнього засобу вирішення колективного трудового спору (конфлікту), правових підстав для оголошення найманими працівниками закладів освіти Сихівського району міста Львова територіального страйку немає.
При цьому необхідно також врахувати ту обставину, що статтею 22 Закону визначені умови, за яких страйки можуть бути у судовому порядку визнані незаконними, зокрема у випадках оголошення страйків без дотримання положень частини першої статті 19 Закону України, якою визначено, що "Рішення про оголошення страйку на підприємстві приймається за поданням органу профспілкової чи іншої організації найманих працівників, уповноваженої згідно із статтею 3 цього Закону представляти інтереси найманих працівників, загальними зборами (конференцією) найманих працівників шляхом голосування і вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість найманих працівників або дві третини делегатів конференції. Рішення про оголошення страйку оформляється протоколом", та частини третьої статті 19 Закону, якою визначено, що "Наймані працівники підприємств галузі чи адміністративно-територіальних одиниць самостійно приймають рішення про оголошення чи неоголошення страйку на своєму підприємстві".
2. Як реагувати відділенню НСПП в Львівській області на постійні численні заяви у засобах масової інформації координаційної ради страйкових комітетів працівників закладів освіти міста Львова про заклики та рекомендації щодо оголошення міського страйку.
Відділення НСПП має діяти в межах і відповідно до Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" (далі - Закону).
Національною службою посередництва і примирення були зареєстровані колективні трудові спори на територіальному рівні між найманими працівниками закладів освіти Галицького, Залізничного, Личаківського і Франківського районів міста Львова та відділами освіти відповідних районних адміністрацій міста Львова. Відповідно до частини першої статті 4 Закону органами, уповноваженими представляти інтереси найманих працівників у даних спорах, на районних конференціях у Галицькому, Залізничному, Личаківському та Франківському районах міста Львова були визначені відповідні страйкові комітети.
Відповідно до частини другою статті 19 Закону рекомендації щодо оголошення чи неоголошення територіального страйку приймаються на територіальному рівні на конференції, зборах, пленумі чи іншому виборному органі представників найманих працівників та/або профспілок і надсилаються відповідним трудовим колективам чи профспілкам.
Тому в даному випадку тільки виборні органи представників найманих працівників мають право, за умови дотримання положень частини другої статті 19 Закону, приймати рекомендації щодо оголошення чи неоголошення територіального страйку.

................
Перейти до повного тексту