- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
30.05.2006 N 05-39-14/2711 |
Федерації профспілок
Черкаської області
18000, м. Черкаси,
вул. Б.Вишневецького, 18
Об'єднання профспілок
Харківської області
61200, м. Харків,
пл.Конституції, 1
Палац Праці, 3 під'їзд,
5 поверх
Федерація профспілок
Луганської області
91000, м. Луганськ,
вул.Коцюбинського, 13
Щодо підвищення цін на природний газ та тарифів на електроенергію для населення
На виконання доручення Секретаріату Президента України від 23.05.2006 N 03-02/690 Національна комісія регулювання електроенергетики розглянула звернення до Президента України Федерації профспілок Черкаської області від 03.05.2006 N 437/22155-01, Федерації профспілок Харківської області від 21.04.2006 N 03-15-181, Федерації профспілок Луганської області від 28.04.2006 N 04-208 (вх. N 140/22232-01) щодо підвищення цін на природний газ та тарифів на електроенергію для населення та відповідно до компетенції повідомляє.
Згідно з Указом Президента України від 27.12.2005
N 1863/2005 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 9 грудня 2005 року "Про стан енергетичної безпеки України та основні засади державної політики у сфері її забезпечення" одним із пріоритетних завдань державної політики у сфері забезпечення енергетичної безпеки України є приведення цін і тарифів на енергоносії для всіх категорій споживачів до економічно обгрунтованого рівня.
Роздрібні ціни на природний газ та тарифи на електроенергію для населення були встановлені у квітні 1999 року і протягом семи років були незмінними. За цей період ряд об'єктивних, незалежних від енергетичної галузі факторів вплинули на зростання виробничих витрат і результати діяльності енергетичних компаній. Зокрема, індекс рівня споживчих цін з 1999 по лютий 2006 року зріс на 218,8%. Крім того, відбулося значне підвищення цін на первинні енергоносії (ядерне паливо, вугілля, природний газ тощо), рівень яких суттєво впливає на рівні роздрібних тарифів на електроенергію і цін на природний газ. Збільшилось також податкове навантаження, зросли ставки та оклади працюючих відповідно до чинних законодавчо-нормативних актів.
Варто відмітити, що на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 20.01.2006 N 68123/17/1-05 25 січня 2005 року була проведена остаточна узгоджувальна нарада з представниками Спільного представницького органу з питання поетапного збільшення тарифів на електроенергію та цін на природний газ до економічно обгрунтованих рівнів, де профспілковою стороною було визнано, що існує об'єктивна необхідність перегляду цін на природний газ для споживачів соціальної сфери і тарифів на електроенергію для населення, проте їх позиція лишається незмінною: зазначене підвищення можливо провести лише після запровадження випереджальних заходів соціального захисту, зокрема рівності мінімальної заробітної плати і прожиткового мінімуму, збільшення асигнувань на фінансування пільг і субсидій у разі підвищення цін на природний газ та тарифів на електроенергію для населення. В той же час, представниками Федерації профспілок було визнано, що питання соціального забезпечення населення не є компетенцією НКРЕ.
Враховуючи зазначене, профспілкова сторона не заперечувала проти підвищення цін на природний газ та тарифів на електроенергію для населення, проте висувала певні вимоги, які не відносяться до компетенції НКРЕ.
В той же час, незмінність цін на природний газ та тарифів на електроенергію для населення при нарощуванні інфляційних процесів призвела до того, що станом на 01.05.2006 року населення відшкодовує близько 48% економічно обґрунтованого рівня ціни природного газу та близько 36% реальних витрат на виробництво, передачу та постачання електричної енергії, тим самим збільшуючи обсяги перехресного субсидіювання. У 2006 році за розрахунками НКРЕ очікуються дотації на рівні 6 млрд. грн. (для порівняння: у 2005 році дотації становили 3,6 млрд. грн.), що зумовить зростання роздрібних тарифів на електроенергію для непобутових споживачів до 16 - 18%.
На сьогодні діючими тарифами для населення не відшкодовується навіть рівень обґрунтованих витрат на виробництво електроенергії, не кажучи про необхідність оплати послуг з передачі та постачання електроенергії (оптова ціна у травні становить 19,6 коп./кВт.год без ПДВ, середній тариф для населення - 12,37 коп./кВт.год без ПДВ, економічно обґрунтований рівень тарифу для населення - 34,25 коп./кВт.год). Внаслідок дії цього фактора роздрібні тарифи на електроенергію для непобутових споживачів збільшуються до 10 - 14%.
Унаслідок невідповідності діючого граничного рівня ціни на природний газ для населення його економічно обґрунтованому рівню НАК "Нафтогаз України" від реалізації природного газу населенню щорічно недотримувала виручки на суму 2,0 млрд. грн. Зазнали збитків також газовидобувні підприємства, які становлять у 2005 році 16 грн. на 1000 куб.м, у 2006 році при незмінному рівні ціни збитки складуть уже 51,3 грн. на 1000 куб.м.
Перехресне субсидування в секторі енергетики негативно позначається на економіці держави в цілому. Постійно зростають ціни та тарифи на продукцію і послуги вітчизняних виробників, тому населення несе значно більше цінове навантаження, ніж у разі підвищення цін на природний газ та тарифів на електроенергію для побутових споживачів з одночасним наданням соціальної допомоги малозабезпеченим верствам населення.
Відповідно до пункту 7 розпорядження Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2005 року
N 577-р "Про заходи щодо енергозабезпечення споживачів" Кабінет Міністрів України погодився з пропозицією НКРЕ, Мінпаливенерго, Мінекономіки та НАК "Нафтогаз України" щодо необхідності поступового підвищення із січня 2006 року цін на природний газ та тарифів на електроенергію для населення до економічно обґрунтованого рівня у зв'язку із збільшенням витрат на їх виробництво, транспортування та розподіл.
................Перейти до повного тексту