1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ
НАКАЗ
13.03.2020 № 38-20
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розроблення та оформлення програм підвищення кваліфікації державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад
Відповідно до пункту 2 частини третьої статті 13 Закону України "Про державну службу", підпункту 4 пункту 4 Положення про Національне агентство України з питань державної служби , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 500, та з метою надання методичної допомоги щодо розроблення та оформлення програм підвищення кваліфікації
НАКАЗУЮ:
Затвердити Методичні рекомендації щодо розроблення та оформлення програм підвищення кваліфікації державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад, що додаються.
В.о. Голови В. Купрій
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Національного
агентства України
з питань державної служби
13 березня 2020 року № 38-20
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо розроблення та оформлення програм підвищення кваліфікації державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад
1. Загальні положення
1. Ці Методичні рекомендації підготовлено з метою надання методичної допомоги суб'єктам надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (далі - провайдери) щодо розроблення та оформлення програм підвищення кваліфікації державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад (далі - учасники професійного навчання).
2. У цих Методичних рекомендаціях терміни вживаються в значеннях, наведених у Законі України "Про освіту", Положенні про систему професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад , затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 06 лютого 2019 року № 106.
3. Програми підвищення кваліфікації (далі - програми) є документами провайдера, які розробляються, затверджуються та погоджуються відповідно до:
Положення про систему професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 лютого 2019 року № 106 (далі - Положення);
Вимог до змісту і структури програм підвищення кваліфікації державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад , затверджених наказом НАДС від 10 жовтня 2019 року № 185-19, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 13 листопада 2019 року за № 1159/34130 (далі - Вимоги);
Порядку організації підвищення кваліфікації державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування , затвердженого наказом НАДС від 26 листопада 2019 року № 211-19, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02 січня 2020 року за № 5/34288 (далі - Порядок).
4. Програми рекомендується розробляти з метою:
ознайомлення замовників освітніх послуг у сфері професійного навчання (центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, інших державних органів та організацій) та учасників професійного навчання із загальною метою та змістом програми, її обсягом та тривалістю, формою та методами навчання, критеріями та інструментами оцінювання результатів навчання;
встановлення алгоритму (структури) вивчення навчального матеріалу, обсягів навчального навантаження на учасників професійного навчання;
представлення інформаційно-методичного ресурсу навчання, необхідного для оцінювання результативності програми замовниками освітніх послуг у сфері професійного навчання.
5. Програми за змістом, тривалістю та інтенсивністю навчання відповідно до пунктів 9, 10 Положення поділяються на:
загальні професійні (сертифікатні);
спеціальні професійні (сертифікатні);
загальні короткострокові;
спеціальні короткострокові.
6. Зміст загальних та спеціальних програм, форми навчання учасників професійного навчання визначається відповідно до пунктів 9, 11 Положення та з урахуванням завдань, функцій, повноважень державних органів, органів місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 23 Положення під час формування провайдерами змісту програм враховується перелік пріоритетних напрямів (тем) підвищення кваліфікації учасників професійного навчання за загальними професійними (сертифікатними) та короткостроковими програмами, який щороку формується та оприлюднюється НАДС.
7. Провайдери визначають обсяг та тривалість програм відповідно до положень пункту 6 розділу II Вимог та пунктів 2, 5 та 7 розділу IV Порядку, згідно з якими:
тривалість аудиторної і самостійної роботи учасника професійного навчання не має перевищувати 10 академічних годин на день;
обсяг максимального навантаження учасника професійного навчання на один тиждень становить 54 години аудиторних занять і самостійної роботи;
на проведення лекцій має передбачатися не більше ніж 30 відсотків загального обсягу навчального часу, встановленого на проведення аудиторних занять;
частка практичного компонента у межах загального обсягу навчального часу має становити не менше ніж 60 відсотків;
частка годин, відведених для проведення дистанційних занять (у разі змішаної форми навчання), має становити від 30 до 70 відсотків від загальної тривалості програми;
самостійна робота учасників професійного навчання має становити не більше ніж 20 відсотків від загальної тривалості навчання за відповідною програмою.
8. Під час визначення провайдерами очікуваних результатів навчання учасників професійного навчання рекомендується враховувати, що результати навчання за програмами:
характеризують те, що повинен продемонструвати після успішного завершення навчання за програмою учасник професійного навчання під час виконання своїх посадових обов'язків (застосування отриманих знань, умінь, навичок);
відображають особливості програми: напрям/тему підвищення кваліфікації, структуру програми, форму та методи навчання, форми проведення навчальних занять, орієнтацію на потреби цільової групи (очікувані результати програми можуть різнитися в залежності від цільової групи учасників професійного навчання) тощо.
Результати навчання за програмою відповідно до пункту 2 розділу III Вимог та пункту 4 розділу III, розділу IV Порядку мають бути:
конкретними та відповідати загальній меті та змісту програми, дозволяючи окреслити зміст вимог до учасників професійного навчання;
досяжними (реалістичними щодо часу та ресурсів, необхідних для їх досягнення);
практико-орієнтованими (сприймаються учасниками професійного навчання як такі, що відповідають їх потребам та очікуванням, а також можуть бути застосовані під час службової діяльності, здійснення своїх функцій);
вимірюваними (такими, що можна ідентифікувати, кількісно оцінити та виміряти прямими або непрямими методами).
9. Провайдерам рекомендується визначати необхідність проведення вхідного контролю знань, умінь, навичок. Формою такого контролю може бути анкетування, тестування тощо.
Провайдери визначають форми та періодичність поточного та підсумкового контролю відповідно до пункту 4 розділу III Вимог, пункту 9 Порядку, згідно з якими:
навчання за професійною (сертифікатною) програмою може передбачати вхідний контроль знань, умінь і навичок, поточний контроль та завершується підсумковим контролем;
навчання за короткостроковою програмою обсягом від 0,5 кредиту ЄКТС до 1 кредиту ЄКТС завершується підсумковим контролем. Оцінювання результатів навчання за короткостроковою програмою обсягом до 0,5 кредиту ЄКТС не здійснюється;
навчання за дистанційною формою передбачає проведення підсумкового контролю знань, умінь та навичок очно, при цьому поточний контроль може здійснюватися дистанційно.
10. Провайдери відповідно до розділу VI Порядку здійснюють постійний моніторинг, періодичний перегляд та оновлення програм, забезпечують їх відповідність потребам учасників професійного навчання, зокрема, з урахуванням отриманих від учасників професійного навчання та замовників відповідних освітніх послуг побажань, пропозицій та зауважень. З цією метою провайдерам рекомендується налагодити системний зворотній зв'язок з учасниками професійного навчання, службами управління персоналом державних органів та органів місцевого самоврядування у формі періодичних робочих зустрічей, опитувань тощо.
11. Відповідно до пунктів 12, 13 Положення до загальних професійних (сертифікатних) програм після створення саморегулівних професійних об'єднань чи інших акредитованих юридичних осіб, що здійснюють незалежне оцінювання якості освіти та освітньої діяльності закладів освіти, застосовуватиметься процедура акредитації в установленому законодавством порядку. До створення та початку функціонування саморегулівних професійних об'єднань чи інших акредитованих юридичних осіб акредитація загальних професійних (сертифікатних) програм здійснюється НАДС шляхом їх погодження.
Процедура погодження загальної професійної (сертифікатної) або короткострокової програми передбачає подання провайдером на погодження до НАДС пакету документів, визначених НАДС. Загальна програма за умови її відповідності Вимогам, Порядку та у разі врахування цих Методичних рекомендацій може бути погоджена НАДС шляхом прийняття відповідного наказу.
Погодження спеціальної професійної (сертифікатної) та короткострокової програми рекомендується здійснювати замовником освітніх послуг у сфері професійного навчання шляхом прийняття відповідного розпорядчого документу.
12. Строк дії загальної професійної (сертифікатної) програми рекомендується визначати не більше ніж період її акредитації.
13. Провайдерам рекомендується формувати каталог програм на відповідний календарний рік, оприлюднювати його на своєму офіційному вебсайті, а також розміщувати інформацію про програму на вебпорталі управління знаннями у сфері професійного навчання "Портал управління знаннями", який адмініструється НАДС.
2. Вимоги до оформлення програм підвищення кваліфікації
1. При оформленні програми рекомендується використовувати: текстовий формат Word;
гарнітуру Times New Roman та шрифт розміром 12 друкарських пунктів (титульний аркуш - шрифт 14, для таблиць дозволяється використовувати шрифт - 10 (11) з одинарним міжрядковим інтервалом;
поля: ліве - 3 см, праве - 1 см, верхнє, нижнє - 2 см;
наскрізну нумерацію сторінок вгорі по центру (на титульному аркуші номер сторінки не зазначається);
назви структурних елементів, які виконуються великими літерами, жирним шрифтом.
2. Програми оформляються відповідно до форм, наведених у додатках 1, 2 до Вимог, зокрема за:
формою 01-ПН - для професійних (сертифікатних) програм;
формою 02-ПН - для короткострокових програм.
3. Відповідно до пункту 1 розділу III Вимог програми мають містити: титульний аркуш програми;
профіль програми;
структуру програми;
зміст програми;
оцінювання результатів навчання;
перелік літератури, інформаційних ресурсів, обов'язкових для опрацювання.
4. На титульному аркуші програми, який є першою сторінкою програми, відповідно до додатку 1 до Вимог зазначаються:
найменування суб'єкта надання освітніх послуг (провайдера), що передбачає повне найменування фізичної або юридичної особи (закладу освіти, підприємства, установи, організації), що провадить освітню діяльність, міжнародної та іноземної установи, організації, яка реалізує відповідну програму, проекту міжнародної технічної допомоги, яким розроблено відповідну програму;
назва програми, яку рекомендується формувати з урахуванням розподілу програм за змістом (загальна/спеціальна), тривалістю (професійна (сертифікатна) / короткострокова) та напряму або теми підвищення кваліфікації.
Наприклад:
За напрямом:
"Загальна професійна (сертифікатна) програма підвищення кваліфікації для вперше призначених на посади державної служби категорії "Б";
"Загальна короткострокова програма підвищення кваліфікації з питань запобігання корупції".
За темою:
"Загальна короткострокова програма підвищення кваліфікації "Медіакомунікації в практиці роботи державного органу влади";
Загальна професійна (сертифікатна) програма "Ефективний керівник (для вперше призначених на керівні посади)";
Загальна професійна (сертифікатна) програма "Економічний розвиток регіону";
Спеціальна професійна (сертифікатна) програма "Забезпечення пожежної безпеки в територіальній громаді";
"Спеціальна короткострокова програма підвищення кваліфікації "Землевпорядкування при створенні об'єднаної територіальної громади".
шифр програми, який визначається провайдером згідно з форматом, вказаним в абзаці третьому підпункту 1 пункту 2 розділу III Вимог;
рік запровадження програми, що відповідає року, в якому розпочато навчання за відповідною програмою;
відомості про затвердження програми, що передбачає зазначення дати, номеру та виду документа про її затвердження (наказу, рішення методичної ради тощо) провайдера;
відомості про акредитацію (погодження) програми, при заповненні яких враховуються положення пункту 11 розділу 1 цих Методичних рекомендацій.
У відомостях про акредитацію (погодження) загальної професійної (сертифікатної) програми рекомендується зазначати: найменування саморегулівного професійного об'єднання чи іншої акредитованої юридичної особи, що здійснює незалежне оцінювання якості освіти та освітньої діяльності закладів освіти, дату і номер документа, яким акредитовано програму (або дату і номер наказу НАДС, яким погоджено програму).
У відомостях про погодження загальної короткострокової програми рекомендується вказувати: дату і номер наказу НАДС, яким погоджено програму, а спеціальної професійної (сертифікатної) та короткострокової програми - дату, номер та вид розпорядчого документа замовника освітніх послуг у сфері професійного навчання, який рекомендується приймати для погодження програми.
Наприклад:
Програму підвищення кваліфікації погоджено: наказ Національного агентства України з питань державної служби від 20.01.2020 року № 7;
Програму підвищення кваліфікації погоджено: розпорядження Пирятинського міського голови від 20.01.2020 року № 7.
5. У розділі програми "Профіль програми" рекомендується зазначати короткий опис програми та очікувані результати навчання учасників професійного навчання та замовників освітніх послуг у сфері професійного навчання.
Профіль програми відповідно до пункту 2 розділу III Вимог має містити:
загальну інформацію;
загальну мету;
очікувані результати навчання;
викладання та навчання (методи навчання, форми проведення навчальних занять);
ресурсне забезпечення дистанційного навчання (у разі змішаної форми навчання);
оцінювання і форми поточного, підсумкового контролю.
Профіль програми рекомендується представляти обсягом не більше трьох сторінок у формі таблиці, рекомендації щодо заповнення якої наведено у додатку до цих Методичних рекомендацій.
6. Формування розділу програми "Структура програми" здійснюється з урахуванням положень пунктів 4, 6 розділу II Вимог, відповідно до яких структура професійних (сертифікатних) програм формується за модульним принципом і складається з обов'язкової та вибіркової частини, яка передбачає вільний вибір учасниками професійного навчання навчальних модулів з урахуванням їх індивідуальних потреб та/або потреб замовника освітніх послуг у сфері професійного навчання.
Частка вибіркових модулів має становити не менше ніж 20 і не більше ніж 40 відсотків часу, передбаченого для викладання всієї програми.
Структура професійних (сертифікатних) та короткострокових програм подається за формами, наведеними у додатках 1 та 2 до Вимог, та має містити:
етапи (сесії) навчання та назви модулів та тем (для професійних (сертифікатних) програм);
назви тем, включених до програми (для короткострокових програм);
загальну кількість годин/кредитів ЄКТС (у професійних (сертифікатних) програмах загальна кількість годин/кредитів ЄКТС визначається за модулями програми);
розподіл часу (у годинах) на проведення аудиторних та дистанційних (за наявності) занять, здійснення навчальних візитів до державних органів, органів місцевого самоврядування та інших підприємств, установ, організацій різних форм власності з метою вивчення кращих практик та обміну досвідом (за потреби) та самостійну роботу учасників професійного навчання для опрацювання навчального матеріалу;

................
Перейти до повного тексту