1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
30.03.2023 № 39
Про затвердження Положення про регуляторну платформу для тестування послуг, технологій та інструментів на ринках фінансових послуг, платіжному ринку, заснованих на інноваційних технологіях
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 171 від 26.12.2024 )
Відповідно до статей 7, 15, 56 Закону України "Про Національний банк України", статті 80 Закону України "Про платіжні послуги", статті 18-1 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", з метою стимулювання розвитку інновацій та підвищення якості послуг, технологій та інструментів на ринках фінансових послуг, платіжному ринку Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Створити регуляторну платформу для тестування послуг, технологій та інструментів на ринках фінансових послуг, платіжному ринку, заснованих на інноваційних технологіях.
2. Затвердити Положення про регуляторну платформу для тестування послуг, технологій та інструментів на ринках фінансових послуг, платіжному ринку, заснованих на інноваційних технологіях, що додається.
3. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Правління Національного банку України від 23 квітня 2019 року № 63 "Про затвердження Положення про порядок взаємодії Національного банку України з інноваційними компаніями та проектами".
4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України Олексія Шабана.
5. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.

Голова

А. Пишний
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
30.03.2023 № 39
ПОЛОЖЕННЯ
про регуляторну платформу для тестування послуг, технологій та інструментів на ринках фінансових послуг, платіжному ринку, заснованих на інноваційних технологіях
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблене відповідно до вимог Законів України "Про Національний банк України", "Про платіжні послуги" (далі - Закон про платіжні послуги), "Про фінансові послуги та фінансові компанії" (далі - Закон про фінпослуги), "Про адміністративну процедуру" та визначає:
( Абзац перший пункту 1 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 171 від 26.12.2024 )
1) порядок участі в регуляторній платформі для тестування послуг, технологій та інструментів на ринках фінансових послуг, платіжному ринку, заснованих на інноваційних технологіях (далі - регуляторна платформа), та контролю за його дотриманням;
2) порядок тестування послуг, технологій та інструментів на ринках фінансових послуг, платіжному ринку, заснованих на інноваційних технологіях (далі - інноваційний продукт), у регуляторній платформі;
3) особливий режим діяльності учасника регуляторної платформи в разі його застосування з урахуванням вимог законодавства України;
4) вимоги та критерії, яким мають відповідати інноваційні продукти та особи, які мають намір взяти участь у регуляторній платформі;
5) форму заяви про участь у регуляторній платформі (далі - заява) (додаток 1);
6) спрощений порядок авторизації діяльності осіб, які мають намір стати учасниками регуляторної платформи для тестування інноваційного продукту, що полягає у допуску до тестування інноваційного продукту в регуляторній платформі (далі - спрощена авторизація);
7) порядок функціонування регуляторної платформи.
2. Вимоги цього Положення поширюються на осіб, які мають намір взяти участь у регуляторній платформі для тестування інноваційного продукту або які вже стали її учасниками.
3. Терміни в цьому Положенні вживаються в такому значенні:
1) електронна адреса заявника/учасника регуляторної платформи (далі - електронна пошта заявника/учасника) - адреса електронної пошти заявника/учасника регуляторної платформи, зазначена в Державному реєстрі фінансових установ та/або Реєстрі платіжної інфраструктури та реєстрі осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, держателем якого є Національний банк України (далі - Національний банк), або адреса електронної пошти відповідальної особи, зазначена в документах, наданих такою особою у заяві до Національного банку;
2) заявник - юридична особа або фізична особа-підприємець, яка має намір або подала до Національного банку заяву за формою, установленою в додатку 1 до цього Положення;
3) керівник - одноособовий виконавчий орган або члени колегіального виконавчого органу та члени ради (наглядової, спостережної - за наявності) заявника/учасника регуляторної платформи;
4) рада регуляторної платформи - постійно діючий колегіальний орган Національного банку з питань забезпечення діалогу з учасниками ринків фінансових послуг, платіжного ринку України для тестування інноваційних продуктів у регуляторній платформі;
5) регуляторна платформа для тестування послуг, технологій та інструментів на ринках фінансових послуг, платіжному ринку, заснованих на інноваційних технологіях, - система Національного банку, спрямована на сприяння розвитку інновацій на ринках фінансових послуг, платіжному ринку, державне регулювання яких здійснюється Національним банком, що призначена для тестування інноваційних продуктів в межах особливого режиму діяльності;
6) уповноважена особа Національного банку - посадова особа Національного банку, якій згідно з розпорядчим актом надано право підпису документів, від імені структурного підрозділу Національного банку, що забезпечує діяльність регуляторної платформи;
7) учасник регуляторної платформи - заявник, який пройшов процедуру спрощеної авторизації для участі в регуляторній платформі.
Інші терміни, які вживаються в цьому Положенні, застосовуються в значеннях, визначених Законом про платіжні послуги, Законом про фінпослуги, Законом України "Про банки і банківську діяльність" та іншими законами України.
4. Основними завданнями регуляторної платформи Національного банку є:
1) сприяння розвитку інноваційних продуктів на ринках фінансових послуг, платіжному ринку;
2) підвищення конкуренції на ринках фінансових послуг, платіжному ринку;
3) поліпшення якості надання фінансових та/або платіжних послуг;
4) забезпечення діалогу з учасниками ринків фінансових послуг, платіжного ринку щодо впровадження послуг, технологій та інструментів на ринках фінансових послуг, платіжному ринку, заснованих на інноваційних технологіях.
5. Національний банк має право запровадити особливий режим діяльності для учасників регуляторної платформи, який полягає у:
1) спрощенні або не застосуванні окремих вимог, установлених законодавством України для ведення діяльності на ринках фінансових послуг, платіжному ринку, регулювання яких здійснює Національний банк;
2) не застосуванні заходів впливу чи звільненні від відповідальності за порушення окремих вимог, установлених законодавством України, щодо ведення діяльності з надання фінансових послуг, платіжних послуг або щодо кожного виду таких платіжних послуг, державне регулювання яких здійснює Національний банк.
6. Національний банк надає інформацію за запитами фізичних та юридичних осіб щодо питань діяльності регуляторної платформи на ринках фінансових послуг, платіжному ринку, регулювання яких здійснює Національний банк.
7. Національний банк створює раду регуляторної платформи з метою забезпечення функціонування регуляторної платформи для тестування інноваційних продуктів.
8. Завдання та повноваження ради регуляторної платформи визначаються окремим розпорядчим актом Національного банку.
II. Порядок тестування у регуляторній платформі, вимоги та критерії, яким мають відповідати інноваційні продукти та заявники
9. Національний банк приймає рішення про доцільність участі в регуляторній платформі, керуючись професійним судженням, з урахуванням оцінки ситуації на ринках фінансових послуг, платіжному ринку, ефективності та ризиків надання фінансових послуг з використанням інноваційних технологій та інструментів і визначених цим Положенням вимог та критеріїв, яким мають відповідати інноваційні продукти та заявники.
10. Критерії, яким має відповідати заявник для участі в регуляторній платформі, такі:
1) заявник на момент подання заяви повинен бути зареєстрований та/або авторизований як надавач фінансових та/або платіжних послуг відповідно до вимог, установлених Законом про фінпослуги та/або Законом про платіжні послуги;
2) заявник на момент початку тестування повинен набути статусу учасника регуляторної платформи шляхом проходження спрощеної авторизації, визначеної в розділі III цього Положення.
11. Інноваційний продукт, який заявник має намір тестувати, повинен відповідати одночасно таким вимогам:
1) на день звернення до Національного банку на ринках фінансових послуг, платіжному ринку немає аналогічних послуг, технологій та/або інструментів або пропонований інноваційний продукт істотно перевершує чи поліпшує характеристики наявних на ринку послуг;
2) упровадження інноваційного продукту на ринках фінансових послуг, платіжному ринку не призведе до порушення законодавства України про захист економічної конкуренції;
3) немає законодавчої заборони для впровадження відповідного інноваційного продукту;
4) законодавство України не містить конкретних норм, які регулюють надання інноваційного продукту, що унеможливлює запровадження такого продукту на ринках фінансових послуг, платіжному ринку поза межами регуляторної платформи.
Національний банк має право встановлювати додаткові вимоги до інноваційного продукту, який тестуватиметься на ринках фінансових послуг, платіжному ринку.
12. Національний банк під час первинної оцінки перевіряє відповідність заяви формі, визначеній у додатку 1 до цього Положення.
13. Національний банк під час поглибленої оцінки встановлює порядок тестування в регуляторній платформі шляхом визначення:
1) особливого режиму діяльності учасника регуляторної платформи (у разі його застосування з урахуванням вимог законодавства України);
2) відповідності вимогам та критеріям, визначеним у розділі II цього Положення;
3) адаптивних вимог до учасника регуляторної платформи щодо:
захисту інформації;
забезпечення безперервності діяльності;
системи обліку, звітності;
розкриття інформації;
гарантування виконання зобов’язань перед клієнтами/користувачами;
кіберрепутації.
Національний банк застосовує адаптивні вимоги, які встановлені в підпункті 3 пункту 13 розділу II цього Положення, залежно від особливостей запропонованого учасником регуляторної платформи інноваційного продукту для тестування в регуляторній платформі;
4) обмежень (квот) щодо інноваційного продукту за потреби та керуючись професійним судженням про:
кількість клієнтів/користувачів, з якими може бути укладено договір на отримання інноваційного продукту;
кількість операцій за одним клієнтом/користувачем та/або загалом за весь період тестування;
суму операцій, здійснених одним клієнтом/користувачем на період тестування;
суму операцій, здійснених усіма клієнтами/користувачами за окремий проміжок часу або за весь період тестування;
територіальні обмеження надання інноваційного продукту;
обсяг зобов’язань на момент або за весь період тестування, розмір якого повинен ураховувати платоспроможність учасника регуляторної платформи та обсяги гарантій виконання зобов’язань;
кількість емітованих електронних платіжних засобів;
інші обмеження, установлені Національним банком, на підставі професійного судження, у процесі визначення порядку тестування залежно від особливостей запропонованого учасником регуляторної платформи інноваційного продукту для тестування в регуляторній платформі.
III. Спрощена авторизація учасника регуляторної платформи
14. Спрощена авторизація для особи, яка має намір стати учасником регуляторної платформи, складається з:
1) первинної оцінки, яка проводиться згідно з пунктом 29 розділу III цього Положення;
2) поглибленої оцінки, результатом якої є встановлення порядку тестування в регуляторній платформі, згідно з пунктом 13 розділу II та пунктом 32 розділу III цього Положення;
3) узгодження та підписання договору про тестування, який відображає порядок тестування;
4) публікації інформації про особу, яка пройшла спрощену авторизацію, на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку та/або внесення відповідних відомостей до Реєстру платіжної інфраструктури в разі тестування інноваційного продукту на платіжному ринку.
Заявник, який не пройшов спрощену авторизацію, не набуває статусу учасника регуляторної платформи.
15. Заявник набуває статусу учасника регуляторної платформи після проходження спрощеної авторизації з дня внесення відомостей про учасника регуляторної платформи до Реєстру платіжної інфраструктури (у разі тестування інноваційного продукту на платіжному ринку), та/або з дня розміщення відповідної інформації на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку (у разі тестування інноваційного продукту на ринках фінансових послуг).
16. Офіційна комунікація між Національним банком та заявником/учасником регуляторної платформи в межах цього Положення здійснюється через зазначену на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку в розділі "Регуляторна платформа" електронну пошту (далі - електронна пошта) та електронну адресу заявника/учасника регуляторної платформи. Документообіг між заявником та Національним банком здійснюється виключно в електронній формі.
17. Заявник має право звернутися до Національного банку для отримання роз’яснень щодо участі в регуляторній платформі, надіславши офіційний лист на електронну пошту.
18. Заявник для участі в регуляторній платформі подає до Національного банку заяву, а також інші документи, які він вважає за доцільне подати для підтвердження та/або пояснення окремих даних, викладених у заяві.
19. Заява подається у формі електронного документа або електронної копії електронного документа, підписаного заявником/уповноваженим представником заявника шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП).
( Пункт 19 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 171 від 26.12.2024 )
20. Документи та інформація, що подаються до Національного банку, повинні бути викладені українською мовою або англійською мовою з додаванням перекладу українською мовою.
21. Заява подається до Національного банку разом із документом, що підтверджує повноваження особи, яка підписала заяву від імені заявника (крім керівника заявника, інформація щодо якого міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань), оформленим відповідно до вимог законодавства України.
22. Заявник має право не подавати до Національного банку документи, що вже подавалися до Національного банку, за умови, що такі документи є дійсними, а інформація, яка в них міститься, є актуальною. Для цього заявник подає до Національного банку клопотання, у якому зазначає перелік поданих документів та/або інформації із зазначенням дати подання таких документів/інформації, а також запевнення, що ці документи/інформація є дійсними та актуальними.
23. Вимоги пункту 22 розділу III цього Положення не поширюються на:
1) документи, що підтверджують статус особи на певну дату;
2) інформацію щодо рахунків особи, які підтверджують достатність фінансових ресурсів для покриття витрат на тестування та гарантій виконання зобов’язань перед клієнтами/користувачами;
3) документи, термін дії яких закінчився.
24. Національний банк має право вимагати від заявника подання документів, які не подані заявником згідно з вимогами пунктів 22 та 23 розділу III цього Положення, якщо документи передані до архівної установи Національного банку та/або якщо доступ до таких документів є ускладненим з інших причин, про що Національний банк зазначає у відповідній вимозі.
25. Заява реєструється в Національному банку в день її надходження. Відмова в реєстрації заяви не допускається. Національний банк у день надходження заяви на вимогу заявника або його представника видає (надсилає) йому письмове підтвердження реєстрації його заяви із зазначенням дати та номера реєстрації. Реєстрація заяви, поданої в електронній формі, підтверджується автоматично надісланим електронним повідомленням.
( Пункт 25 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 171 від 26.12.2024 )
26. Дата повідомлення про отримання Національним банком заяви є початком перебігу строку її розгляду.
27. Розгляд Національним банком заяви для набуття особою статусу учасника регуляторної платформи складається з етапів первинної та поглибленої оцінки.
28. Строк первинної оцінки, протягом якого Національний банк проводить аналіз заяви, не повинен перевищувати 10 робочих днів.
29. Первинна оцінка передбачає перевірку заяви на її відповідність формі, установленій у додатку 1 до цього Положення.
Національний банк залишає заяву без руху в разі невідповідності заяви встановленій формі або неповноти її заповнення, про що протягом п’яти робочих днів із дня одержання такої заяви повідомляє заявника з наданням зауважень, а також із зазначенням виявлених недоліків з посиланням на порушені вимоги законодавства України, порядку і строку усунення таких недоліків, а також порядку і строків оскарження рішення про залишення заяви без руху. Строк усунення недоліків не повинен перевищувати 10 робочих днів.
Заява вважається поданою в день її первинного подання, а строк розгляду заяви продовжується на строк залишення такої заяви без руху в разі усунення заявником виявлених у заяві недоліків у строк, установлений Національним банком.
Національний банк відмовляє заявнику в участі в регуляторній платформі та у включенні до Реєстру платіжної інфраструктури (у разі тестування інноваційного продукту на платіжному ринку), якщо протягом встановленого строку недоліки в заяві не були усунуті. Національний банк повідомляє заявника про відмову шляхом надсилання відповідного повідомлення на електронну адресу заявника. Заявник має право надіслати нову заяву за умови усунення недоліків, які стали підставою для відмови в участі в регуляторній платформі.
( Пункт 29 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 171 від 26.12.2024 )
30. Заявник зобов’язаний повідомити Національний банк про будь-які зміни щодо інформації, яка міститься в заяві, поданій до Національного банку, протягом трьох робочих днів із дня виникнення таких змін.
31. Національний банк повідомляє заявника про проходження первинної оцінки та початок проведення поглибленої оцінки в разі відповідності заяви формі, установленій у додатку 1 до цього Положення, протягом двох робочих днів із дня завершення первинної оцінки.
32. Поглиблена оцінка здійснюється з метою визначення порядку тестування інноваційного продукту в регуляторній платформі. Національний банк запрошує заявника одночасно з повідомленням про початок поглибленої оцінки для проведення відповідної установчої зустрічі, день проведення якої вважається днем початку поглибленої оцінки заявника.
Національний банк проводить поглиблену оцінку протягом двох місяців із дня проведення установчої зустрічі. Цей строк може бути збільшений на необхідну кількість днів з урахуванням того, що граничний строк розгляду заяви з моменту її реєстрації і до моменту прийняття Національним банком рішення за результатом поглибленої оцінки не повинен перевищувати чотирьох місяців.

................
Перейти до повного тексту