1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ
РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЕНЕРГЕТИКИ
ЛИСТ
10.10.2013 № 7088/13/47-13
Д-о О.О.
Шановний О.О.!
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, розглянула Ваше звернення від 10.08.2013, надіслане за належністю листом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 05.09.2013 № 04/13-2713, щодо тарифів на електроенергію для населення та в межах компетенції повідомляє.
НКРЕ здійснює регулювання цін (тарифів) на продукцію (послуги) суб’єктів підприємницької діяльності в електроенергетиці, керуючись принципами, визначеними чинним законодавством, основним з яких є принцип забезпечення балансу економічних інтересів суб'єктів, що здійснюють виробництво, передачу та постачання електричної енергії, і споживачів їх продукції та послуг. Реалізація цього принципу передбачає, з однієї сторони встановлення економічно обґрунтованих, тобто необхідних для виконання поточних та інвестиційних витрат природних монополій, цін і тарифів, а з іншої - врахування економічних можливостей споживачів, тобто рівня платоспроможного попиту.
Відповідно до Порядку розрахунку роздрібного тарифу на електричну енергію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги", та постанови НКРЕ від 06.05.98 № 564 "Про затвердження Тимчасової методики розрахунку роздрібного тарифу на спожиту електроенергію, тарифу на передачу електроенергії місцевими (локальними) електромережами та тарифу на постачання електроенергії", роздрібний тариф (у тому числі ринковий тариф на електроенергію для населення), за яким споживач оплачує спожиту електричну енергію, складається із:
закупівельної ціни електричної енергії на оптовому ринку електричної енергії та/або у безпосередніх виробників електричної енергії;
тарифу на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами відповідного класу напруги;
тарифу на постачання електричної енергії;
нормативних технологічних витрат електроенергії на її транспортування у місцевих (локальних) електричних мережах відповідного класу напруги.
Слід зазначити, що у структурі роздрібних тарифів питома вага оптової ринкової ціни складає близько 80 %. Рівень оптової ринкової ціни залежить від зміни цін на первинні енергоносії: ядерне паливо, вугілля, природний газ, мазут (значна залежність від зовнішніх джерел постачання: 100 % закупівель ядерного палива, 75 % газу) та сезонної зміни структури виробництва електроенергії - питомої ваги електроенергії, виробленої АЕС, ТЕС, ГЕС, ТЕЦ, тарифи яких значно відрізняються, у різні пори року, а також зростанням частки дотацій у структурі оптової ринкової ціни (довідково: станом на 1 жовтня поточного року оптова ринкова ціна становить 74,8 коп. за 1 кВт•год (без ПДВ)).
Тарифи на передачу та постачання для кожної енергопостачальної компанії різні і залежать від багатьох факторів, а саме: структури та стану електричних мереж, втрат електроенергії в мережах, структури та обсягів споживання електроенергії, площі території, що обслуговується, тощо. Зазначаємо, що Комісія як регулюючий орган постійно здійснює моніторинг витрат енергопостачальних компаній на здійснення ними ліцензованої діяльності та у разі виявлення необґрунтованого або нецільового використання коштів обов’язково здійснює коригування витрат при перегляді тарифів на передачу та постачання електроенергії.
Тривалий час населенням не оплачується необхідний рівень тарифу на електроенергію, як у той же час за всі споживчі товари сплачується їх реальна вартість.
Відповідно до цінової політики Уряду згідно з пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 19 травня 1999 року № 845 "Про затвердження заходів, спрямованих на оздоровлення фінансового становища електроенергетичної галузі України у 1999-2000 роках" було визнано необхідним здійснення заходів ринкового формування тарифів згідно із Законом України "Про електроенергетику", передбачивши при цьому однаковий на території України тариф для населення. На той момент рівень тарифу, що був встановлений для населення, на 100% покривав рівень ринкового роздрібного тарифу для споживачів 2 класу ІІ групи, яким і є населення.
Рівень тарифів на електричну енергію для населення після 2006 року по 2011 рік не збільшувався, проте у той же час постійно відбувався об’єктивний процес зміни рівня оптової ринкової ціни електроенергії та витрат на її передачу і постачання. Це зростання обумовлено насамперед збільшенням витрат на паливо у зв’язку із зростанням вартості первинних енергоносіїв (зокрема, газ природний, ядерне паливо, вугілля), збільшенням витрат на виробничі послуги, сировину і матеріали, оплату праці у зв’язку із ростом цін на продукцію промисловості та інфляційними процесами.
Внаслідок цього на сьогодні тарифи на електричну енергію для населення відшкодовують близько 25% економічно обґрунтованих витрат з виробництва, передачі та постачання електроенергії. Тобто населення фактично оплачує в середньому 1/4 реальної вартості електричної енергії (на сьогодні рівень економічно-обґрунтованого тарифу на електроенергію для населення складає близько 1,08 грн/кВт·год (без ПДВ)).
Різниця в тарифах для населення між фіксованими та ринковими рівнями покривається через механізм дотацій за рахунок промисловості, залізничного транспорту, бюджетних організацій та інших споживачів. Таким чином виникає перехресне субсидіювання населення за рахунок інших споживачів, що негативно впливає на конкурентоздатність продукції національної економіки.

................
Перейти до повного тексту