1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Звіт


НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
З В І Т
04.04.2004
Про результати діяльності Національної служби посередництва і примирення в першому кварталі 2004 року
Протягом звітного періоду Національна служба посередництва і примирення (далі - НСПП), її структурні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі в умовах прискореного економічного зростання та активної соціальної політики в державі продовжували реалізацію основних завдань, визначених Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Положенням про Національну службу посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України від 17 листопада 1998 року N 1258/98, із змінами і доповненнями, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року N 1393/2000, Указами Президента України від 7 травня 2001 року N 292/2001 "Про невідкладні заходи щодо прискорення погашення заборгованості із заробітної плати" та від 13 липня 2001 року N 515/2001 "Про невідкладні заходи щодо запобігання виробничому травматизму та професійним захворюванням".
Акцентована увага НСПП у вказаний період приділялась розширенню і активізації безпосередньої участі Служби у поліпшенні соціально-трудових відносин, запобіганні виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) чи сприянню їх своєчасного вирішення, здійсненні результативного посередництва між найманими працівниками та роботодавцями при вирішенні таких спорів (конфліктів), прогнозуванні ситуації на рівні галузей, регіонів, конкретних виробництв з метою організації невідкладного і ефективного реагування всіх заінтересованих органів, установ та організацій на будь-яке ускладнення соціально-трудових відносин.
Як зазначено в рішенні Комітету з питань соціальної політики та праці Верховної Ради України від 14 січня 2004 року "Про практику застосування Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", "реалізація положень Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та діяльність Національної служби посередництва і примирення сприяли врегулюванню колективних трудових спорів (конфліктів) на правовій цивілізованій основі, вирішенню спірних чи конфліктних ситуацій у відносинах між власниками та найманими працівниками, розв'язанню розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин за столом переговорів, через примирно-переговорні процедури".
1. Аналіз стану і динаміки соціально-трудових відносин
Моніторинг НСПП стану соціально-трудових відносин, колективних трудових спорів (конфліктів) у першому кварталі 2004 року у розрізі галузей економіки України, економічних рівнів (виробничого, територіального, галузевого), у співставленні з аналогічними періодами минулих років дають підстави для висновку, що в умовах стабільного поліпшення макроекономічних показників у багатьох визначальних галузях економіки, цілеспрямованого здійснення в країні соціально зорієнтованої політики, НСПП, її структурним підрозділам на місцях вдалося у співпраці з центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, роботодавцями, профспілками в цілому забезпечити позитивні тенденції поліпшення соціально-трудових відносин у колективах суб'єктів господарювання, істотно звузити зону неправового реагування на розбіжності між найманими працівниками та власниками.
Матеріальною базою соціальної стабільності переважної більшості трудових колективів, суттєвого зниження рівня конфліктності у першому кварталі поточного року стали позитивні результати подальшого реформування економіки, дія ринкових механізмів стимулювання розвитку виробництв, оптимізація організаційно-правових форм господарювання, реалізація курсу на поступове підвищення заробітної плати, погашення заборгованості із зарплати та ін.
Звуженню і локалізації конфліктних ситуацій значною мірою сприяли заходи НСПП по прогнозуванню динаміки соціально-трудових відносин у конкретних галузях та трудових колективах, розв'язання з врахуванням прогнозу розбіжностей між найманими працівниками та власниками чи уповноваженими ними органами (представниками) на доконфліктній стадії, результативне сприяння НСПП вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів), попередження страйків, акцій соціального протесту тощо.
З цією метою протягом звітного періоду НСПП було підготовлено ряд аналітично-інформаційних довідок, 15 оперативних інформацій, з яких 5 - термінові. По більшості з цих документів Кабінетом Міністрів України були дані відповідні доручення центральним та місцевим органам виконавчої влади.
Водночас здійснення НСПП у звітному кварталі заходів у цих напрямах виявило, що в цілому ряді галузей, підприємств, установ та організацій продовжували діяти причини та фактори об'єктивного та суб'єктивного характеру, які призводили до явного чи прихованого погіршення соціально-трудових відносин і результувалися у посиленні соціальної напруги в трудових колективах, виникненні колективних трудових спорів, конфліктів, а подекуди - й страйків, акцій соціального протесту, ускладненні вирішення вже існуючих розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин.
Зважаючи на це, НСПП, її структурні підрозділи в регіонах у першому кварталі поточного року здійснювали плановий та оперативний аналіз стану і динаміки соціально-трудових відносин у трудових колективах вугільної промисловості, житлово-комунального господарства, хімічної промисловості, з виробництва машин та устаткування, у колективах сільгосппідприємств, транспорту, закладів освіти, охорони здоров'я, культури та інших.
Типовими причинами економічного, фінансового, організаційно-виробничого, правового, соціального характеру, що в кінцевому рахунку негативно впливали на відносини між найманими працівниками та власниками у першому кварталі 2004 року були:
складний фінансово-економічний стан ряду підприємств та організацій;
великі, нерідко зростаючі обсяги дебіторської та кредиторської заборгованості;
несвоєчасні або неповні розрахунки за поставлену продукцію і виконані роботи;
невідповідність фактичних витрат підприємств існуючим тарифам за роботи та послуги;
порушення соціальних прав найманих працівників на підприємствах, що знаходяться в стані банкрутства чи санації;
зупинення дії цілого ряду соціально значущих статей, що стосуються працівників закладів освіти, охорони здоров'я, культури;
численні порушення власниками в аграрному секторі законодавства про працю;
значна заборгованість із заробітної плати, уповільнення темпів її погашення;
невідповідний чинному законодавству рівень умов та охорони праці тощо.
Понад 91 відсоток колективних трудових спорів, що знаходилися на контролі і сприянні у вирішенні НСПП у звітному кварталі, безпосередньо були спричинені питаннями оплати праці: заборгованістю із заробітної плати, надто повільними темпами її погашення чи й взагалі її зростанням, порушенням термінів виплати поточної заробітної плати, низьким рівнем оплати праці. По суті, на виробничому, територіальному, галузевому рівнях відбувалося реагування на слабку результативність в цілому по економіці заходів по погашенню заборгованої зарплати у 2003-2004 роках. Станом на 01.03.2004 року обсяги невиплаченої зарплати з початку року зросли по всіх галузях на 4,1%, у тому числі в промисловості - на 4,0%, в сільському господарстві та пов'язаних з ним послугах - на 5,9%, у будівництві - на 6,1%, на наземному транспорті - на 3,0%, на пошті та зв'язку - на 10,2%.
В цілому по економіці на 01.03.2004 року було не виплачено зарплату 1396,1 тис. працівникам, з них 639,4 тис. працівникам - понад 3 місяці, що негативним чином позначилося і надалі буде позначатися на стані соціально-трудових відносин.
Іншими факторами соціальної нестабільності в колективах найманих працівників були:
низький у співставленні з прожитковим мінімумом рівень оплати праці;
незабезпечення соціальних прав й гарантій, визначених чинним законодавством;
незапровадження визначеного законом мінімального розміру заробітної плати;
практика застосування вимушеної неповної зайнятості;
невиконання власником положень колективних договорів, угод та інші.
Висновки НСПП будувалися на вивченні у звітному кварталі стану соціально-трудових відносин у ряді конкретних галузей економіки.
Так, зокрема, у першому кварталі 2004 року галуззю значної кількості невирішених проблем економічного, фінансового, організаційно-технічного, соціального, правового характеру, що прямо чи опосередковано, але негативно позначалися на стані соціально-трудових відносин, залишалася вугільна промисловість.
Це підтверджується наявністю у трудових колективах вугільних підприємств найбільшої серед галузей кількості колективних трудових спорів (станом на 01.04.2004 року - 41 спір); триваючим з 13.03.2003 року колективним трудовим спором галузевого рівня між Профспілкою працівників вугільної промисловості України і Міністерство палива та енергетики України; нинішніми складнощами виконання ряду рішень примирної комісії та трудового арбітражу по 9 вимогах, що стали предметом цього спору; існуванням у колективах вугільних підприємств 6 колективних трудових спорів територіального рівня; більш активним, ніж у інших галузях застосуванням найманими працівниками страйків як крайніх засобів вирішення спірних чи конфліктних ситуацій, непоодинокими зверненнями шахтарів до інших форм соціального протесту та ін.
Аналіз НСПП причин виникнення в першому кварталі спорів (конфліктів), змісту вимог, що висувалися при цьому найманими працівниками, ходу реалізації рішень примирних комісій, трудових арбітражів, що здійснювалося за безпосереднього сприяння НСПП, показують, що глибинними причинами існуючої напруги в соціально-трудових відносинах між власниками та найманими працівниками у вугільній промисловості є:
- повільне виконання рішень примирної комісії та трудового арбітражу в галузевому спорі, що в сконцентрованому вигляді відображає вимоги всіх шахтарських колективів України. На думку ЦК профспілки працівників вугільної промисловості, станом на 10.01.2004 року Міністерством палива та енергетики України з 19 пунктів рішення примирної комісії не виконало 5, з 27 пунктів рішення трудового арбітражу не виконало 14;
- не відбулося істотних змін в усуненні однієї з ключових причин виникнення спору галузевого рівня - поступовому, як передбачалось рішеннями примирних органів, погашенню заборгованої заробітної плати. Більше того, станом на 01.03.2004 року борг із заробітної плати на підприємствах з видобування кам'яного, бурого вугілля і торфу, за даними Держкомстату України, не лише не зменшився, а зріс на 1,5% і становить 581,9 млн. грн., продовжуючи негативну тенденцію зростання заборгованості минулих років (2002 рік - 536,4 млн.грн., 2003 рік - 558,6 млн.грн.). При цьому борг із заробітної плати у вугільній галузі складає практично половину (48,9%) боргу, існуючого на 01.03.2004 року в цілому в промисловості України. За даними галузевої профспілки показник реальної заборгованості в галузі значно перевищує названі суми. В січні п.р. заборгованість замість істотного зменшення знову зросла на 9 млн.грн. На 01.03.2004 року заборгованість була допущена щодо 230 тис. осіб. За останній рік мало змінився і відсоток осіб у загальній кількості працюючих в галузі, щодо яких допущена заборгованість: з 72,6% до 66,8%;
- не забезпечується виконання чинного законодавства про своєчасну і в повному обсязі виплату поточної заробітної плати, впровадження визначеного законом на 2003-2004 роки мінімального розміру заробітної плати, дотримання статті 43 Гірничого закону України та ін.;
- рівень заробітної плати у працівників галузі й після його підвищення на 13% залишається істотно нижчим, ніж в інших галузях, і невідповідним складності і небезпеці праці шахтаря.
Невиконання цих соціально значущих вимог відображає нерозв'язання на виробничому рівні та на рівні галузі глибинних фінансово-економічних проблем: невиконання завдання 2003 року з видобутку вугілля, зменшення обсягів видобутку у порівнянні з 2002 роком; незабезпечення 100-відсоткових розрахунків споживачів за поставлене шахтарями вугілля; значними обсягами дебіторської та кредиторської заборгованості; невиконанням соціальної складової програми закриття глибоко збиткових вугільних підприємств та ін.
Групу суб'єктивних причин ускладнення чи напруги між найманими працівниками та власниками або уповноваженими ними органами (представниками) на підприємствах вугільної галузі складали:
порушення власниками законодавства про працю в частині оплати та охорони праці;
незабезпечення власниками економічних, трудових та соціальних гарантій найманим працівникам у період роздержавлення підприємств;
недотримання сторонами соціально-трудових відносин при вирішенні розбіжностей між ними положень Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" тощо.
З 41 зареєстрованого колективного трудового спору у колективах підприємств вугільної промисловості, що знаходилися протягом січня-березня 2004 року на контролі і сприянні НСПП у вирішенні (23,2% від загальної кількості спорів у галузях), 20 спорів виникло в трудових колективах Луганської області, 15 - Донецької, 3 - Дніпропетровської, по одному - Волинської та Львівської областей.
Окрім 35 колективних трудових спорів (конфліктів) на підприємствах вугільної промисловості, що залишилися невирішеними на 01.01.2004 року, у тому числі - одного галузевого, протягом першого кварталу п.р. було зареєстровано 6 нових колективних трудових спорів, з них: 3 - територіального рівня (Дніпропетровська область - 2, Львівська область - 1), 3 спори - виробничого рівня (Волинська - 1, Луганська область - 2).
У 41 спорі найманими працівниками висунуто 133 вимоги, в тому числі щодо погашення заборгованості із заробітної плати та прирівняних до неї виплат - 45 вимог (33,8% від загальної кількості); своєчасної виплати поточної заробітної плати - 30 вимог (22,6%); підвищення тарифних ставок та посадових окладів - 16 вимог (12%); виконання заходів з охорони праці - 17 вимог (12,8%); забезпечення вугіллям на побутові потреби - 11 вимог (8,3%), інші вимоги - 14 (10,5%).
За сприяння НСПП, її відділень у вугільних регіонах у взаємодії з органами виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, роботодавців та профспілок протягом звітного кварталу вдалося вирішити 4 спори, з них один - територіального рівня.
Так, зокрема, були вирішені колективні трудові спори у ДВАТ "Шахта "Петровська" (м. Донецьк), на ДП "Шахта "Ніканор-Нова" ДХК "Луганськвугілля" (м. Зоринськ Перевальського району Луганської області), у ДВАТ "Шахта "Княгинівська" - дочірньому підприємстві ВАТ "Державна холдингова компанія "Донбасантрацит" (м.Красний Луч Луганської області).
У березні поточного року вирішений і знятий з реєстрації колективний трудовий спір територіального рівня між найманими працівниками ДХК "Павлоградвугілля" та Фондом державного майна України і Міністерством палива та енергетики України. В цьому спорі необхідно зазначити конструктивний підхід до його вирішення як представницького органу найманих працівників, так і Фонду державного майна України і Міністерства палива та енергетики України.
За безпосереднього сприяння НСПП, завдяки здійсненим в січні-березні 2004 року заходам заінтересованих організацій, проведенню примирних процедур вирішений і на початку квітня поточного року знятий з реєстрації ще один колективний трудовий спір територіального рівня - між найманими працівниками ДХК "Павлоградвугілля" (м. Павлоград Дніпропетровської області) та адміністрацією ДХК "Павлоградвугілля" з питань встановлення нових умов праці та реалізації положень статті 43 Гірничого закону України.
НСПП продовжувала здійснювати контроль за реалізацією рішень та сприяння у вирішенні колективного трудового спору між Профспілкою працівників вугільної промисловості України та Міністерством палива та енергетики України; колективного трудового спору між найманими працівниками шахтобудівельних підприємств Луганської області, які брали участь у будівництві шахт "Самсонівська-Західна" та "Ніканор-Нова", і Міністерством палива та енергетики України; сприяння вирішенню інших, не менш складних спірних чи конфліктних ситуацій у колективах галузі.
Практика вирішення колективних трудових спорів у вугільній промисловості засвідчила, що вирішальним чином вирішення спорів залежить від позицій власників або уповноважених ними органів (представників). Так, зокрема, у галузевому колективному трудовому спорі невиконання рішень примирних органів прямо залежить від Міністерства палива та енергетики України, яке в першому кварталі п.р. практично усунулося від здійснення контролю за реалізацією рішень і примирної комісії і трудового арбітражу, не проводить аналізу стану їх виконання, що зумовлює загострення стану соціально-трудових відносин в галузі.
Станом на 01.04.2004 року на контролі та сприянні НСПП у вирішенні знаходилось 37 колективних трудових спорів, у тому числі: 31 спір - виробничого рівня, 5 - територіального, один - галузевого.
Крім цього, з метою запобігання виникненню тут нових колективних трудових спорів (конфліктів) і вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії на контроль відділень НСПП у вугільних регіонах поставлено стан соціально-трудових відносин у 24 трудових колективах підприємств вугільної промисловості.
Зважаючи на відносно високий відсоток звернень шахтарських колективів до страйків, акцій соціального протесту у різних формах, працівниками НСПП на місцях у звітному кварталі здійснювався також комплекс роз'яснювально-правових, консультаційних заходів упереджувального характеру, спрямованих на своєчасне врегулювання конфліктних ситуацій і недопущення страйків, стихійних припинень роботи, інші акції соціального протесту.
НСПП, її структурні підрозділи з метою поліпшення стану соціально-трудових відносин, сприяння вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) чи запобіганню виникненню таких спорів (конфліктів) у звітному кварталі продовжували роботу по стабілізації стану соціально-трудових відносин на підприємствах житлово-комунального господарства.
В цілому, не дивлячись на заходи, здійснені у 2003-2004 роках на всіх рівнях - від урядового до виробничого, суттєвих змін у подоланні основних причин (фінансово-економічних, організаційно-виробничих, соціальних, правових) ускладнення стану соціально-трудових відносин у цій життєзабезпечуючій галузі поки що не відбулося.
Як і раніше, дестабілізуючий вплив на зазначені відносини у трудових колективах у першому кварталі п.р. справляли:
повільні позитивні зміни на місцях в ході реформування галузі;
подальше погіршення фінансового стану підприємств житлово-комунального господарства, спричинене зростаючою собівартістю виробництва, зростанням вартості енергоносіїв;
великі обсяги дебіторської та кредиторської заборгованості;
невідповідність фактичних витрат підприємств житлово-комунальної сфери існуючим тарифам за роботи та послуги;
заборгованість споживачів робіт і послуг перед підприємствами галузі;
недостатнє фінансування галузі з бюджетів різних рівнів;
значна, в ряді випадків зростаюча заборгованість із заробітної плати;
неповне відшкодування втрат підприємств міськелектротранспорту від перевезення пільгових категорій громадян та ін.
Як наслідок, у трудових колективах галузі в останні роки зберігається один з найвищих рівнів спірних чи конфліктних ситуацій.
Протягом січня-березня 2004 року НСПП сприяла вирішенню тут 19 колективних трудових спорів (10,7% від загальної кількості спорів), 2 з яких виникли у першому кварталі поточного року. Судячи з географії спорів (конфліктів), названі вище причини розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин типові майже для всіх регіонів: колективні трудові спори у сфері житлово-комунального господарства зареєстровані НСПП в 14 з 27 регіонів. Найбільш поширеною вимогою найманих працівників є погашення заборгованої заробітної плати. З причини тривалого непогашення боргу із заробітної плати в лютому п.р. в колективі Кіровоградського підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення "Міськсвітло" м. Кіровограда найманими працівниками проведено страйк.
Показово, що в багатьох випадках вимоги найманих працівників висунуті не до адміністрацій підприємств, а до виконавчих комітетів, що здійснюють управління власністю територіальних громад.
У звітному кварталі особлива увага НСПП продовжувала приділятися стану соціально-трудових відносин у підгалузях житлово-комунальної сфери з підвищеною конфліктогенністю: міському електротранспорті та ліфтовому господарстві.
В результаті заходів, вжитих у першому кварталі 2004 року НСПП, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в Донецькій та Закарпатській областях, в колективах житлово-комунального господарства були вирішені і зняті з реєстрації НСПП 2 колективні трудові спори.
Структурними підрозділами НСПП у регіонах у взаємодії із всіма заінтересованими органами та організаціями в січні-березні 2004 року проводилася робота по врегулюванню на доконфліктній стадії розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин і запобіганню виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) на підприємствах житлово-комунального господарства. З цією метою НСПП здійснювалися заходи на 85 підприємствах галузі, зокрема, в Закарпатській (13), Запорізькій (25), Київській (7), Кіровоградській (8), Рівненській (5), Тернопільській (6) та інших областях.
Завдяки моніторингу стану та динаміки соціально-трудових відносин в колективах підприємств галузі, організації НСПП оперативного реагування на негативні тенденції чи факти ускладнення цих відносин у багатьох випадках конфліктні ситуації вдалося повністю чи частково розв'язати, не допустити виникнення нових спорів (конфліктів), попередити застосування стихійних неправових форм реагування, соціально-трудові відносини нормалізувати.
У лютому-березні 2004 року НСПП, її структурні підрозділи в Автономній Республіці Крим та областях, в містах Києві та Севастополі проаналізували стан соціально-трудових відносин, причини виникнення та хід вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) в установах та закладах бюджетної сфери державної та комунальної форм власності, зокрема, в трудових колективах освіти, охорони здоров'я та культури.
Аналіз цих питань, ходу вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) у 2003-2004 роках у трудових колективах освіти, охорони здоров'я та культури, проведений з безпосереднім вивченням працівниками НСПП зазначених питань у понад 900 трудових колективах (у 379 закладах та установах освіти, 291 - охорони здоров'я, 248 - культури), показав, що здійснені у цей період заходи на законодавчому, урядовому рівнях, на рівні місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування мали своїм результатом помітну стабілізацію стану соціально-трудових відносин у більшості колективів, звуження сегменту спірних чи конфліктних ситуацій в цілому по названих галузях.
Позитивний вплив на відносини в трудових колективах освіти, охорони здоров'я та культури, зокрема, мали: ліквідація в основному бюджетної заборгованості із заробітної плати, забезпечення в більшості колективів своєчасної виплати поточної зарплати, поступове підвищення її рівня; винесення найбільш значущих вимог найманих працівників на розгляд колективних трудових спорів виробничого, територіального та галузевого рівнів, сприяння НСПП, її структурних підрозділів у регіонах вирішенню цих спорів (конфліктів).
Істотні результати в усуненні причин спорів та конфліктів у колективах бюджетної сфери дало налагодження постійного контролю НСПП за ходом виконання Указу Президента України "Про невідкладні заходи щодо прискорення погашення заборгованості із заробітної плати", оперативне і дієве реагування на найбільш істотні причини розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, що здійснювалося Службою у продуктивній взаємодії зі всіма заінтересованими органами.
Цілеспрямований курс органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування на скорочення заборгованості із заробітної плати, заходи, що здійснювалися НСПП з метою сприяння погашенню боргів із заробітної плати перед найманими працівниками цих галузей, дозволили на сьогодні значною мірою зняти з порядку денного в бюджетній сфері питання невиплати заробітної плати як причину соціальної конфліктності.
Ці та інші заходи дозволили помітно нормалізувати соціально-трудові відносини, сприяли розв'язанню цілого ряду колективних трудових спорів (конфліктів), вирішенню і зняттю з реєстрації колективного трудового спору галузевого рівня між найманими працівниками установ і закладів освіти України та Міністерством освіти і науки України; зняттю з реєстрації як вирішених 7 з 9 вимог у колективному трудовому спорі галузевого рівня між найманими працівниками охорони здоров'я України та Міністерством охорони здоров'я України; значною мірою обмежити дію конфліктогенних причин в цих галузях; сприяло зняттю з порядку денного питання проведення акцій соціального протесту, у тому числі - й всеукраїнського рівня.
У той же час, негативний вплив на стан соціально-трудових відносин у трудових колективах цих галузей справляє зупинення в 2004 році дії цілого ряду соціально значущих статей, що стосуються працівників закладів освіти, охорони здоров'я, культури. В багатьох трудових колективах, як показало вивчення, зупинення дії названих положень розцінюється як найголовніший чинник негативного впливу на стан і характер соціально-трудових відносин.
Крім того, ускладнення соціально-трудових відносин у трудових колективах названих галузей пов'язані з дією таких факторів:
- низьким у порівнянні з передбаченим законодавством рівнем заробітної плати працівників культури, охорони здоров'я та освіти;
- нестабільністю погашення заборгованості, недотриманням термінів виплати поточної заробітної плати в ряді регіонів та окремих закладах освіти, охорони здоров'я, культури;
- значною заборгованістю із компенсаційних виплат постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи в ряді регіонів;
- порушенням міжпосадових (міжкваліфікаційних) співвідношень, особливо у зв'язку з підвищенням мінімальної заробітної плати;
- недостатнім рівнем фінансування галузей освіти, охорони здоров'я, культури бюджетами всіх рівнів;
- триваючою практикою переведення працівників на неповну ставку, застосування неповного робочого дня (тижня), соціально негативні наслідки якої стали особливо відчутні після введення в дію Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування";
- незабезпеченням інших соціальних гарантій працівникам названих галузей, передбачених чинним законодавством, галузевими угодами, колективними договорами чи угодами;
- дією суб'єктивних факторів (неефективний рівень обслуговування місцевих бюджетів органами Державного казначейства України, зменшення в окремих регіонах розміру компенсації на відрядження працівникам, направленим на курси підвищення кваліфікації тощо).
Більш докладно проблемні питання нормалізації стану соціально-трудових відносин в бюджетній сфері викладені в аналітично-інформаційній довідці Національної служби посередництва і примирення станом на 07.04.2004 року "Комплексний аналіз стану соціально-трудових відносин, колективних трудових спорів (конфліктів) в установах та організаціях бюджетної сфери (освіта, охорона здоров'я, культура)".
Стан соціально-трудових відносин у хімічній промисловості також залишався об'єктом постійної уваги НСПП протягом першого кварталу 2004 року.
Хоч протягом січня-березня поточного року нових колективних трудових спорів (конфліктів) у галузі не було зареєстровано, на контролі і сприянні НСПП у вирішенні залишалися 15 спорів, зареєстрованих у попередній період. Найбільша кількість спорів припадає на трудові колективи галузі в Харківській (4) та у Львівській (3) областях; по одному спору - в колективах хіміків у Автономній Республіці Крим, Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій, Івано-Франківській, Луганській, Сумській та Черкаській областях.
Домінуючими причинами ускладнення, а подекуди - й напруги в соціально-трудових відносинах у колективах підприємств галузі стали: значна, нерідко зростаюча сума заборгованості із заробітної плати (станом на 01.03.2004 року - 62,4 млн.грн., ріст з початку року на 5,6%; борг в середньому на одного штатного працівника - 1489 грн.), порушення термінів виплати поточної заробітної плати (на зазначену дату своєчасно не виплачено зарплату 20,3 тис. працівників, в т.ч. 6,7 тис. працівників понад 3 місяці), невиконання багатьма власниками законодавства про працю, незабезпечення належних умов праці та виробничого побуту, охорони праці, невиконання або часткове виконання власниками чи уповноваженими ними органами (представниками) рішень примирних органів тощо.
Про складність розв'язання зазначених спорів свідчить те, що не дивлячись на заходи, що вживалися НСПП, всіма заінтересованими органами та організаціями, жодного з цих спорів у всій повноті їх вимог вирішити не вдалося.
У зв'язку з лише частковим виконанням рішень примирної комісії та трудового арбітражу у колективному трудовому спорі між найманими працівниками ВАТ "Новороздільський завод фунгіцидів" (м. Новий Розділ Львівської області) та адміністрацією стороною найманих працівників 23.02.2004 року був проведений страйк. Лише за сприяння відділення НСПП в Львівській області в ході страйку була оперативно організована робота примирної комісії, прийняті узгоджені рішення і страйк було припинено.
Протягом січня-березня 2004 року завдяки заходам, вжитим іншими відділеннями НСПП на всіх рівнях, і частковому вирішенню вимог найманих працівників, консультативно-роз'яснювальній роботі, взаємодії з усіма заінтересованими органами вдалось не допустити значну кількість акцій соціального протесту, заявлених ініціативними групами підприємств - учасників колективних трудових спорів (конфліктів).
З метою запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) на підприємствах хімічної промисловості НСПП, її структурні підрозділи в регіонах у звітному періоді сприяли вирішенню 21 конфліктної ситуації шляхом проведення примирно-переговорних процедур, надання консультацій, роз'яснень та рекомендацій сторонам соціально-трудових відносин.
Відносно високим залишається рівень звернень найманих працівників до колективних трудових спорів (конфліктів) у колективах підприємств з виробництва машин та устаткування. Із загальної кількості спорів (конфліктів), що були зареєстровані НСПП у першому кварталі 2004 року, 22,2% спорів припадає на трудові колективи, що займаються виробництвом машин та устаткування в найбільш індустріальних регіонах України.
В звітному періоді НСПП сприяла вирішенню 11 колективних трудових спорів на підприємствах галузі (всі - виробничого рівня).
При скоординованих діях НСПП, зацікавлених органів та організацій у Дніпропетровській та Черкаській областях у звітному періоді вирішені 2 спори, задоволено 15 вимог найманих працівників. Станом на 01.04.2004 року невирішеними залишились 9 колективних трудових спорів (Дніпропетровська, Запорізька, Луганська, Львівська, Харківська, Херсонська та інші області).
Із 45 вимог, висунутих найманими працівниками в зазначених колективних трудових спорах, 23 вимоги (51,1%) стосуються невиконання вимог законодавства про працю, зокрема, в частині оплати праці; 17 вимог (37,8%) - виконання колективних договорів (угод), 4 вимоги (8,9%) - встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту, одна вимога (2,2%) - укладення або зміни колективного договору (угоди). Із загальної кількості вимог більше половини (53,3%) стосувалися питань погашення заборгованості із заробітної плати та своєчасної виплати заробітної плати, відображаючи найбільш конфліктні соціальні проблеми в колективах галузі.
Співставлення ключових загальноекономічних показників виробництва машин та устаткування з динамікою заборгованості із заробітної плати показало, що при сталому зростанні обсягів продукції (темпи приросту у лютому 2004 року порівняно з лютим 2003 року - +25,6%), 67,9% підприємств збільшили у лютому 2004 року порівняно з початком року обсяг промислового виробництва при підвищенні заробітної плати (лютий 2004 року до лютого 2003 року - на 40,4% в розрахунку на одного штатного працівника), протягом першого кварталу заборгованість із заробітної плати збільшилася на 10,1% і станом на 01.03.2004 року склала 163580 тис.грн. Борг за 2003 і попередні роки становить 90,3% із загальної суми боргу.
Заборгованість із заробітної плати і порушення термінів виплати поточної зарплати призводили не лише до виникнення спорів, конфліктів, але й непоодиноких акцій соціального протесту (мітингів, пікетувань тощо). Так, зокрема, з листопада минулого року до сьогодні періодично триває пікетування Харківської облдержадміністрації найманими працівниками ВАТ "Серп і молот" м. Харкова, яке визначене найманими працівниками як безстрокове. Вимога: погашення заборгованості із заробітної плати. Разом з центральними та місцевими органами виконавчої влади відділення НСПП в Харківській області веде пошук шляхів виходу з конфліктної ситуації, що склалася у ВАТ.
У звітному кварталі в трудових колективах підприємств, що займаються виробництвом машин та устаткування, НСПП, її відділення в регіонах продовжували здійснювати заходи щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів, страйків, акцій соціального протесту. З цією метою на контроль структурних підрозділів НСПП були поставлені 80 конфліктних ситуацій у 80 трудових колективах, зокрема, у Волинській, Дніпропетровській, Запорізькій, Одеській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій та інших областях.
Головним чином з боргами із заробітної плати пов'язане ускладнення соціально-трудових відносин і на ряді підприємств металургії та оброблення металу.
Станом на 01.03.2004 року сума невиплаченої заробітної плати в галузі склала 56656 тис.грн., що на 2,7% більше у порівнянні з початком року; борг допущено стосовно 31,2 тис. працівників, в т.ч. стосовно 11,5 тис. працівників більше 3-х місяців - в основному в минулому та попередні роки. Темпи погашення заборгованості низькі.
На початок року на сприянні НСПП у вирішенні знаходилося 7 колективних трудових спорів (всі - на виробничому рівні). В січні поточного року в результаті скоординованих дій місцевих органів виконавчої влади, сприяння відділення НСПП у Дніпропетровській області один колективний трудовий спір було вирішено.
Станом на 01.04.2004 року на розгляді і сприянні НСПП у вирішенні знаходилося 6 колективних спорів (по 3 - в Дніпропетровській та Донецькій областях).
З 12.08.2003 року на контролі відділення НСПП в Дніпропетровській області з метою запобігання виникненню колективного трудового спору (конфлікту) знаходився стан соціально-трудових відносин на Державному підприємстві "Придніпровський гідрометалургійний завод" (м. Дніпродзержинськ). Станом на 11.03.2004 року борг із заробітної плати складав 1813,0 тис.грн. (5630 грн. в розрахунку на одного працівника). Термін заборгованості - 16 місяців. Такий стан спричинив акцію протесту у формі безстрокового голодування працівників підприємства. Вимога: погасити існуючу заборгованість із заробітної плати. НСПП, відділення НСПП в Дніпропетровській області, вивчивши ситуацію на місці, оперативно взяли участь у заходах по її нормалізації. Станом на 23.03.2004 року на підприємство надійшли кошти в сумі 1,5 млн.грн. Голодування працівників заводу припинено.
Протягом звітного періоду Службою здійснювалися сприяння вирішенню колективних трудових спорів, усунення причин розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, попередження виникнення спірних чи конфліктних ситуацій на інших підприємствах металургії та оброблення металу.
У звітному періоді НСПП продовжувала практику 2001-2003 років щодо систематичного аналізу стану соціально-трудових відносин, реальних шляхів усунення причин спірних чи конфліктних ситуацій, поліпшення соціально-трудових відносин у колективах підприємств сільського господарства як однієї з ключових галузей вітчизняної економіки.
Результати аналізу цих питань засвідчили, що курс на докорінне реформування аграрного сектора, запровадження ринкової системи економічного і соціального розвитку села, перетворення колективних сільгосппідприємств у приватні структури ринкового типу дозволили не лише створити певну матеріальну базу для поліпшення соціально-трудових відносин, але й істотно ослабити негативну дію на ці відносини несприятливих наслідків минулорічного сільськогосподарського року.
Разом з тим, у першому кварталі 2004 року на селі продовжував діяти ряд негативних чинників об'єктивного та суб'єктивного характеру, що сприяли ускладненню соціально-трудових відносин. Серед них: складний фінансово-економічний стан значної кількості підприємств, велика заборгованість із заробітної плати (251,6 млн.грн. станом на 01.03.2004 року) з тенденцією до збільшення в поточному році (ріст з початку року на 5,9%); несвоєчасна виплата поточної заробітної плати, низький рівень зарплати (в лютому п.р. нараховано на одного штатного працівника 208,72 грн., що складає лише 57,2% прожиткового мінімуму), порушення багатьма власниками законодавства про працю та ін.
Найбільш поширеними причинами дестабілізації соціально-трудових відносин на селі залишалися заборгованість із заробітної плати і несвоєчасність виплати поточної зарплати: на 01.03.2004 року своєчасно не виплачена заробітна плата 342 тис. працівників, з них тривалістю понад 3 місяці - щодо 155,3 тис. працівників. В структурі боргу із виплати заробітної плати в сільському господарстві станом на 01.03.2004 року найбільша частка належить Вінницькій, Житомирській, Київській, Хмельницькій областям, Автономній Республіці Крим.
Дія саме цих причин, певною мірою підсилена фактором неврожайного року, ускладнює соціально-трудові відносини, зростання явного чи прихованого невдоволення селян.
Водночас, аналіз цих процесів на селі показує, що такі ускладнення, як правило, не набувають виявів у формі вступу селян у відкриті, офіційно зареєстровані колективні трудові спори з власниками, оскільки спрацьовують стримуючі фактори (обмежена кількість на селі робочих місць, наявність власних господарств, побоювання вступати у відкритий конфлікт з власником, недостатня обізнаність з чинним законодавством щодо порядку вступу у колективний трудовий спір, слабкість профспілкових організацій на селі і обмеженість їх досвіду колективно, у правовому полі захищати трудові та соціальні права найманих працівників та ін.).
Зважаючи на ці особливості соціально-трудових відносин на селі, структурні підрозділи НСПП у регіонах свою основну увагу у звітному періоді зосереджували на здійсненні заходів, спрямованих на вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії і, тим самим, запобіганні виникнення колективних трудових спорів у трудових колективах підприємств аграрного сектора. З цією метою на контроль відділень НСПП у регіонах поставлено 98 конфліктних ситуацій у трудових колективах сільгосппідприємств (зокрема, в Житомирській області поставлено 18 конфліктних ситуацій, в Київській - 14, в Одеській та Чернігівській областях - по 17). У роз'яснювально-консультаційній роботі, правовому всеобучі працівників сільгосппідприємств активно використовувалися можливості створених НСПП інформаційно-консультаційних центрів у сільській місцевості, потенціал підготовлених Службою трудових арбітрів, незалежних посередників, позаштатних радників НСПП.
Структурними підрозділами НСПП у регіонах здійснювався і продовжує здійснюватися контроль за ходом виконання на місцях доручень, даних Кабінетом Міністрів України за матеріалами узагальненої довідки НСПП про стан соціально-трудових відносин у трудових колективах підприємств сільського господарства в період реформування галузі, підготовленої НСПП в кінці 2003 року, та за реалізацією доручень по матеріалах оперативних інформацій НСПП, у яких піднімалися питання аграрного сектора економіки.
Результати аналізу НСПП характеру та динаміки соціально-трудових відносин в інших галузях економіки - в колективах підприємств будівництва (станом на 01.04.2004 року - 14 колективних трудових спорів), харчової промисловості та перероблення сільськогосподарських продуктів (5), з виробництва електричного та електронного устаткування (4), транспорту (4), суднобудівних та судноремонтних підприємств та інших показують, що в цілому в ході реформування галузей, оптимізації форми власності, переходу на ринкові відносини, більш активному запровадженню правових, примирно-переговорних шляхів вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) тощо у відносинах між власниками чи уповноваженими ними органами (представниками) та найманими працівниками поступово відбуваються позитивні зміни; витісняються стихійні, неправові форми реагування на розбіжності між сторонами соціально-трудових відносин.
Водночас, поки що залишається досить широким за обсягом перелік конфліктогенних чинників у різних галузях економіки, дія яких спричиняє виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), акцій соціального протесту.

................
Перейти до повного тексту