- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Звіт
НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
З В І Т
Про результати діяльності Національної служби посередництва і примирення в 2004 році
У звітному 2004 році для Національної служби посередництва і примирення (далі - НСПП), її структурних підрозділів у Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі пріоритетними були завдання, визначені Законом України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Положенням про Національну службу посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України від 17 листопада 1998 року
N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року
N 1393/2000.
Відповідно до цих та інших законодавчих, нормативно-правових актів і з врахуванням особливостей економічних та соціальних процесів 2004 року діяльність НСПП була спрямована на результативне сприяння поліпшенню соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) або їх своєчасне вирішення, на здійснення посередництва між найманими працівниками та власниками при вирішенні таких спорів (конфліктів), прогнозування динаміки стану соціально-трудових відносин з метою результативного реагування всіх заінтересованих органів, установ та організацій на ймовірне ускладнення чи загострення відносин між сторонами соціально-трудових відносин.
1. Аналіз стану і динаміки соціально-трудових відносин
Протягом звітного періоду НСПП відповідно до планів своєї діяльності здійснювала оперативні (щодекадні), щомісячні, квартальні аналізи стану та динаміки соціально-трудових відносин у розрізі конкретних видів економічної діяльності (галузей) та регіонів, готувала прогнозні аналізи можливих змін соціально-трудових відносин у трудових колективах підприємств, установ та організацій з метою виявлення об'єктивних та суб'єктивних причин їх ускладнення, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), організації своєчасного і скоординованого реагування всіх заінтересованих органів та організацій на спірні чи конфліктні ситуації, їх результативного розв'язання у чинному правовому полі.
Підсумки такого системного і систематичного аналізу НСПП стану та динаміки соціально-трудових відносин, а також результативності застосування при вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів) всього комплексу засобів, регламентованих Законом України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", дають підстави стверджувати, що в 2004 році відбулося помітне поліпшення цих відносин в переважній більшості підприємств, установ та організацій.
Важливим засобом досягнення цього результату стало активне запровадження НСПП визначених чинним законодавством правових шляхів розв'язання спірних чи конфліктних ситуацій (проведення примирно-переговорних процедур, здійснення НСПП правового супроводу спорів (конфліктів), реалізація заходів у взаємодії з іншими заінтересованими органами та організаціями з метою запобігання виникненню таких спорів; розробка рекомендацій НСПП щодо шляхів вирішення спорів (конфліктів), контроль за виконанням рішень примирних органів тощо).
З метою стабілізації і поліпшення соціально-трудових відносин, організації скоординованого і своєчасного реагування заінтересованих органів, установ та організацій на факти ускладнення цих відносин у звітному 2004 році НСПП було підготовлено 59 оперативних інформацій (23 з яких - термінові), аналітично-інформаційні довідки про стан соціально-трудових відносин в трудових колективах підприємств та організацій аграрного сектора економіки, підприємствах вугільної промисловості, автомобільного та міського електричного транспорту, установ та організацій бюджетної сфери (освіта, охорона здоров'я, культура), підготовлено ряд інших матеріалів, по більшості з яких Кабінетом Міністрів України були дані відповідні доручення центральним та місцевим органам виконавчої влади.
Все це, як показує вивчення ситуації на місцях,
по-перше, істотно зменшило в поточному році область соціально-трудової конфліктності, вірогідність виникнення значної кількості нових колективних трудових спорів (конфліктів), страйків, акцій соціального протесту. У 2004 році було зареєстровано 63 колективних трудових спорів проти 79 у 2003 році; відповідно було попереджено виникнення 566 нових спорів проти 411; вдалося запобігти проведенню цілого ряду страйків, істотно зменшивши їх загальну кількість, зменшити збитки підприємств (за 9 місяців 2004 року відбулося 4 страйки проти 13 за відповідний період минулого року);
по-друге, значно розширило можливості сторін соціально-трудових відносин та підвищило результативність їх зусиль у справі своєчасного вирішення колективних трудових спорів (конфліктів). Протягом 2004 року було вирішено 97 колективних трудових спорів проти 85 у 2003 році; питома вага вирішених спорів у загальній кількості спорів, що перебували на контролі НСПП впродовж 2004 року, зросла у порівнянні з 2003 роком з 34,8% до 43,7%.
Водночас, діяльність НСПП у звітному періоді свідчить, що не дивлячись на прогресуючу динаміку основних показників вітчизняної економіки, її позитивний вплив на вирішення соціального блоку проблем, в окремих галузях, регіонах, на ряді підприємств, установ і організацій продовжували діяти негативні фактори, що призводили до явного чи прихованого ускладнення соціально-трудових відносин, створювали умови для посилення соціальної напруги, спричиняли виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), а в окремих випадках - і застосування страйків, інших акцій соціального протесту.
Найбільш поширеними причинами, що негативно впливали на стан відносин між найманими працівниками та власниками протягом 2004 року були:
- заборгованість із заробітної плати, що до виходу Указу Президента України від 25 травня 2004 року
N 576/2004 "Про невідкладні заходи щодо завершення погашення заборгованості із заробітної плати" погашалася досить слабкими темпами, а станом на 01.12.2004 року все ще залишалася в обсязі 793,3 млн. грн. (з врахуванням економічно неактивних підприємств - 1106,9 тис. грн.);
- масові порушення законодавства в частині оплати та охорони праці;
- численні порушення соціальних прав і гарантій найманих працівників на значній кількості підприємств, що призупинили свою діяльність і до яких застосовані процедури ліквідації, банкрутства або санації;
- низький рівень заробітної плати в окремих галузях економіки (сільське господарство, охорона здоров'я та соціальна допомога, освіта, культура та ін.);
- порушення соціальних і трудових прав найманих працівників у зв'язку із встановленням нових або зміною існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту, зокрема, в ході реструктуризації, приватизації тощо;
- несвоєчасне або малорезультативне реагування власників або уповноважених ними органів (представників) на вимоги найманих працівників чи профспілок; невиконання або зволікання з виконанням рішень примирних органів (примирних комісій, трудових арбітражів), погоджених графіків погашення заборгованості із заробітної плати, положень колективних договорів та ін.
Вивчення структурними підрозділами НСПП протягом 2004 року стану соціально-трудових відносин, причин розбіжностей чи ускладнень цих відносин, аналіз вимог найманих працівників виявляє, що в багатьох випадках найбільш вагомими причинами ускладнення і соціально-трудових відносин стають:
- значні, з тенденцією до зростання, обсяги дебіторської та кредиторської заборгованості майже у всіх галузях економіки;
- несвоєчасні, не в повному обсязі розрахунки об'єктів господарювання за поставлену продукцію, товари, отримані послуги;
- недосконалість, неврегульованість, неузгодженість податкової, цінової політики; міжгалузевий диспаритет цін, невідповідність діючих тарифів на товари та послуги їх реальній собівартості;
- обмежене фінансування, недофінансування місцевими та державним бюджетами передбачених законодавством відповідних призначень, несвоєчасне надходження субвенцій на відшкодування витрат підприємств на перевезення пільгових категорій пасажирів, дотацій на компенсацію збитків підприємств через державне регулювання цін і тарифів; високі тарифи природних монополій та ін.
Крім того, можна очікувати вже на початку 2005 року додаткове ускладнення соціально-трудових відносин на підприємствах, установах, організаціях окремих галузей економіки, фінансовий стан яких прямо залежить від повноти та своєчасності перерахування відповідних бюджетних призначень, оплати населенням спожитих послуг (вугільна промисловість, житлово-комунальне господарство, бюджетна сфера та ін.). Певною мірою це проявилося вже в листопаді 2004 року, коли тенденція стабільного зменшення боргу із заробітної плати була порушена, і заборгованість знову почала зростати: за місяць збільшення на 29,9 млн.грн., або на 3,9%. Зростання заборгованості із заробітної плати продовжувалася і в грудні 2004 року.
Узагальнені висновки НСПП щодо стану соціально-трудових відносин, причин їх ускладнення базувалися на результатах вивчення цих питань у ряді конкретних галузей економіки, в першу чергу тих, де протягом останніх років виникає найбільша кількість колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій, акцій соціального протесту, або ускладнення соціально-трудових відносин відбувається в прихованому виді і з оглядом на наслідки може мати ще гостріший характер.
Вивчення НСПП, її відділеннями у Волинській, Дніпропетровській, Донецькій, Кіровоградській, Луганській, Львівській областях стану, динаміки та тенденцій у соціально-трудових відносинах на вугледобувних, вуглепереробних, шахтобудівельних підприємствах вугільної промисловості у звітному 2004 році показало, що поліпшенню соціально-трудових відносин, вирішенню колективних трудових спорів чи їх запобіганню значною мірою сприяли: подолання спаду, поступове збільшення обсягів вуглевидобутку; поліпшення розрахунків споживачів за відвантажене вугілля (хоч в останні місяці 2004 року цю тенденцію було порушено); поліпшення бюджетного фінансування галузі; забезпечення курсу на значне погашення заборгованості із заробітної плати; підвищення вимогливості до керівників підприємств галузі щодо забезпечення своєчасності виплати поточної зарплати та ін.
Заходи на всіх рівнях щодо усунення основної причини соціально-трудової конфліктності в шахтарських колективах - заборгованості із заробітної плати мали своїм наслідком зменшення боргу з початку року на 78,3% (станом на 01.12.2004 року обсяги невиплаченої зарплати на підприємствах вугільної галузі становили 124,3 млн. грн.).
Із 43 колективних трудових спорів (у т. ч. на виробничому рівні - 36, на територіальному - 6, на галузевому - 1), вирішенню яких НСПП та її структурні підрозділи у вугільних регіонах сприяли протягом 2004 року, вдалося вирішити 13 колективних трудових спорів (у т. ч. на виробничому рівні - 11, на територіальному - 2). Для порівняння: за підсумками 2003 року в колективах галузі було вирішено 8 спорів. Якщо у 2003 році на підприємствах галузі виникло 16 нових колективних трудових спорів, в 2004 - вдвічі менше (8).
Аналіз НСПП змісту вимог, що висувалися в 43 колективних трудових спорах, показує, що, як і в попередні періоди, основними причинами конфліктності у звітному році були вимоги погасити заборгованість із заробітної плати та своєчасно виплачувати поточну зарплату (ці вимоги були висунуті в 39 спорах (90,7%). Крім того, частина вимог (19, або 13,2% до загальної кількості вимог) стосувалася забезпечення виконання заходів з охорони праці, створення належних умов праці та виробничого побуту, 18 (12,5%) - рівня оплати праці, підвищення ставок (посадових окладів), 10 вимог (7,0%) - забезпечення побутовим паливом.
Практика сприяння НСПП вирішенню колективних трудових спорів чи їх запобіганню в 2004 році показала, що на значній частині підприємств вугільної галузі продовжували діяти причини та фактори, що в кінцевому рахунку негативно впливали на стан соціально-трудових відносин. Серед них:
- високий у галузі рівень дебіторської та кредиторської заборгованості (остання станом на 01.11.2004 року перевищувала дебіторську заборгованість в 2,3 раза);
- значний відсоток збиткових підприємств з видобування енергетичних матеріалів, а також підприємств з низькою продуктивністю праці, високим рівнем собівартості товарного вугілля; підприємств, де не виконуються плани введення нових лав, зменшення навантаження на вибій та ін.;
- нестабільність погашення заборгованості із заробітної плати на ряді підприємств галузі. За оперативними даними Мінпаливенерго України станом на 01.01.2005 року заборгованість із заробітної плати у вугільній галузі склала 187,6 млн. грн., у т. ч. на підприємствах з видобутку вугілля - 86,5 млн. грн.;
- повільні темпи встановлення тарифних ставок (посадових окладів) працівникам усіх підрозділів вугільних підприємств з розрахунку визначеного законом рівня мінімальної заробітної плати; на переважній більшості шахт - 119 (76,8%) оплата праці здійснюється за тарифними ставками, розрахованими із мінімальної заробітної плати від 101,2 грн. до 165,0 грн.;
- нижчий, ніж в інших галузях паливно-енергетичного комплексу рівень заробітної плати, що не відповідає складності і небезпеці праці шахтаря, темпам зростання цін на товари та послуги; суттєва регіональна диференціація заробітної плати;
- лише часткове забезпечення працівників галузі соціальними гарантіями та пільгами, передбаченими законодавством, колективними договорами та угодами; проблеми працевлаштування колишніх шахтарів підприємств, що ліквідовані;
- недостатність заходів з охорони та безпеки праці, експлуатація застарілих машин і механізмів, відносно високий рівень аварійності, травматизму та профзахворювань;
- недостатня увага до проблем трудових колективів підприємств, що займаються обслуговуванням шахт - ремонтних, транспортних, матеріально-технічного, наукового забезпечення та інших, фінансування яких в основному залежить від фінансово-економічного стану вугледобувних підприємств та ін.
Спад обсягів видобутку вугілля, зниження продуктивності праці, незабезпечення стабільності державної підтримки галузі, повноти розрахунків з шахтами за відвантажене вугілля, допущення нової заборгованості із заробітної плати, невирішення питання щодо встановлення тарифних ставок і посадоких окладів на рівні розміру заробітної плати, встановленої законодавством, нереагування чи запізніле реагування власників або уповноважених ними органів (представників) на спірні чи конфліктні ситуації, недооцінка важливості примирно-переговорного процесу та ін. можуть призвести до нового витка ускладнення соціально-трудових відносин у шахтарських колективах, виникнення нових колективних трудових спорів (конфліктів), акцій соціального протесту тощо.
Прояву цих негативних тенденцій у першому півріччі 2005 року може сприяти й затягування Міністерством палива та енергетики України вирішення колективного трудового спору галузевого рівня між Профспілкою працівників вугільної промисловості України та Міністерством, повного виконання рішень примирної комісії та трудового арбітражу у даному спорі.
У звітному періоді предметна увага НСПП, її структурних підрозділів на місцях приділялась соціально-трудовим відносинам у колективах підприємств житлово-комунального господарства як таким, де кількість спірних чи конфліктних ситуацій, акцій соціального протесту в останні роки залишається стабільно високою, а об'єктивні і суб'єктивні причини їх виникнення усуваються повільно. З врахуванням хронічних ускладнень ситуації на постійному контролі НСПП знаходилися соціально-трудові відносини у колективах міського електротранспорту та ліфтового господарства.
Аналіз НСПП всього комплексу причин ускладнення соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), страйків, інших акцій соціального протесту показує, що глибинні причини соціально-трудової конфліктності нерідко мають об'єктивний для галузі характер і значною мірою нівелюють здобутки реформування галузі чи її конкретних підприємств, роздержавлення, результати переходу на ринкові відносини, запровадження прогресивних на сьогодні напрямів надання житлових та комунальних послуг, позитивних змін у реалізації тарифної політики тощо.
Так, зокрема, в 2004 році фінансово-економічний стан підприємств житлово-комунального господарства, а в кінцевому рахунку - й соціально-трудові відносини суттєво залежали від:
- повноти фінансування підприємств галузі з державного та місцевих бюджетів по пільгах та субсидіях;
- життєвого рівня населення, фінансово-економічного стану підприємств, установ та організацій - споживачів житлово-комунальних робіт та послуг, їх спроможності повністю розрахуватися за надані роботи та послуги;
- обсягів дебіторської заборгованості підприємств галузі, яка на сьогодні залишається значною, відображаючи реальний фінансовий стан підприємств галузі;
- рівня розрахунків виконкомів рад різних рівнів, комунальних підприємств, підпорядкованих місцевим радам, за роботи та послуги, надані підприємствами житлово-комунального господарства;
- невідповідності фактичних витрат підприємств житлово-комунальної сфери існуючим тарифам за роботи та послуги, некомпенсації чи лише часткової компенсації місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування збитків підприємств за встановлення фіксованих цін на житлово-комунальні послуги;
- повноти та своєчасності бюджетного відшкодування витрат підприємств міськелектротранспорту на перевезення пільгових категорій громадян та ін.
Сукупна дія цих, здебільшого об'єктивних, тобто незалежних від самих трудових колективів, причин призводила в 2004 році, як і в попередні періоди, до виникнення на підприємствах галузі значної кількості колективних трудових спорів (конфліктів), а в окремих випадках - до акцій соціального протесту у формі страйків, пікетувань.
Протягом звітного періоду НСПП, її структурні підрозділи в регіонах сприяли вирішенню 26 колективних трудових спорів (конфліктів) у 16 регіонах. Практично всі колективні трудові спори (25 з 26) виникли на виробничому рівні, один - на територіальному.
У ряді колективів міського електротранспорту (м. Запоріжжя, м. Стаханов Луганської області, м. Черкаси) наймані працівники застосовували в 2004 році крайній засіб вирішення колективних трудових спорів - страйки.
Внаслідок заходів, здійснених НСПП, її відділеннями у регіонах у взаємодії з іншими заінтересованими органами та організаціями, завдяки роз'яснювально-правовій роботі на місцях, повному чи частковому задоволенню вимог найманих працівників у 2004 році вдалося вирішити 17 колективних трудових спорів, десятки конфліктних ситуацій, запобігти проведенню низки акцій соціального протесту.
Водночас, зміст оперативних інформацій структурних підрозділів НСПП у регіонах про стан соціально-трудових відносин на місцях у звітному періоді показує, що ці відносини залишалися нестабільними. Про переважно ситуативне реагування в багатьох колективах галузі на причини конфліктності, що, як правило, не зачіпає глибинних і типових для всієї галузі причин ускладнення соціально-трудових відносин, свідчить те, що в 2004 році тут виникла значна кількість нових спорів - 9.
В останні місяці 2004 року на частині підприємств галузі, особливо підприємств житлового господарства, комунальної теплоенергетики, і на сьогодні залишається ряд серйозних причин, здатних ускладнювати соціально-трудові відносини.
Такими конфліктогенними причинами, зокрема, є:
- нестабільність фінансування з держбюджету субвенції по пільгах та субсидіях;
- погіршення розрахунків бюджетних установ, госпрозрахункових підприємств, населення за житлово-комунальні послуги; ситуація ще більш погіршилася у зв'язку із сподіваннями погашення боргів за ці послуги за рахунок компенсації неповернених громадянам заощаджень в Ощадбанку СРСР;
- складний, в окремих випадках кризовий, стан ряду підприємств галузі, збитковість багатьох підприємств, що безпосередньо на рівні найманих працівників проявляється у значних сумах невиплаченої заробітної плати, несвоєчасності виплати поточної зарплати тощо;
- практика створення у сфері житлово-комунального господарства нових підприємств без правонаступництва і зобов'язань щодо ліквідації дебіторсько-кредиторської заборгованості попереднього підприємства;
- нестача коштів у місцевих бюджетах на виконання повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунального господарства, непокриття ними різниці між встановленими ними тарифами і розмірами економічно обґрунтованих витрат підприємств галузі на виробництво послуг;
- нестабільність процесу погашення невиплаченої заробітної плати, поява в ряді регіонів нової заборгованості і її зростання та ін.
За наявності цих серйозних причин для соціально-трудової конфліктності колективних трудових спорів у галузі могло бути й більше, проте спрацьовували такі стримуючі фактори, як плинність кадрів, яка була формою реагування найманих працівників на неприйнятні умови і оплату праці; звернення до органів влади вищого рівня, судів з вимогами виплатити заборговану заробітну плату тощо.
Прогнозуючи стан соціально-трудових відносин у колективах житлово-комунального господарства у 2005 році, є підстави стверджувати, що стабільність цих відносин значною мірою буде залежати від результативності розв'язання ключових проблем галузі, зокрема, тих, що залежать від місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Порівняно складними протягом року залишалися соціально-трудові відносини на підприємствах машинобудування, де рівень колективних трудових спорів був найвищим після вугільної промисловості і освіти, засвідчуючи збереження тут цілої низки чинників, що негативно впливали, а в багатьох випадках - продовжують впливати на соціально-трудові відносини в колективах підприємств. Саме в галузі машинобудування у 2004 році виникла найбільша кількість спорів, зареєстрованих НСПП впродовж року (13 або 20,6% від загальної кількості спорів), а також найбільша у порівнянні з іншими видами економічної діяльності кількість конфліктних ситуацій (149), що перебувають на контролі НСПП з метою запобігання виникненню нових спорів (конфліктів).
Високі, з тенденцією до зростання, обсяги дебіторської (ріст за 10 міс. 2004 року на 38,9%) та кредиторської (ріст на 33,5%) заборгованості, порівняно високий рівень збиткових підприємств, неконкурентноспроможність значної частини продукції, недостатній обсяг інвестицій; слабка завантаженість виробничих потужностей частини підприємств, практика роботи в режимі неповного робочого дня (тижня); несвоєчасні розрахунки замовників за поставлену продукцію навіть при позитивних тенденціях щодо зростання обсягів виробництва, які спостерігаються впродовж останніх років на підприємствах машинобудування в цілому, суттєво гальмують фінансове оздоровлення цілого ряду підприємств галузі і, як наслідок, створюють умови для ускладнення соціально-трудових відносин.
Статистика колективних трудових спорів показує, що майже третина спорів (8 з 26) на підприємствах машинобудування, які перебувають на контролі НСПП, виникла на підприємствах, відносно яких застосовані процедури відновлення платоспроможності або визнання банкрутом чи ліквідації підприємства.
Ситуація з усуненням основних причин ускладнення соціально-трудових відносин у багатьох колективах машинобудівників залишається потенційно і реально конфліктогенною: темпи погашення боргів із заробітної плати у галузі значно нижчі, ніж по промисловості в цілому; загальний обсяг боргу становить половину заборгованості в обробній промисловості і близько третини (32,5%) - в промисловій групі. Проблемним залишається питання погашення заборгованості із заробітної плати на підприємствах, які призупинили чи припинили виробничу діяльність, а також на тих, де порушено справу про банкрутство.
Про складність соціально-трудових відносин у галузі засвідчує кількість колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій в трудових колективах машинобудівників. У 2004 році НСПП, її відділення в регіонах сприяли вирішенню 26 колективних трудових спорів на підприємствах галузі 12 регіонів.
Характерною особливістю колективних трудових спорів (конфліктів) у галузі є складність їх врегулювання, довготривалість, потреба скоординованих зусиль на всіх рівнях, у т. ч. - на загальнодержавному. Прикладом досить тривалої і всебічної роботи Служби щодо сприяння у розв'язанні колективного трудового спору був спір у ВАТ "Херсонські комбайни" (початок спору - 11.07.2003 р.), коли навіть залучення потенціалу всіх заінтересованих органів виконавчої влади, включаючи урядовий, тривалий час не дозволяло повністю задовольнити вимоги найманих працівників. У ході вирішення спору було проведено 11 засідань примирної комісії, у т.ч. за участю представників Фонду державного майна України, Мінпромполітики України, лізингових компаній - "Украгролізингу", "Украгромашінвесту". Спір тривав більше року і був знятий з контролю як вирішений лише в жовтні 2004 року.
Всього завдяки спільним діям НСПП, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, роботодавців та профспілок, сторін соціально-трудових відносин у звітному році у колективах машинобудівників вирішено 11 колективних трудових спорів (11,3% від числа вирішених спорів). Станом на 01.01.2005 року невирішеними залишились 15 спорів.
Окрім того, протягом звітного 2004 року НСПП, її відділення в регіонах продовжували здійснювати в трудових колективах галузі заходи щодо запобігання колективних трудових спорів, страйків, акцій соціального протесту. З цією метою на сприяння НСПП у вирішенні було поставлено 149 конфліктних ситуацій на підприємствах галузі практично всіх областей, зокрема, Запорізької - 10, Одеської - 9, Тернопільської - 10, Харківської - 24, Хмельницької - 11, Черкаській - 9.
В результаті скоординованих заходів НСПП, заінтересованих органів та організацій частину конфліктних ситуацій, пов'язаних, як правило, із заборгованістю із заробітної плати та порушенням термінів виплати поточної зарплати, вдалося вирішити; попереджено проведення ряду акцій соціального протесту.
Зважаючи на ключове для вітчизняної економіки значення аграрного сектора, НСПП, її структурні підрозділи в регіонах в жовтні-листопаді 2004 року проаналізували стан соціально-трудових відносин на підприємствах цього виду економічної діяльності. Мета - вивчення реального стану та динаміки соціально-трудових відносин у колективах галузі в умовах її реформування, вироблення узагальнюючих висновків та пропозицій Служби щодо поліпшення цих відносин, оптимізації шляхів вирішення спірних чи конфліктних ситуацій чи їх запобігання, попередження акцій соціального протесту тощо.
Поступове реформування галузі разом із зрослими фінансово-економічними можливостями господарств, а також здійснення НСПП у співпраці з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, роботодавцями та профспілками заходів з метою своєчасного усунення причин розбіжностей між власниками та найманими працівниками дозволили помітно поліпшити соціально-трудові відносини в колективах аграрного сектора, сприяти попередженню тут виникнення колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій тощо.
У той же час, вивчення ситуації в трудових колективах 498 сільгосппідприємств в Автономній Республіці Крим, 24 областях та місті Севастополі виявило цілий комплекс причин, дія яких прямо чи опосередковано створювала умови для ускладнення соціально-трудових відносин. Це, зокрема:
- найнижчий серед галузей економіки рівень заробітної плати;
- нестабільність погашення заборгованості із заробітної плати (при загальнорічній тенденції по галузі до скорочення боргу в листопаді 2004 року він знову зріс на 32,5%); наявність у регіонах сільгосппідприємств з досить високим рівнем заборгованості у розрахунку на одного працюючого (на ряді сільгосппідприємств - в межах 1669 грн. - 1796 грн.), а також підприємств з так званою безнадійною заборгованістю;
- застосування власниками практики використання праці найманих працівників без документального оформлення трудових відносин; численні випадки порушень мінімальних гарантій, встановлених законодавством для найманих працівників;
- масові порушення чинного законодавства щодо своєчасності виплати поточної зарплати, законодавчо встановленого мінімального розміру заробітної плати; порушення соціальних і трудових прав та гарантій на сільгосппідприємствах, де відбуваються процедури банкрутства та ліквідації;
- порівняно високий рівень офіційного та прихованого безробіття на селі, що нерідко створює умови для порушення власниками чинного законодавства про працю, оплату праці, призводить до надмірної, неконтрольованої інтенсифікації праці найманих працівників;
- невиконання чи лише часткове виконання власниками умов колективних договорів, угод, графіків погашення заборгованості із заробітної плати та ін.
Структурні підрозділи НСПП у 2003-2004 роках сприяли розв'язанню 187 конфліктних ситуацій у трудових колективах 273 сільгосппідприємств, запобігаючи їх переростанню у колективні трудові спори (зокрема, в Житомирській - 18, Запорізькій -13, Київській - 18, Одеській - 21, Сумській - 14, Чернігівській - 26). Найбільш поширеними були розбіжності з причин невиконанням власниками законодавства про працю (84,6%) та колективних договорів (10,6%) і які, здебільшого, стосувалися питань оплати праці. Конфліктні ситуації, врегулюванню яких сприяла НСПП у зазначений період, охоплювали інтереси понад 35,9 тис. найманих працівників сільгосппідприємств. Своєчасне усунення причин розбіжностей дозволило попередити виникнення 273 колективних трудових спорів (конфліктів).
Вивчення НСПП показало, що малочисельність документально оформлених колективних трудових спорів у колективах сільгосппідприємств у 2004 році відображає не безпроблемність у соціально-трудових відносинах на селі, а дію тут стримуючих факторів (наявність інших джерел доходу, ведення власного підсобного господарства, побоювання втрати робочого місця в умовах обмеженого їх вибору в сільській місцевості, сезонний характер роботи багатьох підрозділів, отримання коштів за оренду земельних та майнових паїв, недостатня правова обізнаність найманих сільгосппрацівників щодо порядку вступу в колективний трудовий спір тощо).
З врахуванням зазначеного НСПП, її відділення в аграрних регіонах надалі продовжать практику здійснення скоординованих зі всіма заінтересованими органами та організаціями заходів, спрямованих на своєчасне усунення найбільш поширених причин ускладнення соціально-трудових відносин і розв'язання розбіжностей на доконфліктній стадії; сприятимуть недопущенню нової заборгованості із заробітної плати як основної причини конфліктності в трудових колективах.
Як засвідчує моніторинг НСПП, її відділень у регіонах щодо установ та закладів бюджетної сфери, заходи, здійснені в 2004 році на законодавчому рівні, на рівні органів центральної та місцевої виконавчої влади, органів місцевого самоврядування стосовно цієї сфери сприяли істотному поліпшенню соціально-трудових відносин у колективах освіти, охорони здоров'я та культури, звуженню тут кола причин для колективних трудових спорів (конфліктів), акцій соціального протесту.
У лютому-березні 2004 року Службою був проведений комплексний аналіз стану соціально-трудових відносин, колективних трудових спорів (конфліктів) у більш ніж 900 трудових колективах установ та закладів освіти, охорони здоров'я, культури. Результати цього вивчення, а також планово-оперативний аналіз НСПП ситуації протягом минулого року показали, що вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів), стабілізації відносин між найманими працівниками та власниками у колективах названих галузей бюджетної сфери сприяли:
- поетапне підвищення ставок заробітної плати;
- найбільш повне за останні роки погашення заборгованості із заробітної плати бюджетами усіх рівнів;
- збільшення видатків, у тому числі капітальних, на освіту, охорону здоров'я, культуру бюджетами усіх рівнів; стабільне фінансування галузей в межах затверджених планових призначень, зокрема, на оплату праці;
- відновлення пільг та гарантій певним категоріям працівників бюджетних закладів відповідно до Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рік"; введення з 1 вересня 2004 року в повному обсязі дії статті
25 Закону України
"Про загальну середню освіту", якою передбачені доплати за окремими видами педагогічної діяльності для працівників учбових закладів;
- прийняття Закону України "Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57 Закону України "Про освіту" та ін.
Завдяки здійсненим на всіх рівнях заходам та за сприяння НСПП впродовж січня-грудня 2004 року було вирішено 12 колективних трудових спорів у галузі освіти та 28 вимог найманих працівників; в галузі культури - 2 колективні трудові спори та 5 вимог.
У той же час, основними конфліктогенними факторами, дія яких періодично зумовлювала соціальну напругу в ряді регіонів та трудових колективів бюджетної сфери, у звітному періоді були:
- низький у порівнянні з передбаченим законодавством рівень заробітної плати працівників бюджетної сфери;
- неврегульованість порушених міжпосадових (міжкваліфікаційних) співвідношень в оплаті праці та незапровадження оплати праці працівників бюджетної сфери на основі Єдиної тарифної сітки розрядів та коефіцієнтів;
- заборгованість із заробітної плати, зокрема, по установах та закладах, які фінансуються за рахунок позабюджетних коштів, або перебувають на балансі підприємств з фінансово-економічними проблемами;
- порушення у листопаді-грудні 2004 року тенденції останніх місяців до зменшення заборгованості із заробітної плати (впродовж листопада минулого року ріст боргу склав по освіті 11,5%, охороні здоров'я та соціальної допомоги - 31,0%, у сфері відпочинку та розваг, культури та спорту - 2,4%);
- недостатні обсяги фінансування бюджетних закладів та ін.
Всього у 2004 році НСПП, її відділення в регіонах сприяли вирішенню 28 колективних трудових спорів в установах та закладах освіти, з яких 21 спір зареєстровано на територіальному рівні: у Львівській (13), Івано-Франківській (3) областях, Автономній Республіці Крим, Київській, Кіровоградській, Миколаївській, та Херсонській областях - по одному спору; 7 спорів - на виробничому рівні: у Дніпропетровській (5), Одеській та Харківській областях - по одному.
Крім того, НСПП, її відділення в регіонах також сприяли вирішенню 4 спорів (одного - галузевого, одного - територіального та двох - виробничого рівнів) у галузі охорони здоров'я; двох спорів виробничого рівня в галузі культури.
У колективному трудовому спорі галузевого рівня між найманими працівниками охорони здоров'я України та Міністерством охорони здоров'я України з 9 вимог, висунутих найманими працівниками, вирішено 7 вимог, в стадії вирішення знаходиться 1 вимога. Оскільки шляхом проведення примирних процедур вимогу про встановлення заробітної плати працівників закладів охорони здоров'я на рівні середньої заробітної плати працівників промисловості, як це передбачено законодавством, вирішити не вдалося, то відповідно до чинного законодавства НСПП звернулася із заявою про вирішення цього спору до Апеляційного суду міста Києва, який в задоволенні заяви НСПП відмовив. Службою зазначене рішення оскаржене до Верховного Суду України в касаційному порядку.
У звітному періоді була продовжена робота НСПП, її структурних підрозділів у регіонах щодо здійснення заходів з врегулювання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин у бюджетній сфері на доконфліктній стадії. З цією метою на сприянні НСПП у вирішенні перебувало 29 конфліктних ситуацій (з них 13 - територіального рівня) у галузі освіти; 24 (з них 2 - територіального рівня) - в охороні здоров'я; 19 (з них 1 - територіального рівня) - в галузі культури.
Окрім зазначених галузей, НСПП, її структурні підрозділи в Автономній Республіці Крим та областях, містах Києві та Севастополі здійснювали моніторинг стану соціально-трудових відносин, сприяли вирішенню спірних чи конфліктних ситуацій, колективних трудових спорів в інших галузях економіки - у виробничих колективах підприємств будівництва (16 колективних трудових спорів), харчової промисловості та перероблення сільськогосподарських продуктів (9), транспорту (8), металургії та оброблення металу (7), з виробництва інших неметалевих мінеральних виробів (6) та ін.
2. Робота по реалізації Указу Президента України від 25 травня 2004 року
N 576/2004 "Про невідкладні заходи щодо завершення погашення заборгованості із заробітної плати"
Протягом 2004 року НСПП, її структурні підрозділи в регіонах у взаємодії зі всіма заінтересованими органами, установами та організаціями здійснювали заходи, спрямовані на безумовне виконання Указу Президента України від 25 травня 2004 року
N 576/2004 "Про невідкладні заходи щодо завершення погашення заборгованості із заробітної плати", сприяння повному погашенню невиплаченої заробітної плати як однієї з найпоширеніших причин ускладнення соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), страйків, акцій соціального протесту.
В результаті здійснення в 2004 році в ході примирно-переговорних процедур заходів що погашення заборгованості із заробітної плати як основного конфліктогенного чинника в рамках системи запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння їх своєчасному вирішенню в ході примирних процедур погашено 1615,1 млн. грн. заборгованості із заробітної плати (79,3% від заборгованості, що стала причиною виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин).
З моменту дії названого вище
Указу Президента України сума заборгованості із заробітної плати в цілому по економіці зменшилась на 53,4% і станом на 01.12.2004 року склала 793,3 млн. грн. Помітно прискорилися темпи її погашення. Так, якщо за перші п'ять місяців 2004 р. заборгованість була погашена в сумі 94,3 млн. грн., то за червень-листопад майже в 7,4 рази більше і вона зменшилась у всіх регіонах України.
Результати погашенні боргу із заробітної плати позитивно позначилися на стані соціально-трудових відносин: зменшилась кількість спорів, які виникли через наявність заборгованості із зарплати або несвоєчасну її виплату, підвищилась результативність роботи НСПП, розширились можливості сторін щодо своєчасного вирішення таких спорів, скоротилось число спорів, що залишились невирішеними на кінець 2004 року в порівнянні з аналогічною датою 2003 року на 19,9% (125 проти 156).
Разом з тим, в останні місяці 2004 року усталена тенденція скорочення заборгованості із заробітної плати була порушена. За оперативною інформацією з регіонів, помітно знизилися темпи погашення заборгованості, почастішали факти нарощування нових боргів із заробітної плати, невиконання графіків їх погашення. Все це негативним чином позначається на стані соціально-трудових відносин у колективах і може спричинити нову хвилю соціально-трудової конфліктності.
З врахуванням того, що найбільш поширеною причиною ускладнення чи й загострення соціально-трудових відносин і надалі залишається невиплата заробітної плати, НСПП вважає за доцільне у 2005 році продовжити скоординовану взаємодію центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, роботодавців, профспілок, НСПП та її структурних підрозділів у регіонах з метою завершення погашення заборгованості із заробітної плати і нормалізації та поліпшення соціально-трудових відносин.
3. Запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів)
Протягом 2004 року НСПП, її структурні підрозділи в Автономній республіці Крим та областях, в містах Києві та Севастополі здійснювали комплекс заходів, спрямованих на вирішення конфліктних ситуацій, розв'язання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії, тим самим попереджаючи виникнення нових колективних трудових спорів (конфліктів).
Зокрема, з метою запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) на контролі та сприянні НСПП у вирішенні перебували 77 конфліктних ситуацій в Одеській області, 72 - в Запорізькій, 71- у Львівській, по 58 - у Закарпатській та Чернігівській, 57 - у Дніпропетровській, 53 - у Харківській, 51 - у Волинській областях тощо.
Із загальної кількості конфліктних ситуацій 1003 - виробничого рівня, 24 - територіального та територіально-галузевого, 1 - галузевого.
Впродовж 2004 року виникло 337 конфліктних ситуацій, які були поставлені НСПП на контроль та сприяння у вирішенні.
Завдяки заходам, вжитим НСПП та її структурними підрозділами в регіонах у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, об'єднаннями профспілок та роботодавців, сторонами соціально-трудових відносин вдалося попередити виникнення 566 колективних трудових спорів у колективах 1268 підприємств, установ та організацій, зняти з реєстрації і контролю у зв'язку з їх вирішенням 694 (54,2%) розбіжності між сторонами соціально-трудових відносин.
Узагальнено робота НСПП у цьому напрямі результувалася в наступних показниках:
1. Кількість конфліктних ситуацій, врегулюванню яких сприяла НСПП протягом звітного періоду, всього, одиниць - 1028, в т. ч.:
- на виробничому рівні - 1003, з них:
- на рівні підприємств, установ, організацій - 979;
- на рівні структурних підрозділів - 21;
- на рівні окремих категорій найманих працівників - 3;
- на територіальному рівні - 17;
- на територіально-галузевому рівні - 7;
- на галузевому рівні - 1.
2. Число підприємств, установ, організацій, на яких НСПП здійснювала заходи щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) протягом звітного періоду, всього, одиниць - 2069, в т. ч.:
- на виробничому рівні - 997;
- на територіальному рівні - 823;
- на територіально-галузевому рівні - 243;
- на галузевому рівні - 6.
3. Середньооблікова чисельність штатних працівників підприємств, установ, організацій, на яких НСПП здійснювала заходи щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) за звітний період, всього, чол. - 561524, в т. ч.:
- на виробничому рівні - 394957;
- на територіальному рівні - 57939;
- на територіально-галузевому рівні - 8170;
- на галузевому рівні - 100458.
4. Кількісні параметри розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин:
всього розбіжностей, одиниць - 1280:
з них:
- вирішено розбіжностей - 694 (54,2% від загальної кількості розбіжностей);
- в стадії вирішення розбіжностей - 366 (28,6%);
- в стадії розгляду розбіжностей - 182 (14,2%);
- стали предметом КТС - 38 (3,0%);
з них:
- щодо встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці і виробничого побуту - 80 (6,3%), в т. ч.:
- вирішено розбіжностей - 43 (3,3%);
- в стадії вирішення розбіжностей - 15 (1,2%);
- в стадії розгляду розбіжностей - 15 (1,2%);
- стали предметом КТС - 7 (0,6%);
- щодо укладення чи зміни умов колективного договору, угоди - 47 (3,7%), в т. ч.:
- вирішено розбіжностей - 30 (2,4%);
- в стадії вирішення розбіжностей - 15 (1,1%);
- в стадії розгляду розбіжностей - 1 (0,1%);
- стали предметом КТС - 1 (0,1%);
- щодо виконання колективного договору, угоди або окремих її положень - 233 (18,2%), в т. ч.:
- вирішено розбіжностей - 120 (9,4%);
- в стадії вирішення розбіжностей - 75 (5,9%);
- в стадії розгляду розбіжностей - 35 (2,7%);
- стали предметом КТС - 3 (0,2%);
- щодо невиконання вимог законодавства про працю - 920 (71,8%), в т. ч.:
- вирішено розбіжностей - 501 (39,1%);
- в стадії вирішення розбіжностей - 261 (20,4%);
- в стадії розгляду розбіжностей - 131 (10,2%);
- стали предметом КТС - 27 (2,1%).
5. Сума заборгованості із заробітної плати працівників підприємств, установ, організацій, що стала основною причиною виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин - 343,0 млн. грн., в т. ч.:
- на виробничому рівні - 335,6 млн. грн.;
- на територіальному рівні - 6,9 млн. грн.;
- на територіально-галузевому рівні - 0,5 млн. грн.;
6. В результаті запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів):
- погашено заборгованості із заробітної плати в сумі 217,8 млн. грн. (63,5% від суми заборгованості, що стала основною причиною виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин);
- вирішується питання щодо погашення заборгованості із заробітної плати в сумі 77,1 млн. грн.;
- знаходиться в стадії розгляду вирішення питання щодо погашення заборгованості із заробітної плати в сумі 39,6 млн. грн.;
- сума заборгованості, що стала предметом колективних трудових спорів - 1,4 млн. грн.;
- борг по конфліктних ситуаціях, які зняті з реєстрації - 7,1 млн. грн.
4. Стан і результати вирішення висунутих найманими працівниками вимог та колективних трудових спорів (конфліктів)
Пріоритетними в діяльності НСПП, її відділень в регіонах у звітному періоді залишалися питання сприяння вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) на всіх рівнях - виробничому, територіальному, територіально-галузевому та галузевому.
Найбільша кількість спорів припадає на індустріальні регіони: Дніпропетровську (34), Донецьку (25), Луганську (31), Львівську (22), Харківську (12) області.
Галузі, де у 2004 році на виробничому та територіальному рівнях було найбільше колективних трудових спорів: вугільна промисловість (43), освіта (28), житлово-комунальне господарство (26), машинобудування (26), хімічне виробництво (16), будівництво (16), харчова промисловість (9).
................Перейти до повного тексту