1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
20.10.2021 № 108
Про затвердження Положення щодо провадження діяльності зі страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 150 від 18.12.2024 )
Відповідно до статей 7, 15, 55-1, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 21, 27, 28, 29 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статей 31, 41 Закону України "Про страхування", статті 26 Закону України "Про особливості страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою" та з метою визначення вимог до страховиків, які мають право провадити діяльність зі страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою, Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення щодо провадження діяльності зі страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою, що додається.
2. Визнати таким, що втратило чинність, розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 02 червня 2011 року № 327 "Про затвердження Кваліфікаційного мінімуму для осіб, які здійснюють діяльність з визначення причин настання страхового випадку в сільському господарстві (аварійних комісарів)", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 24 червня 2011 року за № 779/19517.
3. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.

Голова

К. Шевченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
20.10.2021 № 108
(у редакції постанови Правління
Національного банку України
від 18 грудня 2024 року № 150
)
Положення щодо провадження діяльності зі страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблене згідно із Законом України "Про Національний банк України", Законом України "Про страхування" (далі - Закон про страхування), Законом України "Про особливості страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою" (далі - Закон про особливості страхування сільськогосподарської продукції) та встановлює організаційно-правові засади діяльності страховиків зі страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою.
2. Терміни в цьому Положенні вживаються в такому значенні:
1) перелік страховиків - перелік страховиків, які мають право на страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою, який формується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну аграрну політику;
2) рейтинговий перестраховик - перестраховик-нерезидент, рівень рейтингу фінансової надійності (стійкості) якого є не нижчим за такий рівень рейтингу за класифікацією нижчезазначених міжнародних рейтингових агентств (далі - міжнародні рейтингові агентства):
"A-" ["A.M. Best" (США)];
"A3" ["Moody’s Investors Service" (США)];
"A-" ["Standard & Poor’s" (США)];
"A-" ["Fitch Ratings" (Великобританія)];
3) уповноважена особа - керівник структурного підрозділу Національного банку України (далі - Національний банк), відповідального за нагляд за ринком небанківських фінансових послуг та інші процедури, передбачені цим Положенням, його заступник, керівник підрозділу в складі зазначеного структурного підрозділу Національного банку, його заступник або особи, які виконують їхні обов’язки.
Інші терміни в цьому Положенні вживаються у значеннях, наведених у Законі про страхування та Законі про особливості страхування сільськогосподарської продукції, інших законах України, нормативно-правових актах Національного банку та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну аграрну політику.
3. Вимоги цього Положення поширюються на страховиків, які мають намір здійснювати або здійснюють страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою.
4. Це Положення визначає:
1) загальні вимоги до страховиків, які мають намір здійснювати страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою, для внесення таких страховиків до переліку страховиків, включаючи порядок підтвердження інформації про відповідність страховиків таким вимогам;
2) загальні вимоги до страховиків, які здійснюють страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою;
3) додаткові вимоги до провадження діяльності страховиками, які здійснюють страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою;
4) порядок здійснення Національним банком контролю за дотриманням страховиками вимог цього Положення.
II. Загальні вимоги до страховиків, які мають намір здійснювати страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою
5. Страховик, який має намір здійснювати страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою, зобов’язаний відповідати вимогам Закону про страхування та Закону про особливості страхування сільськогосподарської продукції, а також таким вимогам:
1) страховик має діючу ліцензію на здійснення діяльності із страхування, що включає класи страхування 8 та 9, визначені статтею 4 Закону про страхування;
2) страховик здійснював / здійснює укладання договорів страхування сільськогосподарської продукції хоча б в одному з таких періодів:
з 2017 року до 2021 року включно не менше ніж протягом трьох будь-яких календарних років цього періоду, а саме має:
нараховані страхові премії (страхові платежі) за договорами добровільного страхування сільськогосподарської продукції;
щонайменше одну здійснену страхову виплату (виплату страхового відшкодування) за такими договорами;
з 2022 року до року, що передує даті звернення страховика до Національного банку (включно), не менше ніж протягом будь-якого одного календарного року цього періоду, а саме має:
нараховані страхові премії (страхові платежі) за договорами добровільного страхування сільськогосподарської продукції / страхування сільськогосподарської продукції за класами страхування 8 та/або 9, визначеними статтею 4 Закону про страхування;
щонайменше одну здійснену страхову виплату (виплату страхового відшкодування) за такими договорами;
3) до страховика не застосовувалися Національним банком заходи впливу за недотримання нормативів достатності капіталу та платоспроможності, ліквідності, прибутковості, якості активів та ризиковості операцій страховика та/або заходи впливу за порушення вимог до платоспроможності протягом останніх 36 календарних місяців поспіль, що передують даті звернення страховика до Національного банку;
4) страховик на останню звітну дату, що передує даті звернення страховика до Національного банку, дотримується вимог до платоспроможності страховика;
5) щодо страховика у зв’язку з порушенням вимог до капіталу платоспроможності та/або мінімального капіталу протягом останніх 12 календарних місяців поспіль, що передують даті звернення страховика до Національного банку:
не подавалося до Національного банку повідомлення, передбачене частиною першою статті 117 та/або частиною першою статті 118 Закону про страхування, та/або не подавався до Національного банку для погодження план відновлення діяльності страховика (оновлений план відновлення діяльності страховика, виправлений план відновлення діяльності страховика) або план фінансування страховика (оновлений план фінансування страховика);
не погоджувався Національним банком план відновлення діяльності страховика (оновлений план відновлення діяльності страховика, виправлений план відновлення діяльності страховика) або план фінансування страховика (оновлений план фінансування страховика);
6) щодо страховика Національний банк не виявив невідповідності структури власності страховика вимогам, визначеним у розділі III Положення про вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 14 квітня 2021 року № 30 (зі змінами) (далі - Положення про структуру власності), та/або не визнав структуру власності страховика непрозорою або не прийняв рішення про відмову у визнанні структури власності прозорою;
7) страховик має кваліфікований персонал, тобто не менше двох фахівців з повною вищою освітою у сфері сільського господарства у галузі знань "Сільське, лісове, рибне господарство та ветеринарна медицина" або еквівалентній, один з яких повинен мати досвід роботи у сфері виробництва сільськогосподарської продукції або страхування такої продукції не менше ніж три роки (далі - кваліфіковані фахівці).
6. Зазначена в підпункті 2 пункту 5 розділу II цього Положення інформація підтверджується даними регуляторної звітності страховика в частині нарахованих страхових премій (страхових платежів) та здійснених страхових виплат (виплат страхового відшкодування).
7. Страховик має право підтвердити наявність досвіду укладання договорів страхування сільськогосподарської продукції, передбаченого в підпункті 2 пункту 5 розділу II цього Положення, інформацією від материнської страхової компанії щодо страхування сільськогосподарської продукції не менше ніж протягом трьох календарних років, що передують даті звернення страховика до Національного банку. Зазначена в цьому пункті інформація підтверджується даними звітності материнської страхової компанії в частині нарахованих страхових премій (страхових платежів) та здійснених страхових виплат (виплат страхового відшкодування).
8. Страховик виконує зазначену в підпункті 7 пункту 5 розділу II цього Положення вимогу одним із таких способів:
1) наявністю в штаті працівників страховика кваліфікованих фахівців;
2) залученням страховиком кваліфікованих фахівців шляхом укладення відповідних цивільно-правових договорів;
3) укладенням страховиком з юридичними особами, які мають у штаті кваліфікованих фахівців, відповідних договорів, що передбачають залучення таких кваліфікованих фахівців під час страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою.
9. Вимога щодо наявності досвіду роботи у сфері виробництва сільськогосподарської продукції або страхування такої продукції в разі залучення кваліфікованих фахівців на договірних умовах визначається на дату укладення відповідного договору.

................
Перейти до повного тексту