1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
09.07.2021 № 78
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національного банку № 193 від 27.12.2023 )
Про затвердження Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 6 від 21.01.2022 № 220 від 14.10.2022 )
Відповідно до статей 7, 15, 56 Закону України "Про Національний банк України", статті 41-1 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статей 5, 26, 28 Закону України "Про споживче кредитування", Закону України від 19 березня 2021 року № 1349-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості", з метою унормування порядку застосування заходів впливу за порушення колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг у частині встановлених законодавством України вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимоги щодо етичної поведінки) Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, що додається.
2. Постанова набирає чинності з 14 липня 2021 року.

В.о. Голови

Ю. Гелетій
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
09 липня 2021 року № 78
ПОЛОЖЕННЯ
про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до Законів України "Про Національний банк України", "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (далі - Закон про фінансові послуги), "Про споживче кредитування" (далі - Закон про споживче кредитування), інших законодавчих актів України.
2. Це Положення визначає порядок застосування Національним банком України (далі - Національний банк) заходів впливу за порушення колекторськими компаніями, які не є фінансовими установами (далі - колекторська компанія), установлених законодавством України вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки) (далі - законодавство щодо врегулювання простроченої заборгованості).
3. Терміни, які використовуються в цьому Положенні, уживаються в таких значеннях:
1) документ, у якому зафіксовані порушення, - документ, складений за результатами здійснення в установленому Національним банком порядку безвиїзного нагляду, інспекційних перевірок, включаючи перевірки з питань додержання колекторською компанією встановлених законодавством України вимог щодо взаємодії із споживачами та іншими особами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки);
( Підпункт 1 пункту 3 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 220 від 14.10.2022 )
2) план заходів для усунення порушення - документ, що складається колекторською компанією та містить строки виконання і перелік заходів, які має вжити така компанія для усунення порушень та/або вжиття заходів для недопущення таких порушень законодавства про захист прав споживачів у подальшій діяльності;
3) систематичне порушення законодавства України - вчинення колекторською компанією двох або більше порушень однієї і тієї самої норми законодавства про захист прав споживачів (далі - аналогічне порушення) протягом року після застосування до такої колекторської компанії заходу впливу за аналогічне порушення;
4) триваюче порушення - порушення, за якого колекторська компанія після вчинення порушення не припиняє його здійснювати;
5) уповноважена посадова особа Національного банку - Голова Національного банку, заступники Голови Національного банку, керівник структурного підрозділу Національного банку, до функцій якого належить нагляд за додержанням законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг та про рекламу у сфері фінансових послуг (далі - структурний підрозділ із захисту прав споживачів), керівник структурного підрозділу Національного банку, до функцій якого належить здійснення інспекційних перевірок колекторських компаній, керівник структурного підрозділу Національного банку, до функцій якого належить реєстрація колекторських компаній (далі - структурний підрозділ із реєстрації), заступник керівника структурного підрозділу із захисту прав споживачів, заступник керівника структурного підрозділу із реєстрації, керівник управління в складі структурного підрозділу із реєстрації або особи, які виконують їх обов'язки.
( Підпункт 5 пункту 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 220 від 14.10.2022 )
Термін "споживач" використовується в значенні Закону про споживче кредитування. Інші терміни, що використовуються в цьому Положенні, уживаються в значеннях, визначених у Законах України "Про Національний банк України", Законі про фінансові послуги, Законі про споживче кредитування.
II. Заходи впливу, що застосовуються Національним банком
4. Національний банк під час прийняття рішень про застосування заходів впливу в разі порушення законодавства про захист прав споживачів у межах своїх повноважень має право застосувати до колекторської компанії заходи впливу, передбачені в пунктах 1-4 частини першої статті 28 Закону про споживче кредитування.
5. Національний банк за порушення в діяльності відокремленого підрозділу колекторської компанії застосовує заходи впливу до юридичної особи - колекторської компанії в порядку, передбаченому цим Положенням.
III. Підстави та порядок застосування заходів впливу
6. Національний банк застосовує заходи впливу за порушення колекторською компанією законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості, включаючи вимоги нормативно-правових актів Національного банку, що прийняті відповідно до Закону про споживче кредитування щодо врегулювання простроченої заборгованості, на підставі результатів нагляду за додержанням колекторською компанією встановлених законодавством вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки), матеріалів позапланових інспекційних перевірок колекторських компаній.
( Пункт 6 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 220 від 14.10.2022 )
7. Національний банк обирає та застосовує заходи впливу, передбачені в частині першій статті 28 Закону про споживче кредитування, до колекторської компанії за порушення законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості з дотриманням вимог абзацу сьомого частини першої статті 28 Закону про споживче кредитування, адекватні вчиненому порушенню.
8. Рішення про застосування до колекторської компанії заходів впливу за порушення законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості (далі - рішення про застосування заходу впливу) приймає Правління Національного банку (далі - Правління). Правління має право делегувати повноваження щодо застосування цих заходів впливу Комітету з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг (далі - Комітет з питань нагляду).
( Пункт 8 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 6 від 21.01.2022 )
9. Рішення про застосування заходу впливу повинно містити:
1) зміст (назву) заходу впливу, що застосовується до колекторської компанії;
2) відомості про колекторську компанію: повне найменування юридичної особи, місцезнаходження, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України;
3) реквізити документа, у якому зафіксовані порушення;
4) опис порушення (із зазначенням норм законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості, які порушено), інформації про вчинені дії (бездіяльність) колекторської компанії, що призвели до порушення;
5) дату набрання рішенням чинності.
10. Перелік додаткової інформації, яка має обов'язково міститися в рішенні про застосування певного заходу впливу, визначається в пункті 22 розділу IV, пункті 39 розділу V, пункті 42 розділу VI цього Положення.
11. Національний банк протягом трьох робочих днів із дня прийняття рішення про застосування заходу впливу:
1) оприлюднює інформацію про прийняте рішення на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку;
2) повідомляє про прийняте рішення колекторську компанію шляхом надсилання:
рішення про застосування заходу впливу - на електронну адресу колекторської компанії, зазначену в реєстрі колекторських компаній (далі - електронна адреса), разом із супровідним листом, підписаним кваліфікованим електронним підписом (далі - КЕП) уповноваженої посадової особи Національного банку;
паперової копії рішення про застосування заходу впливу, засвідченої в установленому порядку, - на адресу місцезнаходження колекторської компанії, зазначену в реєстрі колекторських компаній (далі - місцезнаходження), рекомендованим листом із повідомленням про вручення разом із копією супровідного листа, засвідченого в установленому порядку.
12. Колекторська компанія вважається належним чином повідомленою про прийняте рішення про застосування заходу впливу до колекторської компанії за умови виконання Національним банком усіх дій, визначених у пункті 11 розділу III цього Положення.
13. Національний банк запрошує керівника (представника) колекторської компанії в разі розгляду Правлінням/Комітетом з питань нагляду питання щодо застосування заходу впливу для участі в засіданні з метою надання пояснень та/або заперечень стосовно допущених порушень.
Запрошена особа має право брати участь у засіданні особисто або дистанційно за допомогою засобів аудіо-/відеозв'язку. Конкретний спосіб участі в засіданні запрошеної особи визначається Національним банком у відповідному запрошенні.
Запрошення надсилається не пізніше ніж за п'ять робочих днів до дати проведення засідання Правління/Комітету з питань нагляду на електронну адресу або в паперовій формі за місцезнаходженням колекторської компанії.
Колекторська компанія для участі в засіданні Правління/Комітету з питань нагляду надає Національному банку інформацію про серію (за наявності) та номер паспорта, прізвище, ім'я, по батькові керівника (представника) колекторської компанії (далі - дані для ідентифікації особи), а також копію довіреності (якщо участь у засіданні братиме представник) у порядку, зазначеному в запрошенні Національного банку.
Керівник (представник) колекторської компанії, запрошений для участі в Правлінні/Комітеті з питань нагляду, який не пройшов ідентифікацію відповідно до абзацу четвертого пункту 13 розділу III цього Положення, а також у випадку, визначеному в підпункті 2 пункту 14 розділу III цього Положення, не допускається до участі в засіданні Правління/Комітету з питань нагляду.
( Пункт 13 розділу III доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 6 від 21.01.2022 )
( Пункт 13 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 6 від 21.01.2022 )
14. Не є підставою для відкладення Правлінням/Комітетом з питань нагляду розгляду питання щодо застосування заходів впливу до колекторської компанії:
1) ненадання колекторською компанією даних для ідентифікації особи відповідно до абзацу четвертого пункту 13 розділу III цього Положення;
2) установлення Національним банком на підставі пред'явленого особою паспорта або довіреності (якщо участь у засіданні бере представник) невідповідності особи, яка прибула для участі / бере участь дистанційно в засіданні Правління/Комітету з питань нагляду, даним для ідентифікації особи, наданим відповідно до абзацу четвертого пункту 13 розділу III цього Положення;
3) відсутність (нез'явлення або невзяття участі дистанційно) запрошеної особи під час розгляду Правлінням/Комітетом з питань нагляду питання про застосування заходу впливу до колекторської компанії.
( Пункт 14 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 6 від 21.01.2022 )
15. Національний банк застосовує заходи впливу протягом шести місяців із дня виявлення порушення, але не пізніше ніж через один рік із дня порушення колекторською компанією законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості.
Для триваючого порушення днем порушення є кожен день, протягом якого порушення триває.
16. Застосування заходів впливу до колекторської компанії за порушення законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості не звільняє від адміністративної відповідальності винних у вчиненні порушень посадових осіб колекторської компанії.
17. Рішення про застосування заходу впливу до колекторської компанії може бути оскаржене в судовому порядку відповідно до законодавства України.
18. Національний банк здійснює контроль за усуненням колекторською компанією порушень в її діяльності, виконанням рішень про застосування заходів впливу в порядку, установленому цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами Національного банку з питань нагляду за додержанням законодавства щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки).
19. Колекторська компанія подає/надає Національному банку документи / копії документів / інформацію, визначені в пункті 23, підпункті 2 пункту 25, пунктах 27, 28, 30 розділу IV, пункті 40 розділу V, пункті 45 розділу VI цього Положення одним із таких способів:
1) у формі електронного документа з накладенням КЕП електронним повідомленням на поштову скриньку Національного банку - nbu@bank.gov.ua;
2) у паперовій формі з одночасним обов'язковим поданням електронних копій цих документів без накладення КЕП на USB-флешнакопичувачах. Електронні копії документів створюються шляхом сканування документів у паперовій формі з урахуванням таких вимог:
документ сканується у файл формату pdf;
сканована копія кожного окремого документа зберігається як окремий файл;
файл повинен мати коротку назву латинськими літерами, що відображає зміст і реквізити документа;
документи, що містять більше однієї сторінки, скануються в один файл;
роздільна здатність сканування має бути не нижчою 300 dpi.
Копії документів, які передаються колекторською компанією до Національного банку в паперовій формі, мають бути належної якості (розміром шрифту, що дає змогу прочитати всі зазначені в них відомості), засвідчуються підписом керівника / уповноваженої особи колекторської компанії із зазначенням його/її посади ініціалів (ініціалу імені) та прізвища, дати засвідчення та проставленням напису "Згідно з оригіналом".
Документи, засвідчені підписом уповноваженої особи колекторської компанії, мають супроводжуватися копією довіреності або іншого документа, які підтверджують повноваження такого представника на засвідчення документів.
Сторінки (аркуші) копії документа, який передається колекторською компанією до Національного банку в паперовій формі та складається з двох і більше сторінок (аркушів), повинні бути пронумеровані, прошиті та на зворотному боці останнього аркуша в місці скріплення ниток наклеюється папір розміром 50 х 50 міліметрів і на ньому зазначається напис: "Пронумеровано та прошито... арк." (зазначається кількість аркушів цифрами та словами) і проставляється відмітка про засвідчення копії документа в порядку, визначеному в абзаці дев'ятому пункту 19 розділу III цього Положення. На лицьовому боці у верхньому правому куті першого аркуша копії документа проставляється відмітка "Копія".
IV. Письмове застереження
20. Національний банк у разі виявлення порушення (порушень) колекторською компанією законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості та за потреби висування вимоги щодо усунення цього порушення та/або вжиття заходів для його недопущення в подальшій діяльності має право застосовувати такий захід впливу, як направлення письмового застереження відповідно до пункту 1 частини першої статті 28 Закону про споживче кредитування до колекторської компанії.

................
Перейти до повного тексту