- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Порядку організації заходів із запобігання та врегулювання конфлікту інтересів в органах Державної податкової служби
1. Затвердити Порядок організації заходів із запобігання та врегулювання конфлікту інтересів в органах Державної податкової служби (далі - Порядок), що додається.
2. Посадовим особам ДПС, головних управлінь ДПС в областях, м. Києві, Офісу великих платників податків ДПС, Інформаційно-довідкового департаменту ДПС забезпечити безумовне виконання вимог Порядку.
3. Організаційно-розпорядчому департаменту (Марчук Олег) забезпечити розміщення цього наказу на офіційному вебпорталі ДПС.
Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної
податкової служби України
26.06.2020 № 226
ПОРЯДОК
організації заходів із запобігання та врегулювання конфлікту інтересів в органах Державної податкової служби
I. Загальні положення
1.1. Цей Порядок розроблено на виконання вимог Закону України від 14 жовтня 2014 року
№ 1700-VII "Про запобігання корупції" (далі - Закон) з урахуванням
Методичних рекомендацій щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, затверджених рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 29.09.2017 № 839 (далі - Методичні рекомендації), з метою формування єдиного підходу до розуміння і дотримання правил запобігання та врегулювання конфлікту інтересів і пов'язаних з ним обмежень в органах Державної податкової служби.
1.2. Цей Порядок визначає послідовність дій посадових осіб органів Державної податкової служби, процедури вжиття заходів із запобігання і врегулювання конфлікту інтересів та пов'язаних з ним обмежень під час виконання службових повноважень.
1.3. У цьому Порядку наведені терміни вживаються у таких значеннях:
працівники - посадові особи ДПС та її територіальних органів, на яких розповсюджується дія
Закону;
органи ДПС - ДПС, головні управління ДПС в областях та м. Києві, Офіс великих платників податків ДПС, Інформаційно-довідковий департамент ДПС;
Національне агентство - Національне агентство з питань запобігання корупції;
уповноважені підрозділи (уповноважені особи) - Управління з питань запобігання та виявлення корупції ДПС, уповноважені особи, сектори, відділи, управління з питань запобігання та виявлення корупції територіальних органів ДПС;
служба управління персоналом - Департамент кадрового забезпечення та розвитку персоналу ДПС, сектори, відділи, управління, кадрового забезпечення та розвитку персоналу територіальних органів ДПС.
1.4. Складові конфлікту інтересів (реального, потенційного), їх опис та співвідношення описані у підпункті 1.1.1 пункту 1.1 розділу I "Загальна частина"
Методичних рекомендацій .
II. Суб'єкти здійснення заходів із запобігання, врегулювання та виявлення конфлікту інтересів в органах ДПС
2.1. Голова ДПС:
здійснює контроль за дотриманням вимог
Закону щодо запобігання та врегулювання конфлікту в ДПС;
відповідно до Закону приймає рішення та вживає заходів щодо врегулювання конфлікту інтересів у службовій діяльності першого заступника Голови ДПС (особи, яка виконує його обов'язки), заступників Голови ДПС (осіб, які виконують їхні обов'язки), керівників структурних підрозділів ДПС (осіб, які виконують їхні обов'язки), працівників структурних підрозділів ДПС, керівників територіальних органів ДПС та їх заступників (осіб, які виконують їхні обов'язки);
повідомляє відповідно до
Закону першого заступника Голови ДПС (особи, яка виконує його обов'язки), заступників Голови ДПС (осіб, які виконують їхні обов'язки), керівників структурних підрозділів ДПС (осіб, які виконують їхні обов'язки), працівників структурних підрозділів ДПС, керівників територіальних органів ДПС та їх заступників (осіб, які виконують їхні обов'язки) про рішення, прийняте щодо врегулювання конфлікту інтересів;
розглядає підтвердні документи, подані першим заступником Голови ДПС (особою, яка виконує його обов'язки), заступниками Голови ДПС (особами, які виконують їхні обов'язки), керівниками структурних підрозділів ДПС (особами, які виконують їхні обов'язки), працівниками структурних підрозділів ДПС, керівниками територіальних органів ДПС та їх заступниками (особами, які виконують їхні обов'язки), про позбавлення відповідного приватного інтересу;
спрямовує і координує діяльність Управління з питань запобігання та виявлення корупції ДПС щодо виконання ним завдань, визначених у цьому розділі.
2.2. Керівники територіальних органів ДПС (особи, які виконують їхні обов'язки):
здійснюють контроль за дотриманням вимог
Закону щодо запобігання та врегулювання конфлікту в територіальних органах ДПС;
відповідно до
Закону приймають рішення та вживають заходів щодо врегулювання конфлікту інтересів у службовій діяльності першого заступника та заступників керівників територіальних органів ДПС (осіб, які виконують їхні обов'язки), інших працівників;
повідомляють відповідно до
Закону першого заступника та заступників керівників територіальних органів ДПС (осіб, які виконують їхні обов'язки), інших працівників про рішення, прийняте щодо врегулювання конфлікту інтересів;
розглядають підтвердні документи, подані першими заступниками та заступниками керівників територіальних органів ДПС (особами, які виконують їхні обов'язки), іншими працівниками, про позбавлення відповідного приватного інтересу;
спрямовують і координують діяльність уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції територіальних органів ДПС щодо виконання завдань, визначених у цьому розділі.
2.3. Безпосередні керівники в органах ДПС:
здійснюють особистий контроль за дотриманням вимог
Закону щодо запобігання та врегулювання конфлікту підлеглими працівниками;
відповідно до
Закону приймають рішення та вживають заходів щодо врегулювання конфлікту інтересів у службовій діяльності підлеглих працівників;
вживають заходів, спрямованих на запобігання чи врегулювання конфлікту інтересів у спосіб та строки, визначені Законом, у тому числі шляхом особистого виконання відповідного завдання чи доручення;
повідомляють відповідно до
Закону підлеглих працівників про рішення, прийняте щодо врегулювання конфлікту інтересів за отриманими повідомленнями про наявність конфлікту інтересів;
розглядають підтвердні документи, подані підлеглими працівниками, про позбавлення відповідного приватного інтересу.
Безпосередні керівники не можуть прямо чи опосередковано спонукати у будь-який спосіб підлеглих до прийняття рішень, вчинення дій або бездіяльності всупереч закону на користь своїх приватних інтересів або приватних інтересів третіх осіб.
2.4. Управління з питань запобігання та виявлення корупції ДПС забезпечує:
здійснення заходів з виявлення конфлікту інтересів, сприяння його врегулюванню, інформування керівництва ДПС та її територіальних органів, а також Національного агентства про виявлення конфлікту інтересів та заходи, вжиті для його врегулювання;
надання методичної та консультаційної допомоги з питань додержання законодавства щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у ДПС;
здійснення контролю за дотриманням антикорупційного законодавства щодо запобігання, врегулювання та виявлення конфлікту інтересів, у тому числі розгляд повідомлень про порушення вимог
Закону із цих питань, у ДПС та її територіальних органах;
контроль ефективності вжитих заходів врегулювання конфлікту інтересів та визначення доцільності застосування їх надалі в ДПС та її територіальних органах;
ініціювання застосування інших заходів врегулювання конфлікту інтересів, у разі якщо обраний захід не забезпечує належне врегулювання конфлікту інтересів;
облік повідомлень про наявність конфлікту інтересів, поданих працівниками ДПС та керівництвом територіальних органів ДПС, а також інформації про наявність конфлікту інтересів у службовій діяльності працівників ДПС та керівництва територіальних органів ДПС, отриманої від громадян, підприємств, установ організації.
2.5. Уповноважені підрозділи (уповноважені особи) територіальних органів ДПС забезпечують:
здійснення заходів з виявлення конфлікту інтересів, сприяння його врегулюванню, інформування керівництва територіальних органів ДПС та Управління з питань запобігання та виявлення корупції ДПС, а також Національного агентства про виявлення конфлікту інтересів та заходи, вжиті для його врегулювання;
надання методичної та консультаційної допомоги з питань додержання законодавства щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у територіальних органах ДПС;
здійснення контролю за дотриманням антикорупційного законодавства щодо запобігання, врегулювання та виявлення конфлікту інтересів, у тому числі розгляд повідомлень про порушення вимог
Закону із цих питань, у територіальних органах ДПС;
контроль ефективності вжитих заходів врегулювання конфлікту інтересів та визначення доцільності застосування їх надалі у територіальних органах ДПС;
ініціювання застосування інших заходів врегулювання конфлікту інтересів, у разі якщо обраний захід не забезпечує належне врегулювання конфлікту інтересів;
облік повідомлень про наявність конфлікту інтересів, поданих працівниками територіальних органів ДПС, а також інформації про наявність конфлікту інтересів у службовій діяльності працівників територіальних органів ДПС, отриманої від громадян, підприємств, установ організації.
III. Обов'язки працівників
3.1. Працівники зобов'язані:
3.1.1. вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів;
3.1.2. повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли вони дізналися чи повинні були дізнатися про наявність у них реального чи потенційного конфлікту інтересів, безпосереднього керівника;
3.1.3. не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів;
3.1.4. вживати заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів;
3.1.5. виконувати прийняте безпосереднім керівником, керівником вищого рівня та керівником органу ДПС рішення щодо врегулювання конфлікту інтересів;
3.1.6. вживати в межах компетенції заходів з усунення негативних наслідків порушень вимог
Закону щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів або клопотати про вжиття таких заходів у встановленому порядку.
IV. Заходи врегулювання конфлікту інтересів
4.1. Конфлікт інтересів може бути врегульовано працівником самостійно або шляхом вжиття заходів зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів.
4.2. Самостійне врегулювання працівником конфлікту інтересів здійснюється шляхом позбавлення відповідного приватного інтересу з наданням підтвердних документів безпосередньому керівнику або керівнику відповідного органу ДПС.
Позбавлення приватного інтересу має виключати будь-яку можливість його приховування.
4.3. Про факт позбавлення приватного інтересу працівник інформує безпосереднього керівника або керівника органу ДПС не пізніше наступного дня після позбавлення такого інтересу.
Інформування здійснюється у письмовому вигляді шляхом підготовки доповідної записки, до якої долучаються підтвердні документи.
4.4. Безпосередній керівник працівника, який позбавився приватного інтересу, не пізніше наступного робочого дня після отримання доповідної записки, зазначеної у пункті 4.3 цього Порядку, забезпечує інформування уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) про такий факт шляхом направлення копій відповідних документів.
4.5. Зовнішнє врегулювання конфлікту інтересів здійснюється шляхом:
4.5.1. усунення працівника від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів;
4.5.2. застосування зовнішнього контролю за виконанням працівником відповідного завдання, вчиненням ним певних дій чи прийняття рішень;
4.5.3. обмеження доступу працівника до певної інформації;
4.5.4. перегляду обсягу службових повноважень працівника;
4.5.5. переведення працівника на іншу посаду;
4.5.6. звільнення працівника.
4.6. Кожен із цих заходів має свою специфіку та обирається залежно від таких умов:
виду конфлікту інтересів (потенційний або реальний);
характеру конфлікту інтересів (постійний або тимчасовий);
суб'єкта прийняття рішення про його застосування (безпосередній керівник та/або керівник органу ДПС);
наявності (відсутності) альтернативних заходів врегулювання;
наявності (відсутності) згоди працівника на застосування заходу.
V. Порядок подання повідомлення про наявність конфлікту інтересів та його врегулювання
5.1. Працівник повідомляє про наявність реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника у письмовому вигляді за рекомендованою формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку.
5.2. У повідомленні викладаються ситуація та/або обставини, у якій (яких) виник реальний/потенційний конфлікт інтересів, суть приватного інтересу, що впливає на об'єктивність прийняття рішення (рішень), а також зазначаються, чи вчинялись дії та приймались рішення в умовах реального конфлікту інтересів.
До повідомлення рекомендується долучати самостійно складений тест на наявність (відсутність) конфлікту інтересів за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку.
5.3. Повідомлення про наявність конфлікту інтересів підлягають реєстрації у системі електронного документообігу ДПС (далі - СЕД) як внутрішній документ відповідно до вимог Інструкції з діловодства у Державній податковій службі України, затвердженої наказом ДПС від 20.12.2019 № 222.
5.4. Безпосередній керівник працівника або керівник органу ДПС, до повноважень якого належить звільнення/ініціювання звільнення з посади такого працівника впродовж двох робочих днів після отримання повідомлення про наявність у підлеглого працівника реального чи потенційного конфлікту інтересів особисто приймає рішення щодо врегулювання конфлікту інтересів шляхом застосування заходів зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів.
5.5. Залежно від конкретних обставин виникнення конфлікту інтересів, його виду (потенційний або реальний), характеру (постійний або тимчасовий), службових повноважень безпосередній керівник може застосувати заходи зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів передбачені підпунктами 4.5.1, 4.5.3 та 4.5.4 пункту 4.5 цього Порядку.
5.6. Про вжиті заходи щодо врегулювання конфлікту інтересів інформується працівник, який повідомив про його наявність.
5.7. У разі коли врегулювання конфлікту інтересів безпосереднім керівником неможливе, безпосередній керівник ініціює вжиття заходів зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів, визначених
Законом, керівником органу ДПС, до повноважень якого належить звільнення з посади такого працівника.
5.8. Ініціювання здійснюється шляхом підготовки доповідної записки з викладенням конкретних пропозицій щодо вжиття заходів з врегулювання конфлікту інтересів, визначених
Законом, а за необхідності - перелік працівників інших структурних підрозділів, необхідних для залучення до вжиття заходів з врегулювання конфлікту інтересів.
До доповідної записки долучається повідомлення працівника про наявність конфлікту інтересів.
5.9. Доповідна записка обов'язково погоджується з керівниками вищого рівня відповідно до організаційно-штатної структури органу ДПС, першим заступником або заступником керівника органу ДПС, який здійснює координацію відповідного структурного підрозділу.
5.10. Керівник органу ДПС шляхом проставлення письмової резолюції визначає головного виконавця, відповідального за організацію вжиття заходів щодо врегулювання конфлікту інтересів та інформування підлеглого працівника, а також у разі необхідності співвиконавців.
Після проставлення письмової резолюції доповідна записка реєструється у СЕД, сканується та передається (направляється) для розгляду посадовим особам, визначеним виконавцями (співвиконавцями) з їх розгляду.
5.11. Рішення щодо врегулювання конфлікту інтересів оформлюється шляхом видання письмового наказу (розпорядження) керівника органу ДПС, до повноважень якого належить звільнення такого працівника, у якому вказуються конкретні заходи зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів, строк вжиття заходів, особа (особи), відповідальна(і) за їх виконання, тощо.
Інформування працівника про прийняте рішення щодо врегулювання конфлікту інтересів здійснюється шляхом ознайомлення працівника з відповідним наказом (розпорядженням) під підпис.
5.12. Повідомлення працівників, які займають посади першого заступника Голови ДПС, заступників Голови ДПС, керівників та заступників керівників територіальних органів ДПС, керівників самостійних структурних підрозділів ДПС та осіб, які виконують їхні обов'язки, подаються безпосередньо Голові ДПС (особі, яка виконує його обов'язки) з використанням СЕД.
Голова ДПС (особа, яка виконує його обов'язки) шляхом проставлення письмової резолюції визначає головного виконавця, відповідального за організацію вжиття заходів щодо врегулювання конфлікту інтересів та інформування суб'єкта конфлікту інтересів, і в разі необхідності співвиконавців.
5.13. У разі існування у працівника сумнівів щодо наявності в нього конфлікту інтересів він має право звернутись за роз'ясненням до Національного агентства.
5.14. Звернення працівника до Національного агентства не звільняє його від обов'язків:
5.14.1. повідомити безпосереднього керівника про конфлікт інтересів;
5.14.2. не вчиняти дій і не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів.
5.15. Для надання Національним агентством ґрунтовних роз'яснень рекомендується у відповідному зверненні детально викласти ситуацію та/або обставини, у яких виник реальний/потенційний конфлікт інтересів, суть приватного інтересу, що впливає на об'єктивність прийняття рішення (рішень), а також зазначити, чи вчинялись дії та чи приймались рішення в умовах реального конфлікту інтересів, долучати документально підтверджену інформацію, а також самостійно складений тест на наявність (відсутність) конфлікту інтересів за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку.
5.16. Про факт направлення до Національного агентства звернення про надання роз'яснень щодо наявності конфлікту інтересів, а також отримання таких роз'яснень працівник інформує безпосереднього керівника та уповноважений підрозділ (уповноважену особу) в одноденний строк із наданням копій підтвердних документів.
5.17. У разі якщо працівник не отримав від Національного агентства підтвердження про відсутність конфлікту інтересів, він діє відповідно до вимог, передбачених у розділі V
Закону, тобто вживає заходів щодо самостійного врегулювання конфлікту інтересів та/або відповідно до вжитих безпосереднім керівником, керівником вищого рівня або керівником органу ДПС заходів для запобігання та врегулювання конфлікту інтересів.
5.18. Якщо працівник отримав від Національного агентства підтвердження про відсутність конфлікту інтересів, він звільняється від відповідальності, якщо у діях, щодо яких він звертався за роз'ясненням, пізніше було виявлено конфлікт інтересів.
VI. Особливості застосування заходів зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів
6.1. Усунення працівника від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті здійснюється за наявності сукупності таких умов:
наявності реального чи потенційного конфлікту інтересів;
конфлікт інтересів не має постійного характеру (виник у зв'язку з виконанням конкретного завдання, доручення, наказу тощо; прийняття конкретного рішення чи участі в його прийнятті);
можливості залучення до прийняття такого рішення або вчинення відповідних дій іншим працівником.
Врегулювання конфлікту інтересів із застосуванням цього заходу здійснюється за рішенням керівника органу ДПС або безпосереднього керівника залежно від конкретних обставин, у яких виник конфлікт інтересів, та підпорядкованості працівника.
6.2. Застосування зовнішнього контролю за виконанням працівником відповідного завдання, вчинення ним певних дій чи прийняття рішень (здійснення повноважень під зовнішнім контролем) здійснюється за наявності сукупності таких умов:
наявності реального чи потенційного конфлікту інтересів;
конфлікт інтересів має постійний або тимчасовий характер;
усунення працівника від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті або обмеження йому доступу до інформації чи перегляд його повноважень є неможливим;
якщо відсутні підстави для переведення працівника на іншу посаду або звільнення.
Врегулювання конфлікту інтересів із застосуванням цього заходу здійснюється за рішенням керівника органу ДПС або безпосереднього керівника залежно від конкретних обставин, у яких виник конфлікт інтересів, та підпорядкованості працівника.
Формами здійснення зовнішнього контролю є:
перевірка працівником, визначеним керівником органу ДПС, стану та результатів виконання працівником, у якого існує конфлікт інтересів, завдання, вчинення ним дій, змісту рішень чи проєктів рішень, що приймаються або розробляються, або відповідним колегіальним органом з питань, пов'язаних із предметом конфлікту інтересів;
виконання працівником завдання, вчинення ним дій, розгляд справ, підготовка та прийняття рішень у присутності визначеного керівником органу ДПС працівника.
Під час застосування зовнішнього контролю в обов'язковому порядку чітко визначаються:
форма зовнішнього контролю;
справи, завдання, дії, рішення та проєкти рішень, що виконуються, приймаються та/або розробляються працівником чи відповідним колегіальним органом;
працівник, який здійснюватиме зовнішній контроль, а також працівник (працівники), який здійснюватиме зовнішній контроль у разі тимчасової відсутності основного працівника;
способи здійснення зовнішнього контролю (перелік дій), їх періодичність та строки, а також оформлення їх результатів (оформлення довідок, доповідних записок тощо).
Врегулювання конфлікту інтересів шляхом застосування зовнішнього контролю застосовується у випадках, коли здійснення таких заходів іншими працівниками не призведе до перешкоджання виконанню ними власних посадових обов'язків за посадою та не створить нового конфлікту інтересів у такого працівника.
6.3. Обмеження доступу працівника до певної інформації здійснюється за наявності сукупності таких умов:
наявності реального чи потенційного конфлікту інтересів, пов'язаного з таким доступом;
конфлікт інтересів має постійний характер;
можливості продовження належного виконання працівником повноважень на посаді за умови такого обмеження доступу до певної інформації;
можливості доручення роботи з відповідною інформацією іншому працівнику.
Врегулювання конфлікту інтересів із застосуванням цього заходу здійснюється за рішенням керівника органу ДПС або безпосереднього керівника.
Застосування цього заходу можливе у випадку, коли робота працівника постійно пов'язана з певним одним і тим самим видом інформації та/або доступом до відповідного інформаційного ресурсу (інформаційної, телекомунікаційної та/або інформаційно-телекомунікаційної системи) та в особи існує приватний інтерес щодо цієї інформації (доступу до відповідного інформаційного ресурсу), що створює загрозу її витоку, спотворення, знищення або може призвести до ухвалення упереджених рішень.
6.4. Перегляд обсягу службових повноважень працівника здійснюється за наявності сукупності таких умов:
наявності реального чи потенційного конфлікту інтересів;
................Перейти до повного тексту