- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
31.01.2023 № 25-0005/6668 |
Банки України
Незалежна асоціація банків України
Асоціація українських банків
Асоціації фінансових установ
(згідно з переліком)
Фінансові установи
(згідно з переліком)
АТ "Укрпошта"
Про ризики використання послуг "інтернет-еквайрингу"
Національним банком отримано інформацію від правоохоронних органів про виявлені загрози національним інтересам внаслідок організації установами як надавачами фінансових платіжних послуг окремих моделей здійснення переказів/платіжних операцій з використанням технології карткових платіжних систем.
Виявлено, що технології карткових платіжних систем для здійснення переказів з рахунку фізичної особи на рахунок фізичної особи з використанням реквізитів платіжних карток платника та отримувача (далі - Р2Р перекази), які ґрунтуються на операціях "card2account" (далі - С2А) та "account2card" (далі -А2С), можуть використовуватися для здійснення платежів на користь/від осіб, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор без відповідної ліцензії, незаконних обмінних сервісів, а також уникнення обмежень, встановлених законодавством України, в тому числі, нормативно-правовими актами Національного банку (зокрема проведення операцій "квазі-кеш").
Такі перекази, зокрема, здійснюються за участі банків-еквайрів, небанківських фінансових установ (НФУ), інших банків (як надавачів фінансових платіжних послуг) на підставі укладених між ними договорів.
Таким чином, наявний високий ризик структурування платежів/платіжних операцій з метою маскування/приховування реальної суті фінансової операції під час здійснення зазначених вище переказів.
Також, виявлено випадки, коли еквайр (учасник платіжної системи), який має ліцензію на здійснення Р2Р переказів, самостійно не здійснює такі перекази, а залучає для цього інші банки-еквайри.
Окрім того, виявлено, що окремими банками-еквайрами на підставі договорів, укладених з НФУ або іншими банками, надається послуга "інтернет-еквайрингу", яка використовується в поєднанні з послугою "виплат на картки" (А2С). Зібрані кошти на підставі договору "інтернет-еквайрингу" не використовуються НФУ для перерахування на користь торговців/мерчантів, з якими ніби то укладені договори у НФУ, а використовуються для переказу коштів на "платіжні картки" фізичних осіб. Така модель здійснення переказів/платіжних операцій має ознаки структурування та призводить до маскування/приховування реальної суті фінансової операції, а також осіб, на користь/від кого здійснюються платежі.
Варто зауважити, що банками-еквайрами при наданні послуг "інтернет-еквайрингу" не вживаються достатніх заходів для перевірки приналежності інтернет-ресурсів, на яких встановлюються віртуальні платіжні термінали, конкретним юридичним особам (юридичним особам, що здійснюють відповідний вид діяльності та за товари та послуги яких ініціюються платежі з використанням послуг банку-еквайру).
При цьому окремі банки-еквайри під час виконання вимог, передбачених статтею
14 Закону про ПВК/ФТ, визначають НФУ як отримувача коштів в межах виконання переказу/платіжної операції за договором "інтернет-еквайрингу" та як платника в межах виконання переказу/платіжної операції за договором "виплат на картки" (А2С).
У зв'язку з цим наголошуємо, що НФУ не є отримувачем або платником за переказом/платіжною операцією, а є суб'єктом, за участі якого здійснюється такий переказ/платіжна операція.
Також слід зазначити, що використання наведеної моделі здійснення переказів/платіжних операцій за допомогою "інтернет-еквайрингу" та С2А, А2С суттєво підвищує вірогідність виникнення географічного ризику, оскільки активними учасниками цих платіжних операцій (користувачами) є також особи, які користуються послугами через інтернет-ресурси країни, що здійснює збройну агресію проти України.
Ураховуючи зазначене, попереджаємо про ризики послуги "інтернет-еквайринг", С2А та А2С з метою здійснення платіжних операцій на користь/від суб'єктів господарювання, які не мають ліцензій на здійснення діяльності з організації та проведення азартних ігор, у тому числі, нелегальних онлайн-казино, нелегальних обмінних сервісів, та іншої незаконної діяльності, зокрема з метою ухилення від сплати податків, виплати неоподаткованих винагород тощо.
У листі від 24.09.2021 № 25-0006/89709 "Про заходи банків-еквайрів у сфері фінансового моніторингу" Національний банк надав рекомендації банкам щодо необхідності вжиття заходів для підтвердження того, що МСС-код відповідає виду реальної діяльності торговця, а також щодо заходів співпраці банку-еквайра та фінансових компаній (платіжних агрегаторів/фасілітаторів), які укладають договори з торговцями.
Крім того, у наведеному листі наголошено на потребі забезпечення банками функціонування адекватної системи управління ризиками відмивання коштів/фінансування тероризму (далі - ВК/ФТ), зокрема під час обслуговування торговців та фінансових компаній (платіжних агрегаторів/фасілітаторів), ужиття дієвих заходів для ефективного запобігання використанню послуг банку з метою ВК/ФТ та розуміння наслідків, на які наражається банк у разі невиконання вимог законодавства України з питань протидії відмиванню коштів/фінансуванню тероризму (далі - ПВК/ФТ).
Наголошуємо, що обов'язок суб'єктів первинного фінансового моніторингу застосовувати у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід, враховуючи відповідні критерії ризику, зокрема, пов'язані з його клієнтами, географічним розташуванням держави реєстрації клієнта або установи, через яку він здійснює передачу (отримання) активів, видом товарів та послуг, що клієнт отримує від суб'єкта первинного фінансового моніторингу, способом надання (отримання) послуг. Ризик-орієнтований підхід має бути пропорційний характеру та масштабу діяльності суб'єкта первинного фінансового моніторингу (частина перша статті
7 Закону про ПВК/ФТ).
................Перейти до повного тексту