1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
07.05.2025 № Р/25-0009/35268
Банкам України
Небанківським установам (за списком)
Роз'яснення та рекомендації щодо питань фінансового моніторингу
Згідно з пунктом 30 статті 7 Закону України "Про Національний банк України" та частиною другою статті 18 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон про ПВК/ФТ) Національний банк України (далі - Національний банк) здійснює державне регулювання та нагляд у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі -ПВК/ФТ) за суб'єктами первинного фінансового моніторингу, визначеними в пункті 1 частини першої статті 18 Закону про ПВК/ФТ(1) (далі - СПФМ).
Відповідно до пункту 31 частини першої статті 1 Закону про ПВК/ФТ клієнтом може бути будь-яка особа, яка, зокрема:
звертається за наданням послуг до СПФМ;
користується послугами СПФМ.
Отже, клієнтом СПФМ може бути інший суб'єкт первинного фінансового моніторингу, який звернувся за наданням послуг або користується послугами СПФМ (далі - клієнт-СПФМ(2)).
З метою належного виконання піднаглядними СПФМ вимог законодавства України з питань ПВК/ФТ, керуючись частиною восьмою статті 18 Закону про ПВК/ФТ, Національний банк вважає за потрібне звернути увагу на таке.
Згідно з вимогами частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ СПФМ зобов'язані забезпечувати, зокрема, функціонування належної системи управління ризиками, застосування у своїй діяльності ризик-орієнтованого підходу та вжиття належних заходів з метою мінімізації ризиків; здійснювати належну перевірку клієнтів (далі - НПК) як нових, так і існуючих; забезпечувати моніторинг фінансових операцій клієнта (у тому числі таких, що здійснюються в інтересах клієнта) на предмет відповідності таких фінансових операцій наявній у СПФМ інформації про клієнта, його діяльність та ризик, включаючи в разі необхідності інформацію про джерело коштів, пов'язаних з фінансовою(ими) операцією(ями).
Відповідно до вимог Закону про ПВК/ФТ НПК здійснюється у випадках, визначених у частині четвертій статті 11 Закону про ПВК/ФТ, зокрема в разі встановлення ділових відносин(3).
Згідно з пунктом 34 частини першої статті 1 Закону про ПВК/ФТ заходи НПК включають, зокрема, але не виключно:
встановлення (розуміння) мети та характеру майбутніх ділових відносин або проведення фінансової операції;
проведення на постійній основі моніторингу ділових відносин та фінансових операцій клієнта, що здійснюються у процесі таких відносин, щодо відповідності таких фінансових операцій наявній у СПФМ інформації про клієнта, його діяльність та ризик (у тому числі, в разі необхідності, про джерело коштів, пов'язаних з фінансовими операціями);
забезпечення актуальності отриманих та існуючих документів, даних та інформації про клієнта.
Вимоги щодо здійснення СПФМ заходів НПК встановлені в Положенні про здійснення установами фінансового моніторингу, затвердженому постановою Правління Національного банку України від 28.07.2020 № 107 (зі змінами) (далі - Положення № 107), та Положенні про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженому постановою Правління Національного банку України від 19.05.2020 № 65 (зі змінами) (далі - Положення № 65).
Відповідно до частини другої статті 11 Закону про ПВК/ФТ СПФМ визначає обсяг дій під час здійснення кожного із заходів НПК з урахуванням ризик-профілю клієнта, зокрема рівня ризику, мети ділових відносин, суми здійснюваних операцій, регулярності або тривалості ділових відносин.
Водночас згідно з частиною першою статті 7 Закону про ПВК/ФТ ризик-орієнтований підхід має бути пропорційний характеру та масштабу діяльності СПФМ.
Згідно з пунктом 5 додатка 1 до Положення № 107 та пунктом 5 додатка 1 до Положення № 65 СПФМ до встановлення ділових відносин (проведення фінансової операції без встановлення ділових відносин) з клієнтом має встановити (зрозуміти) мету та характер майбутніх ділових відносин або проведення фінансової операції на підставі отриманої від такого потенційного клієнта необхідної інформації. З цією метою СПФМ, керуючись ризик-орієнтованим підходом, з'ясовує, зокрема:
1) суть, масштаб та вид діяльності клієнта - юридичної особи, фізичної особи-підприємця, трасту або іншого подібного правового утворення;
2) вид послуг / продуктів, за якими клієнт звертається до СПФМ;
3) орієнтовний обсяг фінансових операцій, які планує проводити клієнт в СПФМ.
Зауважуємо, що одним із джерел інформації, яке має використовувати СПФМ під час здійснення НПК, є інформація, яка розміщується (публікується) на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
Так, відповідно до вимог статті 68 Закону України "Про Національний банк України", частини сьомої статті 74 Закону України "Про банки і банківську діяльність", частини одинадцятої статті 32 Закону про ПВК/ФТ Національний банк розміщує (публікує) в установленому ним порядку на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку інформацію, пов'язану з порушенням СПФМ, державне регулювання та нагляд у сфері ПВК/ФТ за якими здійснює Національний банк, законів України та/або нормативно-правових актів Національного банку, що регулюють відносини у сфері ПВК/ФТ, із зазначенням назви СПФМ, а також загальних відомостей щодо порушень, за які застосовано заходи впливу.
За результатами здійсненого Національним банком нагляду за дотриманням клієнтами-СПФМ вимог законодавства України у сфері ПВК/ФТ встановлюються випадки порушення такими клієнтами-СПФМ законодавства у сфері ПВК/ФТ, у тому числі в частині неналежного виконання ними обов'язку надавати на запити Національного банку у порядку, встановленому Національним банком як суб'єктом державного фінансового моніторингу, достовірну інформацію та/або документи, копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання клієнтом-СПФМ вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та необхідні Національному банку для здійснення ним нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у цій сфері.
Крім того, встановлено непоодинокі випадки порушення клієнтами-СПФМ у частині неподання до Національного банку інформації (статистичної звітності) з питань ПВК/ФТ та подання інформації (статистичної звітності) з питань ПВК/ФТ із порушенням порядку формування показників.
Також слід зауважити про непоодинокі випадки відмінності даних, зокрема щодо обсягів здійснених клієнтами-СПФМ операцій, поданих Національному банку такими клієнтами-СПФМ у нижчезазначених звітних файлах, з даними, що Національний банк отримує, зокрема від інших піднаглядних СПФМ.
Звертаємо увагу на те, що розміщена (опублікована) Національним банком інформація про застосування до відповідних клієнтів-СПФМ заходу впливу має враховуватися СПФМ під час здійснення НПК клієнта-СПФМ, зокрема моніторингу ділових відносин та фінансових операцій такого клієнта-СПФМ, у тому числі інформація щодо застосування заходу впливу за неналежне виконання обов'язку надавати Національному банку в повному обсязі та в строк достовірної інформації / документів.

................
Перейти до повного тексту