- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
01.11.2024 № № 25-0005/82615 |
Банкам України Незалежна асоціація банків України
Асоціація українських банків Фінансовим установам (згідно з переліком)
Про рекомендації з питань здійснення фінансового моніторингу
За інформацією податкових та правоохоронних органів у господарській діяльності юридичних осіб застосовуються механізми так званого "дроблення бізнесу". Використання таких механізмів може свідчити про розроблення та використання схем із метою ухилення від сплати податків, що полягають в штучному розподілі ведення бізнесу юридичної особи через інших суб'єктів господарювання, зокрема залучення фізичних осіб-підприємців (далі - ФОПи), які мають право застосовувати спрощену систему оподаткування.
За результатами такої діяльності бюджет держави недоотримує значний обсяг податків, результатом цього є зменшення спроможності фінансування нагальних потреб нашої країни.
Зазвичай такі схеми характеризуються певними ознаками, що свідчать про зв'язки між юридичною особою та ФОПами (далі - Група). Зокрема, на думку Національного банку, такими ознаками можуть бути:
випадки надання однією особою до фінансової установи пакета документів на встановлення ділових відносин з юридичною особою та ФОПами, у тому числі одночасно;
спільна адреса місця знаходження юридичної особи та ФОП;
спільне місце реалізації товарів і послуг (адреса магазину, інтернет-сайту);
юридична особа та/або ФОПи мають спільних власників, представників, бухгалтерів, довірених осіб тощо;
у ФОП зазвичай немає необхідних ресурсів для ведення діяльності, включаючи діяльність з юридичною особою;
Про зв'язки між юридичною особою та ФОПами можуть свідчити також інші ознаки, зокрема, характер операцій, включаючи їх обсяг, регулярність і мету.
Додатковими ознаками щодо належності клієнтів до Групи, можуть бути:
значні надходження на рахунки ФОП від юридичної особи або інших суб'єктів господарювання Групи;
сплата юридичною особою послуг ФОП, вартість яких складно оцінити (оренда, маркетингові, інформаційні послуги, реклама тощо);
надання юридичною особою фінансової допомоги ФОП;
значний обсяг фінансових операцій за рахунками новоствореного ФОП;
здійснення ФОП фінансових операцій протягом короткого періоду часу (два-три місяці) на загальну суму, що досягає граничного обсягу доходу на рік відповідно до обраної групи платників податків;
послідовне здійснення групою ФОП діяльності, зазначеної в попередньому абзаці;
використання одного платіжного терміналу фінансової установи кількома суб'єктами господарювання.
Вищезазначений перелік ознак не є вичерпним. Фінансові установи мають право визначати самостійно інші ознаки, що можуть свідчити про відповідні зв'язки.
Насамперед із метою виявлення вищезазначеної схеми з урахуванням наведених вище ознак на етапі встановлення ділових відносин з юридичною особою під час здійснення заходів належної перевірки фінансові установи повинні встановити мету та характер майбутніх ділових відносин. Водночас фінансові установи не повинні обмежуватися лише з'ясуванням переліку видів діяльності клієнтів, які належать до Групи, за КВЕД, що по суті не розкривають реальної / фактичної суті діяльності кожного з них.
Фінансова установа, використовуючи ризик-орієнтований підхід, з метою розуміння реальної / фактичної суті діяльності клієнта, включаючи клієнта-ФОП, і на етапі встановлення ділових відносин, і в подальшому в процесі обслуговування має встановлювати інформацію про спосіб реалізації товару, наявність торгового майданчика або найменування інтернет-магазина, найменування сайту, через який здійснюється торгівля продукцією, наявність торговельно-складських приміщень, інших ресурсів, достатніх для ведення клієнтом задекларованої господарської діяльності тощо. Крім того, фінансова установа має забезпечити належне документування встановленої інформації, а також результатів її аналізу на етапі встановлення ділових відносин та під час здійснення моніторингу ділових відносин / фінансових операцій.
Слід зауважити, що дистанційний спосіб встановлення ділових відносин у цьому випадку має високі ризики невжиття фінансовими установами належних заходів у сфері протидії відмиванню коштів / фінансуванню тероризму (далі -ПВК/ФТ), що вимагає запровадження дієвих заходів з організації належної системи ПВК/ФТ, включаючи процеси належної перевірки клієнтів та управління ризиками.
Наголошуємо, що відповідно до пунктів 2 та 3 частини другої статті
8 Закону про ПВК/ФТ суб'єкт первинного фінансового моніторингу зобов'язаний забезпечувати належну організацію та проведення первинного фінансового моніторингу, функціонування належної системи управління ризиками, застосування у своїй діяльності ризик-орієнтованого підходу та вжиття належних заходів з метою мінімізації ризиків.
................Перейти до повного тексту