- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
20.08.2019 № 25-0006/42976 |
Асоціація "Незалежна асоціація банків України"
Асоціація українських банків Банки України
Про надання роз'яснення з питань здійснення фінансового моніторингу
1. Здійснення обов'язкового фінансового моніторингу валютно-обмінних операцій, що проводяться з використанням готівкової валюти.
Обов'язковому фінансовому моніторингу відповідно до пункту 4 частини першої статті
15 Закону про запобігання легалізації підлягатиме фінансова операція з готівкою (внесення, переказ, отримання коштів) у разі, якщо сума, на яку вона здійснюється, дорівнює чи перевищує 150 000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, еквівалентну 150 000 гривень.
Отже, валютно-обмінна операція в частині отримання клієнтом банку готівкової національної валюти за результатами обміну готівкової іноземної валюти, сума якої дорівнює чи перевищує 150 000 гривень на час здійснення такої операції за курсом купівлі/продажу/обміну іноземної валюти, установленим банком, підлягатиме обов'язковому фінансовому моніторингу відповідно до пункту 4 частини першої статті
15 Закону про запобігання легалізації.
Під час внесення до реєстру фінансових операцій інформації про таку валютно-обмінну операцію, слід зазначати суму в національній валюті, яку клієнт банку фактично отримав у результаті обміну іноземної валюти.
2. Здійснення обов'язкового фінансового моніторингу фінансових операцій із зняття клієнтом банку готівкових коштів через платіжний пристрій в касі іншого банку, розташованого на території України або за її межами.
Відповідно до частини другої статті
6 Закону про запобігання легалізації банки як суб'єкти первинного фінансового моніторингу зобов'язані, зокрема, здійснювати ідентифікацію, верифікацію клієнта (представника клієнта), вивчення клієнта та уточнення інформації про клієнта у випадках, встановлених законом; забезпечувати виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, до початку, в процесі, в день виникнення підозри, після їх проведення або під час спроби їх проведення чи після відмови клієнта від їх проведення, зокрема з використанням засобів автоматизації.
Під час проведення фінансових операцій із зняття клієнтом банку готівкових коштів через платіжний пристрій в касі іншого банку, розташованого на території України або за її межами, виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, має забезпечити той банк, який безпосередньо обслуговує поточний рахунок цього клієнта.
Водночас, якщо зняття готівки відбувається через платіжний пристрій в касі банка за допомогою електронного платіжного засобу, емітованого банком-нерезидентом, в сумі, що дорівнює чи перевищує 150 000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, еквівалентну 150 000 гривень, здійснення обов'язкового фінансового моніторингу покладається на банк, який провів цю касову операцію.
3. Здійснення обов'язкового фінансового моніторингу фінансових операцій із переказу суб'єктом первинного фінансового моніторингу на користь клієнта загальної суми платежів, що дорівнює чи перевищує 150 000 гривень, отриманих від платників, за кодом ознаки фінансового моніторингу 1034 "Фінансові операції з переказу готівкових коштів (без відкриття рахунку та/або без використання рахунку ініціатора") за умови, що суб'єкт первинного фінансового моніторингу встановив обмеження щодо максимального розміру платежу від платника в сумі 149 999 гивень в межах однієї трансакції.
Згідно із частиною першою статті
15 Закону про запобігання легалізації фінансова операція підлягає обов'язковому фінансовому моніторингу у разі, якщо сума, на яку вона здійснюється, дорівнює чи перевищує 150 000 гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, еквівалентну 150 000 гривень та має одну або більше ознак, що встановлені у зазначеній частині статті
15 Закону про запобігання легалізації. При цьому, фінансова операція - будь-які дії щодо активів клієнта, вчинені за допомогою суб'єкта первинного фінансового моніторингу, або про які стало відомо суб'єкту державного фінансового моніторингу в рамках виконання цього закону (пункт 47 частини першої статті
1 Закону про запобігання легалізації).
Отже, фінансова операція із переказу суб'єктом первинного фінансового моніторингу загальної суми коштів, сплачених кількома платниками, на користь клієнта в сумі, що дорівнює чи перевищує 150 000 гривень, не підлягатиме обов'язковому фінансовому моніторингу. Натомість, обов'язковому фінансовому моніторингу за кодом ознаки 1034 підлягатиме фінансова операція з внесення клієнтом - платником готівкових коштів, якщо сума, на яку вона здійснюється, дорівнює чи перевищує 150 000 гривень.
4. Особливості ідентифікації та вивчення банків-нерезидентів, які розміщують міжбанківські (фідуціарні) депозити.
Відповідно до пункту 137 розділу ХІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті-1 кореспондентський рахунок банку-нерезидента в іноземній валют, відкритий в банку, може використовуватися для здійснення операцій, що не суперечать вимогам законодавства України, уключаючи, зокрема, операції з розміщення вкладів (депозитів) та повернення коштів за такими операціями, уключаючи проценти за вкладами (депозитами), а також за залишками коштів на його рахунку(ах).
Пунктом першим частини п'ятої статті
6 Закону про запобігання легалізації встановлений перелік додаткових заходів, які суб'єкт первинного фінансового моніторингу зобов'язаний здійснювати стосовно іноземної фінансової установи, з якою встановлюються кореспондентські відносини.
................Перейти до повного тексту