1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
НАКАЗ
01.03.2019 № 149
(з основної діяльності)
Про затвердження Рекомендацій щодо оснащення навчальних аудиторій (класів, спеціалізованих кабінетів), навчальних дільниць (навчальних містечок), пунктів навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, територіальних курсів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності
Відповідно до пункту 21 Типового положення про територіальні курси цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, навчально-методичні центри цивільного захисту та безпеки життєдіяльності , затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 16.10.2018 № 835, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 5 листопада 2018 р. за № 1256/32708,
НАКАЗУЮ:
Затвердити Рекомендації щодо оснащення навчальних аудиторій (класів, спеціалізованих кабінетів), навчальних дільниць (навчальних містечок), пунктів навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, територіальних курсів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, що додаються.
Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Голови Мельчуцького О.Г.
Голова М. Чечоткін
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДСНС
01 березня 2019 року № 149
РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо оснащення навчальних аудиторій (класів, спеціалізованих кабінетів), навчальних дільниць (навчальних містечок), навчальних пунктів навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, територіальних курсів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності
I. Загальні положення
1. Ці Рекомендації визначають:
мету створення об'єктів навчальної матеріально-технічної бази (навчальних аудиторій, навчальних дільниць, навчальних містечок, навчальних пунктів) навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності (далі - Центри), територіальних курсів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності (далі - Територіальні курси);
примірні вимоги до оснащення, розвиток та удосконалення об'єктів навчальної матеріально-технічної бази Центрів та Територіальних курсів.
2. У цих Рекомендаціях терміни вживаються у значеннях, що наведені в Національних стандартах України "Безпека у надзвичайних ситуаціях" (ДСТУ 3891-99) та "Навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях" (ДСТУ 5058:2008).
3. Навчальна матеріально-технічна база створюється Центрами, Територіальними курсами для якісної організації навчального процесу, надання послуг з практичної підготовки та методичного супроводу суб'єктів господарювання, що проводять навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях та в умовах терористичного акту.
4. До складу навчальної матеріально-технічної бази Центру, Територіальних курсів входять: навчальні класи, спеціалізовані кабінети, навчальні пункти, навчально-консультаційні пункти, навчальні дільниці та навчальні містечка.
5. На вхідних дверях навчальних аудиторій, пунктів, дільниць повинен бути відповідний надпис на табличці "Навчальний клас" або надпис, що відображає спеціалізацію "Кабінет навчальний", "Кабінет інформаційних технологій навчання" тощо.
II. Мета створення навчальних аудиторій, оснащення їх засобами навчання та обладнанням
1. Основна мета створення навчальних аудиторій полягає у забезпеченні оптимальних умов для організації і здійснення навчального процесу, методичного супроводу суб'єктів забезпечення цивільного захисту та надання їм послуг з практичної підготовки.
2. Навчальний клас - приміщення, обладнане та оснащене сукупністю матеріальних елементів, яке створює навчальне середовище і використовується для проведення навчальних занять, контрольних заходів та самостійної роботи у складі однієї або декількох навчальних груп (підгруп).
У Центрі створюється один навчальний клас, в якому встановлюються навчальні столи та стільці із розрахунку на 40 посадкових місць і більше, телевізійні приймачі з розміром екрана та в кількості, які забезпечують умови видимості зображення, стаціонарно закріплений мультимедійний проектор з екраном. У класі розміщується трибуна для виступів, обладнується робоче місце викладача, розміщується аудиторна дошка для письма крейдою, здійснюється монтаж акустичної системи, екрана та системи вентиляції повітря. На стінах навчального класу можуть експонуватися фотографії, репродукції тощо за тематикою цивільного захисту формату А2 і більше.
На Територіальних курсах створюється один навчальний клас, в якому встановлюються навчальні столи та стільці із розрахунку на 20 посадкових місць, стаціонарно закріплений мультимедійний проектор з екраном та акустична система, обладнується робоче місце викладача (майстра виробничого навчання), розміщується аудиторна дошка для письма крейдою. Для розташування експозицій можуть використовуватися змінні стенди з поворотними панелями, що розміщуються на стінах.
Навчальні класи закріплюються за викладачами, майстрами виробничого навчання Територіальних курсів.
3. Кабінет інформаційних технологій навчання - спеціалізоване навчальне приміщення, обладнане та оснащене робочими місцями для роботи з комп'ютером, використовується для проведення із слухачами практичних занять, групових вправ, контрольних заходів та самостійної роботи у складі однієї групи.
Кабінет інформаційних технологій навчання створюється у Центрі, склад комп'ютерного обладнання, його параметри і характеристики повинні відповідати Типовим рекомендаціям за результатами обстеження IT-систем органів виконавчої влади, розробленим Державним агентством з питань електронного урядування спільно з НАДС. Електротехнічне обладнання кабінету повинно відповідати вимогам електробезпеки.
У кабінеті обладнується робоче місце викладача, яке представляє собою стіл з розміщеним на ньому персональним комп'ютером з доступом до мережі Інтернет, пристроєм колективного спостереження та WEB-камерою для проведення відеоконференцзв'язку.
Робочі місця слухачів для роботи з комп'ютером (не менш десяти робочих місць) комплектуються спеціальними столами і стільцями, які бажано розташувати "п"-образно.
Всі персональні комп'ютери повинні входити до телекомунікаційної мережі Центрів окремим сегментом.
У кабінеті встановлюються аудиторна дошка для використання маркерів з пристосуваннями для демонстрації навчально-наочних посібників, шафи-стелажі для зберігання змінних носіїв тощо.
Організація роботи кабінету інформаційних технологій навчання покладається на інженера з комп'ютерних систем кабінету навчального.
4. Кабінет навчальний - службове приміщення, в якому організуються робочі місця для працівників такого кабінету із розміщенням на них основного і допоміжного устаткування, інвентарю й організаційного оснащення, що забезпечує якісне планування і організацію навчального процесу, надання інших освітніх послуг та послуг з практичної підготовки.
Кабінет навчальний створюється у Центрі, кількість робочих місць, що організуються в ньому, визначається штатом Центру.
Робочі місця забезпечуються технічними засобами відповідно до функціональних обов'язків працівників.
До комплекту меблів для обладнання робочих місць входять письмові столи (звичайні або спеціальні для комп'ютерів), допоміжні столи і тумби для зберігання довідкового матеріалу та розміщення оргтехніки, крісла або стільці (піднімально-поворотні), шафи звичайного типу і спеціальні - для вертикального зберігання документів. При визначенні габаритів меблів мають враховуватися загальні розміри службової кімнати та площа, виділена для кожного робочого місця.
Організація роботи кабінету покладається на завідувача кабінету навчального.
5. Обласний методичний кабінет безпеки життєдіяльності населення - службове приміщення, в якому організуються робочі місця для працівників такого кабінету із розміщенням на них основного і допоміжного устаткування, інвентарю й організаційного оснащення, що забезпечує виконання завдань з методичного супроводу суб'єктів забезпечення цивільного захисту, розроблення і видання наочних, навчально-методичних посібників та інших матеріалів з навчання населення та проведення інформаційно-просвітницької роботи з питань цивільного захисту, а також зберігання і використання бібліотечного фонду.
Кабінет створюється у Центрі, кількість робочих місць, що організуються в ньому, визначається штатом Центру.
Робочі місця мають бути оснащені персональними комп'ютерами, підключеними до Інтернету, з доступом до електронної пошти та комплектом меблів (столи і тумби для зберігання довідкового матеріалу та розміщення оргтехніки, стільці, шафи). У кабінеті розміщується копіювально-множильна техніка та відводиться частина приміщення або виділяється окреме приміщення для читальної зали кабінету.
Читальна зала має відповідати умовам обслуговування користувачів, зберігання бібліотечних фондів і забезпечується необхідним бібліотечним обладнанням. Початковий бібліотечний фонд формується з навчальної, довідкової, науково-популярної, методичної літератури, власних розробок і фахових періодичних видань за профілем роботи Центру.
Частина екземплярів сучасних навчально-методичних матеріалів і наочних засобів навчання оформлюється у читальної залі як виставкові об'єкти.
Організація роботи кабінету покладається на керівника обласного методичного кабінету безпеки життєдіяльності населення.
6. Педагогічний кабінет (частина) - службове приміщення, в якому організуються робочі місця для викладачів і майстрів виробничого навчання, кількість яких визначається штатом Центру.
Робочі місця оснащуються комплектом меблів (столи і тумби для зберігання довідкового матеріалу, стільці, шафи) та забезпечуються технічними засобами відповідно до функціональних обов'язків працівників.
На стінах приміщення розміщуються стенди з: витягом із плану комплектування Центру слухачами з функціонального навчання на рік; графіком використання об'єктів, що виділені суб'єктами господарювання у навчальних цілях Територіальним курсам; щорічним планом-графіком проведення практичної підготовки на підприємствах, в установах, організаціях; копіями графіків з проведення Дня цивільного захисту та Тижня безпеки дитини в закладах освіти міста на рік; планом закріплення за суб'єктами господарювання майстрів виробничого навчання для проведення занять з практичної підготовки; графіком надання педагогічним складом Територіальних курсів планових консультаційних послуг суб'єктам забезпечення цивільного захисту; переліком консультаційних пунктів при органах місцевого самоврядування у закріплених за Територіальними курсами адміністративно-територіальних одиницях; план роботи навчально-методичної ради Територіальних курсів на рік.
У приміщенні може розміщуватися наявний бібліотечний фонд Територіальних курсів, а комп'ютеризовані робочі місця використовуватися як електронно-довідкова база, що включає:
нормативно-правову базу (закони, підзаконні акти, відомчі організаційно-розпорядчі документи) у сфері цивільного захисту;
витяги з планування діяльності відповідної ланки територіальної підсистеми, національні стандарти з безпеки у надзвичайних ситуаціях, класифікатори, технічні регламенти, норми, правила, положення та методики, рекомендації, що визначають порядок проведення основних заходів цивільного захисту;
довідники, навчальні посібники, методичні розробки, зразки плакатів, стендів, пам'яток та просвітницька література за відповідною тематикою.
У разі завантаженості навчальних класів робочі місця педагогічної частини можуть використовуватися для надання викладачами і майстрами виробничого навчання консультаційних послуг з планування діяльності суб'єктів забезпечення цивільного захисту.
III. Мета створення навчальних дільниць, навчальних містечок, навчально-консультаційних пунктів їх оснащення засобами навчання та обладнанням
1. Навчальна дільниця - приміщення, в якому обладнуються навчальні місця для вивчення порядку роботи із приладами розвідки, дозиметричного контролю та іншим майном цивільного захисту, а також спеціально відведена земельна ділянка для практичної роботи з аварійно-рятувальним інструментом, засобами радіаційно-хімічного захисту, спецобробки та первинного пожежогасіння.
Навчальна дільниця створюється на Територіальних курсах.
На навчальних місцях у спеціальних вітринах або на підставках зі стислим описом технічних характеристик експонуються по одному зразку основного оснащення спеціалізованих служб і формувань цивільного захисту. У секційних шафах у кількості до п'яти штук зберігаються навчальні зразки цивільних і промислових засобів індивідуального захисту, прилади радіаційно-хімічної розвідки та дозиметричного контролю. На стінах можуть розміщуватися макети сховищ, протирадіаційних укриттів. Робочі площі столів для роботи з приладами, інструментом, рятувальним спорядженням повинні бути покриті спеціальними матеріалами, стійкими до механічних пошкоджень. Кожне навчальне місце забезпечується інструкціями з охорони праці, приміщення має бути забезпечено аптечкою з набором медикаментів для надання домедичної допомоги.
Земельна ділянка для практичної роботи з аварійно-рятувальним інструментом, механізмами, апаратами, приладами, засобами радіаційно-хімічного захисту, спецобробки та первинного пожежогасіння має бути огороджена та її територія поділена на відповідні навчальні майданчики. За необхідності на навчальних майданчиках розміщуються металеві столи, стенди, спеціальне обладнання і пристрої для роботи з інструментом, засобами спецобробки та пожежогасіння. Планування навчальних місць має забезпечувати безпечні умови роботи та можливість контролю за діями тих, хто навчається.

................
Перейти до повного тексту