1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА АВІАЦІЙНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
13.02.2020 № 257
Про затвердження Методичних рекомендацій з розроблення та оформлення програм авіаційної безпеки суб'єктів авіаційної діяльності (аеропорти та експлуатанти)
Відповідно до пунктів 18, 19 та 20 Державної програми авіаційної безпеки цивільної авіації , затвердженої Законом України від 21 березня 2017 року № 1965-VIII, підпункту "е" пункту 5 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731, та з метою запровадження єдиного підходу до розроблення та оформлення програм авіаційної безпеки суб'єктів авіаційної діяльності (аеропорти та експлуатанти),
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації з розроблення та оформлення програм авіаційної безпеки суб'єктів авіаційної діяльності (аеропорти та експлуатанти), що додаються.
2. Начальнику управління системою авіаційної безпеки (В. Мачуський) забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Державіаслужби.
Голова О. Більчук
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної авіаційної
служби України
13 лютого 2020 року № 257
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з розроблення та оформлення програм авіаційної безпеки суб'єктів авіаційної діяльності (аеропорти та експлуатанти)
I. Загальні положення
1. Методичні рекомендації з розроблення та оформлення програм авіаційної безпеки суб'єктів авіаційної діяльності (аеропорти та експлуатанти) (далі - Методичні рекомендації) запроваджують єдиний підхід до розроблення та оформлення програм авіаційної безпеки суб'єктів авіаційної діяльності (аеропорти та експлуатанти) України (далі - Програми).
2. Положення цих Методичних рекомендацій мають рекомендаційний, роз'яснювальний та інформаційний характер щодо розроблення, оформлення структури Програм, викладення необхідної інформації у Програмах.
3. Скорочення, що використовуються у цих Методичних рекомендаціях, мають наступні значення:
АБ - авіаційна безпека;
САБ - служба авіаційної безпеки;
САД - суб'єкт авіаційної діяльності;
СЕП - технології та інструкції, що розробляються суб'єктом авіаційної діяльності, і які описують послідовність дій персоналу служб авіаційної безпеки при здійсненні заходів авіаційної безпеки.
II. Оформлення та структура Програм
1. Текст в Програмах рекомендовано викладати стисло, використовувати прості, зрозумілі всім формулювання, уникати використання синонімів, фразеологізмів, метафор та інших стилістичних фігур мови. Мова повинна бути ясною, чіткою, зрозумілою, стислою, послідовною, точною, фрази нескладної конструкції без зайвого перевантаження. Текст повинен відповідати вимогам законодавства про мови, не допускати різного тлумачення.
2. Титульний лист Програми рекомендовано оформлювати за формою, яка наведена у додатку 1 до цих Методичних рекомендацій.
3. Для кожної Програми рекомендовано оформлювати Аркуш реєстрації змін до Програми за формою, яка наведена у додатку 2 до цих Методичних рекомендацій.
4. Кожний розділ Програми рекомендовано починати з нової сторінки.
Структурні одиниці Програми повинні мати:
розділи і підрозділи (глави) - короткий, чітко сформульований заголовок;
розділи - наскрізну порядкову нумерацію, яка позначається римськими цифрами з крапками;
підрозділи (глави) - наскрізну в межах розділу порядкову нумерацію, яка позначається арабськими цифрами з крапками;
пункти - наскрізну в межах глави (розділу, підрозділу, глави) порядкову нумерацію, яка позначається арабськими цифрами з крапками, і починатися з абзацу;
підпункти - наскрізну в межах пункту порядкову нумерацію, яка позначається арабськими цифрами з дужкою.
Абзаци пунктів та підпунктів починаються без будь-якої позначки (дефіс, крапка тощо).
У тексті Програми посилання на номери розділів, підрозділів (глав), пунктів та підпунктів Програми зазначаються цифрами, номери частин і абзаців - словами. Наприклад: "згідно з розділом III", "відповідно до підрозділу 2 розділу IX", "відповідно до пункту 5", "в абзаці шостому підпункту 4 пункту 13", "у підпункті 7 пункту 3 підрозділу 2 розділу IV", "підпункт 23 пункту 4 глави 2 розділу V".
5. Текст Програми рекомендовано розміщувати через півтора міжрядкових інтервали на аркушах формату А4 без звороту з використанням гарнітури Times New Roman та шрифту розміром 12 - 14 друкарських пунктів.
6. Програми можуть містити посилання на СЕП аеропорту та/або експлуатанта, які містять детальний опис здійснення заходів для захисту цивільної авіації від актів незаконного втручання.
7. При розробленні Програм рекомендується дотримуватись структури, наведеної у додатках 3 та 4 до цих Методичних рекомендацій.
8. Інформацію щодо відсутності заходів АБ вантажу, поштових відправлень, бортового харчування тощо рекомендується зазначати у відповідному розділі Програми.
III. Внесення змін до Програм та їх погодження
1. Зміни можуть вноситись до: розділів, частин, пунктів, підпунктів, абзаців, речень; заміна слів та їх виключення, доповнення Програм частинами, пунктами, підпунктами тощо.
У разі внесення змін, що за обсягом становлять більшу половину тексту або істотно впливають на її зміст, Програму рекомендується викласти у новій редакції.
2. Після оновлення Програми аркуші, які потребують внесення змін, разом з заповненим Аркушем реєстрації змін до Програми направляються з супровідним листом для погодження до уповноваженого органу з питань цивільної авіації.
Начальник управління
системою авіаційної безпеки

В. Мачуський
Додаток 1
до Методичних рекомендацій
з розроблення та оформлення Програм
авіаційної безпеки суб'єктів
авіаційної діяльності
(аеропорти та експлуатанти)
(пункт 2 розділу II)
ЗРАЗОК ТИТУЛЬНОГО ЛИСТА
ПОГОДЖУЮ
Начальник управління системою
авіаційної безпеки Державіаслужби
ЗАТВЕРДЖУЮ
(посада керівника САД)
підпис (Власне ім'я ПРІЗВИЩЕ) підпис (Власне ім'я ПРІЗВИЩЕ)
"___" ____________ 20__ р. "___" ____________ 20__ р.
Програма
авіаційної безпеки (офіційна назва суб'єкта авіаційної діяльності (аеропорту/експлуатанта))
Редакція (номер редакції)
діє з ___________________
Додаток 2
до Методичних рекомендацій
з розроблення та оформлення Програм
авіаційної безпеки суб'єктів
авіаційної діяльності
(аеропорти та експлуатанти
(пункт 3 розділу II)
Аркуш реєстрації змін до Програми
_____________________________________________________________________________
(повна назва Програми)
Розділ (глава) Пункт/підпункт Сторінка Дія (доповнення, заміна, виключення) Дата внесення змін Обґрунтування щодо внесення змін
Додаток 3
до Методичних рекомендацій
з розроблення та оформлення Програм
авіаційної безпеки суб'єктів
авіаційної діяльності
(аеропорти та експлуатанти)
(пункт 7 розділ II)
Структура Програми авіаційної безпеки аеропорту
I. Загальні положення
1. Мета програми.
В цьому пункті рекомендується описати:
мету Програми авіаційної безпеки аеропорту;
обов'язки організацій, що забезпечують виконання Програми авіаційної безпеки аеропорту;
основні стандарти щодо підтримання відповідного рівня АБ;
організаційні заходи з управління та координації заходів безпеки в аеропорту;
порядок розгляду та оновлення на постійній основі Програми авіаційної безпеки аеропорту;
плани та процедури дій у випадку непередбачених обставин, пов'язаних з безпекою в аеропорту;
політику аеропорту щодо оцінки загроз та ризиків: періодичність здійснення, джерела інформації, аналітичні висновки, порядок використання у плануванні та забезпеченні превентивних заходів щодо забезпечення АБ, внутрішнього контролю якості АБ та надання інформації зацікавленим сторонам (органам, що забезпечують виконання вимог Програми авіаційної безпеки аеропорту та уповноваженому органу з питань цивільної авіації, порядок та відповідальність за прийняття рішення щодо запровадження додаткових заходів АБ у разі підвищення рівня загрози або зміни характеру загрози чи ризиків.
2. Перелік нормативно-правових актів України з питань АБ та міжнародних документів (міжнародні конвенції, документи міжнародних авіаційних організацій, міжнародні договори), що надають повноваження органам, які забезпечують виконання Програми авіаційної безпеки аеропорту, впроваджувати та забезпечувати превентивні заходи щодо забезпечення АБ.
3. Обов'язки:
1) в цьому пункті рекомендується описати повноваження, завдання, функції та обов'язки органів, що забезпечують виконання вимог Державної програми авіаційної безпеки цивільної авіації, затвердженої Законом України від 21 березня 2017 року № 1965-VIII (далі - ДПАБЦА);
2) в Програмі авіаційної безпеки аеропорту додатково до органів, що забезпечують виконання вимог ДПАБЦА, рекомендується включати (за наявності) повноваження, завдання, функції та обов'язки:
заступника керівника аеропорту з АБ;
керівника САБ аеропорту;
керівника підрозділу аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення польотів аеропорту;
орендарів аеропорту;
представників органів виконавчої влади;
представників Дирекції оброблення та перевезення пошти Публічного акціонерного товариства "Укрпошта" в аеропорту;
представників авіації загального призначення, які базуються в аеропорту;
зареєстрованих агентів та відомих вантажовідправників;
агентів з обслуговування;
постачальників бортового харчування;
клінінгових компаній;
постачальників обслуговування повітряного руху;
інших суб'єктів авіаційної діяльності в аеропорту.
4. Аеропортовий комітет з АБ.
Рекомендується включити:
1) повноваження аеропортового комітету з АБ, визначені у Положенні про аеропортовий комітет з АБ;
2) склад аеропортового комітету з АБ.
5. Контакти з громадськістю та засобами масової інформації.
Рекомендується включити:
1) політику аеропорту стосовно розповсюдження, надання інформації та ознайомлення заінтересованих сторін з Програмою авіаційної безпеки аеропорту;
2) політику та обмеження по відношенню до контактів з представниками засобів масової інформації з питань АБ;
3) контакті дані працівників, яким доручено займатися зв'язками із засобами масової інформації з питань АБ.
II. Опис аеропорту
Метою цього розділу є викладення повної інформації про аеропорт, яка відображає експлуатаційний контекст, в якому застосовуються заходи безпеки.
Рівень деталізації інформації має бути достатнім для отримання загальної інформації про аеропорт.
1. Загальні характеристики та об'єкти.
1) Рекомендується включити:
загальну інформацію щодо аеропорту із зазначенням його кодового позначення та місця розташування, найменування експлуатанта аеропорту та контактної інформації (наприклад, поштова адреса й номери телефонів);
2) рекомендовано описати:
територію та об'єкти аеропорту;
пасажирський аеровокзал (аеровокзали);
неконтрольовані зони;
під'їзні дороги та стоянки автотранспорту;
об'єкти вантажної, поштової служби та служби (постачальників) бортового харчування;
об'єкти на льотному полі (наприклад, об'єкти відомчої пожежної охорони, аеронавігаційних засобів з визначенням місць їх розташування);
перони та зони для обслуговування пасажирів, вантажів, технічного обслуговування та авіації загального призначення;
об'єкти підприємств з обслуговування та організації повітряного руху, які розташовані в межах контрольованої зони аеропорту;
зони, що контролюються та/або орендуються комерційними підприємствами або орендаторами;
пункти догляду;
зони прикордонного, митного контролю;
інші організації в аеропорту.
2. Робота аеропорту.
Рекомендується зазначити:
години роботи аеропорту;
види виконуваних польотів повітряних суден (регулярні пасажирські перевезення, чартерні рейси, вантажні перевезення або польоти авіації загального призначення);
розрахункові річні обсяги діяльності (наприклад, приблизна кількість рейсів повітряних суден, обсяги пасажирських та вантажних перевезень за поточний рік);
перелік експлуатантів повітряних суден, що виконують польоти в аеропорту.
III. Заходи АБ щодо захисту цивільної авіації від актів незаконного втручання в аеропорту
1. Заходи АБ щодо захисту цивільної авіації від актів незаконного втручання (далі - заходи) в неконтрольованій зоні.
Рекомендується включити:
опис заходів фізичного захисту та оперативні заходи безпеки, що застосовуються для захисту неконтрольованої зони аеропорту;
опис умов та заходів, які в обов'язковому порядку мають бути враховані у разі розбудови аеропорту (на стадії проєктування та будівництва).
2. Заходи охорони периметру аеропорту, контролю доступу та супроводження в межах контрольованої зони:
1) встановлення контрольованої зони:
рекомендується включити посилання на розпорядчий документ аеропорту, яким визначено та встановлено межі контрольованої зони;
2) пропускна система аеропорту: рекомендується включити опис діючої в аеропорту системи перепусток (СЕП аеропорту, що регламентують питання видачі перепусток, підрозділ, відповідальний за видачу перепусток, години його роботи, види перепусток для осіб та транспортних засобів, терміни їх дії, оформлення перепусток, з описом порядку забезпечення безпеки, порядок подання заявок на отримання перепусток, процедури розгляду заявок та їх видачі, процедури перевірки анкетних даних, умови видачі перепусток, вимоги щодо обов'язкового проведення інструктажів для нових власників перепусток, процедури, що застосовуються у разі втрати, крадіжки або пошкодження перепусток та інше).
3) супроводження осіб, транспортних засобів в межах контрольованих зон аеропорту:
Рекомендується включити:
посилання на СЕП аеропорту, якими регламентовані процедури супроводження осіб, транспортних засобів в межах контрольованих зон аеропорту;
вимоги та правила супроводження осіб, транспортних засобів в межах контрольованої зони аеропорту (наприклад для осіб з одноденними перепустками).
4) безпека периметру:
Рекомендовано включити:
опис заходів фізичного захисту периметра, що застосовуються в аеропорту, з визначенням специфікації для периметрової огорожі та/або інших методів захисту периметра, освітлення, попереджувальних знаків, захисної сигналізації, нагляду за допомогою замкнутої системи відеоспостереження;
загальний опис запобіжних заходів з попередження несанкціонованого доступу на ділянках сполучення неконтрольованої та контрольованої зон, які неможливо захистити звичайними методами (наприклад, багажні транспортери з зони реєстрації до зони обробки багажу);
визначення кількості, місцезнаходження та годин роботи контрольно-пропускних пунктів для осіб та транспортних засобів, а також розташування аварійних виходів в аеропорту.
5) контроль доступу:
Рекомендується включити:
посилання на СЕП аеропорту, якими регламентовані процедури контролю доступу;
опис процедур контролю доступу для осіб, товарів та транспортних засобів;
опис технічних або біометричних технічних/програмних засобів, що використовуються з метою контролю доступу;
вимоги щодо перевірки (при необхідності) параметрів для встановлення особи та категорії доступу по базі даних пропускної системи аеропорту, якщо пункт контролю доступу не обслуговується персоналом (наприклад, двері або турнікет);
опис підстав для допуску транспортного засобу до контрольованої зони аеропорту;
опис процедур контролю з метою безпеки та догляду для осіб, товарів та транспортних засобів (якщо вони застосовуються).
6) патрулювання та пости охорони:
Рекомендується включити:
загальну інформацію щодо видів патрулювання, які прийняті в аеропорту (за допомогою транспортних засобів або у пішому порядку, постійні та тимчасові пости);
перелік документації, яка ведеться у підрозділі охорони щодо патрулювання постів охорони.
7) система зберігання ключів:
Рекомендується включити інформацію щодо:
системи зберігання ключів від приміщень, що запираються;
підрозділу та працівників, що несуть відповідальність за зберігання ключів від приміщень, що запираються;
мінімальних вимог до запорів та навісних замків, що використовуються у системі безпеки аеропорту.
3. Заходи захисту зон обмеженого доступу, що охороняються:
1) визначення зон обмеженого доступу, що охороняються:
Рекомендується включити:
посилання на розпорядчий документ аеропорту, яким визначено та встановлено межі зон обмеженого доступу, що охороняються;
опис зон обмеженого доступу, що охороняються, та критичних ділянок зон обмеженого доступу, що охороняються, в межах контрольованої зони та заходів, що забезпечуються в межах кожної з зазначених зон.
2) відповідальних за підтримання заходів у зоні/зонах обмеженого доступу, що охороняються, та їх критичних ділянках.
Рекомендується визначити підрозділ (підрозділи), який відповідає за підтримання заходів у зоні/зонах обмеженого доступу, що охороняються.
3) контроль доступу до зон обмеженого доступу, що охороняються:
Рекомендовано включити опис:
заходів контролю доступу (у тому числі і додаткових), що застосовуються до осіб та транспортних засобів при вході/в'їзді до зон обмеженого доступу, що охороняються (кількість та місцезнаходження пунктів догляду персоналу, СЕП догляду, вимога щодо затвердження переліків та перевірки заборонених до перевезення на ПС предметів, проте необхідних для застосування в технологічному процесі (господарчі товари, колючі та ріжучі предмети, інструменти, знаряддя), СЕП догляду транспортних засобів, СЕП, у якому визначений порядок дій у разі виявлення під час догляду підозрілих або заборонених до перевезення предметів).
4) контроль доступу пасажирів та членів екіпажів при вході до зон обмеженого доступу, що охороняються, та критичних ділянок зон обмеженого доступу, що охороняються
Рекомендовано включити:
СЕП, якою визначені вимоги та процедури проведення перевірок посадкових талонів та проїзних документів пасажирів при вході до зон обмеженого доступу, що охороняються, з визначенням місця проведення перевірки та стислим описом процедур;
СЕП щодо процедур по відношенню до пасажирів з самостійно роздрукованими посадковими талонами, та у відношенні до трансферних пасажирів;
СЕП щодо процедур проведення перевірок посвідчень членів екіпажу (посвідчення особи експлуатантів повітряних суден) та звірку цієї інформації з переліком членів екіпажів при вході до зон обмеженого доступу, що охороняються (з визначенням відповідального підрозділу, місця проведення перевірки).
5) виключення можливості контакту між пасажирами/особами, які не є пасажирами, що пройшли догляд, і пасажирами/особами, які не є пасажирами, що догляд не пройшли
Рекомендовано включити опис:
СЕП, якими регламентовано виконання процедур розмежування;
порядку забезпечення розмежування пасажирів/осіб, які не є пасажирами, що пройшли догляд та тих, які не пройшли такий догляд;
заходів у разі виникнення контакту між пасажирами/особами, які не є пасажирами, що пройшли догляд, та тих, що не пройшли такий догляд.
4. Заходи догляду пасажирів та членів екіпажів.
Рекомендовано включити опис:
мети догляду пасажирів та членів екіпажів, їх ручної поклажі;
СЄП, на підставі якої здійснюються процедури догляду пасажирів та членів екіпажів, їх ручної поклажі;
підрозділу (організації), відповідального за здійснення СЕП догляду;
місцезнаходження пунктів догляду пасажирів, членів екіпажів та графік їх роботи;
СЕП догляду пасажирів та членів екіпажів, їх ручної поклажі;
СЕП догляду трансферних пасажирів;
СЕП випадків звільнення від догляду;
СЕП проведення догляду пасажирів/осіб, які не є пасажирами, та які вимагають особливої уваги;
СЕП проведення догляду потенційно небезпечних пасажирів;
СЕП здійснення вибіркової або повторної перевірки;
СЕП дій у разі виявлення підозрілих пасажирів або ручної поклажі;
СЕП дій у разі відмови особи від проходження догляду;
СЕП дій у разі виявлення небезпечних предметів і речовин, заборонених до перевезення повітряним транспортом;
СЕП поводження з вилученими предметами та порядок їх оформлення та зберігання;
СЕП дій у разі виявлення незаявлених до перевезення предметів, що відносяться до категорії небезпечних вантажів;
СЕП догляду, що застосовуються до електронної та електричної апаратури;
СЕП щодо здійснення регулярної ротації персоналу на пункті догляду пасажирів та інші.
Обладнання для догляду:
опис (перелік) обладнання, що використовується для догляду пасажирів та ручної поклажі в аеропорту;
вимоги щодо обов'язкового проведення перевірок експлуатаційного стану обладнання, калібрування та технічного обслуговування (зазначити відповідальний підрозділ);
посилання на СЕП, відповідно якого виконуються ці процедури.
5. Небезпечні предмети і речовини, заборонені до перевезення повітряним транспортом та предмети, обмежені до перевезення.
Рекомендовано включити:
СЕП, яким регламентовано процедури поводження з предметами, обмеженими до перевезення, та їх вилучення;
Перелік небезпечних предметів і речовин, заборонених до перевезення повітряним транспортом (може бути поданий додатком до Програми).
6. Заходи, що застосовуються до перевезення зброї та боєприпасів.
Рекомендовано включити опис:
СЕП аеропорту, якими регламентуються процеси перевезення та догляду зброї та боєприпасів;
СЕП догляду та перевезення осіб, які мають при собі зброю, та співробітників правоохоронних органів;
СЕП, щодо заходів, які застосовуються до осіб зі зброєю, яким для виконання службових обов'язків надано доступ до меж зон обмеженого доступу, що охороняються;
7. Пасажири та члени екіпажів повітряних суден авіації загального призначення.
Рекомендовано включити:
опис політики, вимог та процедур, що застосовуються в аеропорту по відношенню до пасажирів та членів екіпажів повітряних суден авіації загального призначення;
посилання на СЕП аеропорту, яким регламентуються вимоги та процеси забезпечення АБ під час перевезення таких пасажирів.
8. Догляд багажу, що перевозиться у вантажному відсіку.

................
Перейти до повного тексту