1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
12.02.2019 № 25-0006/7968
Департамент фінансового моніторингу
Банкам України
Асоціації "Незалежна асоціація банків України"
Асоціації українських банків
Про ризики, пов'язані із здійсненням окремих фінансових операцій
Національний банк України (далі - Національний банк), керуючись пунктом 2 частини другої статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон про запобігання) та статтею 66 Закону України "Про банки і банківську діяльність", вважає за необхідне звернути увагу на таке.
Національним банком під час здійснення нагляду за банками з питань дотримання ними вимог законодавства, що регулює відносини у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, виявлені фінансові операції клієнтів банків (у тому числі фінансових компаній), характер або наслідки яких дають підстави вважати, що вони можуть бути пов'язані, зокрема, з конвертацією (переведенням) безготівкових коштів у готівку, здійсненням фіктивного підприємництва, уникненням оподаткування тощо.
Фінансова компанія, яка має відкритий(і) рахунок(и) в банку, здійснює перерахування безготівкових коштів на поточні рахунки великої кількості фізичних осіб - клієнтів різних банків як надання споживчих кредитів. У подальшому, кошти з поточних рахунків фізичних осіб, у тому числі з використанням вкладних (депозитних) рахунків-1, знімаються фізичними особами готівкою. Варто зазначити, що відповідно до укладених договорів кредити надаються фінансовою компанією фізичним особам на значні суми (орієнтовно декілька мільйонів гривень одній особі) на короткий термін користування (приблизно 6-8 місяців). При цьому оплата кредитної заборгованості за цих позичальників найчастіше проводиться юридичними особами за договорами переведення боргу та/або договорами поруки, тощо. В деяких випадках ця заборгованість оплачується безпосередньо фізичними особами - позичальниками, однак за рахунок коштів, які не є їх власними доходами, а надходять від юридичних осіб, наприклад, як фінансова допомога, тощо.
1 Кошти, що надійшли на поточний рахунок фізичної особи, перераховуються на депозитний рахунок та отримуються в той же день або в найближчі операційні дні готівкою
Джерелом походження коштів, які використовуються фінансовою компанією для видачі кредитів фізичним особам, є надходження від значної кількості новостворених юридичних осіб, зокрема, як повернення позики та оплата згідно з договорами про переведення боргу. Разом з цим, фінансова компанія в окремих випадках (перш, ніж перерахувати кошти фізичним особам), здійснює поповнення власного рахунку в іншому(их) банку(ах), з якого фактично перераховуються кошти на рахунки фізичних осіб. На рахунках юридичних осіб - контрагентів фінансової компанії акумулюються кошти від великої кількості інших юридичних осіб, які надходять з різним призначенням, зокрема як оплата за різноманітні групи товарів та послуг. При цьому кошти, які використовувались фінансовою компанією для видачі кредитів фізичним особам та кошти, які використовувались юридичними особами для оплати заборгованості за кредитами фізичних осіб, фактично надходили з одних і тих самих джерел.
Зазначені юридичні особи відповідають критеріям клієнтів, фінансові операції яких містять ознаки фіктивності, відповідно до листа Національного банку від 26.05.2017 р. № 25-0008/37888 "Про критерії для виявлення клієнтів, фінансові операції яких містять ознаки фіктивності". Також виявлені випадки, в яких фізичні особи - позичальники одночасно є також керівниками та/або кінцевими бенефіціарними власниками (контролерами) юридичних осіб, які сплачують заборгованість за кредитами фізичних осіб на користь фінансової компанії.
Слід також зазначити, що фізичні особи - клієнти банків під час установлення ділових відносин та в процесі обслуговування надавали банкам інформацію про фінансовий стан, обсяг якої є недостатнім для встановлення відповідності фінансових операцій, зокрема, з отримання споживчого кредиту у значній сумі на короткий термін, їх фінансовому стану (в тому числі, з огляду на необхідність повернення отриманих кредитів).
Також мають місце випадки, в яких фінансова компанія видає споживчі кредити фізичним особам готівкою з каси підприємства, яка була попередньо підкріплена банком(ами) на підставі укладених фінансовою компанією з банком(ами) договорів інкасації. При цьому напрями використання фінансовою компанією коштів готівкою (наприклад, видача кредитів фізичним особам) та джерела походження безготівкових коштів (наприклад, оплата за договорами факторингу, переведення боргу, відступлення прав вимог тощо) не відповідають одне одному. Детальний опис зазначеної схеми відображений у листі Національного банку від 19.07.2018 р. № 25-0008/39273 "Про попередження здійснення окремих фінансових операцій".
Державною службою фінансового моніторингу України (далі - Держфінмоніторинг) у типологічних дослідженнях "Ризики використання готівки" за 2017 рік акцентується увага на широкому використанні готівки у схемах з легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом, у тому числі шляхом здійснення операцій з переведення безготівкових коштів у готівку.
До того ж, відкриття значної кількості рахунків однією юридичною особою у різних банківських установах, здійснення фінансових операцій з використанням договорів відступлення права вимоги/переведення боргу є одними з типових інструментів, які використовуються у схемах з легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення (далі - легалізація доходів/фінансування тероризму), відповідно до Типологій легалізацій (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, з використанням готівки та фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, затверджених наказами Держфінмоніторингу від 26.12.2011 № 264 та від 25.12.2015 № 166.

................
Перейти до повного тексту