1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
19.07.2018 N 25-0008/39273
Департамент фінансового моніторингу
Банкам України
Асоціації "Незалежна асоціація банків України"
Асоціації українських банків
Про попередження здійснення окремих фінансових операцій
Національним банком України під час здійснення нагляду за банками у сфері фінансового моніторингу виявлений ряд фінансових операцій, що проводились суб'єктами господарювання - клієнтами банків з переведення безготівкових коштів у готівку, характер яких може свідчити про легалізацію кримінальних доходів / фінансування тероризму та/або здійснення ризикової діяльності, яка загрожує інтересам вкладників чи інших кредиторів банку (далі - ризикова діяльність).
Так, схема проведення наведених фінансових операцій включає такі етапи:
- на рахунок суб'єкта господарювання А - клієнта банку (в більшості випадків період діяльності якого незначний) надходять кошти від широкого кола юридичних осіб на підставі укладених між ними договорів, зі схожими призначеннями, або подекуди призначення, з якими надходять кошти, мають різноманітний зміст (наприклад, за сільськогосподарську продукцію, товар, металолом, ТМЦ тощо);
- отримані кошти майже в повному обсязі в той же або наступний день перераховуються суб'єктом господарювання A на рахунок суб'єкта господарювання B на підставі укладеного між ними договору (факторингу, переуступлення прав вимоги, поруки тощо). Необхідно зауважити, що наявні випадки, коли кошти на рахунки суб'єктів господарювання надходили з призначенням: як поповнення статутного капіталу; за договорами купівлі-продажу цінних паперів (акції іменні, векселі тощо); як перерахування з інших власних рахунків тощо;
- отримані кошти майже в повному обсязі в той же або наступний день перераховуються суб'єктом господарювання B на рахунок 2909 банку (у тому числі банку, в якому відсутні його поточні рахунки) на підставі укладеної "Угоди на доставку готівки суб'єкту господарювання" або "Договору на послуги з інкасації", який у тому числі передбачає доставку готівки. Таким чином фактично відбувається підкріплення каси суб'єкта господарювання готівкою на суму, що була перерахована банку у безготівковому вигляді. У подальшому відповідно до укладених договорів передбачено, що суб'єкт господарювання B має розрахуватись отриманою готівкою за зобов'язаннями суб'єкта господарювання A (наприклад, з фізичними особами, у яких суб'єкт господарювання A здійснив закупівлю товару).
За результатами аналізу фінансових операцій суб'єктів господарювання - клієнтів окремих банків встановлено, що їх суми подекуди перевищують сотні мільйонів гривень. При цьому зауважимо, що юридичні особи, від яких суб'єкти господарювання отримують кошти, в більшості випадків, відповідають критеріям, що характерні для клієнтів, фінансові операції яких містять ознаки фіктивності. Перелік цих критеріїв наведений в листі Національного банку України від 21.02.2018 N 25-0008/10705.
До того ж, у Типологічних дослідженнях Державної служби фінансового моніторингу України за 2017 рік-1 акцентовано увагу, зокрема, на використанні фінансових операцій з переведення безготівкових коштів в готівку в процесі легалізації кримінальних доходів / фінансування тероризму.
____________
- 1 сайт Державної служби фінансового моніторингу України http://www.sdfm.gov.ua/articles.php?cat_id=114art_id=28951lang=uk
Окремо звертаємо увагу на те, що високий обіг готівки та фіктивне підприємництво визначені основними ризиками відмивання коштів, значними загрозами для фінансової системи та економічної безпеки України відповідно до Звіту взаємної оцінки України за результатами 5-го раунду оцінювання Комітетом експертів Ради Європи з питань оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL)-2 та Звіту про проведення національної оцінки ризиків у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму-3.

................
Перейти до повного тексту