- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
05.07.2006 N 3449/14/17-06 |
Народному депутату України
Наливайку А.М.
Щодо підвищення цін на природний газ і тарифів на електроенергію
Шановний Анатолію Михайловичу!
На виконання доручення заступника Міністра Кабінету Міністрів України Ю.Назаренка від 30.06.2006 N 23541/1/1-06 Національна комісія регулювання електроенергетики України розглянула лист завідуючого секретаріатом Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, транспорту, житлово-комунального господарства і зв'язку від 26.06.2006 N 06-12/8-352 щодо звернення народного депутата України Наливайка А.М. стосовно проведення другого етапу акції протесту мешканців м. Чернігова проти підвищення цін на природний газ і тарифів на електроенергію та повідомляє.
Щодо підвищення цін на природний газ і тарифів на електроенергію
Роздрібні ціни на природний газ та тарифи на електроенергію для населення були встановлені у квітні 1999 року і протягом семи років були незмінними. За цей період ряд об'єктивних, незалежних від енергетичної галузі факторів вплинули на зростання виробничих витрат і результати діяльності енергетичних компаній. Зокрема, індекс рівня споживчих цін з 1999 по лютий 2006 року зріс на 218,8%. Крім того, відбулося значне підвищення цін на первинні енергоносії (ядерне паливо, вугілля, природний газ тощо), рівень яких суттєво впливає на рівні роздрібних тарифів на електроенергію і цін на природний газ. Збільшилось також податкове навантаження, зросли ставки та оклади працюючих відповідно до чинних нормативно-правових актів.
В той же час, незмінність цін на природний газ та тарифів на електроенергію для населення при нарощуванні інфляційних процесів призвела до того, що станом на 01.05.2006 року населення відшкодовувало близько 48% економічно обґрунтованого рівня ціни природного газу та близько 36% реальних витрат на виробництво, передачу та постачання електричної енергії, тим самим збільшуючи обсяги перехресного субсидіювання. Перехресне субсидіювання в секторі енергетики негативно позначається на економіці держави в цілому. Постійно зростають ціни та тарифи на продукцію і послуги вітчизняних виробників, тому населення несе значно більше цінове навантаження, ніж у разі підвищення цін на природний газ та тарифів на електроенергію для побутових споживачів з одночасним наданням соціальної допомоги малозабезпеченим верствам населення.
Згідно з Указом Президента України від 27.12.2005
N 1863/2005 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 9 грудня 2005 року "Про стан енергетичної безпеки України та основні засади державної політики у сфері її забезпечення" одним із пріоритетних завдань державної політики у сфері забезпечення енергетичної безпеки України є приведення цін і тарифів на енергоносії для всіх категорій споживачів до економічно обґрунтованого рівня.
Відповідно до пункту 7 розпорядження Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2005 року
N 577-р "Про заходи щодо енергозабезпечення споживачів" Кабінет Міністрів України погодився з пропозицією НКРЕ, Мінпаливенерго, Мінекономіки та НАК "Нафтогаз України" щодо необхідності поступового підвищення з січня 2006 року цін для всіх категорій споживачів на електричну і теплову енергію, природний газ до економічно обґрунтованого рівня у зв'язку із збільшенням витрат на їх виробництво, транспортування та розподіл.
На виконання урядових рішень НКРЕ за погодженням з Міністерством економіки з 1 січня 2006 року підвищила на 25% граничні рівні цін на природний газ для бюджетних установ та підприємств комунальної теплоенергетики, а з 1 травня 2006 року затвердила граничний рівень ціни на природний газ для населення на рівні 231,0 грн. за 1000 куб.м. На відповідний відсоток було підвищено роздрібні ціни на природний газ, який використовується населенням на комунально-побутові потреби: при наявності газових лічильників ціну на природний газ затверджено на рівні 22,0 коп. за 1 куб.м, за відсутності газових лічильників - 24,0 коп. за 1 куб.м (постанова НКРЕ від 30.03.2006
N 400 "Про роздрібні ціни на газ природний, що використовується для потреб населення", зареєстрована Міністерством юстиції України 11 квітня 2006 року за N 412/12286). Для бюджетних установ з 1 травня 2006 року граничний рівень ціни на природний газ встановлено на рівні 360,0 грн. за 1000 куб.м (постанова НКРЕ від 30.03.2006
N 397, для підприємств комунальної теплоенергетики - 329,10 грн. за 1000 куб.м (постанова НКРЕ від 30.03.2006
N 396.
Станом на 1 червня 2006 року економічно обґрунтований граничний рівень ціни на природний газ для потреб населення складає 424 грн. за 1000 куб.м. При цьому для потреб населення враховані виключно обсяги газу власного видобутку згідно з затвердженим балансом. Економічно обґрунтований граничний рівень ціни на природний газ для бюджетних споживачів з урахуванням цільової надбавки, ПДВ та тарифів на транспортування і постачання природного газу складає 738 грн. за 1000 куб.м, для підприємств комунальної теплоенергетики - 713 грн. за 1000 куб.м.
Необхідно також зазначити, що на виконання пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2006
N 605 "Деякі питання діяльності Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" НКРЕ за погодженням з Мінекономіки затвердила нові граничні рівні цін на природний газ для споживачів соціальної та бюджетної сфер з терміном введення в дію з 1 липня 2006 року: для потреб населення у розмірі 414,00 грн. за 1000 куб.м; роздрібні ціни затверджено на рівні: при наявності лічильників - 40,7 коп. за 1 куб.м, при відсутності приладів обліку - 44,4 коп. за 1 куб.м (постанови НКРЕ від 08.06.2006
N 738 та
N 739; для бюджетних організацій - 648,00 грн. за 1000 куб.м (постанова НКРЕ від 08.06.2006
N 737; для підприємств комунальної теплоенергетики на імпортований природний газ, отриманий за контрактами, що не підпадають під умови міжнародних договорів України, у розмірі 686 грн. за 1000 куб.м (постанова НКРЕ від 08.06.2006
N 736. Постанова НКРЕ від 08.06.2006
N 739 "Про роздрібні ціни на газ природний, що використовується для потреб населення", зареєстрована Міністерством юстиції України 16 червня 2006 року за N 720/12594.
При розрахунках населенням за спожитий природний газ відповідно до Норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.1996
N 619, збільшення оплати становитиме в середньому на місяць для однієї середньостатистичної сім'ї (2,4 особи): плита газова за наявності централізованого гарячого водопостачання - 4,80 грн.; плита газова у разі відсутності централізованого гарячого водопостачання та газового водонагрівача - 8,96 грн.; плита газова та водонагрівач - 11,55 грн.; при індивідуальному опаленні будинків за наявності лічильників газу - 93,50 грн.
Постановою від 30.03.2006
N 401 НКРЕ затвердила нові тарифи на електричну енергію, що відпускається населенню і населеним пунктам, підвищивши їх з 1 травня 2006 року на 25% (постанова зареєстрована Міністерством юстиції України 11 квітня 2006 року за N 413/12287). За середнього споживання електроенергії в розмірі 105 кВт.год пересічний споживач сплачуватиме більше лише на 4 грн. ніж раніше. Збільшення тарифів для населення на 25% відповідатиме лише 50% відшкодуванню ринкового тарифу на електроенергію для населення. При цьому обсяг дотацій в оптовій ринковій ціні зменшиться більше ніж на 500 млн.грн., що дозволить знизити рівні тарифів на електричну енергію для промислових споживачів, бюджетних установ, комунально-побутових підприємств, що дозволить промисловим споживачам інвестувати кошти у енергозберігаючі технології.
Слід також відмітити, що населення має можливість здешевити вартість електроенергії, застосовуючи прилади обліку, диференційовані за періодами часу (постанова НКРЕ від 10.03.1999
N 309). Наприклад, при застосуванні двозонних приладів обліку споживач може закуповувати електроенергію за коефіцієнтом 0,7 у нічні періоди часу та повним тарифом в інші години доби; при застосуванні тризонного обліку електричної енергії - за коефіцієнтом 0,4 у нічні періоди часу, 1,5 тарифу в години максимального навантаження енергосистеми та повним тарифом у напівпіковий період.
Щодо вирішення проблемних питань у житлово-комунальній сфері
За інформацією, наданою Міністерством фінансів України, у державному бюджеті на 2006 рік витрати бюджетної сфери на оплату енергоносіїв та комунальних послуг передбачені з урахуванням індексу інфляції і збільшені у порівнянні з 2005 роком на 8,8%.
На оплату комунальних послуг та енергоносіїв у зведеному бюджеті на 2006 рік передбачено 4411 млн.грн., передбачена субвенція на оплату пільг і субсидій з житлово-комунальних послуг - 2290 млн.грн., що на 542 млн.грн. більше ніж у 2005 році (400 млн.грн. з наданням пільг по сплаті комунальних послуг "дітям війни" та 8,8% на інфляцію).
Враховуючи, що загострення газових питань і завершення бюджетного процесу відбувалося одночасно, при доопрацюванні проекту бюджету до другого читання Комітетом з питань бюджету верховної Ради України разом з Міністерством фінансів були включені окремі норми, які мають запобіжний характер для збереження балансу у разі підвищення у 2006 році цін на енергоносії.
Зокрема:
1. Передбачено у місцевих бюджетах нерозподілений ресурс 1100 млн.грн. Одразу після прийняття Закону України
"Про Державний бюджет України на 2006 рік", Міністерство фінансів запропонувало місцевим органам влади використовувати цей ресурс, у першу чергу на впровадження енергозберігаючих технологій, проведення ремонтних робіт та утеплення у бюджетних установах. Цей ресурс також може розглядатися, як додаткове компенсаційне джерело у разі підвищення цін на енергоносії.
2. Інвестиційна субвенція у сумі 1000 млн.грн. Враховуючи, що
Законом передбачається складна процедура формування переліку об'єктів, яка передбачає врахування пропозицій народних депутатів, погодження з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету, спрямування коштів, ступінь готовності яких не менше 80% та інші умови, Міністерство фінансів запропонувало Кабінету Міністрів України, Мінекономіки під час розробки порядку використання коштів цієї субвенції, визначити спрямування основної суми цих коштів на заходи, пов'язані із зменшенням енергоспоживання та впровадження альтернативних джерел енергозабезпечення.
3. До бюджету включені заходи і передбачені призначення щодо суттєвого покращення платіжно-розрахункової дисципліни в ПЕК та житлово-комунальному господарстві, зокрема, субвенція на погашення заборгованості за енергоносії в рахунок знецінених заощаджень на суму 1 млрд.грн. та субвенція з Державного бюджету України місцевим бюджетам на погашення заборгованості минулих років з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з водопостачання та водовідведення, що постачалися населенню, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії, послуг з водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування в загальному обсязі 2000,0 млн.грн. Перерахування вказаної субвенції повинно здійснюватися за рахунок надходжень від погашення податкової заборгованості підприємств, що надавали такі послуги, або їх кредиторів до державного бюджету, яка утворилася станом на 1 липня 2005 року, та додаткових податкових зобов'язань, які виникнуть у результаті виконання статті
116 Закону України
"Про Державний бюджет України на 2006 рік" у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
................Перейти до повного тексту