1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
18.06.2018 № 25-0007/33410
Банкам України
Незалежній асоціації банків України
Асоціації українських банків
Небанківським фінансовим установам України
Щодо фінансових операцій осіб, зазначених у санкційних списках
Національний банк України (далі - Національний банк) відповідно до пункту 2 частини другої статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон про запобігання та протидію легалізації кримінальних доходів) та пункту 8 статті 7 Закону України "Про Національний банк України" повідомляє таке.
Вимогами чинного законодавства України встановлено, що до фізичних осіб можуть бути застосовані персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (далі - санкції), зокрема блокування активів, у разі прийняття відповідних Рішень Радою національної безпеки і оборони України (далі - РНБО), а також можуть вживатись заходи у вигляді зупинення фінансових операцій, у разі, якщо відомості про таких фізичних осіб внесені до переліку осіб, пов'язаних з провадженням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції.
Так, частиною першою статті 17 Закону про запобігання та протидію легалізації кримінальних доходів встановлено, що суб'єкт первинного фінансового моніторингу зобов'язаний зупинити здійснення фінансової (фінансових) операції (операцій), якщо її учасником або вигодоодержувачем за ними є особа, яку включено до переліку осіб, пов'язаних з провадженням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції (якщо види та умови застосування санкцій передбачають зупинення або заборону фінансових операцій), і в день зупинення повідомити спеціально уповноваженому органу*в установленому законодавством порядку про таку (такі) фінансову (фінансові) операцію (операції), її (їх) учасників та про залишок коштів на рахунку (рахунках) клієнта, відкритому (відкритих) суб'єктом первинного фінансового моніторингу, який зупинив здійснення фінансової (фінансових) операції (операцій), та у разі зарахування коштів на транзитні рахунки суб'єкта первинного фінансового моніторингу - про залишок коштів на таких рахунках в межах зарахованих сум.
____________
* Відповідно до пункту 37 статті 1 Закону про запобігання та протидію легалізації кримінальних доходів спеціально уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Крім цього, відповідно до повноважень, визначених частиною сьомою статті 17 Закону про запобігання та протидію легалізації кримінальних доходів, Кабінет Міністрів України постановою від 25.11.2015 N 966 затвердив Порядок формування переліку осіб, пов'язаних з провадженням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції (далі - Постанова N 966), який, зокрема, встановлює процедури/підстави для включення осіб до зазначеного переліку. Водночас, розділом VIII Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 26.06.2015 N 417 (далі - Положення N 417), та розділом VI Положення про здійснення небанківськими фінансовими установами фінансового моніторингу в частині надання ними фінансової послуги щодо переказу коштів, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 05.09.2016 N 388 (далі - Положення N 388), визначається механізм реалізації суб'єктами первинного фінансового моніторингу вимог Закону про запобігання та протидію легалізації кримінальних доходів щодо зупинення здійснення фінансової(их) операції(ій), якщо її/їх учасником або вигодоодержувачем за ними є особа, яку включено до переліку осіб, пов'язаних із провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції (якщо види та умови застосування санкцій передбачають зупинення або заборону фінансових операцій).
Водночас, банки та небанківські фінансові установи, що отримали ліцензію на переказ коштів, зобов'язані виявляти осіб, що внесені до переліку осіб, пов'язаних з провадженням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції відповідно до Постанови N 966, та керуватися порядком зупинення, поновлення фінансових операцій та виконання рішень (доручень) спеціально уповноваженого органу, передбаченим статтею 17 Закону про запобігання та протидію легалізації кримінальних доходів, розділом VIII Положення N 417 (для банків) та розділом VI Положення N 388 (для небанківських фінансових установ).
Частиною першою статті 1 Закону України "Про санкції" (далі - Закон про санкції) встановлено, що з метою захисту національних інтересів, національної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності України, протидії терористичній діяльності, а також запобігання порушенню, відновлення порушених прав, свобод та законних інтересів громадян України, суспільства та держави можуть застосовуватись спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (далі - санкції).
Згідно з частиною другою статті 1 Закону про санкції, санкції можуть застосовуватися з боку України по відношенню до іноземної держави, іноземної юридичної особи, юридичної особи, яка знаходиться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи - нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб'єктів, які здійснюють терористичну діяльність.
Стаття 4 Закону про санкції визначає види санкцій, зокрема "блокування активів - тимчасове обмеження права особи користуватися та розпоряджатися належним їй майном", а також "зупинення виконання економічних та фінансових зобов'язань"**.

................
Перейти до повного тексту