- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
07.05.2025 № Р/25-0009/35268 |
Банкам України
Небанківським установам (за списком)
Роз'яснення та рекомендації щодо питань фінансового моніторингу
Відповідно до пункту 31 частини першої статті
1 Закону про ПВК/ФТ клієнтом може бути будь-яка особа, яка, зокрема:
звертається за наданням послуг до СПФМ;
користується послугами СПФМ.
Отже, клієнтом СПФМ може бути інший суб'єкт первинного фінансового моніторингу, який звернувся за наданням послуг або користується послугами СПФМ (далі - клієнт-СПФМ(2)).
З метою належного виконання піднаглядними СПФМ вимог законодавства України з питань ПВК/ФТ, керуючись частиною восьмою статті
18 Закону про ПВК/ФТ, Національний банк вважає за потрібне звернути увагу на таке.
Згідно з вимогами частини другої статті
8 Закону про ПВК/ФТ СПФМ зобов'язані забезпечувати, зокрема, функціонування належної системи управління ризиками, застосування у своїй діяльності ризик-орієнтованого підходу та вжиття належних заходів з метою мінімізації ризиків; здійснювати належну перевірку клієнтів (далі - НПК) як нових, так і існуючих; забезпечувати моніторинг фінансових операцій клієнта (у тому числі таких, що здійснюються в інтересах клієнта) на предмет відповідності таких фінансових операцій наявній у СПФМ інформації про клієнта, його діяльність та ризик, включаючи в разі необхідності інформацію про джерело коштів, пов'язаних з фінансовою(ими) операцією(ями).
Відповідно до вимог Закону про ПВК/ФТ НПК здійснюється у випадках, визначених у частині четвертій статті
11 Закону про ПВК/ФТ, зокрема в разі встановлення ділових відносин(3).
Згідно з пунктом 34 частини першої статті
1 Закону про ПВК/ФТ заходи НПК включають, зокрема, але не виключно:
встановлення (розуміння) мети та характеру майбутніх ділових відносин або проведення фінансової операції;
проведення на постійній основі моніторингу ділових відносин та фінансових операцій клієнта, що здійснюються у процесі таких відносин, щодо відповідності таких фінансових операцій наявній у СПФМ інформації про клієнта, його діяльність та ризик (у тому числі, в разі необхідності, про джерело коштів, пов'язаних з фінансовими операціями);
забезпечення актуальності отриманих та існуючих документів, даних та інформації про клієнта.
Відповідно до частини другої статті
11 Закону про ПВК/ФТ СПФМ визначає обсяг дій під час здійснення кожного із заходів НПК з урахуванням ризик-профілю клієнта, зокрема рівня ризику, мети ділових відносин, суми здійснюваних операцій, регулярності або тривалості ділових відносин.
Водночас згідно з частиною першою статті
7 Закону про ПВК/ФТ ризик-орієнтований підхід має бути пропорційний характеру та масштабу діяльності СПФМ.
Згідно з пунктом 5 додатка 1 до
Положення № 107 та пунктом 5 додатка 1 до
Положення № 65 СПФМ до встановлення ділових відносин (проведення фінансової операції без встановлення ділових відносин) з клієнтом має встановити (зрозуміти) мету та характер майбутніх ділових відносин або проведення фінансової операції на підставі отриманої від такого потенційного клієнта необхідної інформації. З цією метою СПФМ, керуючись ризик-орієнтованим підходом, з'ясовує, зокрема:
1) суть, масштаб та вид діяльності клієнта - юридичної особи, фізичної особи-підприємця, трасту або іншого подібного правового утворення;
2) вид послуг / продуктів, за якими клієнт звертається до СПФМ;
3) орієнтовний обсяг фінансових операцій, які планує проводити клієнт в СПФМ.
Зауважуємо, що одним із джерел інформації, яке має використовувати СПФМ під час здійснення НПК, є інформація, яка розміщується (публікується) на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
Так, відповідно до вимог статті
68 Закону України "Про Національний банк України", частини сьомої статті
74 Закону України "Про банки і банківську діяльність", частини одинадцятої статті
32 Закону про ПВК/ФТ Національний банк розміщує (публікує) в установленому ним порядку на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку інформацію, пов'язану з порушенням СПФМ, державне регулювання та нагляд у сфері ПВК/ФТ за якими здійснює Національний банк, законів України та/або нормативно-правових актів Національного банку, що регулюють відносини у сфері ПВК/ФТ, із зазначенням назви СПФМ, а також загальних відомостей щодо порушень, за які застосовано заходи впливу.
За результатами здійсненого Національним банком нагляду за дотриманням клієнтами-СПФМ вимог законодавства України у сфері ПВК/ФТ встановлюються випадки порушення такими клієнтами-СПФМ законодавства у сфері ПВК/ФТ, у тому числі в частині неналежного виконання ними обов'язку надавати на запити Національного банку у порядку, встановленому Національним банком як суб'єктом державного фінансового моніторингу, достовірну інформацію та/або документи, копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання клієнтом-СПФМ вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та необхідні Національному банку для здійснення ним нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у цій сфері.
Крім того, встановлено непоодинокі випадки порушення клієнтами-СПФМ у частині неподання до Національного банку інформації (статистичної звітності) з питань ПВК/ФТ та подання інформації (статистичної звітності) з питань ПВК/ФТ із порушенням порядку формування показників.
Також слід зауважити про непоодинокі випадки відмінності даних, зокрема щодо обсягів здійснених клієнтами-СПФМ операцій, поданих Національному банку такими клієнтами-СПФМ у нижчезазначених звітних файлах, з даними, що Національний банк отримує, зокрема від інших піднаглядних СПФМ.
Звертаємо увагу на те, що розміщена (опублікована) Національним банком інформація про застосування до відповідних клієнтів-СПФМ заходу впливу має враховуватися СПФМ під час здійснення НПК клієнта-СПФМ, зокрема моніторингу ділових відносин та фінансових операцій такого клієнта-СПФМ, у тому числі інформація щодо застосування заходу впливу за неналежне виконання обов'язку надавати Національному банку в повному обсязі та в строк достовірної інформації / документів.
................Перейти до повного тексту