1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
24.03.2023 № Р/25-0005/20256
Банки України Незалежна асоціація банків України
Асоціація українських банків Асоціації
фінансових установ (згідно з переліком)
Фінансові установи (згідно з переліком)
Про надання роз'яснень з питань фінансового моніторингу
Національний банк України (далі - Національний банк) у зв'язку з прийняттям Закону України від 04.11.2022 № 2736-ІХ "Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту фінансової системи України від дій держави, що здійснює збройну агресію проти України, та адаптації законодавства України до окремих стандартів Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FАТF) і вимог Директиви ЄС 2018/843" (далі - Закон № 2736-ІХ), керуючись частиною восьмою статті 18 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон про ПВК/ФТ) та з урахуванням отриманих від Міністерства фінансів України та Державної служби фінансового моніторингу України пропозицій
повідомляє таке.
Щодо застосування терміну "збройна агресія".
Відповідно до внесених Законом № 2736-ІХ змін до Закону про ПВК/ФТ, термін "збройна агресія" вживається у значенні, наведеному у Законі України "Про оборону України" (далі - Закон про оборону).
Так, відповідно до статті 1 Закону про оборону збройна агресія -застосування іншою державою або групою держав збройної сили проти України. Збройною агресією проти України вважається будь-яка з таких дій:
вторгнення або напад збройних сил іншої держави або групи держав на територію України, а також окупація або анексія частини території України;
блокада портів, узбережжя або повітряного простору, порушення комунікацій України збройними силами іншої держави або групи держав;
напад збройних сил іншої держави або групи держав на військові сухопутні, морські чи повітряні сили або цивільні морські чи повітряні флоти України;
засилання іншою державою або від її імені озброєних груп регулярних або нерегулярних сил, що вчиняють акти застосування збройної сили проти України, які мають настільки серйозний характер, що це рівнозначно переліченим в абзацах п'ятому - сьомому цієї статті діям, у тому числі значна участь третьої держави у таких діях;
дії іншої держави (держав), яка дозволяє, щоб її територія, яку вона надала в розпорядження третьої держави, використовувалася цією третьою державою (державами) для вчинення дій, зазначених в абзацах п'ятому - восьмому цієї статті;
застосування підрозділів збройних сил іншої держави або групи держав, які перебувають на території України відповідно до укладених з Україною міжнародних договорів, проти третьої держави або групи держав, інше порушення умов, передбачених такими договорами, або продовження перебування цих підрозділів на території України після припинення дії зазначених договорів.
З огляду на зміст терміну "збройна агресія", що наведений у Законі про оборону, вважаємо, що для цілей виконання вимог Закону про ПВК/ФТ до держав, які здійснюють збройну агресію проти України, належить не тільки російська федерація, а й республіка білорусь, яка, зокрема дозволяє, щоб її територія та інфраструктура використовувалася російською федерацією для вчинення збройної агресії проти України.
Ураховуючи зазначене звертаємо увагу, що пороговою фінансовою операцією згідно з абзацом другим частини першої статті 20 Закону про ПВК/ФТ, на думку Національного банку, також вважатиметься фінансова операція, якщо хоча б одна із сторін - учасників цієї фінансової операції має реєстрацію, місце проживання чи місцезнаходження в республіці білорусь.
Щодо виконання вимог стосовно недопущення осіб, які є громадянами держави, що здійснює збройну агресію проти України, до працівників, залучених до проведення первинного фінансового моніторингу.
Згідно з вимогами абзацу другого частини четвертої статті 8 Закону про ПВК/ФТ керівник та заступник керівника суб'єкта первинного фінансового моніторингу, голова та члени наглядового органу суб'єкта первинного фінансового моніторингу, відповідальний працівник (особа, яка тимчасово виконує повноваження відповідального працівника у разі його відсутності), інші працівники суб'єкта первинного фінансового моніторингу, залучені до проведення первинного фінансового моніторингу, повинні мати бездоганну ділову репутацію та не мати громадянства (підданства) держави, що здійснює збройну агресію проти України.

................
Перейти до повного тексту