1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 05-39-10/2842 від 22.12.2000
м.Київ
На N доручення Кабінету Міністрів
України від 05.12.2000 N інд. 37
Депутату Хмельницької
обласної ради по виборчому округу N 12
Хмельницька АЕС м. Нетішин
Запайщикову К.В.
Щодо концепції функціонування оптового ринку електричної енергії в Україні
Національна комісія регулювання електроенергетики України, на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 05.12.2000 N інд. 37 до Вашого листа від 03.01.2000 N 40/2000 щодо концепції функціонування оптового ринку електричної енергії в Україні, розглянула розроблену Вами концепцію і повідомляє.
1. Щодо завдань оптового ринку електричної енергії України.
На нашу думку, при розробці концепції функціонування оптового ринку електричної енергії України необхідно однозначно визначитись, що основне завдання Оптового ринку електричної енергії - це забезпечення потреб споживачів України в електричній енергії за мінімально можливою ціною за умови надійного та безперебійного електропостачання та при однаковому по всій території України тарифі для населення, з урахуванням при цьому економічно обгрунтованих витрат на її виробництво, передачу та постачання споживачам.
Потрібно таки визнати, що в умовах економічної кризи в державі діючий порядок функціонування галузі в умовах оптового ринку електричної енергії України є найбільш економічно-доцільним.
Цей порядок законодавчо закріплений у Законі України "Про електроенергетику", яким визначені основні принципи роботи Оптового ринку електричної енергії - рівні права і можливості для його членів, прозорість розрахунків, спільна відповідальність, спільна взаємодопомога, спільна фінансова підтримка розвитку і функціонування оптового ринку та державне регулювання його діяльності з метою захисту прав споживачів.
Для втілення цих принципів у життя створено відповідні договірні та нормативні документи, створена система забезпечення функціонування Оптового ринку, тобто апаратне та програмне забезпечення, система комерційного обліку, система збору та передачі інформації між членами ринку та підприємством, що забезпечує функціонування Оптового ринку - ДП "Енергоринок". Крім того, з метою захисту прав споживачів електричної енергії в Україні, забезпечення державної політики в електроенергетиці, для регулювання діяльності суб'єктів природних монополій та тарифів на електричну енергію створено державний незалежний позавідомчий постійно діючий орган - Національну комісію регулювання електроенергетики України.
Для підготовки і розробки зазначених документів та забезпечення діяльності Оптового ринку витрачено багато часу та коштів. Було залучено велику кількість установ та організацій, консультантів, які, використовуючи світовий досвід з впровадження ринкових відносин в електроенергетиці та враховуючи економічну ситуацію та технологічну структуру електроенергетичної галузі України, максимально зберегли все, що довело на протязі майже 20 років доцільність і надійність свого існування, зокрема єдину об'єднану енергетичну систему України.
Діючий єдиний Оптовий ринок електричної енергії України було створено, як збалансовану виробничу, тарифну, економічну, фінансову, організаційну, технічну та диспетчерську систему купівлі та продажу електричної енергії в умовах функціонування об'єднаної енергетичної системи України. Тільки в межах об'єднаної енергетичної системи створюється резерв потужності, регулюється частота струму, здійснюється централізоване диспетчерське управління.
Таким чином, Оптовий ринок електричної енергії - це система виробничих, фінансових, економічних та юридичних стосунків між суб'єктами підприємницької діяльності, що підписали Договір між членами Оптового ринку електричної енергії (Договір), отримали від НКРЕ відповідні ліцензії на право здійснення підприємницької діяльності з виробництва та постачання електричної енергії.
Договором між членами Оптового ринку електричної енергії України визначаються основні засади функціонування Оптового ринку, які полягають у наступному:
- збалансуванні попиту і пропозиції на електричну енергію що відбувається в масштабах всієї об'єднаної енергосистеми, і відповідно у формуванні єдиної оптової закупівельної ціни.
- обов'язковому продажу всієї виробленої на електростанціях електричної енергії на Оптовий ринок;
- закупівлі електричної енергії на Оптовому ринку енергопостачальниками за оптовою ринковою ціною, яка формується як середньозважена ціна дешевої електроенергії ГЕС та АЕС і відносно дорогої електроенергії теплових електростанцій, а також з врахуванням вартості послуг НЕК "Укренерго" та ДП "Енергоринок";
- єдиному спеціальному розподільчому рахунку Оптового ринку електричної енергії України (на який мають поступати всі кошти, що сплачуються за електричну енергію і з якого згідно з Правилами оптового ринку за спеціальним алгоритмом перераховуються на розрахункові рахунки енергогенеруючих компаній, енергопостачальних компаній та НЕК "Укренерго" і ДП "Енергоринок");
- розподілення коштів між учасниками Оптового ринку відповідно до алгоритму оптового ринку, затвердженому НКРЕ.
Слід також зазначити, що умови Договору між членами Оптового ринку електричної енергії України передбачають можливість фінансових розрахунків у відповідних ф'ючерсних або форвардних фінансових договорах між виробниками та постачальниками електричної енергії. Умови зазначених договорів не повинні входити в суперечність з Договором. Таким чином реалізується "схема генерація - енергопостачальник", споживач же не є членом Оптового ринку.
Комісія вважає можливим перехід до здійснення фінансових розрахунків між виробниками та постачальниками електричної енергії на договірних засадах, застосування яких передбачено Договором між членами оптового ринку. Для запровадження ж на базі об'єднаної енергетичної системи нової економічної моделі Оптового ринку із одночасним застосуванням ринку двосторонніх контрактів і балансового ринку електричної енергії, потрібно створити нові регулюючі норми, що дозволять забезпечити справедливу конкуренцію між виробниками та між постачальниками електричної енергії на оптовому ринку за принципом конкуренції в ціні та якості надання послуг. Створення нормативної бази та реформування систем забезпечення функціонування ринку та комерційного обліку за попередніми розрахунками коштує майже 175 млн. дол. США. При цьому, слід визнати, що основним критерієм економічної доцільності будь-яких реформ в Оптовому ринку повинна бути фінансова можливість споживачів України підтримати та заплатити за такі реформи.

................
Перейти до повного тексту