- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
13.08.2018 № 25-0008/43785 |
Банкам України
Небанківським фінансовим установам,
які здійснюють переказ коштів у національній
валюті без відкриття рахунків (згідно з переліком)
Про ризики здійснення окремих фінансових операцій
Національний банк України (далі - Національний банк), керуючись пунктом 2 частини другої статті
14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон), з урахуванням результатів проведених перевірок з питань фінансового моніторингу, з метою попередження проведення фінансових операцій, які можуть наражати банк і небанківські фінансові установи на ризики використання з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та здійснення ризикової діяльності у сфері фінансового моніторингу (далі - легалізація кримінальних доходів / фінансування тероризму), вважає за необхідне звернути увагу банків, а також небанківських фінансових установ, які здійснюють переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків (далі - небанківські фінансові установи), на таке.
За результатами аналізу низки фінансових операцій, здійснених банками та небанківськими фінансовими установами, які були об'єктами нагляду з боку Національного банку, пов'язаних з прийманням небанківськими фінансовими установами готівкових платежів в гривнях за допомогою платіжних пристроїв для подальшого їх переказу на підставі договорів з банками (далі - договори на приймання платежів), виявлені схеми, що містять ризики легалізації кримінальних доходів / фінансування тероризму.
Так, між банками та рядом суб'єктів господарювання укладались договори на організацію приймання платежів на користь цих суб'єктів господарювання (далі - Отримувачі-посередники) за комп'ютерні ігри, лотереї, онлайн-ігри / онлайн-сервіси / доступ до інформаційних послуг / до веб-вузлів (далі - послуги).
Приймання готівкових платежів здійснювалось шляхом залучення банками послуг небанківських фінансових установ.
Ці небанківські фінансові установи здійснювали збір готівкових коштів від платників за допомогою платіжних пристроїв та здавали готівкові кошти до кас банків для подальшого перерахування Отримувачам-посередникам. При цьому суми зібраних та перерахованих на рахунки Отримувачів-посередників коштів становили десятки мільйонів гривень.
Слід зазначити, що отримані кошти в подальшому перераховувались Отримувачами-посередниками за такими основними напрямками:
- на картки фізичних осіб, емітовані різними банками [у подальшому отримані кошти знімалися готівкою, перераховувались на рахунки (власні та інших фізичних осіб), використовувались на оплату товарів та послуг (у тому числі онлайн-ігри, інтернет-казино, букмекери)];
- на поточні рахунки обмеженого кола юридичних осіб. У подальшому ці юридичні особи переказували кошти в основному згідно з агентськими договорами на рахунки юридичної особи, зокрема, за туристичні послуги, за білети, тобто зі зміною напрямів використання коштів (водночас зарахування на рахунок цієї юридичної особи від покупців туристичних послуг відсутні);
- платежі з призначенням "за права вимоги" (по суті купівля "титульних знаків" "Webmoney"-1).
____________
-1до платіжної організації внутрішньодержавної системи розрахунків "WebMoney.UA" (Дочірнього підприємства "Фінансова компанія "ЕлМІ")рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 02.05.2018застосовані персональні спеціальні обмежувальні заходи (санкції).
Тобто Отримувачі-посередники фактично здійснювали розшарування зібраних платежів шляхом створення ланцюгів з пов'язаних між собою фінансових операцій, під час проведення яких змінювалися напрями та/або характер використання цих грошових коштів.
Національним банком України також встановлено, що Отримувачі-посередники відповідають окремим критеріям, що характерні для клієнтів, фінансові операції яких містять ознаки фіктивності, та які наведені Національним банком України в листі від 26.05.2017 N 25-0008/37888. Це свідчить про те, що банки не належним чином виконували обов'язки суб'єкта первинного фінансового моніторингу в частині вивчення Отримувачів-посередників як клієнтів банків, зокрема не здійснювали аналіз фінансових операцій та їх відповідність змісту діяльності клієнта.
Варто зазначити, що високий обіг готівки та фіктивне підприємництво визначені основними ризиками відмивання коштів, значними загрозами для фінансової системи та економічної безпеки України відповідно до Звіту взаємної оцінки України за результатами 5-го раунду оцінювання Комітетом експертів Ради Європи з питань оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL)-2 та Звіту про проведення національної оцінки ризиків у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму-3. Отже, зростання обсягів готівкових платежів, що проводяться за допомогою платіжних пристроїв, зокрема, за наведеною вище схемою, сприяє збільшенню ризиків легалізації кримінальних доходів / фінансування тероризму.
____________
-2 https://rm.coe.int/fifth-round-mutual-evaluation-report-on-ukraine/1680782396-
................Перейти до повного тексту