1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЕНЕРГЕТИКИ
ЛИСТ
23.07.2014 № 4426/27/47-14
Головному редакторові проекту
"Економічна правда"
інтернет-видання "Українська правда"
Лямець Сергію
Щодо запитань проекту "Економічна правда"
На Ваш лист від 17 липня (вх. НКРЕ № 6446/0/13-14) Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, надає відповіді на поставлені питання.
1. За даними Міністерства енергетики та вугільної промисловості України ( форма 1-16-енерго) станом на 01 червня 2014 року:
заборгованість споживачів за спожиту електричну енергію становила 15,5 млрд грн, приріст за п’ять місяців поточного року склав понад 2 млрд грн;
заборгованість споживачів за спожиту теплову енергію становила майже 3 млрд грн, приріст за п’ять місяців поточного року склав майже 665 млн грн.
2. Стосовно заборгованості енергоренеруючих підприємств перед НАК "Нафтогаз України" та ДП "Вугілля України" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, пропонує звернутись до згаданих компаній як першоджерел такої інформації.
3. Тарифи на електроенергію, що відпускаються населенню, затверджені постановою НКРЕ від 23 квітня 2012 р. № 497, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 23 квітня 2012 р. за № 598/20911 (із змінами).
Підставами зростання тарифів на електричну енергію, зокрема, для населення, протягом останнього періоду стало, перш за все, суттєве зростання вартості енергоносіїв (вугілля, газ, мазут, ядерне паливо для АЕС) через девальвацію гривні до американського долара, зростання витрат, пов'язаних з подовженням експлуатації та підвищенням безпеки енергоблоків АЕС, та зростання сум дотування окремих категорій споживачів внаслідок застосування фіксованих (знижених) тарифів на електроенергію (перехресне субсидіювання).
Тривале штучне стримування рівнів тарифів на електроенергію для побутових споживачів призвело до того, що на сьогодні населення відшкодовує лише близько 24% економічно обґрунтованого (ринкового) рівня тарифів.
Водночас, Урядом України і Світовим Банком розроблено План заходів з виконання умов проекту "Позика на політику розвитку (2 етап)", де задекларовані наміри України. Одним з розділів зазначеного Плану є розробка Концепції правової та технічної гармонізації енергетичного сектору України з основними принципами внутрішнього енергетичного ринку ЄС, де одним з пунктів є скорочення перехресного субсидіювання через тарифну політику.
В той же час, обсяги перехресного субсидіювання населення за рахунок інших споживачів через механізм дотаційних сертифікатів досягли критичної величини. Внаслідок дії цього фактора оптова ринкова ціна (ОРЦ) на електричну енергію збільшується, і відповідно зростають роздрібні тарифи. При незмінних рівнях тарифів на електроенергію для населення збільшуються тарифи на електричну енергію як для промислових підприємств, що впливає на конкурентноздатність їх продукції на внутрішньому та зовнішніх ринках, так і для бюджетних установ, комунально-побутових підприємств тощо.
В Україні тарифи на електроенергію для населення є найнижчими серед країн Європи та СНД:
Країна Середній тариф для побутових споживачів у 2013 році (з податками), USDcent/kWh
Угорщина 18,73
Литва 18,91
Молдова 12,02
Польща 19,88
Румунія 17,65
Словаччина 23,00
Грузія 8,50
Україна 3,89 (2,65*)
__________
* - Середній тариф для побутових споживачів України за січень-травень 2014 р.
Низькі тарифи на електроенергію та ціни на природний газ не стимулюють населення до заощадження у їх споживанні. Утримання тарифів на електроенергію для населення на діючому рівні також практично унеможливлює вдосконалення тарифної політики у напрямку поглиблення диференціації тарифів на електроенергію в залежності від якісних показників.

................
Перейти до повного тексту