1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Л И С Т
21.02.2008 N 25-312/401-2031
Банкам України
Звернення до банків щодо діяльності на ринку платіжних карток за результатами спільного засідання
Одним з важливих питань економічного розвитку країни є поширення безготівкових розрахунків, у тому числі з використанням платіжних карток. Для вирішення цього питання прийнято спільну постанову Кабінету Міністрів України та Національного банку України від 26.05.2006 N 753 "Про схвалення Концепції поширення безготівкових розрахунків з використанням спеціальних платіжних засобів" (далі - Концепція), яка спрямована на створення необхідних умов для поліпшення структури грошового обігу в Україні за рахунок розбудови масових безготівкових платежів з використанням платіжних карток і скорочення частки готівкових розрахунків.
Розвиток українського ринку платіжних карток за останні 12 років свідчить про численні переваги запровадження банками та використання громадянами платіжних карток. За цей період 127 українських банків запровадили карткові програми, до яких залучено понад 36 млн. громадян, які мають можливість здійснювати розрахунки з використанням платіжних карток.
Протягом 2007 року банками в Україні здійснено майже 527 млн. операцій з використанням платіжних карток на суму понад 219 млрд. грн. У торговельних мережах банками за власний рахунок установлено 67 тис. платіжних терміналів, але ними охоплено лише 3% від загальної кількості юридичних осіб, що здійснюють господарську діяльність у сфері торгівлі та послуг, і співвідношення безготівкових та готівкових операцій за платіжними картками становило близько 3% до 97%. Ці дані свідчать, що безготівкові розрахунки з використанням платіжних карток не набули масового характеру і розвиваються значно нижчими темпами, а ніж їх емісія.
Водночас, питання, що пов'язані з ризик-менеджментом, блокуванням карткових рахунків у разі втрати платіжних карток, масовою розсилкою кредитних карток без попереднього їх замовлення клієнтами, порушенням прав та законних інтересів клієнтів у сфері особистої інформації, поліпшенням рівня фінансової грамотності клієнтів тощо, останнім часом викликають занепокоєння та привертають особливий суспільний інтерес.
У 2007 році значно зросла кількість звернень та скарг громадян на погіршення обслуговування банками операцій з платіжними картками. Аналіз таких скарг свідчить, що вони стосуються не лише питань емісії платіжних карток і недостатньої роботи з попередженням можливого здійснення шахрайських операцій з їх застосуванням, а також щодо вкладних (депозитних), кредитних операцій та інших операцій роздрібного бізнесу, що на сьогодні здійснюються банками.
Нав'язування банками нових кредитних продуктів викликає неоднозначну реакцію громадян, у зв'язку з чим зросла кількість скарг на банки, зокрема щодо:
надходження на адресу громадян, які не є клієнтами відповідного банку, рекламних пропозицій та кредитних карток, емітованих на їх ім'я;
списання коштів з рахунків в автоматичному режимі без отримання згоди клієнта на використання нової послуги чи кредитної лінії;
розголошення інформації про осіб, які не є клієнтами цього банку, тощо.
Цілком зрозуміло, що банки, залучаючи нових клієнтів шляхом інтенсивного запровадження кредитних продуктів, поширюють безготівкові розрахунки серед громадян. Але необхідно врахувати те, що не зовсім виважені дії банків можуть призвести до відмови громадян використовувати не тільки кредитні картки, а взагалі всі види платіжних карток.

................
Перейти до повного тексту