1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
05 квітня 2024 року № 38
Про затвердження Інструкції з оцінювання на відповідність міжнародним стандартам оверсайту суб’єктів, які виконують функції центрального депозитарію цінних паперів, центрального контрагента, торгового репозиторію та системи розрахунків у цінних паперах в Україні
Відповідно до статей 7, 15, 56 Закону України "Про Національний банк України", статті 142-1 Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки", підпункту 1 пункту 30 розділу VII Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії", з метою визначення загальних підходів щодо здійснення оцінювання суб’єктів, які виконують функції центрального депозитарію цінних паперів, системи розрахунків у цінних паперах, центрального контрагента та торгового репозиторію, Правління Національного банку України постановляє:
1. Затвердити Інструкцію з оцінювання на відповідність міжнародним стандартам оверсайту суб’єктів, які виконують функції центрального депозитарію цінних паперів, центрального контрагента, торгового репозиторію та системи розрахунків у цінних паперах в Україні, що додається.
2. Департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку (Андрій Поддєрьогін) після офіційного опублікування довести до відома суб’єктів, які виконують функції центрального депозитарію цінних паперів, центрального контрагента, торгового репозиторію та системи розрахунків у цінних паперах в Україні, інформацію про прийняття цієї постанови.
3. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України Олексія Шабана.
4. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.

Голова

А. ПИШНИЙ
Інд. 57
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
05 квітня 2024 року № 38
Інструкція з оцінювання на відповідність міжнародним стандартам оверсайту суб’єктів, які виконують функції центрального депозитарію цінних паперів, центрального контрагента, торгового репозиторію та системи розрахунків у цінних паперах в Україні
I. Загальні положення
1. Ця Інструкція визначає методологію та критерії для здійснення оцінювання Національним банком України (далі - Національний банк) на відповідність міжнародним стандартам оверсайту суб’єктів, які виконують функції:
1) центрального депозитарію цінних паперів (далі - ЦД);
2) системи розрахунків у цінних паперах (далі - СРЦП);
3) центрального контрагента (далі - ЦК);
4) торгового репозиторію (далі - ТР).
2. Ця Інструкція розроблена з урахуванням вимог міжнародних стандартів оверсайту інфраструктури фінансового ринку, прийнятих Банком міжнародних розрахунків та Міжнародною організацією комісій з цінних паперів, а саме:
1) Принципів для інфраструктури фінансового ринку (далі - Принципи), що встановлюють міжнародні стандарти оверсайту;
2) Структури розкриття інформації та методології оцінювання, якою встановлена орієнтовна методика здійснення оцінювання центральними банками об’єктів оверсайту на відповідність міжнародним стандартам оверсайту та їх самооцінювання;
3) Керівництва щодо застосування Принципів, яке містить вказівки щодо застосування міжнародних стандартів оверсайту до суб’єктів інфраструктури фінансового ринку, якими володіють чи управляють центральні банки;
4) Керівництва щодо кіберстійкості для суб’єктів інфраструктури фінансового ринку, яке містить рекомендації щодо вдосконалення їх кіберстійкості.
3. Терміни в цій Інструкції вживаються в таких значеннях:
1) багаторівнева структура участі - структура участі, що передбачає надання доступу до послуг об’єкта оверсайту її учасникам і непрямим учасникам;
2) варіаційна маржа - забезпечення, яке збирається та виплачується для покриття поточних ризиків у результаті фактичних змін ринкових цін;
3) взаємозалежність - взаємозв’язок, взаємна відповідальність, що виникає під час діяльності об’єкта оверсайту, з учасниками об’єкта оверсайту, розрахунковими банками, суб’єктами інфраструктури фінансового ринку;
4) відкладені нетто-розрахунки - режим розрахунків, що передбачає виконання зобов’язань учасників за результатами клірингу з визначеною періодичністю;
5) депозитарний ризик - ризик втрати активів у разі неплатоспроможності, недбалості, шахрайства, поганого адміністрування або неналежного ведення обліку установою, у якій перебувають на зберіганні ці активи;
6) загальний комерційний ризик - ризик погіршення фінансового стану об’єкта оверсайту в результаті зниження його доходів або збільшення видатків, унаслідок якого витрати перевищують доходи та призводять до втрат, покриття яких здійснюється за рахунок капіталу. До загального комерційного ризику не належать ризики, пов’язані з невиконанням зобов’язань учасником об’єкта оверсайту або іншою особою, яка має фінансові зобов’язання перед об’єктом оверсайту;
7) інвестиційний ризик - ризик втрати або недоступності фінансових активів об’єкта оверсайту та його учасників, що виникає внаслідок їх інвестування;
8) істотний інцидент порушення безперервності діяльності - неспроможність об’єкта оверсайту своєчасно та ефективно виконувати / надавати критичні операції / послуги в штатному режимі діяльності та в разі виникнення надзвичайної ситуації протягом двох годин або більш тривалого часу;
9) кіберзагроза - наявні та потенційно можливі явища і чинники, що спричиняють або можуть спричинити ризик порушення конфіденційності, цілісності, доступності інформаційних ресурсів та/або спостережності і керованості інформаційної інфраструктури;
10) кіберінцидент - подія або сукупність несприятливих подій ненавмисного характеру або таких, що мають ознаки можливої кібератаки, які становлять загрозу безпеці інформаційної інфраструктури, створюють імовірність порушення штатного режиму її функціонування, а також ставлять під загрозу захищеність інформаційних ресурсів;
11) кіберризик - ризик реалізації кіберзагроз щодо інформаційних ресурсів та/або інформаційної інфраструктури, а також наслідки таких подій. Кіберризик є складовою операційного ризику;
12) кіберстійкість об’єкта оверсайту - спроможність об’єкта оверсайту запобігати, протистояти, стримувати та оперативно відновлюватися після кіберінцидентів та кібератак;
13) кредитний ризик - ризик того, що об’єкт оверсайту не зможе виконати свої фінансові зобов’язання в повному обсязі в установлений момент або в будь-який момент у майбутньому. В об’єкта оверсайту може виникати поточний кредитний ризик та/або потенційний майбутній кредитний ризик;
14) критична залежність - залежність діяльності об’єкта оверсайту від учасника об’єкта оверсайту, невиконання зобов’язань яким може призвести до неможливості забезпечення безперервності діяльності об’єкта оверсайту;
15) критичні операції / послуги - операції та/або послуги, невиконання / ненадання яких призведе до порушення надання послуг об’єктом оверсайту та/або роботи інфраструктури ринків капіталу в цілому;
16) маржа - вид гарантійного забезпечення, що складається з високоліквідних активів, які зараховані / резервовані / заблоковані / надані особі, яка провадить клірингову діяльність, для забезпечення виконання зобов’язань, які обліковуються на клірингових рахунках учасників клірингу та клієнтів учасників клірингу;
17) надзвичайна ситуація - чинники та обставини, що становлять загрозу для безперервності діяльності об’єкта оверсайту: економічна криза, збройний конфлікт або загроза такого конфлікту, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, природні катастрофи (землетруси, зсув, обвал, сель, цунамі, лавина, повінь, смерч, посуха, заморозки, гроза, природна пожежа), техногенні катастрофи та аварії (вибух, пожежі), збої в постачанні електроенергії, кіберінциденти в інфраструктурі ринків капіталу та кібератаки на неї;
18) непрямий учасник об’єкта оверсайту - юридична особа, яка має право на надання відповідних послуг своїм клієнтам та яка на підставі договору з учасником об’єкта оверсайту отримує доступ до послуг об’єкта оверсайту для обслуговування своїх операцій та операцій своїх клієнтів;
19) операційний ризик - ризик того, що недоліки інформаційних систем або внутрішніх процесів, людські помилки, операційні збої (помилки чи затримки під час оброблення, перебої в роботі систем, кіберінциденти, недостатня пропускна спроможність), втрата або витік інформації, шахрайство або порушення в управлінні внаслідок зовнішніх подій призведуть до скорочення, погіршення або зупинення надання послуг об’єктом оверсайту;
20) основна робоча зона - приміщення та розташоване в ньому обладнання, за допомогою якого забезпечується штатний режим діяльності об’єкта оверсайту;
21) остаточність розрахунків - обумовлений законодавством України та документами об’єкта оверсайту момент, в який розрахунки за цінними паперами та/або іншими фінансовими інструментами стають безвідкличними та безумовними;
22) перехресна маржа - маржа, яка використовується на підставі угоди між двома і більше ЦК щодо розгляду позицій та забезпечення цих позицій у відповідних ЦК у межах загального портфеля для учасників, які є членами двох або більше ЦК;
23) початкова маржа - забезпечення, яке збирається для покриття потенційних змін у вартості позиції кожного учасника (потенційного майбутнього ризику) протягом періоду закриття позицій в разі невиконання зобов’язань учасником;
24) правовий ризик - ризик відсутності правового регулювання, зміни або непередбачуваного застосування положень законодавства України, що можуть призвести до виникнення збитків об’єкта оверсайту;
25) проциклічність - зміни до вимог або практики управління ризиками, що позитивно корелюють з коливаннями ділового або кредитного циклу та можуть спричинити або посилити фінансову нестабільність;
26) резервна робоча зона - географічно віддалене від основної робочої зони допоміжне приміщення, призначене для здійснення / надання критичних операцій / послуг об’єкта оверсайту в разі виникнення надзвичайної ситуації до відновлення штатного режиму діяльності;
27) ризик ліквідності - ризик того, що контрагент - учасник об’єкта оверсайту або інша особа не матиме достатньо коштів для виконання своїх фінансових зобов’язань належним чином у повному обсязі в установлений момент, але він зможе їх виконати в інший час у майбутньому;
28) сегрегація позицій та забезпечення - спосіб захисту об’єктом оверсайту забезпечення та позицій клієнта учасника за укладеними правочинами шляхом їх зберігання та обліку окремо від забезпечення та позицій учасника та/або інших клієнтів цього учасника за укладеними правочинами;
29) стресовий сценарій - модель можливого розвитку подій (обставин) унаслідок впливу різних факторів ризиків, виникнення яких може завдати шкоди безперервності діяльності об’єкта оверсайту та/або фінансовому стану, та/або ліквідності суб’єктів інфраструктури ринків капіталу;
30) управління операційним ризиком - постійна діяльність об’єкта оверсайту щодо оцінки операційного ризику, визначення його допустимого рівня та застосування заходів контролю з метою забезпечення безперервності діяльності;
31) фізична поставка - операція та/або послуга об’єкта оверсайту, яка супроводжується фізичним переміщенням фінансових інструментів або товарів;
32) ЦД-емітент - ЦД, в якому депоновані / зараховані цінні папери у систему депозитарного обліку. ЦД-емітент відкриває рахунки, що дає змогу інвесторам і посередникам (включаючи ЦД-інвесторів) зберігати ці цінні папери;
33) ЦД-інвестор - ЦД або третя сторона, що діє від імені цього ЦД, який відкриває рахунок у цінних паперах в іншому ЦД (ЦД-емітенті), щоб забезпечити міжсистемні розрахунки за правочинами щодо цінних паперів;
34) штатний режим діяльності об’єкта оверсайту - функціонування за стандартними для цього об’єкта оверсайту регламентом і технологією виконання операцій.
Інші терміни в цій Інструкції вживаються в значеннях, визначених законодавством України.
4. Відповідність об’єкта оверсайту кожному принципу міжнародних стандартів оверсайту встановлюється шляхом оцінювання дотримання об’єктом оверсайту окремих ключових положень, які є складовими цього принципу, та викладені у запитальнику для здійснення оцінювання на відповідність міжнародним стандартам оверсайту суб’єктів, які виконують функції центрального депозитарію цінних паперів, центрального контрагента, торгового репозиторію та системи розрахунків у цінних паперах в Україні, наведеного в додатку до цієї Інструкції.
5. Оцінювання об’єкта оверсайту здійснюється Національним банком на підставі критеріїв, визначених у розділі III цієї Інструкції, шляхом отримання інформації та відповідей на запитання для оцінювання на відповідність міжнародним стандартам оверсайту, що наведені в додатку до цієї Інструкції.
6. Оцінювання Національного банку як об’єкта оверсайту здійснюється на підставі критеріїв, визначених у розділі III цієї Інструкції, за винятком підпунктів 9, 10 пункту 10 та підпунктів 4, 6, 7, 8, 9 пункту 11 розділу III цієї Інструкції, з використанням запитань, наведених у додатку до цієї Інструкції. Оцінювання Національного банку як об’єкта оверсайту здійснюється з урахуванням особливостей його діяльності, пов’язаних із виконанням ним функцій, визначених законодавством України.
7. Критерії оцінювання об’єкта оверсайту на відповідність міжнародним стандартам ґрунтується на ключових положеннях принципів, наведених у додатку до цієї Інструкції.
II. Застосування міжнародних стандартів оверсайту до об’єкта оверсайту
8. Застосування міжнародних стандартів оверсайту до об’єкта оверсайту здійснюється з урахуванням законодавства України, а також функцій та видів діяльності, що ним виконуються.
9. До об’єкта оверсайту застосовуються такі принципи:
1) принцип 1 "Правова основа", яким установлено, що об’єкт оверсайту повинен мати чітко сформульовану, обґрунтовану, прозору та таку, що має правові підстави, правову базу для кожного істотного аспекту його діяльності в усіх відповідних юрисдикціях.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту на відповідність принципу 1 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 2-6 таблиці додатка до цієї Інструкції;
2) принцип 2 "Управління", яким установлено, що об’єкт оверсайту повинен мати чіткі та прозорі механізми управління, які забезпечують безпеку та ефективність об’єкта оверсайту, підтримку стабільності фінансової системи й інших аспектів, що становлять суспільний інтерес, та досягнення цілей відповідних заінтересованих осіб.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту на відповідність принципу 2 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 8-14 таблиці додатка до цієї Інструкції;
3) принцип 3 "Система комплексного управління ризиками", яким визначено, що об’єкт оверсайту повинен мати надійну систему управління ризиками для всебічного управління правовим, кредитним, операційним, ризиком ліквідності та іншими ризиками.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту на відповідність принципу 3 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 16-19 таблиці додатка до цієї Інструкції;
4) принцип 4 "Управління кредитним ризиком", яким установлено, що об’єкт оверсайту має ефективно оцінювати, контролювати та управляти кредитними ризиками, на які його наражають учасники об’єкта оверсайту, а також ризиків, що виникають унаслідок здійснення платежів, клірингу та розрахунків. Об’єкт оверсайту повинен підтримувати фінансові ресурси на достатньому рівні для надійного та повного покриття кредитного ризику кожним учасником об’єкта оверсайту.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції СРЦП, на відповідність принципу 4 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 21-23 та 27 таблиці додатка до цієї Інструкції.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції ЦК, на відповідність принципу 4 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 21, 22 та 24-27 таблиці додатка до цієї Інструкції;
5) принцип 5 "Забезпечення виконання зобов’язань", який визначає, що об’єкт оверсайту за потреби забезпечення зобов’язань для управління кредитним ризиком свого або своїх учасників повинен приймати заставу з низьким кредитним, ринковим ризиком та ризиком ліквідності. Об’єкт оверсайту повинен установлювати та застосовувати під час розрахунку вартості забезпечення достатньо консервативні знижки за ризик (haircuts) та ліміти запобігання концентрації.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції СРЦП або ЦК, на відповідність принципу 5 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 29-34 таблиці додатка до цієї Інструкції;
6) принцип 6 "Маржа", який визначає, що ЦК повинен покривати свої кредитні ризики, на які його наражають учасники для всіх видів діяльності, послуг та продуктів за допомогою ефективної системи маржі, яка враховує ризики та регулярно оновлюється.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції ЦК, на відповідність принципу 6 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 36-42 таблиці додатка до цієї Інструкції;
7) принцип 7 "Управління ризиком ліквідності", який визначає, що об’єкт оверсайту повинен ефективно оцінювати, контролювати та управляти своїм ризиком ліквідності. Об’єкт оверсайту має підтримувати достатні ліквідні активи в усіх необхідних валютах для виконання розрахунків протягом одного операційного дня та в разі потреби в режимі реального часу, розрахунків через декілька днів за платіжними зобов’язаннями з високою мірою надійності, з урахуванням широкого спектра можливих стресових сценаріїв, які мають включати, але не обмежуватися, невиконанням зобов’язань учасником, та його афілійованими особами, що могло б спричинити найбільше сукупне зобов’язання для об’єкта оверсайту в екстремальних, але можливих ринкових умовах.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції СРЦП, на відповідність принципу 7 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 44-46 та 48-53 таблиці додатка до цієї Інструкції.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції ЦК, на відповідність принципу 7 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 44, 45 та 47-53 таблиці додатка до цієї Інструкції;
8) принцип 8 "Остаточність розрахунків", який визначає, що об’єкт оверсайту повинен забезпечити чітку та надійну остаточність розрахунків до кінця дати валютування, як мінімум. Об’єкт оверсайту повинен забезпечити остаточність розрахунків упродовж операційного дня або в режимі реального часу.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції СРЦП або ЦК, на відповідність принципу 8 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 55-57 таблиці додатка до цієї Інструкції;
9) принцип 9 "Організація грошових розрахунків", який визначає, що об’єкт оверсайту повинен здійснювати грошові розрахунки в коштах, розміщених на рахунках у Національному банку, де це є можливим та доступним. Якщо розрахунки здійснюються в коштах, розміщених не в Національному банку, то об’єкт оверсайту повинен мінімізувати та контролювати кредитний ризик та ризик ліквідності, які виникають унаслідок використання коштів комерційного банку.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції СРЦП або ЦК, на відповідність принципу 9 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 59-63 таблиці додатка до цієї Інструкції;
10) принцип 10 "Фізична поставка", яким установлено, що об’єкт оверсайту повинен чітко визначити свої зобов’язання щодо поставки інструментів, що мають фізичну (документарну або іншу) форму, та/або товарів, а також виявляти, контролювати та управляти ризиками, пов’язаними з такими фізичними поставками.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції ЦД або СРЦП, або ЦК, на відповідність принципу 10 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 65 та 66 таблиці додатка до цієї Інструкції;
11) принцип 11 "Центральні депозитарії цінних паперів", яким установлено обов’язок суб’єкта, який виконує функції ЦД, мати відповідні правила та процедури, які забезпечують відповідність загальної кількості цінних паперів певного випуску в обліку суб’єкта, який виконує функції ЦД, кількості цінних паперів цього випуску на відповідному рахунку емітента та рахунках прямих учасників суб’єкта, який виконує функції ЦД (далі - цілісність випуску цінних паперів), і мінімізації та управління ризиками, пов’язаними зі зберіганням та переказом цінних паперів. Цінні папери в суб’єкті, який виконує функції ЦД, повинні бути знерухомлені або дематеріалізовані для подальшого їх переказу за рахунками в цінних паперах шляхом електронної реєстрації.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції ЦД, на відповідність принципу 11 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 68-73 таблиці додатка до цієї Інструкції;
12) принцип 12 "Системи обміну активами", який визначає, що об’єкт оверсайту в разі здійснення розрахунків за двосторонніми зобов’язаннями повинен усунути ризик втрати основної суми операції шляхом додержання умови здійснення остаточних розрахунків за одним із зобов’язань лише після остаточних розрахунків за іншим.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції СРЦП або ЦК, на відповідність принципу 12 здійснюється на основі запитань до ключового положення міжнародних стандартів оверсайту, зазначеного в колонці 2 рядка 75 таблиці додатка до цієї Інструкції;
13) принцип 13 "Правила та процедури, що належать до випадків невиконання зобов’язань учасником", яким визначено, що об’єкт оверсайту повинен мати чіткі та ефективні правила та процедури, які застосовуються в разі невиконання зобов’язань учасником об’єкта оверсайту. Ці правила та процедури повинні надавати об’єкту оверсайту можливість вчасно вживати заходів щодо усунення збитків, вирішення проблем з ліквідністю та продовжувати виконувати свої зобов’язання.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції ЦД або СРЦП, або ЦК, на відповідність принципу 13 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 77-80 таблиці додатка до цієї Інструкції;
14) принцип 14 "Сегрегація та переведення", яким визначено, що ЦК повинен мати правила та процедури, які дають змогу забезпечити сегрегацію та переведення позицій клієнтів учасника та забезпечення, наданого ЦК стосовно цих позицій.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції ЦК, на відповідність принципу 14 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 82-85 таблиці додатка до цієї Інструкції;
15) принцип 15 "Управління загальним комерційним ризиком", яким визначено, що об’єкт оверсайту повинен ідентифікувати, контролювати та управляти своїм загальним комерційним ризиком та підтримувати в достатньому обсязі ліквідні чисті активи, що фінансуються за рахунок капіталу, для покриття потенційних загальних збитків, щоб об’єкт оверсайту міг продовжити безперервне виконання / надання операцій / послуг, також, якщо такі збитки реалізуються. Крім того, ліквідні чисті активи завжди мають бути на достатньому рівні для забезпечення відновлення або впорядкованого згортання критичних операцій та послуг.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту на відповідність принципу 15 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 87-91 таблиці додатка до цієї Інструкції;
16) принцип 16 "Управління депозитарним та інвестиційними ризиками", яким визначено, що об’єкт оверсайту повинен захищати власні активи та активи своїх учасників, мінімізувати ризик втрати та затримок у доступі до таких активів. Інвестиції об’єкта оверсайту мають складатися з інструментів з мінімальними кредитним, ринковим ризиками та ризиком ліквідності.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції ЦД або СРЦП, або ЦК, на відповідність принципу 16 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 93-96 таблиці додатка до цієї Інструкції;
17) принцип 17 "Управління операційним ризиком", яким визначено, що об’єкт оверсайту повинен визначити ймовірні фактори операційного ризику як внутрішні, так і зовнішні та пом’якшити їхній вплив шляхом використання відповідних систем, політики, процедур і контролю. Системи повинні бути розроблені таким чином, щоб забезпечити високий рівень безпеки та експлуатаційної надійності, а також повинні мати адекватну масштабовану потужність. Управління забезпеченням безперервності діяльності об’єкта оверсайту повинно бути спрямоване на своєчасне відновлення роботи та виконання зобов’язань об’єктом оверсайту в разі масштабного або критичного збою в роботі.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту на відповідність принципу 17 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 98-104 таблиці додатка до цієї Інструкції;
18) принцип 18 "Вимоги до доступу та участі", яким визначено, що об’єкт оверсайту повинен мати об’єктивні, розроблені на підставі оцінки ризиків, публічно розкриті критерії для участі, які забезпечують справедливий та відкритий доступ.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту на відповідність принципу 18 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 106-108 таблиці додатка до цієї Інструкції;
19) принцип 19 "Багаторівнева структура участі", яким визначено, що об’єкт оверсайту, у якому передбачена багаторівнева структура участі, повинен виявляти, контролювати та управляти суттєвими ризиками, що виникають у результаті багаторівневої структури участі в об’єкті оверсайту.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту на відповідність принципу 19 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 110-113 таблиці додатка до цієї Інструкції;
20) принцип 20 "Взаємодія з іншими суб’єктами інфраструктури фінансового ринку", яким визначено, що об’єкт оверсайту під час встановлення зв’язків з іншими суб’єктами інфраструктури фінансового ринку повинен виявляти, контролювати та управляти ризиками, пов’язаними з такими зв’язками.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції ЦД або СРЦП, на відповідність принципу 20 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 115-120 таблиці додатка до цієї Інструкції.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції ЦК, на відповідність принципу 20 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 115, 116, 121 та 122 таблиці додатка до цієї Інструкції.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції ТР, на відповідність принципу 20 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 115, 116 та 123 таблиці додатка до цієї Інструкції;
21) принцип 21 "Ефективність та результативність діяльності", яким визначено, що об’єкт оверсайту повинен забезпечувати результативність та ефективність виконання вимог учасників та ринків, які він обслуговує.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту на відповідність принципу 21 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 125-127 таблиці додатка до цієї Інструкції;
22) принцип 22 "Стандарти та процедури комунікації", яким визначено, що об’єкт оверсайту повинен використовувати або принаймні ураховувати відповідні міжнародні процедури та стандарти комунікації для ефективного здійснення платежів, клірингу, розрахунків та реєстрації записів.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту на відповідність принципу 22 здійснюється на основі запитань до ключового положення міжнародних стандартів оверсайту, зазначеного в колонці 2 рядка 129 таблиці додатка до цієї Інструкції;
23) принцип 23 "Розкриття правил, основних процедур та ринкових даних", яким визначено, що об’єкт оверсайту повинен мати чіткі та вичерпні правила та процедури, а також надавати достатньо інформації для того, щоб учасники мали чітке розуміння ризиків, тарифів та інших витрат, на які вони наражаються внаслідок участі в об’єкті оцінювання. Усі відповідні правила та основні процедури повинні бути оприлюднені.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту на відповідність принципу 23 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 131-135 таблиці додатка до цієї Інструкції;
24) принцип 24 "Розкриття ринкових даних торговими репозиторіями", яким визначено, що ТР повинен забезпечувати своєчасне та достовірне надання даних відповідним компетентним органам і громадськості відповідно до їх потреб.
Оцінювання Національним банком об’єкта оверсайту, який виконує функції ТР, на відповідність принципу 24 здійснюється на основі запитань до ключових положень міжнародних стандартів оверсайту, зазначених у колонці 2 рядків 137-139 таблиці додатка до цієї Інструкції.
III. Критерії оцінювання об’єкта оверсайту на відповідність міжнародним стандартам
10. Оцінювання Національним банком системи управління та організації діяльності в об’єкті оверсайту здійснюється на підставі таких критеріїв:
1) високий рівень правової визначеності за ключовими аспектами своєї діяльності у всіх відповідних юрисдикціях, суб’єктом права яких є об’єкт оверсайту;
2) правила, процедури та угоди об’єкта оверсайту чіткі, зрозумілі та такі, що відповідають законодавству України;
3) об’єкт оверсайту створений та діє відповідно до законодавства України, що може бути підтверджено для компетентних органів державної влади України, учасників об’єкта оверсайту та за потреби їх клієнтів;
4) наявність правил, процедур та угод, що виконуються в усіх юрисдикціях, суб’єктом права яких є об’єкт оверсайту, та мають високий рівень впевненості, що дії, здійснені об’єктом оверсайту відповідно до таких правил та процедур, не скасовуватимуться, не призупинятимуться, не визнаватимуться недійсними та не матимуть зворотної сили;
5) наявність та застосування дієвих інструментів зменшення ризиків, спричинених потенційним конфліктом правових норм у різних юрисдикціях (для об’єкта оверсайту, що має учасників-нерезидентів та/або здійснює діяльність у різних юрисдикціях);
6) визначення цілей та завдань діяльності об’єкта оверсайту, які надають високий пріоритет безперервності, надійності та ефективності об’єкта оверсайту і орієнтовані на підтримку фінансової стабільності та інших аспектів, що становлять суспільний інтерес;
7) наявність механізмів контролю за відповідністю результатів діяльності об’єкта оверсайту поставленим цілям і завданням та їх регулярна реалізація;
8) документальне визначення структури, механізмів управління та процедур прийняття рішень в об’єкті оверсайту, які дають чітке розуміння підзвітності та відповідальності. Ці домовленості повинні бути розкриті власникам, відповідним органам влади, учасникам і на більш загальному рівні громадськості;
9) документальне визначення складу, обов’язків, повноважень, порядку діяльності ради директорів / наглядової ради / іншого відповідного органу (у разі утворення такого органу) об’єкта оверсайту, відповідальності та оцінки діяльності керівних органів та їх членів, процедури виявлення та управління конфліктами інтересів, публічна доступність зазначеної інформації;
10) відповідність членів ради директорів / наглядової ради / іншого відповідного органу (у разу утворення такого органу) об’єкта оверсайту вимогам щодо наявності відповідних знань та мотивації для виконання своїх обов’язків;
11) чіткий розподіл функцій та повноважень виконавчого органу (правління) об’єкта оверсайту, наявність у членів виконавчого органу (правління) досвіду та навичок щодо функціонування об’єкта оверсайту та управління його ризиками;
12) наявність чіткої, задокументованої системи управління ризиками, що включає політику прийняття ризику (толерантності до ризику), визначення обов’язків та підзвітності за прийняття рішень під час надзвичайних ситуацій, забезпечення підрозділів, що здійснюють управління ризиками та внутрішній контроль за достатністю повноважень та ресурсів, незалежності та доступу до керівних органів;

................
Перейти до повного тексту