1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 12.09.2017 р. № 25-0007/63037
Департамент фінансового моніторингу
Банкам України
Незалежній асоціації банків України
Асоціації українських банків
Асоціації "Український кредитно-банківський союз"
Роз'яснення з питань здійснення ідентифікації окремих типів клієнтів
Ураховуючи численні запити банків щодо особливостей ідентифікації окремих типів клієнтів, керуючись пунктом 2 частини другої статті 14 та частиною сімнадцятою статті 9 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон), Національний банк України надає такі роз'яснення щодо особливостей здійснення ідентифікації клієнтів - нерезидентів інвесторів.
Частиною першою статті 11 Закону визначено обов'язок банків як суб'єктів первинного фінансового моніторингу здійснювати управління ризиками з урахуванням результатів ідентифікації, верифікації та вивчення клієнта, послуг, що надаються клієнту, аналізу операцій, проведених ним, та їх відповідності фінансовому стану і змісту діяльності клієнта.
Вимоги щодо здійснення ідентифікації клієнтів встановлені статтею 9 Закону, статтею 64 Закону України "Про банки і банківську діяльність", а також Положенням про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 26.06.2015 N 417.
Національним банком України листом від 14.12.2012 року N 48-104/2886/11833 роз'яснено банкам окремі питання стосовно проведення ідентифікації окремих типів клієнтів, а саме учасників договору (угоди) про спільну діяльність та інститутів спільного інвестування.
Водночас, враховуючи вимоги законодавства України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, зокрема частин дев'ятої та десятої статті 9 Закону щодо здійснення ідентифікації клієнта, рекомендуємо приділяти особливу увагу обов'язку банків щодо встановлення їх кінцевих бенефіціарних власників (контролерів).
У той же час на сьогодні клієнтами українських банків все частіше стають нерезиденти, які зареєстровані в організаційно-правових формах, не передбачених законодавством України, наприклад, інвестиційні фонди, трасти, інші форми управління майном.
Такі клієнти-нерезиденти відрізняються своїми організаційними та правовими аспектами, що в свою чергу призводить до ускладнення процедури встановлення їх фактичних кінцевих бенефіціарних власників (контролерів), а також визначення осіб, які мають право розпоряджатися рахунками та/або майном, та осіб, які є представниками таких клієнтів, з метою встановлення ідентифікаційних даних таких осіб відповідно до вимог законодавства України.
При цьому, зважаючи на норму пункту 20 частини першої статті 1 Закону, якою надано визначення терміну "кінцевий бенефіціарний власник (контролер)", банк має враховувати можливість здійснення вирішального впливу на управління інвестиційною діяльністю юридичної особи фізичними особами - професійними менеджерами / інвестиційними керуючими, які здійснюють реальне управління інвестиційними рішеннями, та відповідно віднесення таких осіб до кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) такої юридичної особи.
Як правило, колективні (пайові) інвестиційні фонди не мають статусу юридичної особи та управління в такому випадку здійснюється компанією з управління активами.
Отже, на виконання вимог законодавства України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення банк має здійснити всі необхідні заходи щодо встановлення ідентифікаційних даних компанії з управління активами, а також встановити всіх наявних кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) компанії з управління активами.
При цьому кінцевим бенефіціарним власником (контролером) може бути визнана фізична особа, яка здійснює контроль за відповідною компанією з управління активами. Таким чином, в даному випадку ідентифікація інвесторів, які залучаються до участі фонду на загальних умовах з метою отримання вигоди від діяльності фонду, не здійснюється.
Відносно самого колективного (пайового) інвестиційного фонду банк має з'ясувати на підставі поданих офіційних документів або засвідчених в установленому порядку їх копій правові та організаційні основи його створення та діяльності.
Стосовно інвестиційних компаній, які мають статус юридичних осіб, банк має здійснити заходи, встановлені вищезазначеним законодавством України, щодо здійснення ідентифікації юридичних осіб.
Банк має здійснити ідентифікацію як інвестиційної компанії, так і у разі, коли функції управління такою інвестиційною компанією здійснюються компанією з управління активами, така компанія теж має бути ідентифікована відповідно до вимог законодавства, у тому числі мають бути встановлені кінцеві бенефіціарні власники (контролери) відповідних юридичних осіб.
У разі здійснення управління інвестиційною компанією професійним менеджером / інвестиційним керуючим, тобто особою, що має повноваження діяти від її імені, зокрема здійснювати на підставі відповідного договору безпосередньо управління інвестиційними активами від імені та в інтересах такої компанії, банком може бути визначено кінцевим бенефіціарним власником (контролером) цієї компанії саме таку особу за умови здійснення нею вирішального впливу на управління інвестиційною діяльністю. При цьому має бути вжито заходів щодо здійснення ідентифікації таких осіб відповідно до вимог законодавства України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

................
Перейти до повного тексту