- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЕНЕРГЕТИКИ
ЛИСТ
01.07.2014 № 3788/26/47-14 На № 1-49/627 від 19.06.2014 |
Володимир-Волинська
міська Рада Волинської області
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (далі - НКРЕ), розглянула лист Володимир-Волинської міської Ради Волинської області від 19.06.2014 № 1-49/627 і звернення депутатів Володимир-Волинської міської Ради Волинської області, прийняте на 36-й сесії 18.06.2014, та в межах своєї компетенції повідомляє.
Щодо стандартного приєднання до електричних мереж
Відповідно до абзацу другого статті
1 Закону України
"Про природні монополії" , природна монополія - це стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв'язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги).
Зокрема, введене поняття "стандартне" приєднання, під яким розуміється максимально спрощена процедура приєднання електроустановок замовника, що не перевищує 300 метрів по прямій лінії від місця забезпечення потужності до місця приєднання, яке диференціюється за ступенями потужності: перший ступінь - до 16 кВт включно (з 01.01.2013); другий ступінь - від 16 кВт до 50 кВт включно (з 01.01.2015); третій ступінь - від 50 кВт до 160 кВт включно (з 01.01.2017).
Результатом прийняття
Закону про приєднання та відповідних підзаконних нормативно-правових актів - з 01.01.2013 є зменшення кількості процедур з 12-ти до 5-ти (при стандартному приєднанні), скорочення термінів приєднання з 285-ти днів до 42 (при стандартному приєднанні - 1-й ступінь стандартного приєднання), а також зниження середньостатистичної вартості приєднання для 1-го ступеня стандартного приєднання на 38 % з 1460 грн/1 кВт до 900 грн/1 кВт.
Одночасно слід зазначити, що постановою НКРЕ від 05.12.2013
№ 1529 затверджені ставки плати за стандартне приєднання електроустановок для Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя на 2014 рік, які розраховані на підставі фактичних витрат на будівництво електричних мереж.
Так, на сьогодні, ринкова вартість будівництва повітряної лінії електропередачі напругою 0,4 кВ на відстань 300 метрів становить близько 70 тис. гривень. При цьому, наприклад, у разі приєднання приватного житлового будинку, який розташований від діючих мереж електропередавальної організації на відстані, що не перевищує 300 метрів по прямій лінії від місця забезпечення потужності до місця приєднання, із замовленою до приєднання потужністю 10 кВт (однофазне приєднання, ступінь напруги в точці приєднання та в точці забезпечення потужності - 0,22 кВ, ІІІ категорія надійності, сільська місцевість), замовник отримував у 2013 р. від електропередавальної організації платну послугу зі стандартного приєднання, вартість якої становила 9120,00 грн. (з ПДВ за 10 кВт).
Разом з тим орієнтовна ринкова вартість будівництва приватного житлового будинку (загальною площею до 55 м-2) без оздоблювальних матеріалів та внутрішніх робіт на сьогодні становить близько 300 тис. грн. (відповідно до даних наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.02.2014
№ 60 "Про прогнозні середньорічні показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України на 2014 рік"), що більш ніж у 30 разів дорожче плати за стандартне приєднання вищевказаного середньостатистичного приватного житлового будинку.
Для довідки: постановою НКРЕ від 05.12.2013
№ 1529 "Про затвердження ставок плати за стандартне приєднання електроустановок для Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя на 2014 рік" затверджені ставки плати за стандартне приєднання електроустановок на 2014 р. у розмірі, який на 5% нижче, ніж величини ставок плати за стандартне приєднання на 2013 р.
Крім того, НКРЕ, керуючись принципом державного регулювання діяльності суб'єктів природних монополій на основі, зокрема, забезпечення захисту прав споживачів, з метою економії коштів в умовах кризи та створення умов для функціонування та збереження ринку послуг з приєднання електроустановок до електричних мереж, затверджена постанова НКРЕ від 20.03.2014
№ 255 "Про внесення змін до постанови НКРЕ від 05 грудня 2013 року № 1529", зареєстрована в Міністерстві юстиції України 09.04.2014 за № 399/25176 (набирає чинності з 29.04.2014), якою затверджені ставки плати за стандартне приєднання електроустановок на 2014 р. у розмірі, який на 20% нижче, ніж величини ставок плати за стандартне приєднання на 2013 р.
Водночас слід зауважити, що у структурі тарифів на передачу електричної енергії і, відповідно, у структурі роздрібних тарифів на електричну енергію не враховані витрати на розвиток електричних мереж, пов'язаний із новими приєднаннями електроустановок замовників (збільшення потужності існуючих), а враховані, зокрема, витрати на експлуатацію та утримання в належному технічному стані існуючих електричних мереж електропередавальних організацій.
Таким чином, ставки плати за стандартне приєднання електроустановок для Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя встановлені на економічно обґрунтованому рівні та включають обґрунтовані витрати на розвиток електричних мереж.
Додатково повідомляємо, що на виконання вимог частини другої статті
172 Закону України
"Про електроенергетику" ставки плати за стандартне приєднання електроустановок переглядаються НКРЕ щорічно.
Враховуючи вищенаведене, чинним законодавством всебічно врегульоване питання розрахунку економічно обґрунтованої вартості стандартного приєднання електроустановок замовників до електричних мереж.
Щодо основних принципів надання послуг з нестандартного приєднання
Відповідно до абзацу другого статті
1 Закону України
"Про природні монополії" , природна монополія - це стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв'язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб'єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв'язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги).
Законом України "Про природні монополії" регулюється діяльність суб'єктів природних монополій у таких сферах, зокрема, розподілу електричної енергії (передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами (положення статті 5 Закону України "Про природні монополії").
Згідно з положеннями статті
1 Закону України
"Про електроенергетику" , електропередавальна організація - це суб'єкт господарювання, який здійснює підприємницьку діяльність з передачі електричної енергії відповідно до ліцензії; приєднання електроустановки - це надання електропередавальною організацією послуги замовнику із створення технічної можливості для передачі (прийняття) в місце приєднання електроустановки замовника відповідної потужності до електричних мереж електропередавальної організації (у тому числі новозбудованих) електричної енергії необхідного обсягу з дотриманням показників її якості та надійності.
................Перейти до повного тексту