1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


Правління Національного банку України
Р І Ш Е Н Н Я
07.03.2023 № 89-рш
Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "АЙБОКС БАНК"
Розглянувши інформацію Департаменту фінансового моніторингу про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "АЙБОКС БАНК" (далі - АТ "АЙБОКС БАНК"), викладену в пояснювальній записці Департаменту фінансового моніторингу від 06 березня 2023 року, Правління Національного банку України зазначає таке.
АТ "АЙБОКС БАНК" допустило систематичні порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - запобігання та протидія).
Вчинені систематичні порушення підтверджуються результатами безвиїзного нагляду з питань дотримання АТ "АЙБОКС БАНК" вимог законодавства, що регулює відносини у сфері запобігання та протидії (далі - безвиїзний нагляд) [Акт про результати безвиїзного нагляду з питань фінансового моніторингу від 06 січня 2023 року № В/25-0014/2660/БТ (далі - Акт)].
Так, за результатами безвиїзного нагляду виявлено порушення вимог:
1) частини першої статті 12 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" від 06 грудня 2019 року № 361-ІХ (далі - Закон) щодо неналежного виконання АТ "АЙБОКС БАНК" обов'язку здійснювати посилені заходи належної перевірки (далі - ПЗНП) щодо клієнтів, ризик ділових відносин з якими є високим.
Відповідно до вимог частини першої статті 12 Закону, додатка 6 до Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 19 травня 2020 року № 65 (зі змінами) (далі - Положення № 65), банк зобов'язаний здійснювати ПЗНП щодо клієнтів, ризик ділових відносин з якими (ризик фінансової операції без встановлення ділових відносин яких) є високим.
У пунктах 4 та 9 додатка 6 до Положення № 65 встановлено, що під час здійснення ПЗНП банк обирає вид необхідного до вжиття заходу залежно від виявлених ризиків, притаманних діловим відносинам із клієнтом, та що є пропорційним таким ризикам, документує їх проведення та прийняті рішення в спосіб, що дасть змогу йому продемонструвати їх належне здійснення та обґрунтованість, та зберігає відповідні документи та/або інформацію у справі клієнта протягом строків, визначених Законом.
Так, під час безвиїзного нагляду виявлено, що сім юридичних осіб, яким АТ "АЙБОКС БАНК" під час встановлення ділових відносин установило високий рівень ризику (далі - Клієнти), за період з 21 лютого 2022 року до 01 грудня 2022 року (включно) отримали кошти за надання послуг через пункт приймання платежів, зокрема з організації та проведення змагань (турнірів) з кіберспорту та спортивного покеру в загальній сумі більше ніж 3,5 млрд грн.
Клієнти є новоствореними та лише в 2022 році розпочали здійснювати відповідну діяльність, вебсайти Клієнтів фактично створені за кілька днів/в день встановлення ділових відносин з АТ "АЙБОКС БАНК", немає витрат/будь-якої інформації про проведення Клієнтами рекламних заходів із залучення учасників турнірів (змагань) тощо, водночас обсяги здійснених операцій у перші дні діяльності частини Клієнтів становили мільйони гривень.
Клієнти мали ознаки пов'язаності між собою, проте АТ "АЙБОКС БАНК" такі ознаки виявлені не були, а також критерії ризику, визначені в додатку 19 до Положення № 65, що були виявлені АТ "АЙБОКС БАНК" частково.
Крім того, ураховуючи визначені законодавством України вимоги щодо організації та проведення змагань (турнірів) з кіберспорту, АТ "АЙБОКС БАНК" не вжило достатніх ПЗНП для підтвердження наявності в Клієнтів відповідного матеріально-технічного, професійного персоналу (суддів, технічного та обслуговуючого персоналу), порядку реєстрації учасників (спортсменів), створення акаунтів на вебсайтах Клієнтів для подальшого їх поповнення через програмно-технічні комплекси самообслуговування, фактів проведення змагань з кіберспорту та спортивного покеру з метою зіставлення (порівняння) інформації щодо сум прийнятих платежів, кількості платників та сум внесків для участі в турнірах/кількості учасників турнірів, призового фонду тощо та встановлення наявності/відсутності фактів провадження Клієнтами діяльності з організації та проведення азартних ігор.
АТ "АЙБОКС БАНК" не надало документів, у яких зафіксовані вжиті ПЗНП, а також документального підтвердження прийняття в установленому АТ "АЙБОКС БАНК" порядку рішень про достатність вжитих ПЗНП або визначених ПЗНП, яких потрібно вжити працівникам АТ "АЙБОКС БАНК", що передбачено вимогами пунктів 5.8 та 5.9 розділу 5 Програми здійснення належної перевірки клієнтів АТ "АЙБОКС БАНК", затвердженої рішенням правління АТ "АЙБОКС БАНК" від 18 лютого 2022 року (протокол № 12).
Таким чином, АТ "АЙБОКС БАНК" документально не підтвердило здійснення достатніх ПЗНП Клієнтів та прийнятих рішень за результатами проведення таких заходів. Вжиті АТ "АЙБОКС БАНК" заходи не мінімізували виявлених ризиків та не були пропорційними ризикам, притаманним діловим відносинам із Клієнтами.
Водночас за інформацією, наданою Комісією з регулювання азартних ігор та лотерей, а також громадською організацією "Всеукраїнська організація "Федерація кіберспорту (електронного спорту) України", яка має статус національної спортивної федерації за видом спорту "кіберспорт (електронний спорт)", діяльність Клієнтів містить усі елементи провадження діяльності з організації та проведення азартної гри, зокрема покеру, в мережі Інтернет та/або букмекерської діяльності;
2) абзаців першого та другого частини першої статті 8 Закону щодо неналежного виконання АТ "АЙБОКС БАНК" обов'язку з урахуванням вимог законодавства, результатів національної оцінки ризиків та оцінки ризиків, притаманних його діяльності, розробляти та впроваджувати, зокрема, окремі внутрішні документи з питань запобігання та протидії.
Згідно з вимогами абзаців першого та другого частини першої статті 8 Закону суб'єкт первинного фінансового моніторингу з урахуванням вимог законодавства, результатів національної оцінки ризиків та оцінки ризиків, притаманних його діяльності, розробляє, впроваджує та оновлює правила фінансового моніторингу, програми проведення первинного фінансового моніторингу та інші внутрішні документи з питань запобігання та протидії і призначає працівника, відповідального за його проведення.
У пункті 26 розділу ІІІ Положення № 65 зазначено перелік окремих порядків, що принаймні мають міститися у внутрішніх документах банку з питань запобігання та протидії.
Однак за результатами безвиїзного нагляду встановлено, що окремі внутрішні документи АТ "АЙБОКС БАНК" з питань запобігання та протидії, зокрема Програма здійснення належної перевірки клієнтів АТ "АЙБОКС БАНК", затверджена рішенням правління АТ "АЙБОКС БАНК" від 31 жовтня 2022 року (протокол № 64), Програма управління ризиками легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та/або фінансування розповсюдження зброї масового знищення в АТ "АЙБОКС БАНК", затверджена рішенням правління АТ "АЙБОКС БАНК" від 24 листопада 2022 року (протокол № 70), та Методика оцінки ризик-профілю АТ "АЙБОКС БАНК" у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, затверджена рішенням правління АТ "АЙБОКС БАНК" від 24 листопада 2022 року (протокол № 70), не відповідають вимогам законодавства у сфері запобігання та протидії.
Детальний опис порушень вимог частини першої статті 12, абзаців першого та другого частини першої статті 8 Закону зафіксовано в Акті.
Разом з листом від 16 січня 2023 року № 74 БТ/121-01 АТ "АЙБОКС БАНК" надало пояснення та заперечення щодо виявлених під час безвиїзного нагляду та наведених у цьому рішенні порушень, за результатами аналізу яких встановлено, що вони не спростовують викладених в Акті обставин, а здебільшого в них наведено суб'єктивні твердження АТ "АЙБОКС БАНК", інформацію загального характеру стосовно відсутності порушень та зазначається інформація щодо вжитих ним заходів, які не є належними.

................
Перейти до повного тексту