1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Роз"яснення


НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
Р О З' Я С Н Е Н Н Я
27.12.2004 N 08-01/704
Начальнику відділення
Національної служби
посередництва і примирення
в Тернопільській області
Скибинському М.Т.
Шановний Мирославе Теодоровичу!
Національна служба посередництва і примирення (далі - НСПП) розглянула листа відділення НСПП в Тернопільській області від 24.12.2004 року N 01-19/01-51 з проханням роз'яснити питання про правові підстави продовження строків розгляду колективного трудового спору між найманими працівниками товариства з обмеженою відповідальністю "М'ясопереробний завод "Тернопіль" села Острів Тернопільського району Тернопільської області та адміністрацією товариства з обмеженою відповідальністю "М'ясопереробний завод "Тернопіль" села Острів Тернопільського району Тернопільської області трудовим арбітражем, оскільки адміністрація підприємства після початку роботи трудового арбітражу ухилялася 10, 11, 15 листопада 2004 року від участі в його роботі, у зв'язку з чим відділення НСПП в Тернопільській області 15.11.2004 року попередило в.о. генерального директора товариства з обмеженою відповідальністю "М'ясопереробний завод "Тернопіль" про порушення ним положень статей 12 і 13 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та відповідальність, передбачену чинним законодавством України, а після нереагування в.о. генерального директора відділення НСПП в Тернопільській області звернулося відповідно до положень статей 1 та 19 Закону України "Про прокуратуру" 25.11.2004 року із листом N 01-19/07-17 до прокуратури Тернопільського району про порушення адміністрацією товариства з обмеженою відповідальністю "М'ясопереробний завод "Тернопіль" положень частин першої та другої статті 13 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", якими визначено, що:
"Жодна із сторін колективного трудового спору (конфлікту) не може ухилятися від участі в примирній процедурі.
Сторони колективного трудового спору (конфлікту), примирна комісія і трудовий арбітраж зобов'язані використати для врегулювання колективного трудового спору (конфлікту) всі можливості, не заборонені законодавством".
23.12.2004 року прокурор Тернопільського району поінформував відділення НСПП в Тернопільській області, що прокуратура Тернопільського району попередила в.о. генерального директора товариства з обмеженою відповідальністю "М'ясопереробний завод "Тернопіль" про відповідальність, передбачену чинним законодавством України за ухилення від участі в примирних процедурах, і взяла в нього письмове зобов'язання про участь в роботі трудового арбітражу. 24.12.2004 року трудовий арбітраж поновив свою роботу.
В межах повноважень, визначених Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та Положенням про Національну службу посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України від 17 листопада 1998 року N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року N 1393/2000, Національна служба посередництва і примирення роз'яснює наступне.
Частиною першою статті 12 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" встановлено, що:
"Колективний трудовий спір (конфлікт) розглядається трудовим арбітражем з обов'язковою участю представників сторін, а в разі потреби - представників інших заінтересованих органів та організацій".
Таким чином, трудовий арбітраж може проводити свої засідання лише за умови участі в засіданнях представників сторін колективного трудового спору. В разі, якщо представники однієї із сторін відсутні, то трудовий арбітраж не має права розглядати колективний трудовий спір.
Частиною другою статті 12 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" визначено, що:
"Трудовий арбітраж повинен прийняти рішення у десятиденний строк з дня його створення. За рішенням більшості членів трудового арбітражу цей строк може бути продовжено до двадцяти днів".
Таким чином, Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" максимальний строк розгляду колективного трудового спору встановлений в двадцять днів.
Разом з тим, в процесі розгляду колективного трудового спору трудовим арбітражем можуть відбутися обставини, які зумовлюють призупинення роботи трудового арбітражу.
До таких обставин належать:
1) подання однією із сторін колективного трудового спору позовної заяви до суду про вирішення в судовому порядку питання, яке є предметом розгляду колективного трудового спору. В такому випадку розгляд колективного трудового спору трудовим арбітражем призупиняється. В разі прийняття судом позовної справи до розгляду робота трудового арбітражу припиняється;
2) звернення однієї із сторін колективного трудового спору або відділення Національної служби посередництва і примирення до органів прокуратури відповідно до статей 1 та 19 про порушення однією із сторін положень Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)". В такому випадку розгляд колективного трудового спору трудовим арбітражем призупиняється на період розгляду органами прокуратури звернення і прийняття ними відповідного рішення. Після прийняття органами прокуратури рішення, що зумовили усунення порушень положень Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", робота трудового арбітражу по розгляду колективного трудового спору поновлюється і проводиться в порядку, визначеному статтею 12 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)". При цьому загальний строк розгляду колективного трудового спору (з врахуванням календарних днів роботи трудового арбітражу до звернення до органів прокуратури) не повинен перевищувати двадцяти днів. В цих випадках трудовий арбітраж приймає рішення про призупинення роботи трудового арбітражу і про поновлення роботи трудового арбітражу.

................
Перейти до повного тексту