1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
03.02.2006 N 01-39-13/552
м. Київ,
вул. Набережно-Лугова
Єл-кому Б.О.
Шановний Борисе Олександровичу !
Національна комісія регулювання електроенергетики України розглянула Ваше звернення, що надійшло листом Антимонопольного комітету України від 13 грудня 2005 р. N 28-17/08-8103, та у межах своєї компетенції повідомляє.
Аналіз наведеного Вами "Переліку порушень економічних і політичних інтересів України у справі N 2-2939 Печерського району м. Києва" призвів до висновку про необхідність надання роз'яснень з питання енергопостачання садовим товариствам та можливості виникнення прямих взаємовідносин з енергопостачальною компанією у фізичних осіб, як тих хто набув статусу члена садових товариств, так і тих, хто такого статусу не набував.
Насамперед зосереджуємо увагу на питанні правового врегулювання взаємовідносин споживачів електричної енергії та енергопостачальників.
Відносини, пов'язані з виробництвом, передачею, постачанням і використанням енергії, регулюються Законом України "Про електроенергетику" (далі - Закон). При цьому, регулювання відносин в електроенергетиці має особливості, визначені цим Законом.
Так, статтею 1 Закону наведене поняття "споживачі енергії", а саме, це суб'єкти господарської діяльності та фізичні особи, що використовують енергію для власних потреб на підставі договору про її продаж та купівлю.
Відповідно до статті 26 Закону споживання енергії можливе лише на підставі договору з енергопостачальником. При цьому встановлено, що споживач енергії несе відповідальність за порушення умов договору з енергопостачальником та правил користування електричною і тепловою енергією та виконання приписів державних інспекцій з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії згідно із законодавством України. Правила користування електричною і тепловою енергією для населення затверджуються Кабінетом Міністрів України.
В той же час звертаємо увагу на те, що відповідно до частини першої статті 12 Закону одним з основних завдань НКРЕ є розроблення та затвердження правил користування електричною енергією.
Отже, на підставі викладених вимог Закону, відносини, які виникають між громадянами (споживачами електричної енергії) та енергопостачальниками регулюються Правилами користування електричною енергією для населення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 1999 р. N 1357 (далі - ПКЕЕН). Правовідносини ж, які виникають в процесі продажу і купівлі електричної енергії між виробниками або постачальниками електричної енергії та споживачами електричної енергії - юридичними особами та фізичними особами (крім населення), регламентуються Правилами користування електричною енергією, затвердженими постановою НКРЕ від 31 липня 1996 р. N 28 (у редакції постанови НКРЕ від 17 жовтня 2005 р. N 910 (далі - ПКЕЕ).
В свою чергу, садові товариства створюються відповідно до вимог Закону України "Про об'єднання громадян", і визначаються, як добровільне об'єднання громадян для організації колективного саду та городництва і створення умов для культурного проведення вільного часу на земельних ділянках, які зареєстровані в органах державної влади і мають статус юридичної особи.
Такі товариства діють на підставі статуту (положення), набувають права власності на кошти та інше майно, передане йому засновниками, членами, або державою, набуте від вступних та членських внесків.
Таким чином, всі члени садових товариств є співвласниками електромереж і розподільчих пристроїв (електричного господарства). З огляду на це, електричне господарство знаходиться у колективній власності членів садового товариства та утримується за їх рахунок.
Отже, на підставі викладеного та до прийняття нової редакції ПКЕЕ, питання енергопостачання садовим товариствам вирішувалось шляхом укладення договору про постачання електричної енергії між енергопостачальником та садовим товариством. Вказаний договір укладався на основі типового, і такі взаємовідносини підпадали під дію ПКЕЕ.
В свою чергу, можливість виникнення безпосередніх взаємовідносин з енергопостачальником з приводу користування електричною енергією для фізичних осіб, які у встановленому порядку вибули із такого громадського об'єднання або не набули у встановленому порядку статусу члена садового товариства, реалізовувалась шляхом зміни схеми електропостачання та отримання електричної енергії безпосередньо від електричних мереж постачальника електричної енергії (електропередавальної організації). Відповідно до вимог розділу 2 попередньої редакції ПКЕЕ особа, яка вийшла із складу садового товариства, повинна була укласти договір про приєднання, отримати та виконати технічні умови. У зв'язку з чим, правовідносини з приводу користування електричною енергією врегульовувались ПКЕЕН, і виникали на підставі договору про користування електричною енергією між споживачем електричної енергії (фізичною особою) та енергопостачальником.
Необхідно відмітити, що вказане регулювання питання енергопостачання садових товариств та його окремих членів або осіб, які у встановленому порядку вибули з складу таких товариств чи не набули статусу його члена, спричиняло велике надходження до НКРЕ та інших органів центральної виконавчої влади великої кількості скарг, заяв та звернень від громадян, і як показав практичний досвід таке врегулювання питання електропостачання садових товариств мало недосконалий характер.
За таких обставин, і постало питання вдосконалення правового врегулювання питання електропостачання садовим товариствам.
Разом з тим, актуальність вказаної проблеми призвела до того, що Кабінетом Міністрів України було надано доручення НКРЕ разом із зацікавленими органами центральної виконавчої влади та Національною енергетичною компанією "Енергетична компанія України" провести відповідну роботу з приводу вдосконалення правового врегулювання питання електропостачання садовим товариствам.
Крім того, з метою об'єктивного розгляду інтересів всіх зацікавлених сторін у вказаному питанні, НКРЕ зверталась до енергопостачальних компаній з проханням надати свої пропозиції щодо можливості вирішення порушеного питання, опрацьовувала пропозиції громадян та зацікавлених осіб.
Слід відмітити, що під час розгляду питання правового вдосконалення питання електропостачання садовим товариствам, Комісія із співвиконавцями з виконання доручення Кабінету Міністрів зіштовхнулась із значною кількістю перепон для врегулювання можливості виникнення прямих взаємовідносин без посереднього приєднання до електричних мереж електропостачальника (електропередавальної організації) окремих фізичних осіб, зокрема:
існування конфліктних ситуацій в середині садових товариств, так би мовити "людський фактор", розв'язання яких не належить до компетенції органів, уповноважених на регулювання, управління, нагляд у сфері електроенергетики;

................
Перейти до повного тексту