1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЗВ'ЯЗКУ ТА ІНФОРМАТИЗАЦІЇ
Рішення
25.04.2017 № 218
Про розгляд проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо технічних регламентів та оцінки відповідності"
Відповідно до статті 93 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України від 10.02.2010 № 1861-VI, листа Комітету Верховної Ради України з питань інформатизації та зв’язку від 07.04.2017 № 04-21/18-194 (84217) та листа Секретаріату Кабінету Міністрів України від 12.04.2017 № 12592/1/1-17, розглянувши проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо технічних регламентів та оцінки відповідності", реєстраційний номер 6235 від 11.04.2017 (доопрацьований), Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити висновок стосовно висловлення позиції щодо доцільності прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо технічних регламентів та оцінки відповідності", реєстраційний номер 6235 від 11.04.2017 (доопрацьований), що додається.
2. Департаменту правового забезпечення в установленому порядку забезпечити направлення відповіді Комітету Верховної Ради України з питань інформатизації та зв’язку та Міністерству економічного розвитку і торгівлі України.
3. Департаменту забезпечення діяльності оприлюднити це рішення шляхом його розміщення на офіційній сторінці НКРЗІ в мережі Інтернет.
Голова НКРЗІ О.Животовський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері зв’язку та інформатизації
25.04.2017 № 218
ВИСНОВОК
НАЦІОНАЛЬНОЇ КОМІСІЇ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЗВ’ЯЗКУ ТА ІНФОРМАТИЗАЦІЇ до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо технічних регламентів та оцінки відповідності", реєстраційний номер 6235 від 11.04.2017 (доопрацьований)
Головною метою проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо технічних регламентів та оцінки відповідності", реєстраційний номер 6235 від 11.04.2017 (доопрацьований) (далі – законопроект) є належне застосування законодавчих актів, які регулюють питання технічних регламентів та оцінки відповідності.
За результатами опрацювання законопроекту Національна комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації, вирішила висловити позицію про доцільність його прийняття.
Водночас повідомляємо, що в доопрацьованому законопроекті не були враховані пропозиції НКРЗІ, що надавались листом від 18.02.2016 № 01-926/132 відповідно до рішення НКРЗІ від 16.02.2016 № 82.
У зв’язку з цим, під час підготовки доопрацьованого законопроекту для розгляду до другого читання пропонуємо звернути увагу на необхідність усунення окремих його недоліків, пропозиції щодо чого додаються.
Додаток: на 7 арк.
Голова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації О. Животовський
Додаток
до висновку НКРЗІ до проекту Закону України
"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України
щодо технічних регламентів та оцінки відповідності",
реєстраційний номер 6235 від 11.04.2017 (доопрацьований),
затвердженого рішенням НКРЗІ
від 25.04.2017 № 218
Пропозиції
щодо усунення окремих недоліків проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо технічних регламентів та оцінки відповідності", реєстраційний номер 6235 від 11.04.2017 (доопрацьований)
1. Згідно з частиною першою статті 12 Статут Міжнародного союзу електрозв'язку, ратифікованого Законом України від 15.07.94 № 116/94-ВР (далі – Статут МСЕ), "функції Сектору радіозв'язку (МСЕ) полягають в реалізації цілей Союзу (МСЕ), як зазначено у Статті 1 цього Статуту, що відносяться до радіозв'язку: - шляхом забезпечення раціонального, справедливого, ефективного та економного використання радіочастотного спектра усіма службами радіозв'язку, включаючи ті, що використовують орбіту геостаціонарних супутників, за умови виконання положень Статті 44 цього Статуту, і - проведення вивчань без обмеження діапазону частот і прийняття рекомендацій з питань радіозв'язку".
Згідно з підпунктом 3 пункту 9 Технічного регламенту радіообладнання і телекомунікаційного кінцевого (термінального) обладнання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.06.2009 № 679, який розроблено на основі акту законодавства Європейського Союзу (Directive 1999/5/EC of the European Parliament and of the Council of 9 March 1999 on radio equipment and telecommunications terminal equipment and the mutual recognition of their conformity (далі - Directive 1999/5/EC) пристрої, на які поширюється дія цього Технічного регламенту, повинні відповідати вимогам щодо ефективного використання радіочастотного ресурсу (для радіообладнання).
Відповідно до вищенаведеного та з метою забезпечення виконання Україною вимог статей 38 та 44 Статуту МСЕ як міжнародного договору України під час прийняття та застосування в Україні стандартів, що надають "презумпцію відповідності" зазначеному Технічному регламенту, та оскільки вимоги до радіообладнання напряму пов’язані із застосуванням радіообладнання у сфері користування радіочастотним ресурсом України, під час якого необхідно забезпечити виконання міжнародних договорів України, пропонуємо передбачити певні особливості правового регулювання у сфері оцінки відповідності радіообладнання, а саме, частини першу та четверту статті 11-1 Закону України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності" (підпункт 9 пункту 13 законопроекту) відповідно викласти у таких редакціях: "1. Технічним регламентом може бути передбачено, що відповідність продукції, пов'язаних з нею процесів або методів виробництва чи інших об'єктів національним стандартам, перелік яких затверджений відповідним державним органом, або їх частинам надає презумпцію відповідності такої продукції, пов'язаних з нею процесів або методів виробництва чи інших об'єктів суттєвим вимогам зазначеного технічного регламенту, які охоплюються цими стандартами або їх частинами та визначені в технічному регламенті";
"4. У разі якщо технічними регламентами, розробленими на основі актів законодавства Європейського Союзу, передбачене надання презумпції відповідності продукції, пов’язаних з нею процесів або методів виробництва чи інших об’єктів вимогам технічного регламенту внаслідок застосування інших стандартів, крім стандартів з переліку національних стандартів для цілей застосування технічного регламенту, або інших технічних специфікацій (їх частин) та за умови, що посилання на такі стандарти або інші технічні специфікації (їх частини) опубліковано в "Офіційному віснику Європейського Союзу", відповідні державні органи розміщують на своїх офіційних веб - сайтах зазначені посилання чи їх переліки.
Презумпцію відповідності радіообладнання для його застосування у сфері користування радіочастотним ресурсом України надають тільки національні стандарти, які включені до переліку та які відповідають гармонізованим європейським стандартам, за умови гармонізації використання відповідних смуг радіочастот в Україні із рішенням Європейської комісії, про що зазначається у Плані використання радіочастотного ресурсу України".
2. Преамбулою Статуту МСЕ визнається суверенне право кожної держави регламентувати свій електрозв'язок.
Частиною другою статті 3 Directive 1999/5/EC встановлено, що радіообладнання "повинно бути розроблено таким чином, щоб ефективно використовувати і підтримувати ефективне використання радіочастотного ресурсу та уникати шкідливих радіозавад".
Одним із визнаних загальноєвропейських органів зі стандартизації у сфері електронних комунікацій ETSI, що розробляє гармонізовані європейські стандарти, які спрямовані для надання презумпції відповідності вимогам ефективного використання радіочастотного ресурсу та уникнення шкідливих радіозавад у державах-членах Європейського Союзу. Стандарти ETSI приймаються на підставі мандату Європейської комісії та враховують розподіл смуг радіочастот кожної держави – члена Європейського Союзу, шляхом взаємодії з Європейською комісією з комунікацій відповідно до Меморандуму про взаємодію (Memorandum of Understanding between the Electronic Communications Committee (ECC) and the European Telecommunications Standards Institute (ETSI)).
У випадку якщо держава-член Європейського Союзу вважає про неможливість гармонізації смуг радіочастот, то вона направляє відповідні обґрунтування до Європейської комісії, а Європейська комісія має прийняти відповідне рішення (наприклад, рішення Європейської комісії від 06.10.2009 "Granting a derogation to France pursuant to Decision 2008/477/EC on the harmonisation of the 2 500-2 690 MHz frequency band for terrestrial systems capable of providing electronic communications services in the Community" (2009/740/EC)).
Таким чином, Європейський Союз у такий спосіб забезпечив суверенні права держав – членів Європейського Союзу на регламентацію свого електрозв'язку.
Чинний Закон України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності" вимагає прийняття в Україні національних стандартів, що надають презумпцію відповідності, без будь-яких національних відхилень, що може завдати шкоду для суверенного права України регламентувати свій електрозв’язок.
Це в свою чергу, може створити неврегульованість законодавства при впровадженні в Україні новітніх радіотехнологій, таких як мобільний зв'язок четвертого покоління тощо, оскільки вимоги європейських гармонізованих стандартів не враховують чинний розподіл смуг радіочастот в Україні, і можливо, потребуватимуть національних пояснень та відхилень для принципового забезпечення електромагнітної сумісності радіоелектронних засобів як загальних, так і спеціальних користувачів у відповідних радіотехнологіях та смугах радіочастот.
Виходячи із вищенаведеного та з метою створення аналогічного механізму забезпечення суверенного права України регламентувати свій електрозв’язок пропонуємо частини першу та четверту статті 11-2 Закону України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності" (підпункт 9 пункту 13 законопроекту) відповідно викласти у таких редакціях:
"1. Переліки національних стандартів для цілей застосування технічних регламентів формуються відповідними державними органами в ході консультацій з національним органом стандартизації згідно з правилами їх формування, затвердженими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері технічного регулювання, а у сфері користування радіочастотним ресурсом України спільно з національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації";
"4. У разі якщо технічний регламент розроблено на основі акта законодавства Європейського Союзу, яким передбачене застосування гармонізованих європейських стандартів, до переліку національних стандартів для цілей застосування зазначеного технічного регламенту включаються лише національні стандарти, що є ідентичними відповідним гармонізованим європейським стандартам.
У цьому випадку перелік національних стандартів для цілей застосування технічного регламенту формується на основі переліку назв та позначень гармонізованих європейських стандартів у рамках реалізації відповідного акта законодавства Європейського Союзу, що опублікований в "Офіційному віснику Європейського Союзу", з урахуванням відомостей про періоди надання презумпції відповідності внаслідок застосування відповідних гармонізованих європейських стандартів та обмеження в застосуванні цих стандартів чи їх окремих положень.

................
Перейти до повного тексту