- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
04.09.2006 N 4626/09/17-06 |
Чугуївська міська рада
63500, Харківська область,
м. Чугуїв,
вул. Карла Лібкнехта, 35а
Щодо соціального захисту населення в умовах підвищення тарифів на електроенергію та природний газ
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 10.08.2006 N 27950/1/1-06 Національна комісія регулювання електроенергетики України розглянула ваше звернення від 28.07.2006 N 197-V до Кабінету Міністрів України і Верховної Ради України щодо соціального захисту населення в умовах підвищення тарифів на електроенергію та цін на природний газ і у межах своєї компетенції повідомляє.
Щодо підвищення тарифів на електроенергію та цін на природний газ
Відповідно до Указу Президента України від 27.12.2005
N 1863 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 9 грудня 2005 року "Про стан енергетичної безпеки України та основні засади державної політики у сфері її забезпечення" одним із пріоритетних завдань державної політики у сфері забезпечення енергетичної безпеки України є приведення цін і тарифів на енергоносії для всіх категорій споживачів до економічно обґрунтованого рівня.
Роздрібні ціни на природний газ та тарифи на електроенергію для населення були встановлені у квітні 1999 року і протягом семи років були незмінними. За цей період ряд об'єктивних, незалежних від енергетичної галузі факторів, вплинув на зростання виробничих витрат і результати діяльності енергетичних компаній. Зокрема, індекс рівня споживчих цін з 1999 року по лютий 2006 року зріс на 218,8%. Крім того, відбулося значне підвищення цін на первинні енергоносії (ядерне паливо, вугілля, природний газ тощо), від рівня яких залежить оптова ринкова ціна на електроенергію (що займає близько 80% у структурі роздрібних тарифів), та відповідно роздрібні тарифи на електроенергію.
Тривале штучне стримування тарифів на електроенергію і цін на газ для населення та пов'язане з ним перехресне субсидіювання в секторі енергетики негативно позначається на економіці держави в цілому (постійно зростають ціни та тарифи на продукцію і послуги вітчизняних виробників). Отже, у цьому випадку населення несе значно більше цінове навантаження, ніж у разі підвищення цін на електроенергію для побутових споживачів з одночасним наданням соціальної допомоги малозабезпеченим верствам населення.
Подальше стримування рівнів тарифів на електроенергію для побутових споживачів призвело до того, що станом на квітень 2006 року населення відшкодовувало лише близько 36% реальних витрат на виробництво, передачу та постачання електричної енергії, тим самим збільшуючи обсяги перехресного субсидіювання за рахунок інших споживачів, зокрема промисловості. У 2006 році за розрахунками НКРЕ дотації населенню, у разі не перегляду тарифів, очікуються на рівні 6 млрд.грн. (для порівняння, у 2005 році вони становили 3,6 млрд.грн.). Внаслідок такого перехресного субсидіювання роздрібні тарифи для непобутових споживачів, у тому числі для промислових підприємств, зростають в середньому на 14-17%, що неминуче призводить до зростання собівартості продукції, яка ними виробляється, і відповідно до зниження її конкурентоспроможності як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках.
Утримання тарифів на електроенергію для населення на діючому рівні практично унеможливлює вдосконалення тарифної політики у напрямку поглиблення диференціації тарифів на електроенергію та приведення їх до економічно обґрунтованого рівня.
Варто відмітити, що збільшення тарифів для населення на 25% відповідає лише 50% відшкодування ринкового тарифу на електроенергію для населення. Щомісячна оплата за електроенергію до зміни тарифів становила 16 грн. (що відповідає середньому споживанню електроенергії у розмірі 105 кВт.год), а при зміні тарифів на електроенергію для населення пересічний споживач сплатить більше лише на 4 грн. З другого боку, підвищення тарифів для населення дозволить зменшити більше ніж на 500 млн.грн. обсяг дотацій в оптовій ринковій ціні, і, як наслідок, сприятиме зменшенню рівнів тарифів на електричну енергію для промислових споживачів, бюджетних установ та комунально-побутових підприємств.
З огляду на зазначене, постановою НКРЕ від 30.03.2006
N 401 було проведено перший етап приведення тарифів на електричну енергію для населення до економічно обґрунтованого рівня, що передбачав підвищення тарифів на електричну енергію для населення з 1 травня 2006 року на 25%.
Стосовно підвищення цін на газ природний, зазначаємо, що відповідно до пункту 7 розпорядження Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2005 року
N 577-р "Про заходи щодо енергозабезпечення споживачів" Кабінетом Міністрів України було прийнято рішення щодо необхідності поступового підвищення із січня 2006 року цін на електричну енергію та природний газ до економічно обґрунтованого рівня у зв'язку із збільшенням витрат на їх виробництво, передачу, транспортування, постачання та розподіл.
За розрахунками НКРЕ станом на 01.01.2006 економічно обґрунтований рівень оптової ціни на природний газ для потреб населення з урахуванням тарифів на його транспортування та постачання склав 389,58 грн. за 1000 куб.м, для бюджетних споживачів - 703,60 грн. за 1000 куб.м, для підприємств комунальної теплоенергетики - 679,00 грн. за 1000 куб.м.
На виконання урядових рішень НКРЕ за погодженням з Міністерством економіки з 1 січня 2006 року підвищила на 25% граничні рівні цін на природний газ для бюджетних установ та підприємств комунальної теплоенергетики, а з 1 травня 2006 року затвердила граничний рівень оптової ціни на природний газ для населення на рівні 231,0 грн. за 1000 куб.м. На відповідний відсоток було підвищено роздрібні ціни на природний газ, який використовується населенням на комунально-побутові потреби: при наявності газових лічильників ціну природного газу затверджено на рівні 22,0 коп. за 1 куб.м, за відсутності газових лічильників - 24,0 коп. за 1 куб.м (постанова НКРЕ від 30.03.2006
N 400 - зареєстрована Міністерством юстиції України 11 квітня 2006 року за N 412/12286). Для бюджетних установ з 1 травня 2006 року граничний рівень оптової ціни на природний газ встановлено на рівні 360,0 грн. за 1000 куб.м (постанова НКРЕ від 30.03.2006
N 397, для підприємств комунальної теплоенергетики - 383,40 грн. за 1000 куб.м (постанова НКРЕ від 30.03.2006
N 396.
................Перейти до повного тексту