1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
27.01.2022 № 25-0005/7752
НАЦІОНАЛЬНА АСОЦІАЦІЯ СТРАХОВИКІВ УКРАЇНИ
Про надання роз'яснень
Національний банк України (далі - Національний банк) розглянув в межах компетенції лист Незалежної асоціації банків України № 2-030 від 01.09.2021 про надання роз'яснень щодо практичного застосування законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - ПВК/ФТ) у страховій діяльності, та повідомляє таке.
Стосовно питання 1 "Перевірка клієнтів на списки терористів, санкцій"
Відповідно до пункту 1 Додатку 9 Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28.07.2020 № 107 (далі - Положення № 107), установа-1має право доручати агентам на підставі договору здійснювати ідентифікацію та верифікацію клієнтів (представників клієнтів).
При цьому, установа несе відповідальність за здійснення ідентифікації та верифікації своїх клієнтів (представників клієнтів) відповідно до вимог законодавства України у сфері ПВК/ФТ, незважаючи на використання/невикористання нею агентів для здійснення ідентифікації та верифікації-2.
Установа, використовуючи агента, зобов'язана отримати необхідну інформацію від нього до встановлення ділових відносин (проведення фінансової операції без встановлення ділових відносин) з клієнтом-3.
Установа приймає рішення щодо встановлення ділових відносин (проведення фінансової операції без встановлення ділових відносин) з клієнтом, укладення відповідних договорів, а також щодо відмови від встановлення ділових відносин / проведення фінансових операцій-4.
1 Установами є юридичні особи, визначені пунктом 3 розділу І Положення № 107.
2 Пункт1Додатку 9 Положення № 107.
3 Пункт 5 Додатку 9 Положення № 107.
4 Пункт1 Додатку 9 Положення № 107.
Отже, виходячи із вищезазначених вимог Положення № 107, банк як агент може здійснювати від імені страхової компанії ідентифікацію та верифікацію клієнта. Інші заходи належної перевірки здійснюються страховою компанією.
Крім того наголошуємо, що згідно з частиною четвертою статті 15 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон про ПВК/ФТ) суб'єктам первинного фінансового моніторингу забороняється (за винятком випадків, передбачених резолюціями Ради Безпеки ООН) встановлювати ділові відносини та проводити видаткові фінансові операції, надавати фінансові та інші пов'язані послуги прямо або опосередковано з клієнтами, які є:
1) особами та/або організаціями, яких включено до переліку осіб, пов'язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції (далі - перелік осіб);
2) особами та/або організаціями, які діють від імені та за дорученням осіб та/або організацій, яких включено до переліку осіб;
3) особами та/або організаціями, якими прямо або опосередковано володіють чи кінцевими бенефіціарними власниками яких є особи та/або організації, яких включено до переліку осіб.
Про спроби встановлення ділових відносин та проведення видаткових фінансових операцій, отримання фінансових та інших пов'язаних послуг прямо або опосередковано такими особами суб'єкти первинного фінансового моніторингу зобов'язані негайно повідомити спеціально уповноважений орган.
Стосовно питання 2 "Інструмент покладання"
"2.1) Якщо банківська установа проводила ідентифікацію клієнта в 2019 році, а договір страхування укладається в 2021 році, чи може страхова компанія покладатись на інформацію, яка отримана банківською установою в 2019 році?
2.2) Яким чином страхова компанія може заставити банк використовувати інструмент покладання, якщо прямий обов'язок це роботи відсутній?
2.3) Просимо розглянути можливість внесення до нпа, що регулюють діяльність банківського та небанківського фінансового моніторингу положення щодо заборони безпідставної відмови від запровадження інструменту покладання."
1. Порядок використання інформації щодо належної перевірки клієнта-5(далі - НПК), отриманої від третьої сторони (далі - інструмент покладання), визначений у додатку 10 до Положення № 107.
5 Належна перевірка - заходи, що включають: ідентифікацію та верифікацію клієнта (його представника); встановлення кінцевого бенефіціарного власника клієнта або його відсутності, у тому числі отримання структури власності з метою її розуміння, та даних, що дають змогу встановити кінцевого бенефіціарного власника, та вжиття заходів з верифікації його особи (за наявності); встановлення (розуміння) мети та характеру майбутніх ділових відносин або проведення фінансової операції; проведення на постійній основі моніторингу ділових відносин та фінансових операцій клієнта, що здійснюються у процесі таких відносин, щодо відповідності таких фінансових операцій наявній у суб'єкта первинного фінансового моніторингу інформації про клієнта, його діяльність та ризик (у тому числі, в разі необхідності, про джерело коштів, пов'язаних з фінансовими операціями); забезпечення актуальності отриманих та існуючих документів, даних та інформації про клієнта (пункт 34 частини першої статті 1 Закону про ПВК/ФТ).
Установа під час здійснення НПК може використовувати інструмент покладання в разі, зокрема, укладання з третьою стороною відповідного договору (далі - договір покладання).
Положення, які має містити договір покладання, зазначені в підпункті 2 пункту 4 додатка 10 до Положення № 107.
Стосовно можливості використання інструменту покладання у разі, якщо заходи НПК були здійснені третьою особою до моменту укладання договору покладання, зазначаємо, що Положення № 107 не містить норм щодо використання установою інформації про НПК, яка була здійснена тільки після укладення договору покладання.
Разом з цим звертаємо увагу, що заходи НПК включають, зокрема, забезпечення актуальності отриманих та існуючих документів, даних та інформації про клієнта (пункт 34 частини першої статті 1 Закону про ПВК/ФТ).
Отже, установа в рамках використання інструменту покладання може використовувати інформацію про НПК, що здійснювалася до укладання договору покладання, якщо третьою стороною забезпечено актуальність документів, даних та інформації про клієнта, а також за умови, що НПК була здійснена третьою стороною з дотриманням вимог Закону про ПВК/ФТ.
Окремо звертаємо увагу, що відповідно до підпункту 9 пункту 23 розділу ІІІ Положення № 107 внутрішні документи установи з питань ПВК/ФТ мають містити порядок використання інструменту покладання (у разі прийняття установою рішення використовувати цей інструмент).
2. Як було зазначено вище, нормами Положення № 107 передбачено, що установа під час здійснення НПК може використовувати інструмент покладання в разі, зокрема, укладання з третьою стороною договору покладання.
Стосовно можливості примусового залучення банку до співпраці в частині отримання від нього інформації щодо НПК зазначаємо, що використання інструменту покладання є правом установи, а відносини між установою та банком регулюються нормами Положення № 107 та умовами договору покладання, укладеного на добровільних засадах.
Необхідно також наголосити, що установа завжди несе відповідальність за здійснення НПК відповідно до вимог законодавства України у сфері ПВК/ФТ, незважаючи на використання/невикористання нею інструменту покладання під час здійснення НПК (пункт 2 додатка 10 до Положення № 107).
3. Згідно зі статтею 2 Закону України "Про Національний банк України" Національний банк є особливим центральним органом державного управління, який згідно з частиною другою статті 19 Конституції України діє лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
При цьому відповідно до статті 63 Закону України "Про Національний банк України" Національний банк не має права вимагати від банків виконання операцій та інших дій, не передбачених законами України та нормативними актами Національного банку.
Крім того, як передбачено статтею 5 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (далі - Закон про банки), органам державної влади і органам місцевого самоврядування забороняється будь-яким чином впливати на керівництво чи працівників банків у ході виконання ними службових обов'язків або втручатись у діяльність банку, за винятком випадків, передбачених законом.
Стосовно питання 3 "Ідентифікація, верифікація застрахованих осіб"
Відповідно до вимог, наведених у пункті 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ, суб'єкт первинного фінансового моніторингу зобов'язаний здійснювати НПК нових, а також існуючих клієнтів.
Частиною третьою статті 11 Закону про ПВК/ФТ визначено, що НПК здійснюється, зокрема, у разі:
встановлення ділових відносин (крім ділових відносин, встановлених на підставі договорів страхування за видами страхування, що не передбачають здійснення страхової виплати в разі дожиття застрахованої особи до закінчення строку дії договору страхування та/або досягнення застрахованою особою певного віку, визначеного в такому договорі, за якими клієнтом є фізична особа та загальний страховий платіж не перевищує 27 тисяч гривень або його сума еквівалентна зазначеній сумі, у тому числі в іноземній валюті);
наявності підозри.
Діловими відносинами є відносини між клієнтом та суб'єктом первинного фінансового моніторингу, пов'язані з діловою, професійною чи комерційною діяльністю суб'єкта первинного фінансового моніторингу, що виникли на підставі договору, в тому числі публічного, про надання (використання) фінансових або інших послуг, здійснення суб'єктом первинного фінансового моніторингу іншої діяльності та передбачають тривалість існування після їх встановлення (пункт 19 частини першої статті 1 Закону про ПВК/ФТ).
Згідно з визначенням, наведеним у пункті 31 частини першої статті 1 Закону про ПВК/ФТ, клієнтом є будь-яка особа, яка, зокрема, звертається за наданням послуг до суб'єкта первинного фінансового моніторингу, користується послугами суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
Ураховуючи наведені норми зазначаємо, що за умови відсутності підозр страховик має право не проводити НПК, якщо такий клієнт є фізичною особою, у разі встановлення ділових відносин на підставі договорів страхування, загальний страховий платіж за якими не перевищує 27 тисяч гривень або його сума еквівалентна зазначеній сумі, у тому числі в іноземній валюті, та такі договори не передбачають здійснення страхової виплати у разі дожиття застрахованої особи до закінчення строку дії договору страхування та/або досягнення застрахованою особою певного віку, визначеного в такому договорі.
У всіх інших випадках, крім зазначених у попередньому абзаці цього листа, страхова компанія як суб'єкт первинного фінансового моніторингу зобов'язана здійснювати НПК, з якими встановлюються ділові відносини на підставі договорів страхування, з урахуванням вимог Закону про ПВК/ФТ та Положення № 107.
Водночас наголошуємо, що у разі наявності підозр, зокрема у використанні послуг страхової компанії для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та/або фінансування розповсюдження зброї масового знищення, установа зобов'язана здійснити заходи НПК (представника клієнта), з яким укладає договір страхування, незалежно від суми, на яку укладається такий договір.
При цьому важливо відмітити, що з огляду на вимоги статей 3, 16 Закону України "Про страхування" (далі - Закон про страхування) відносини між страхувальником, страховиком, іншими особами регулюються умовами відповідних договорів.
Також варто зауважити, що згідно зі статтею 10 Закону про страхування страховий платіж (страховий внесок, страхова премія) - плата за страхування, яку страхувальник зобов'язаний внести страховику згідно з договором страхування.
Отже, заходи НПК щодо особи (роботодавця), яка здійснює сплату страхової премії своїм працівникам, установа (страховик) здійснює з урахуванням наявних ділових відносин з такою особою (роботодавцем), ризиків, притаманних таким відносинам, а також ураховуючи умови договору з клієнтом (страхувальником).
Водночас, згідно з пунктом 17 додатка 2 до Положення № 107 під час укладення договору про надання послуг на користь третьої особи установа здійснює ідентифікацію та верифікацію особи, яка укладає договір. При цьому договір має містити всі ідентифікаційні дані особи, на користь якої він укладений. Установа здійснює верифікацію цієї особи під час пред'явлення нею до установи першої вимоги або вираження іншим способом наміру отримати відповідні послуги.
Установа здійснює ідентифікацію та верифікацію особи, на користь якої здійснюється страхове відшкодування або страхова виплата за договорами страхування відповідальності перед третьою особою, під час проведення страхового відшкодування або страхової виплати за такими договорами.
При цьому, як зазначено у пункті 20 додатку 2 до Положення № 107, установа встановлює для фізичної особи, яка є вигодоодержувачем (вигодонабувачем) за фінансовою операцією, такі дані: прізвище, ім'я та (за наявності) по батькові, дату народження, країну громадянства та постійного місця проживання.
Стосовно питання 3 "Робота з клієнтами до яких або до КБВ яких застосовані санкціїРНБОУ"
3.1) "Просимо пояснити правову суть п. 5 ст. 7 Закону, а саме: щодо обов'язкового встановлення клієнту, КБВ якого перебуває під санкціями, високого рівня ризику та подальші дії / обов'язки компанії щодо такого клієнта. "
Частиною 5 статті 7 Закону про ПВК/ФТ визначений обов'язок суб'єктів первинного фінансового моніторингу встановити високий ризик ділових відносин (фінансової операції без встановлення ділових відносин), в тому числі стосовно клієнтів, стосовно яких (кінцевих бенефіціарних власників яких) застосовані спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до статті 5 Закону України "Про санкції".
Відповідно до пункту 1 Додатку 6 до Положення № 107 установа зобов'язана здійснювати посилені заходи належної перевірки (далі - ПЗНП) щодо клієнтів, ризик ділових відносин з якими (ризик фінансової операції без встановлення ділових відносин яких) є високим.
Під час здійснення ПЗНП Установа обирає вид необхідного до вжиття заходу залежно від виявлених ризиків, притаманних діловим відносинам (фінансовій операції без встановлення ділових відносин) з клієнтом, та що є пропорційним таким ризикам.
Перелік можливих ПЗНП визначений у пункті 4 додатка 6 до Положення № 107 та не є вичерпним. Установа самостійно визначає види необхідних до вжиття установою заходів та обсяг необхідної додаткової інформації для здійснення ПЗНП.-6
3.2) "Чи зобов'язана страхова компанія в обов'язковому порядку зупиняти виконання усіх фінансових зобов'язань перед клієнтом - юридичною особою, до КБВ якої застосовано санкції "запобігання виведенню капіталів за межі України", "зупинення виконання економічних та фінансових зобов'язань"?"
Згідно зі статтею 5 Закону України "Про санкції" прийняття рішень щодо застосування, скасування або внесення змін до санкцій щодо окремих осіб (персональні санкції) належить до повноважень РНБО України. Вичерпний перелік таких осіб, а також види передбачених вказаним законом санкцій-7, що до них застосовуватимуться, визначаються рішенням РНБО України, що вводиться в дію указом Президента України.
6 Пункт 5 Додатку 6 Положення № 107.
7 Частина 1 статті 4 Закону України "Про санкції".
На думку Національного банку, це означає, що санкції не можуть застосовуватись до осіб, щодо яких вищевказаним органом не прийнято рішення про застосування персональних санкцій (зокрема осіб, кінцевими бенефіціарними власниками яких є особи, щодо яких застосовано санкції або осіб, які мають спільного з санкційною особою кінцевого банефіціарного власника).
При цьому, щодо осіб, стосовно кінцевих бенефіціарних власників яких застосовані санкції відповідно до статті 5 Закону про санкції, установа зобов'язана встановити високий ризик ділових відносин та вживати посилені заходи належної перевірки, передбачені щодо клієнтів високого ризику (див. відповідь щодо питання 3.1).
3.3-3.4)"Які дії потрібно вчинити страховій компанії у разі застосування санкції "блокування активів - тимчасове обмеження права особи користуватися та розпоряджатися належним їй майном " до клієнта або до КБВ клієнта? Чи зобов'язана страхова компанія виконувати санкцію "блокування активів", враховуючи той факт, що страхова компанія не має доступу до активів клієнта, а надає клієнту страхове покриття? "
"Чи вважається страхове відшкодування, яке підлягає виплаті клієнту його активом? Якщо так, то у разі застосування санкцій до КБВ клієнта, страхова компанія повинна цей актив заблокувати? Чи будуть відрізнятись дії фінансової установи, якщо санкція застосована до КБВ клієнта? Якщо так, то де це зафіксовано в нпа? Те ж саме питання, але якщо вид санкції "зупинення виконання економічних та фінансових зобов'язань".
Механізм реалізації санкцій фінансовими установами щодо осіб, зазначених у санкційних списках, до яких застосовано санкції, визначений розпорядженням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг № 3378 від 22.12.2015 року "Про забезпечення реалізації персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)" (далі - Розпорядження № 3378).
Водночас, Розпорядженням № 3378 не врегульоване питання щодо механізму реалізації фінансовими установами санкції "блокування активів -тимчасове обмеження права особи користуватися та розпоряджатися належним їй майном" (далі - "блокування активів"). Національним банком розроблено проєкт змін до Постанови Правління Національного банку № 654 від 01.10.2015 "Про забезпечення реалізації і моніторингу ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)" (далі -Постанова № 654), який визначатиме порядок реалізації санкцій, в тому числі страховиками.
Крім того, згідно з пунктом 3-1 чинної редакції Постанови № 654 банкам України, небанківським установам/небанківським фінансовим установам, операторам поштового зв'язку заборонено проводити операції, які:

................
Перейти до повного тексту