- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
( Постанова втратила чинність на підставі Рішення
Національного банку
N 814-рш від 03.12.2018 )
Про схвалення змін до деяких нормативних актів Національного банку України
1. Схвалити Зміни до Методичних рекомендацій щодо вдосконалення корпоративного управління в банках України, схвалених постановою Правління Національного банку України від 28.03.2007
N 98, що додаються.
2. Схвалити Зміни до Методичних рекомендацій щодо організації та функціонування систем ризик-менеджменту в банках України, схвалених постановою Правління Національного банку України від 02.08.2004
N 361, що додаються.
3. Департаменту нормативно-методологічного забезпечення банківського регулювання та нагляду (Іваненко Н.В.) довести зміст цієї постанови до відома структурних підрозділів центрального апарату, територіальних управлінь Національного банку України, а також банків України для керівництва та використання в роботі.
4. Банкам довести зміст цієї постанови до відома своїх контролерів.
5. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України Соркіна І.В.
СХВАЛЕНО
Постанова Правління
Національного
банку України
21.06.2012 N 255
ЗМІНИ ДО МЕТОДИЧНИХ РЕКОМЕНДАЦІЙ
щодо організації та функціонування систем ризик-менеджменту в банках України
1. У пункті 1.8 глави 1 розділу I:
термін "консолідована банківська група" виключити;
доповнити пункт новим абзацом такого змісту:
"Інші терміни та поняття, які вживаються в цих Методичних рекомендаціях, застосовуються в значеннях, визначених Законом України
"Про банки і банківську діяльність", іншими Законами України та нормативно-правовими актами Національного банку".
2. В абзаці третьому пункту 10.3 глави 10 розділу III слово "консолідованої" виключити.
3. Доповнити Методичні рекомендації новим розділом V такого змісту:
"Розділ V. Рекомендації щодо системи управління ризиками в банківській групі
Глава 1. Загальні підходи до організації системи управління ризиками в банківській групі
1.1. Управління ризиками в банківській групі - це сукупність методів, прийомів і заходів, за допомогою яких в банківській групі забезпечується виявлення (ідентифікація) ризиків, проводиться кількісна та якісна їх оцінка, здійснюється контроль та моніторинг ризиків, ураховуються взаємозв'язки між різними категоріями (видами) ризиків, а також прогнозується настання ризикових подій і вживаються заходи щодо упередження негативних наслідків.
1.2. Процес управління ризиками в банківській групі має охоплювати всі його структурні рівні - від органів управління в банківській групі до рівня, на якому безпосередньо приймається або генерується ризик.
1.3. Банківська група має контролювати та управляти на консолідованому рівні всіма ризиками, на які наражаються учасники банківської групи в процесі їх діяльності.
1.4. Формування системи ризик-менеджменту в банківській групі має ґрунтуватися на таких принципах:
безперервність процесу виявлення, вимірювання та контролю усіх видів ризиків банківської групи на усіх рівнях;
максимальна уніфікація процедур та методології ризик-менеджменту в учасниках банківської групи;
запровадження системи лімітів для обмеження концентрації кредитного ризику на одного контрагента, одного інсайдера, групу пов'язаних контрагентів банківської групи;
запровадження системи лімітів для обмеження ризику банківської групи, пов'язаного з участю учасників банківської групи в статутному капіталі юридичної особи, що не є фінансовою установою;
забезпечення оперативності збирання відповідної звітності учасників банківської групи з метою складання звітів про ризики банківської групи;
стимулювання учасників банківської групи до постійного вдосконалення системи ризик-менеджменту та зацікавленості в її практичному застосуванні.
1.5. Управління і контроль за ризиками мають бути ефективними, тобто всі ризики мають правильно визначатися, оцінюватися, контролюватися і відстежуватися в контексті чіткого і зрозумілого процесу управління і контролю за ризиками.
1.6. Управління і контроль за кожним ризиком мають здійснюватися за однаковим принципом і процедурою щодо всіх учасників банківської групи.
1.7. З метою забезпечення ефективного управління ризиками банківські групи мають розробити політику з управління ризиками в банківській групі.
1.8. Наглядова (спостережна) рада відповідальної особи банківської групи затверджує політику управління ризиками та процедури управління ними, здійснює контроль за ефективністю функціонування системи управління ризиками банківської групи.
Якщо у відповідальної особи немає наглядової (спостережної) ради, то ці функції покладаються на виконавчий орган відповідальної особи банківської групи.
1.9. Виконавчий орган відповідальної особи банківської групи реалізує політику управління ризиками, забезпечує впровадження процедур виявлення, вимірювання, контролю та моніторингу ризиків.
1.10. Ризики мають бути належним чином виявлені та кількісно і якісно оцінені як у розрізі учасників банківської групи, так і в цілому по банківській групі. Неповне, неправильне виявлення або невиявлення ризиків, неналежне їх вимірювання є однією з головних причин майбутніх проблем. Це означає, що:
виявлення ризиків не може обмежуватися основними ризиками або видами діяльності кожного з учасників банківської групи, а також ризиками, управління якими здійснюється на індивідуальному рівні щодо кожного з учасників банківської групи;
для кожної категорії ризику необхідно виявляти всі джерела такого ризику, а не тільки найбільш поширені та очевидні.
1.11. Перед початком здійснення діяльності, пов'язаної з реалізацією нового продукту чи наданням нової послуги, необхідно виявити ризики, на які наражається банківська група у зв'язку з такою діяльністю.
1.12. Банківська група повинна мати підрозділ з ризик-менеджменту банківської групи, який створюється відповідальною особою банківської групи.
Зазначений підрозділ має бути незалежним від бізнес-напрямів банківської групи та виконувати такі завдання, як виявлення, вимірювання, моніторинг та контроль за рівнем ризиків, що існують, удосконалення системи управління ризиками, надання рекомендацій щодо додержання певного рівня ризику.
Підрозділ з ризик-менеджменту банківської групи має бути достатньо забезпечений персоналом відповідної кваліфікації, ураховуючи основні типи ризиків і види діяльності банківської групи.
1.13. Відповідальній особі банківської групи рекомендується розробити внутрішні нормативні документи щодо ризик-менеджменту в банківській групі та забезпечити їх доведення до відома всіх учасників банківської групи. Процедури контролю мають бути ефективними та відповідати стратегії, політикам та внутрішній організації банківської групи, визначаючи деталі, які мають бути реалізовані. Процедури контролю банківської групи мають складатися в письмовій формі, бути детальними, з чітким розподілом обов'язків між підрозділами учасників банківської групи.
Глава 2. Рекомендації щодо управління окремими видами ризиків в банківській групі
2.1. Національний банк рекомендує банківській групі дотримуватися та враховувати в своїй роботі загальні рекомендації щодо управління різними категоріями ризиків, які визначені в розділі IV цих Методичних рекомендацій.
2.2. З метою забезпечення виконання вимог щодо достатності регулятивного капіталу банківської групи та вжиття відповідних заходів щодо попередження непередбаченого значного зменшення регулятивного капіталу внаслідок майбутніх змін у діяльності, зовнішніх факторів відповідальна особа банківської групи повинна визначати і впроваджувати принципи забезпечення достатності регулятивного капіталу банківської групи, її підгруп, учасників банківських груп, які включають, зокрема, прогнозні показники достатності регулятивного капіталу та відповідають вимогам банківського законодавства та нормативно-правових актів Національного банку.
2.3. Відповідальна особа банківської групи повинна оцінювати не рідше одного разу на рік:
потенційні потреби в регулятивному капіталі, виходячи зі стратегії розвитку діяльності банківської групи;
потенційні джерела для забезпечення достатності регулятивного капіталу.
2.4. Моніторинг дотримання принципів достатності регулятивного капіталу відповідальна особа банківської групи має здійснювати один раз на квартал, приділяючи особливу увагу істотним відхиленням фактичних результатів від прогнозних.
2.5. Для забезпечення адекватного рівня ліквідності банківської групи відповідальна особа має забезпечити ефективне управління ліквідністю банківської групи, підтримуючи її на достатньому рівні, необхідному для здійснення діяльності такою групою без істотних обмежень грошових потоків, своєчасного виконання усіх прийнятих на себе зобов'язань з урахуванням їх обсягів, строковості й валюти платежів шляхом забезпечення оптимального співвідношення активів і пасивів за строками і сумами.
2.6. Відповідальна особа банківської групи має здійснювати аналіз невідповідності між строками і сумами погашення активів та строками і сумами виконання зобов'язань з урахуванням позабалансових зобов'язань кредитно-інвестиційної підгрупи банківської групи або учасників банківської групи (крім страхових компаній), якщо кредитно-інвестиційної підгрупи немає.
................Перейти до повного тексту