1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
26.02.2014 № 103
Про затвердження Технічного порядку проведення операцій із надання Національним банком України кредитів банкам України для збереження їх ліквідності
Відповідно до пункту 15 Положення про надання Національним банком України кредитів банкам України для збереження їх ліквідності , затвердженого постановою Правління Національного банку України від 24 лютого 2014 року № 91, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 лютого 2014 року за № 323/25100, яким передбачено встановлення розпорядчим документом Національного банку України технічного порядку, який визначає послідовність дій та порядок взаємодії структурних підрозділів Національного банку України і банків під час надання кредиту для збереження їх ліквідності, контролю за виконанням умов кредитного договору і договору застави, Правління Національного банку України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Технічний порядок проведення операцій із надання Національним банком України кредитів банкам України для збереження їх ліквідності, що додається.
2. Департаменту нормативно-методологічного забезпечення банківського регулювання та нагляду (Іваненко Н. В.) довести зміст цієї постанови до відома структурних підрозділів центрального апарату і територіальних управлінь Національного банку України, а також банків України для використання в роботі.
3. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України Ткаченка О.О.
Голова С.І. Кубів
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
26.02.2014 № 103
ТЕХНІЧНИЙ ПОРЯДОК
проведення операцій із надання Національним банком України кредитів банкам України для збереження їх ліквідності
I. Загальні положення
1. Цей Технічний порядок розроблено відповідно до Положення про надання Національним банком України кредитів банкам України для збереження їх ліквідності, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 24 лютого 2014 року № 91, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 лютого 2014 року за № 323/25100 (далі - Положення), з метою врегулювання взаємодії структурних підрозділів центрального апарату, структурних одиниць, територіальних управлінь Національного банку України (далі - Національний банк) і банків України під час надання кредиту банку для збереження його ліквідності (далі - кредит), контролю за виконанням банком умов кредитного договору та договору застави.
2. Терміни, які вживаються в цьому Технічному порядку, застосовуються в значеннях, визначених у нормативно-правових актах Національного банку.
II. Порядок подання та розгляду документів про надання кредиту
1. Клопотання банку про надання кредиту для збереження ліквідності банку, письмове запевнення банку, висновок, який є складовою звіту про оцінку пулу кредитів (акта оцінки пулу кредитів), складеного незалежним суб'єктом оціночної діяльності, подання яких передбачено пунктом 16 Положення , незалежно від розподілу на групи приймаються та розглядаються Департаментом пруденційного нагляду.
Клопотання банку про надання кредиту для збереження ліквідності банку має містити:
обсяг та рівень зменшення вкладів (депозитів) фізичних та юридичних осіб, визначених згідно з пунктом 2 Положення , з відповідними розрахунками;
обґрунтування причин неможливості підтримання банком своєї ліквідності в Національному банку шляхом застосування інших інструментів підтримання ліквідності банків;
інформацію щодо наявності/відсутності у банку державних облігацій України, не обтяжених зобов'язаннями, залишків коштів на кореспондентських рахунках банку в іноземній валюті (долар США, євро, англійський фунт стерлінгів, японська єна, швейцарський франк).
Реєстр укладених банком-позичальником кредитних договорів з юридичними та фізичними особами, що пропонуються в забезпечення Національному банку (пул кредитів), за формою, наведеною в додатку до Положення (далі - реєстр); звіт про оцінку пулу кредитів (акт оцінки пулу кредитів), складений незалежним суб'єктом оціночної діяльності (далі - звіт про оцінку пулу кредитів), подання яких передбачено пунктом 16 Положення , незалежно від розподілу на групи приймаються та розглядаються територіальним управлінням за місцезнаходженням банку - юридичної особи (далі - територіальне управління).
2. У разі невідповідності поданих банком клопотання про надання кредиту і документів, визначених у пункті 1 цього розділу, вимогам законодавства України, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку, або подання банком неповного пакета документів Департамент пруденційного нагляду повертає банку пакет документів із супровідним листом.
3. Департамент пруденційного нагляду в день отримання від банку повного пакета документів надсилає засобами електронного зв'язку Національного банку запити:
Генеральному департаменту грошово-кредитної політики: Департаменту аналізу та прогнозування грошово-кредитного ринку - щодо монетарних можливостей Національного банку; Відділу депозитарного обліку державних цінних паперів - щодо державних облігацій України, які є у власності банку та не обтяжені зобов'язаннями;
Департаменту з управління валютним резервом та здійснення операцій на відкритому ринку (далі - ДУВРЗОВР) - про подання банком протягом останніх 30 календарних днів клопотань щодо підтримання його ліквідності Національним банком та їх задоволення;
Управлінню ризик-менеджменту - щодо ринкової ставки та справедливої вартості кредиту.
Генеральний департамент грошово-кредитної політики (Департамент аналізу та прогнозування грошово-кредитного ринку, Відділ депозитарного обліку державних цінних паперів), ДУВРЗОВР та Управління ризик-менеджменту в день отримання запиту надають необхідну інформацію.
4. Управління ризик-менеджменту визначає справедливу вартість кредиту під час первісного визнання та під час розкриття інформації у фінансовій звітності, здійснює розрахунок ефективної ставки відсотка за кредитом та резерву під зменшення корисності (знецінення) за кредитом.
III. Прийняття рішення про надання банку кредиту
1. Департамент пруденційного нагляду не пізніше наступного робочого дня після дня отримання інформації, визначеної в пункті 3 розділу II цього Технічного порядку, подає на розгляд Правління Національного банку проект постанови про надання кредиту банку і пояснювальну записку за підписом керівника Генерального департаменту банківського нагляду.
2. Пояснювальна записка має містити інформацію про:
загальну суму заборгованості банку перед Національним банком, стан виконання зобов'язань та дотримання умов за раніше укладеними (діючими) кредитними договорами (за наявності);
обсяг та рівень зменшення вкладів (депозитів) фізичних та юридичних осіб, визначених відповідно до пункту 2 Положення -1;
__________
-1 Під час розрахунку загальної суми зменшення обсягу вкладів (депозитів) фізичних та юридичних осіб сума зменшення обсягу вкладів (депозитів) фізичних та юридичних осіб в іноземній валюті розраховується за такою формулою:


Сума зменшення



=

Сукупна заборгованість у гривневому еквіваленті станом на перший день періоду, за який здійснюється розрахунок



-
Сукупна заборгованість станом на кінець п'ятого дня періоду, за який здійснюється розрахунок
___________________________
Офіційний курс гривні до долара США, установлений Національним банком станом на п'ятий день періоду, за який здійснюється розрахунок



х

Офіційний курс гривні до долара США, установлений Національним банком станом на перший день періоду, за який здійснюється розрахунок
причини неможливості підтримання банком своєї ліквідності в Національному банку шляхом застосування інших інструментів підтримання ліквідності банків;
запропоноване банком забезпечення та його достатність;
монетарні можливості Національного банку;
ринкову ставку.
3. У проекті постанови Правління Національного банку про надання кредиту банку, зокрема, мають зазначатися сума кредиту, строк користування ним, розмір процентної ставки, порядок повернення кредиту та сплати процентів за користування ним (періодичність), вид і ринкова (справедлива) вартість забезпечення, визначена за результатами оцінки, проведеної незалежним суб'єктом оціночної діяльності відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", доручення територіальному управлінню укласти кредитний договір та договір застави, а також перелік обмежень і вимог щодо діяльності банку.
IV. Надання кредиту
1. Територіальне управління не пізніше наступного робочого дня після отримання постанови Правління Національного банку про надання кредиту та отримання від банку реєстру, звіту про оцінку пулу кредитів укладає з банком кредитний договір і договір застави відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України, нормативно-правових актів Національного банку та умов, визначених Положенням, постановою Правління Національного банку про надання кредиту.
Проекти таких договорів готує відповідна служба (підрозділ), призначена керівником територіального управління.
На примірнику проекту договору, який після підписання залишається в територіальному управлінні, зазначаються прізвища та ініціали службових осіб територіального управління, які погоджують проект договору (у тому числі юридичної служби територіального управління, яка перевіряє відповідність проекту договору законодавству України, наявність копій (виписок) установчих документів банку, з яким укладається договір, а також повноважень осіб, які від імені банку підписуватимуть договір).
Усі сторінки примірників оригіналів проектів договорів до їх подання на підпис уповноваженій особі територіального управління мають бути прошиті, з проставлянням на місцях їх прошивання відбитка печатки, яка визначена керівником територіального управління.
Відповідна служба, призначена керівником територіального управління, засвідчує відбитком печатки Національного банку підписані та зареєстровані проекти договорів і всі додатки до них.
2. Територіальне управління в кредитному договорі має передбачити, зокрема:
1) реквізити сторін та їх місцезнаходження;
2) суму кредиту, що надається;
3) строк, на який надається кредит, строк дії договору;
4) порядок повернення кредиту та сплати процентів за користування ним згідно з графіком повернення кредиту і сплати процентів за користування ним, який є невід'ємною частиною кредитного договору;
5) розмір процентної ставки за кредитом на день укладення кредитного договору (у тому числі розмір облікової ставки Національного банку), порядок її зміни;
6) порядок обчислення та сплати процентів за користування кредитом (базовою кількістю днів для нарахування процентів має бути фактична кількість днів у місяці/році);
7) порядок нарахування пені (базовою кількістю днів для нарахування пені має бути фактична кількість днів у місяці/році);
8) вид забезпечення, яке надається банком (пул кредитів, укладених банком-позичальником кредитних договорів з юридичними та фізичними особами, що надаються в забезпечення Національному банку, згідно з реєстром);
9) черговість погашення платежів-2;
__________
-2 У разі недостатності суми проведеного платежу для виконання грошового зобов'язання в повному обсязі або невиконання будь-якого грошового зобов'язання за кредитним договором у встановлені строки за рахунок цієї суми погашаються вимоги кредитора в такому порядку:
у першу чергу сплачується основна сума боргу;
у другу - проценти за кредитом;
у третю - неустойка;
у четверту - відшкодовуються витрати кредитора, пов'язані з одержанням виконання грошового зобов'язання в повному обсязі.
10) право банку достроково повернути кредит і сплатити проценти за користування ним;
11) право Національного банку:
забезпечити наступного робочого дня за днем неповернення коштів банком віднесення заборгованості на рахунки з обліку простроченої заборгованості та прострочених нарахованих доходів;
нараховувати з наступного календарного дня, що настає за днем невиконання банком зобов'язання за кредитним договором, пеню в розмірі 0,5 процента від суми заборгованості за кожен день прострочення, але не більше ніж подвійна облікова ставка Національного банку, що діяла в період прострочення виконання зобов'язання;
застосовувати штрафи за невиконання або неналежне виконання банком умов кредитного договору;
застосовувати відповідно до статті 73 Закону України "Про Національний банк України" переважне і безумовне право щодо списання у безспірному порядку заборгованості за кредитним договором (що складається із заборгованості за кредитом та/або процентів за користування кредитом, та/або пені, та/або штрафу та інших платежів) до її повного погашення з кореспондентського рахунку банку та його філій, які працюють у системі електронних платежів (СЕП) за окремими кореспондентськими рахунками, окремого рахунку банку в Національному банку з обліку обов'язкових резервів та/або достроково розірвати кредитний договір і вимагати повернення кредиту відповідно до законодавства України за наявності фактів неповернення банком кредиту та процентів за користування ним у строки, що встановлені кредитним договором, невиконання умов договору застави, порушення банком установлених Положенням, кредитним договором та постановою Правління Національного банку про надання кредиту для збереження ліквідності обмежень та вимог;
здійснювати протягом строку дії кредитного договору договірне списання з кореспондентських рахунків банку, відкритих в інших банках та їх філіях, на користь Національного банку грошових коштів у сумі, необхідній для повернення заборгованості за кредитом, сплати процентів за користування ним, пені, штрафів та інших платежів банку, установлених кредитним договором;
вчиняти без додаткової згоди банку правочини щодо продажу предмета застави третім особам за ринковою вартістю, визначеною незалежним суб'єктом оціночної діяльності;
вимагати від банку поповнення або заміни наданого банком забезпечення в разі зменшення його розміру/невідповідності вимогам, визначеним пунктами 7-9 Положення , а в разі відмови банку поповнити або замінити його іншим забезпеченням вимагати дострокового повернення кредиту;
вимагати дострокового повернення кредиту в разі погіршення фінансового стану банку;
здійснювати інспекційні перевірки;
пропонувати банку достроково повернути кредит (повністю або частково), якщо аналіз стану ліквідності банку (з урахуванням динаміки приросту коштів клієнтів, обсягів кредитування та перевищення значень нормативів ліквідності над установленими Національним банком нормативними значеннями) підтвердить наявність коштів, які банк може спрямувати на повернення заборгованості за кредитом Національного банку;
в односторонньому порядку розірвати цей договір та вимагати від банку дострокового повернення суми заборгованості, уключаючи проценти за фактичний час користування кредитом, пеню та інші витрати Національного банку, пов'язані з виконанням грошового зобов'язання в повному обсязі, у разі виявлення фактів надання банком недостовірної інформації (у тому числі щодо відповідності та достатності забезпечення, наданого банком Національному банку за кредитом для збереження ліквідності банку, уключаючи достовірність даних, що містяться в реєстрі; неможливості підтримання банком своєї ліквідності в Національному банку шляхом застосування інших інструментів), яка мала істотний вплив на прийняття рішення щодо надання банку кредиту для збереження ліквідності;
12) зобов'язання банку:
своєчасно та в повному обсязі виконувати зобов'язання відповідно до умов кредитного договору;
протягом двох робочих днів після отримання банком коштів від юридичних та фізичних осіб у погашення (повного або часткового) заборгованості за основним боргом за кредитами, майнові права за якими надані Національному банку в забезпечення, перераховувати у погашення заборгованості за кредитом для збереження ліквідності банку кошти в сумі не менше ніж 35 % від суми, отриманої в погашення заборгованості за кредитами І категорії якості, та 25 % від суми, отриманої в погашення заборгованості за кредитами II категорії якості;
дотримуватися обмежень та вимог щодо його діяльності, установлених Положенням, кредитним договором та постановою Правління Національного банку про надання кредиту, та надавати Національному банку у визначені ним строки інформацію про їх дотримання;
надавати Національному банку у визначені ним строки та/або за окремим запитом інформацію про дотримання умов кредитного договору, достатність забезпечення, спрямування кредитних коштів;
забезпечувати протягом дії кредитного договору прийнятність та достатність забезпечення;
письмово повідомляти Національний банк [територіальне управління, а копії повідомлення надавати Департаменту пруденційного нагляду, Операційному управлінню Національного банку (далі - Операційне управління), Генеральному департаменту грошово-кредитної політики, ДУВРЗОВР та Управлінню ризик-менеджменту] про повне або часткове дострокове повернення кредиту та/або сплату процентів за користування ним не пізніше ніж за один робочий день до дня дострокового повернення коштів;
достроково повернути кредит (повністю або частково) у разі отримання від Національного банку листа щодо дострокового повернення кредиту;
сприяти Національному банку в проведенні інспекційних перевірок і забезпечувати представникам Національного банку вільний доступ до всіх документів та інформації, а також вчиняти на вимогу представників Національного банку будь-які інші дії, необхідні для реалізації ними свого права щодо здійснення інспекційної перевірки;
дотримуватися напрямів спрямування кредитних коштів;
надати протягом п'яти робочих днів, починаючи з наступного дня після підписання кредитного договору, перелік усіх відкритих банком кореспондентських рахунків в інших банках та укласти протягом одного календарного місяця, починаючи з наступного дня після підписання кредитного договору, відповідні додаткові договори до договорів про відкриття кореспондентських рахунків з банками-резидентами щодо права Національного банку на договірне списання заборгованості за кредитним договором. Надати Національному банку на наступний робочий день після укладення додаткових договорів до договорів про відкриття кореспондентських рахунків з банками-резидентами належним чином засвідчені копії цих договорів;
не викладати в новій редакції, не виключати, не вносити зміни до умов договорів про відкриття кореспондентських рахунків з банками-резидентами в частині права Національного банку на договірне списання заборгованості за кредитним договором без попереднього погодження з Національним банком;
13) системний номер у Системі автоматизації процесів банківської та фінансово-господарської діяльності Національного банку (далі - САП НБУ);
14) інші права, обов'язки та відповідальність сторін.
Територіальне управління самостійно визначає в кредитному договорі умови застосовування штрафів за невиконання або неналежне виконання банком умов кредитного договору та їх розмір з урахуванням вимог законодавства України.
3. Територіальне управління в договорі застави має передбачити зобов'язання банку, зокрема:
поповнювати або замінювати забезпечення в разі зменшення його розміру або невідповідності вимогам, визначеним у пунктах 7-9 Положення , іншим забезпеченням у розмірі, достатньому для задоволення вимог за кредитним договором, або повернути частину заборгованості за кредитом пропорційно зменшенню розміру забезпечення;
повідомляти територіальне управління про зменшення заборгованості за кредитами, зміну категорії якості кредитів, майнові права за якими є забезпеченням за кредитним договором, та протягом трьох робочих днів замінювати його на інше забезпечення, що відповідає переліку та вимогам, установленим у пункті 7 Положення , чи забезпечувати повернення частини заборгованості за кредитом пропорційно зменшенню розміру забезпечення.

................
Перейти до повного тексту