- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНЕ АГЕНТСТВО З ПИТАНЬ ЕЛЕКТРОННОГО УРЯДУВАННЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про забезпечення реалізації деяких питань цифрового розвитку
Відповідно до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 січня 2019 р.
№ 56 "Деякі питання цифрового розвитку" з метою забезпечення запровадження органами виконавчої влади принципів державної політики цифрового розвитку та належної організації виконання передбачених зазначеною постановою завдань
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити такі, що додаються:
1) методичні рекомендації з дотримання засад реалізації органами виконавчої влади принципів державної політики цифрового розвитку;
2) методичні рекомендації з розроблення положення про структурний підрозділ (спеціаліста) з питань цифрового розвитку.
2. Генеральному департаменту цифрової трансформації (Маковський Д.):
1) розмістити на офіційному веб-сайті Державного агентства з питань електронного урядування України (далі - Агентство) затверджені цим наказом методичні рекомендації;
2) забезпечити періодичне розміщення на офіційному веб-сайті Агентства актуальної інформації щодо концепцій цифрового розвитку й аспектів цифрової трансформації органів влади та державного управління;
3) забезпечити проведення цифрової експертизи проектів нормативно-правових актів, які надійшли на погодження від інших державних органів, з питань інформатизації, електронного урядування, формування і використання національних електронних інформаційних ресурсів, розвитку інформаційного суспільства, електронної демократії, надання адміністративних послуг або цифрового розвитку.
3. Керівникам самостійних структурних підрозділів в межах компетенції сприяти генеральному департаменту цифрової трансформації в проведенні цифрової експертизи з метою всебічного та комплексного опрацювання проектів нормативно-правових актів, які надійшли на погодження.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника голови відповідно до функціонального розподілу обов’язків.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного агентства
з питань електронного
урядування України
09.04.2019 № 24
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з дотримання засад реалізації органами виконавчої влади принципів державної політики цифрового розвитку
Загальні положення
1. Методичні рекомендації з дотримання засад реалізації органами виконавчої влади принципів державної політики цифрового розвитку (далі - Методичні рекомендації) розроблено як практичну та методологічну допомогу органам виконавчої влади та підрозділам (спеціалістам) з питань цифрового розвитку щодо дотримання
засад реалізації принципів державної політики цифрового розвитку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2019 р. № 56 "Деякі питання цифрового розвитку".
2. Терміни в Методичних рекомендаціях вживають у такому значенні:
е-взаємодія - електронна інформаційна взаємодія органу виконавчої влади з органами державної влади та місцевого самоврядування, з громадянами та з суб’єктами господарювання;
е-послуги - адміністративні, інформаційні, соціальні й інші послуги, які надаються в електронній формі;
е-ресурси - електронні інформаційні ресурси;
сучасні технології - новітні інформаційно-комунікаційні технології: цифрові, інтернет, даних (також і великих даних), які на часі конкурують на вільному ринку;
цифрова екосистема - розподілена, адаптивна, відкрита соціально-технічна система з властивостями самоорганізації, масштабованості та стійкості, подібна до природних екосистем, особливо в аспектах, пов’язаних з конкуренцією та співпрацею між різними сутностями;
цифрова трансформація - діяльність, що має на меті використання цифрових технологій для вирішення традиційних проблем інноваційними способами.
3. Методичні рекомендації розкривають характер і фундаментальні аспекти поведінки посадових осіб органів виконавчої влади, спрямованої на досягнення цифрової трансформації органів виконавчої влади в Україні, яка полягає у:
запровадженні принципів державної політики цифрового розвитку;
дотриманні засад реалізації органами виконавчої влади принципів державної політики цифрового розвитку;
прискоренні цифрової трансформації органу виконавчої влади;
перетворенні органів виконавчої влади щодо використання можливостей, які надають сучасні технології.
Рекомендації до реалізації владних повноважень і узгодженості із засадами реалізації органами виконавчої влади принципів державної політики цифрового розвитку
4. Для узгодженості із принципом державної політики цифрового розвитку "відкритість" органам виконавчої влади рекомендовано:
створювати та модернізувати е-ресурси як "цифрові за замовчуванням";
застосовувати поняття відкритості даних, інформаційних систем і програмного забезпечення, розпорядником (володільцем) яких вони є;
визнавати належні їм дані відкритими, якщо інше не встановлено законодавством;
забезпечувати рівні можливості для програмного забезпечення з відкритим кодом та демонструвати активне й вмотивоване запровадження програмного забезпечення з відкритим кодом;
надавати перевагу відкритим стандартам і форматам, за умови належного охоплення функціональних потреб і підтримання ними інновацій.
5. Для узгодженості із принципом державної політики цифрового розвитку "прозорість" органам виконавчої влади рекомендовано:
забезпечити всередині адміністративного середовища відкритість усіх правил, процедур, даних, послуг і процесів прийняття рішень;
забезпечити публічність інформації щодо відомчих інформаційних систем, якщо інше не встановлено законодавством;
забезпечити уніфікацію інтерфейсів надання е-послуг.
6. Для узгодженості із принципом державної політики цифрового розвитку "багаторазовість використання" органам виконавчої влади рекомендовано:
переймати/запозичувати рішення, які довели свою цінність в інших органах, розглядаючи наявні рішення й оцінюючи їхню корисність або актуальність для конкретної проблеми;
співпрацювати під час розроблення спільних рішень, що стосуються цифрового розвитку;
використовувати й обмінюватися інформацією та даними під час упровадження інформаційних систем, якщо інше не встановлено чинним законодавством.
7. Для узгодженості із принципом державної політики цифрового розвитку "технологічна нейтральність і портативність даних" органам виконавчої влади рекомендовано:
фокусуватися на функціональних потребах, уникати накладання конкретних технічних реалізацій на складові інформаційних систем з метою мінімізації технологічної залежності;
орієнтуватись на спроможність адаптації до технологічного середовища, що швидко еволюціонує;
намагатись не застосовувати програмні рішення, які мають специфічну технологію або не відповідають їх потребам;
забезпечувати можливість безперешкодного перенесення даних між системами та застосунками з використанням відкритих технічних стандартів, підтримуючи впровадження та розвиток інформаційних систем, якщо інше не встановлено чинним законодавством.
8. Для узгодженості із принципом державної політики цифрового розвитку "орієнтованість на громадян" органам виконавчої влади рекомендовано:
під час прийняття рішень щодо визначення форм і способів цифрової реалізації владних повноважень враховувати в першу чергу потреби громадян;
використовувати різні способи для взаємодії з громадянами, забезпечуючи останнім можливість обирати той з них, який найбільше відповідає їхнім потребам;
сформувати та надати єдину точку з’єднання, щоб приховати внутрішню адміністративну складність та полегшити доступ громадян до відомчих е-ресурсів та е-послуг;
запроваджувати цифрові механізми залучення громадян до процесів прийняття рішень і реалізації владних повноважень;
запитувати у громадян і суб’єктів господарювання інформацію лише раз і лише релевантну, якщо інше не встановлено законодавством.
9. Для узгодженості із принципом державної політики цифрового розвитку "інклюзивність та доступність" органам виконавчої влади рекомендовано:
передбачати можливість використання всіх переваг, які надають сучасні технології, для доступу до е-ресурсів та е-послуг, подолання соціального та економічного розшарування;
гарантувати людям з інвалідністю, вадами і людям похилого віку можливість користуватися е-ресурсами та е-послугами на рівні з іншими громадянами;
забезпечити електронну доступність для всіх громадян, включаючи людей з інвалідністю, вадами, людей похилого віку.
10. Для узгодженості із принципом державної політики цифрового розвитку "безпечність та конфіденційність" органам виконавчої влади рекомендовано:
забезпечити громадянам і суб’єктам господарювання впевненість у безпечності та надійності середовища, в якому відбувається е-взаємодія, та повну його відповідність до правил, встановлених законодавством про захист персональних даних, електронну ідентифікацію та довірчі послуги;
гарантувати громадянам конфіденційність інформації про них, конфіденційність, автентичність, цілісність та врахування інформації, наданої громадянами та суб’єктами господарювання;
використовувати загальні системи захисту, забезпечувати безпечні та надійні обмін даними між е-ресурсами й е-взаємодію з громадянами та суб’єктами господарювання.
11. Для узгодженості із принципом державної політики цифрового розвитку "багатомовність" органам виконавчої влади рекомендовано:
під час проектування інформаційних систем враховувати багатомовність систем для е-взаємодії з громадянами та суб’єктами господарювання, включаючи такі, які забезпечують їх залучення, з огляду на потреби користувачів і їх потенційну кількість, або критичність для процесу імплементації єдиного цифрового ринку в Україні;
................Перейти до повного тексту