1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
27.04.2024 №25-0005/32818
На № 01.07/192 від 20.03.2024
Президентові
Асоціації українських банків
Андрію ДУБАСУ
Про надання роз'яснень
Шановний Андрію Богдановичу!
Національний банк України розглянув лист Асоціації українських банків (далі - Асоціація) від 20.03.2024 № 01.07/192 (далі - Лист) щодо надання роз'яснень стосовно застосування окремих вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - ПВК/ФТ) і повідомляє таке.
Відповідно до частини першої статті 7 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон про ПВК/ФТ) суб'єкт первинного фінансового моніторингу зобов'язаний у своїй діяльності застосовувати ризик-орієнтований підхід, ураховуючи відповідні критерії ризику, зокрема, пов'язані з його клієнтами, географічним розташуванням держави реєстрації клієнта або установи, через яку він здійснює передачу (отримання) активів, видом товарів та послуг, що клієнт отримує від суб'єкта первинного фінансового моніторингу, способом надання (отримання) послуг. Ризик-орієнтований підхід має бути пропорційний характеру та масштабу діяльності суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
Згідно з положеннями розділу IV Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28.07.2020 № 107 (зі змінами) (далі - Положення № 107), ризик-орієнтований підхід має ґрунтуватися на оцінці ризиків та включати в себе оцінку ризик-профілю установи та оцінку ризик-профілю клієнта. Установа здійснює оцінку власного ризик-профілю з урахуванням специфіки своєї діяльності й таких факторів як, зокрема географічного розташування установи, географічного розташування держави реєстрації клієнтів або установ, через які установа здійснює передавання (отримання) активів.
У пункті 39 розділу IV Положення № 107 передбачено, що установа повинна враховувати географічні критерії ризику, приділяючи, зокрема, особливу увагу державам (територіям), що не виконують рекомендації FATF або мають стратегічні недоліки у сфері ПВК/ФТ (відповідно до заяв FATF), державам, що здійснюють збройну агресію проти України в значенні, наведеному в статті 1 Закону України "Про оборону України", наявності / відсутності військових конфліктів, терористичних груп та/або організацій на території держави (території).
Згідно з пунктами 7, 8 розділу II додатка 18 до Положення № 107 географічні критерії ризику - критерії ризику ВК/ФТ(1), притаманні співпраці між установою та клієнтом, який [КБВ(2) якого або вигодоодержувач (вигодонабувач) за договором страхування життя якого] пов'язаний із державою (територією), на якій економічні, соціальні, правові чи політичні умови можуть спричинити високий рівень ризику ВК/ФТ.
Установа під час розроблення власних географічних критеріїв ризику повинна, зокрема, урахувати:
1) державу (територію) резидентності, громадянства, реєстрації, місцезнаходження клієнта, його КБВ, ключових контрагентів клієнта, вигодоодержувача (вигодонабувача) за його договором страхування життя;
2) державу (територію), у якій здійснюється основна господарська діяльність клієнта;
3) державу (територію) походження клієнта, його КБВ та державу (територію), у якій вони мають суттєві особисті або ділові зв'язки;
4) держави (території):
що віднесені Кабінетом Міністрів України до переліку офшорних зон;
що віднесені до переліку держав, що не виконують рекомендації FATF (чорний список);
що мають стратегічні недоліки у сфері ПВК/ФТ відповідно до заяв FATF (сірий список);
що визначені Європейською комісією як країни із слабкими режимами ПВК/ФТ;
яким притаманний підвищений ризик корупції;
яким притаманний підвищений ризик фінансування тероризму.
Для формування переліку країн, яким притаманний підвищений ризик фінансування тероризму, Національний банк рекомендує використовувати Звіт про глобальний індекс тероризму Інституту економіки та миру (далі - Звіт про індекс тероризму). Шкала оцінки ризику фінансування тероризму згідно із Звітом про індекс тероризму має, зокрема "High" (високий) та "Very High" (дуже високий) рівні ризику фінансування тероризму.
Ураховуючи зазначене вважаємо, що країна із рівнем ризику фінансування тероризму "High" (зокрема, Нігер присвоєна оцінка згідно із Звітом про індекс тероризму за 2023 рік - "7,616", що відповідає рівню "High") не може бути не віднесена до країн, яким притаманний підвищений ризик фінансування тероризму.
Щодо питань 1, 2 розділу І Листа.
Згідно з пунктом 50 розділу IV Положення № 107 установа здійснює оцінку ризику ділових відносин (фінансової операції без встановлення ділових відносин) з клієнтами до встановлення ділових відносин з клієнтом / проведення фінансової операції без встановлення ділових відносин.
За результатами здійснення оцінки ділових відносин (фінансової операції без встановлення ділових відносин) з клієнтом установа установлює рівень ризику, ураховуючи наявність притаманних клієнту, його діяльності (у тому числі тієї, що очікується на етапі встановлення ділових відносин з клієнтом) критеріїв ризику (пункт 51 розділу IV Положення № 107).
Разом з цим у пункті 58 розділу IV Положення № 107 передбачено, що установа, у разі відсутності критеріїв ризику і відсутності підозр, установлює низький ризик стосовно ділових відносин з клієнтами, які користуються послугами установи з низьким рівнем ризику ВК/ФТ (наприклад, фінансові операції стосуються переважно оплати комунальних послуг, іншої звичайної діяльності населення).
Таким чином, якщо клієнт має зв'язок (зокрема, громадянство, бізнес) із країною, якій притаманний підвищений ризик фінансування тероризму (тобто наявний географічний ризик), такому клієнту не може бути встановлено низький ризик. Наявність у клієнта громадянства країни, якій притаманний підвищений ризик фінансування тероризму, передбачає застосування критерію ризику, зазначеного в підпункті 1 пункту 8 розділу ІІ додатка 18 до Положення № 107, наявність у такого клієнта бізнесу в зазначеній країні, - додатково критерію ризику, наведеного в підпункті 2 пункту 8 розділу ІІ додатка 18 до Положення № 107.
Водночас, установа на постійній основі, з метою підтримання в актуальному стані, зокрема ризик-профілю клієнта, має вживати заходів щодо виявлення критеріїв ризику, притаманних діловим відносинам (фінансовим операціям без встановлення ділових відносин) з клієнтом, аналізуючи інформацію, отриману за результатами здійснення НПК(3), та здійснені фінансові операції клієнта. У разі виявлення нових притаманних діловим відносинам (фінансовим операціям без встановлення ділових відносин) з клієнтом критеріїв ризику установа має здійснити переоцінку рівня ризику (за потреби) (пункти 59, 60 розділу IV Положення № 107).
Щодо питань 3, 4 розділу І Листа.
Під господарською діяльністю згідно з Господарським кодексом України (далі - ГКУ) розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність (частина перша статті 3 ГКУ).

................
Перейти до повного тексту